پایگاه خبری مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

پایگاه خبری

مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

پایگاه خبری مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

مسجد آیت الله شفیعی یکی از قدیمی‌ترین مساجد اهواز است که درسال 1308(ه.ق) تاسیس شده است.
بیش از پنجاه سال است که حضرت آیت الله سید علی شفیعی (که هم اکنون نماینده مردم استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری هستند) امامت جماعت این مسجد را بر عهده داشته و به خدمت به اسلام و انقلاب اسلامی همت گماشته‌اند.
مسجد آیت الله شفیعی در دوران دفاع مقدس سنگری مهم برای رزمندگان اسلام محسوب می شد.
هم اکنون نیز جوانان این مسجد با عشق به امام راحل و آرمان‌های انقلاب لحظه‌ای از تلاش برای خدمت به اسلام و انقلاب اسلامی کوتاهی نمی‌کنند.

معرفی کتاب
سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)
سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)

به مناسبت مبعث نبی مکرم اسلام حضرت محمّد مصطفی(ص) به معرفی کتاب «سیری در سیره پیامبر اعظم (ص)» حضرت آیت الله شفیعی می پردازیم:

کتاب «سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)» مجموعه ای مدون از سه مصاحبه روزنامه نور خوزستان با حضرت آیت الله شفیعی می باشد که در سال های 1385 و 1386 هجری شمسی صورت گرفته است.

آخرین مطالب
  • ۰
  • ۰

سومین نشست از سلسله نشست‌های کلام ولایت در مسجد آیت‌الله شفیعی اهواز با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحسن شفیعی، رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحسن شفیعی رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، در دانشگاه‌های خوزستان در ابتدا با اشاره به عید غدیرخم عنوان کرد: عید غدیرخم به عیدالله‌ اکبر تعبیر شده است، آنچه در روز غدیر رخ داد مسئله نوع‌ سرپرستی و مدیریت جامعه پس از ارتحال پیامبر(ص) بود. شاید بتوان گفت در اعیادی نظیر عید فطر و یا قربان نگاه به جهات اخلاقی، عبادی، معنوی و روحانی معطوف است اما در غدیر فراتر از اینها بُعد اجتماعی و مدیریتی مدنظر است که آن را به امامت و ولایت تعبیر می‌کنیم که این پیام بزرگ غدیر است و ملت ایران اهمیت آن را در انقلاب اسلامی و پس از رحلت امام خمینی(ره) و در این سال‌ها بیشتر احساس کرد.

تحولات 35 انقلاب امکان فهم حوادث صدر اسلام را عملی‌تر می‌کند

وی گفت: روند تحولات 35 سال گذشته برای ما امکان فهم حوادث صدر اسلام را عملی‌تر و ممکن‌تر می‌کند، چه بسا بسیاری از پرسش‌های بی‌جواب و ابهام‌های حیرت‌انگیز صدر اسلام در فراز و نشیب‌های این سال‌ها برای اهل‌ دقت مشخص می‌شود.

شفیعی همچنین با اشاره به سالروز 13 آبان‌ماه اظهار کرد: این روز یادآور تسخیر مرکزی است که در حقیقت ستاد فرماندهی هر چیز با نقطه مشترک مقابله با انقلاب اسلامی بود. امسال 13 آبان طبعاً از اهمیت بیشتری برخوردار است و فرصت مناسب‌تری برای بازخوانی و بازنگری این مسئله است تا نگاه نسل‌های جدید به این حادثه تاریخی نگاهی مبتنی بر علل شکل‌گیری آن باشد.

رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان در ادامه با اشاره به مذاکرات هسته‌ای، آن را مسئله‌ پیوسته سالیان ملت ایران دانست و عنوان کرد: مذاکرات هسته‌ای به خاکریزی برای هماوردی انقلاب اسلامی و افرادی که در ستیز و مواجه با آن هستند تبدیل شده است. این ایام در فضای عمومی کشور هم در فضای رسانه‌ای و هم در گفتمان نخبگان شاهد درآمیختگی میان دو موضوع مذاکرات هسته‌ای و نوع و چگونگی رابطه با آمریکا هستیم؛ لذا اگر اجازه بدهیم که این دو مقوله با یکدیگر آمیخته شوند دچار خطا در تحلیل خواهیم شد و چه بسا طراحی و خواست دشمن همین باشد.

وی با بیان اینکه ملت ایران در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی عملاً اعلام کرده است که مرزبندی در حوزه دانش را نمی‌پذیرد، تصریح کرد: اینکه قدرتی خود را کدخدای عالم بداند و بخواهد همه چیز در حوزه سیاست،‌ علم، اقتصاد و حتی باورهای اعتقادی را تعیین کند مورد پذیرش نیست و اساساً انقلاب اسلامی اعلام همین عدم پذیرش است.

وی با بیان اینکه حرکت و مسیر انقلاب اسلامی به این معنا که ملت ایران نمی‌خواهد معادلات جهانی را بپذیرد مگر آن چیزی که بر اساس حدود و موازین درست باشد، عامل صف‌آرایی انقلاب اسلامی و جبهه دشمنان آن است، افزود: نمونه‌هایی از این صف‌آرایی در طول سال‌های پس از انقلاب بوده است و مسئله دانش هسته‌ای نیز در شمار همین هماوردی‌هاست. در 8 سال جنگ تحمیلی دانش هسته‌ای مسئله کلیدی نبود؛ چرا که فکر می‌کردند می‌توانند انقلاب اسلامی را به تسلیم بکشند؛ لذا پس از اینکه ملت ایران آن را با سربلندی پشت سر گذاشت و پیگیری دانش هسته‌ای از مطالبات جدی ملت قرار گرفت این حرکت منشأ تحولات جدید شد.

شفیعی ادامه داد: غربی‌ها در مسئله هسته‌ای هر چه توانستند از جاسوسی، اخلال در روند پیشرفت کار، تحریم، خرابکاری در مراکز هسته‌ای، اعمال فشار در عرصه مذاکرات و ترور ناجوانمردانه دانشمندان هسته‌ای انجام دادند.

شفیعی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته مذاکرات هسته‌ای با فراز و نشیب و در گستره مختلف انجام شده است، ادامه داد: هم ما غرب را آزموده‌ایم و هم آن‌ها ما را امتحان کرده‌اند، امروز دست غرب برای ما رو شده است و موضع ما نیز برای غرب معلوم است. اما مواجه غرب در مسئله هسته‌ای جبهه‌ای است از همان درگیری ممتد که از اول انقلاب اسلامی آغاز شده است؛ جنگ، فشار اقتصادی، و ممانعت از دانش هسته‌ای از جمله این درگیری‌ها است که اگر این قصه نیز با سربلندی ملت ایران به سرانجام برسد پس از آن مسئله دیگری مانند حقوق بشر یا تبعیض جنسیتی و ... خواهد بود؛ لذا این تصور که با تفاهم یا تنازل کار به نتیجه برسد تحلیل غلطی است.

ادبیات حاکم بر مذاکرات میان دو طرف باید به یک شکل باشد

رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان با پیشنهاد اینکه در این مسئله جنبه اعتقادی نیز مورد توجه قرار گیرد، گفت: باید چگونگی مواجه با دشمن از نظر دین تبیین شود، این مسئله صرفاً یک اتفاق سیاسی نیست، لازم است ادبیات استکبار را دانست؛ طبیعت وزارت استکبار، تندخویی، گنده‌گویی و فرصت‌طلبی است. قرآن کریم در مواجه انبیاء و قدرت‌های شیطانی در داستان موسی و فرعون، ابراهیم و نمرود، رسول مکرم اسلام(ص) و مشرکین مکه به آن اشاره کرده است. امروز نیز لحن آمریکایی‌ها و ادبیاتشان در جنگ و مذاکره یکی است، از طرفی دم از مذاکره می‌زنند و از سوی دیگر می‌گویند همه گزینه‌ها روی میز است؛ لذا برای دفاع از حقوق ملت ایران باید باصلابت مذاکره کرد و ادبیات گفتگو باید ادبیات مقتدر باشد همانگونه که قرآن کریم در مقابله با دشمنان می‌گوید با عزت و اقتدار عمل کنید. پس اگر بناست مذاکره شود ادبیات طرفین باید به یک شکل باشد؛ در مقابل زورگو نباید نرمش شود و این همان چیزی است که اعتقادات دینی ما بیان می‌کند.

حقوق هسته‌ای ملت ایران و ارتباط با آمریکا مسائلی جداگانه‌ هستند

وی با تأکید بر اینکه مرحله‌ای که امروز در آن قرار داریم مذاکره برای دفاع از حقوق هسته‌ای ملت ایران است و ارتباط با آمریکا مسئله جداگانه‌ای است، تصریح کرد: در فضای عمومی کشور نباید این تصور ایجاد شود که در مذاکرات 1+5 محلی برای حل مسائل ایران و آمریکا است، اگر قرار بر این باشد باید پرونده حمله موشکی به هواپیمای جمهوری اسلامی بر فراز خلیج‌ فارس، تجاوز عراق به خاک جمهوری اسلامی ایران،‌ مدیریت کودتای 28 مرداد 32 و ... نیز روی میز باشد.

شفیعی با بیان اینکه طبیعت استکبار اینگونه است که تا انتقام ضربات خورده را نگیرد و تا نخواهد که دستمان را به رسم تسلیم بالا ببریم قانع نمی‌شود، تصریح کرد: بنابراین کوتاه آمدن در مقابل استکبار خطای استراتژیک است.

شفیعی تصریح کرد: نباید تصور شود برای حل مسئله هسته‌ای لازم است ابتدا یخ روابط ایران و آمریکا آب شود؛ این امر مبتنی بر باورها و اعتقادات دینی نیست و نادرست است.

وی تصریح کرد: اگر در نقطه‌ای بر شکلی از توافق ولایت به مصلحت رسید آن بحث دیگری است، آنچنان که ملت ایران در پذیرش قطعنامه 598 تسلیم امر امام خمینی(ره) بودند؛ لذا در هر مرحله‌ای که ولایت تشخیص خود را اعلام کنند همه تسلیم امر ایشان خواهیم بود.

شفیعی با بیان اینکه در مذاکرات باید باصلابت ورود کرد، تصریح کرد: دیپلماسی ما و دیپلمات‌های ما در همه صحنه‌ها باید آینه تمام‌نمای ارزش‌های انقلاب اسلامی باشند. گروه مذاکره کننده در تمام مراحل باید به‌گونه‌ای عمل کنند که دل و وجود ملت ایران از این جهت که از باورها و ارزش‌های انقلاب دفاع خواهد شد در آرامش باشد. این حق ملت ایران است و در مقابل حق دولت‌مردان است که حمایت مردم را مطالبه کنند.

رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان با بیان اینکه این روزها در مقوله ارتباط با آمریکا باب خاطره‌گویی، باب مفتوحی است، گفت: امام خمینی(ره) در پایان وصیت‌نامه سیاسی الهی‌شان که در 26 بهمن 61 بازنویسی کردند و پس از رحلت‌شان منتشر شده در آخرین خطوط نوشته‌اند:

بسمه‌تعالی

در ذیل این وصیت‌نامه 29 صفحه‌ای و مقدمه چند مطلب را تذکر می‌دهم:

1- اکنون که من حاضرم بعضی نسبت‌های بی‌واقعیت به من نسبت داده می‌شود و ممکن است پس از من بر حجم آن افزوده شود؛ لذا عرض می‌کنم آنچه به من نسبت داده شده یا می‌شود مورد تصدیق نیست مگر اینکه صدا یا خط و امضاء من باشد. با تصدیق کارشناسان یا در سیمای جمهوری اسلامی چیزی گفته باشم.

شفیعی دراین باره گفت: بنابراین هر کس مطلبی نقل کند از منسوبین یا غیرمنسوبین امام، پیر یا جوان، معمم، غیرمعمم اگر حوزه بحث بر حضرت امام خمیمی(ره) مربوط باشد باید بر بند یک پایانی وصیت‌نامه ارجاع شود، ما کسی را به دروغگویی متهم نمی‌کنیم اما نمی‌توانیم هر نقلی را نیز بپذیریم گرچه اگر این صریح مکتوب امام خمینی(ره) نبود باز هم ادعاها را بر محکمات امام عرضه می‌کردیم، می‌سنجیدیم و تصمیم‌گیری می‌کردیم.

2- «اشخاصی در حال حیات من ادعا نموده‌اند که اعلامیه‌های این جانب را می‌نوشته‌اند این مطلب را شدیداً تکذیب می‌کنم تاکنون هیچ اعلامیه‌ای را غیر شخص خودم تهیه نکرده است.»

3- «از قرار مذکور برخی ادعا کرده‌اند که رفتن من به پاریس بوسیله آنان بوده این دروغ است پس از برگرداندنم از کویت پس از مشورت با احمد پاریس را انتخاب نمودم زیرا در کشورهای اسلامی احتمال راه دادن نبود آنان تحت نفوذ شاه بودند پاریس این احتمال نبود».

4- «من در طول مدت نهضت و انقلاب به‌واسطه اسلام‌نمایی برخی افراد ذکری از آنان کرده و تمجیدی نمودم که بعد فهمیدم از دغل‌بازی آنان اغفال شده‌ام آن تمجیدها در حالتی بود که خود را به جمهوری اسلامی متعهد و وفادار می‌نمایاندند و نباید از آن مسائل سوء‌استفاده شود و میزان در هر کس حال فعلی اوست».

روح‌الله الموسوی‌الخمینی

وی افزود: بنابراین در بحث ارتباط با آمریکا یا هر بحث دیگر آنچه به امام خمینی(ره) مربوط شود با این معیار می‌سنجیم. در سیاست‌های کلان و کلی اگر بنا باشد تصمیم متفاوت با گذشته گرفته شود در حوزه قانون و اختیارات مقام معظم رهبری است.

شفیعی با بیان اینکه در چند مقطع حساس از پیام‌های امام خمینی(ره) در حوزه ارتباط با آمریکا مشی ایشان بارز و بیّن است، گفت: از آن موارد می‌توان به پیام امام(ره) به مهاجرین جنگ تحمیلی در تاریخ دوم فروردین 68 اشاره کرد؛ «من بارها اعلام کرده‌ام که با هیچ کس در هر مرتبه‌ای که باشد عقد اخوت نبسته‌ام چهارچوب دوستی من در درستی راه هر فرد نهفته است دفاع از اسلام و حزب‌الله اصل خدشه‌ناپذیر سیاسیت جمهوری اسلامی است مسئولان ما باید بدانند که انقلاب ما محدود به ایران نیست. انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچم‌داری حضرت حجت ارواحنا فداه است. باید در دولت جمهوری اسلامی تمامی سعی و توان خود را در اداره هرچه بهتر مردم بنماید ولی این بدان معنا نیست که آن‌ها را از اهداف عظیم انقلاب که ایجاد حکومت جهانی اسلام است منصرف کنیم. من بار دیگر از مسئولان بالای جمهوری اسلامی می‌خواهم که از هیچ کس و از هیچ چیز جز خدای بزرگ نترسند و کمرها را بندند و دست از مبارزه علیه فساد و فحشا به سرمایه‌داری غرب و پوچی و تجاوز کمونیسم نشکند که ما هنوز در قدم‌های اولی مبارزه خود علیه غرب و شرق هستیم».

وی با اشاره به اینکه وصیت‌نامه امام خمینی(ه) جزو محکمات انقلاب اسلامی است، تصریح کرد: در مورد برخی نامه‌هایی که این روزها مطرح می‌شود باید تاریخ نوشتن نامه‌ها را با مطالب آن تاریخ امام خمینی(ره) دنبال کنیم؛ چرا که اگر نامه‌ای نوشته شده باشد یا امام باید جواب داده باشد یا در عمل پاسخ داده باشد اگر امام نامه‌ای را پاسخ مکتوب ندادند و در عمل هم به مطالب آن نامه توجه نفرمودند و بلکه در نقطه مخالف آن مطالب مشی فرمودند معلوم است مطالب آن را نپذیرفته‌اند.

وی تصریح کرد: باید توجه کرد مشی امام خمینی(ره) در شناخت آمریکا و ضرورت مواجه با آن مشخص است؛ ما حتی اگر در مسیر مصلحت انقلاب اسلامی و نظام و در جمع‌بندی که مقام معظم رهبری آن را تأیید کند بنا را بر تغییر در شکل ارتباط با آمریکا بگذاریم باید توجه کرد جامعه را نباید از روح مبارزه و ایستادگی و استقامت فاصله داد که این امر از لحاظ مؤلفه‌های قدرت و اقتدار ملی غلط است.

ملت ملت ایران متکی بر پرداخت هر گونه هزینه در راه آرمان‌ها است

شفیعی تصریح کرد: ما در عین حالی که اهل منطق و استدلال هستیم، منطق ما متکی بر این است که پای پرداخت هر گونه هزینه در راه آرمان‌هایمان ایستاده‌ایم.

شفیعی با بیان اینکه نه جنبه اعتقادی و نه تجربی و نه هیچ گونه شواهد و ادله مبنی بر صداقت آمریکا وجود ندارد‌، گفت: ما تجربه انقلاب اسلامی را به هر ملتی منتقل می‌کنیم، دیپلماسی کار خود را می‌کند اما روح و پیام انقلاب اسلامی جای خود را دارد. ادبیات دیپلماسی ما باید مبتنی بر اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی باشد و دیپلمات‌ها باید دیپلمات انقلابی باشند.

وی تصریح کرد: وظیفه امروز ما این است که روحیه مقاومت در برابر سختی‌ها را در ملت حفظ کنیم و به تعبیر امام خمینی(ره) کمربندها را ببندیم که هیچ چیز تغییر نکرده است.

وی با بیان اینکه تردیدی نیست که آمریکا به کمتر از اینکه ملت ایران دست‌هایش را بالا ببرد و بگوید اشتباه کرده است قانع نمی‌شود به پیام دیگر از امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: انقلاب فقط درون کشور و مسائل عادی و جاری نیست. اما هیچکس هم نیست که نداند پشت کردن به فرهنگ دنیای درون امروز و پایه‌ریزی فرهنگی جدید بر مبنای اسلام در جهان و برخورد قاطع اسلام با آمریکا و شوروی، فشار و سختی و شهادت و گرسنگی را به‌دنبال دارد و مردم ما این راه را خود انتخاب کرده‌اند و بهای آن را هم پرداخت خواهند کرد و بر این امر هم افتخار می‌کنند این روشن است که شکستن فرهنگ شرق و غرب بی‌شهادت میسر نیست.

رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان عنوان کرد: انقلاب اسلامی پرچم‌دار یک حرکت جدید است و این امری است که مجاهدت و مقاومت می‌خواهد. امام خمینی(ره) در پیامی به تاریخ 2/1/68 می‌فرماید: مردم عزیز ایران که حقاً چهره منور تاریخ بزرگ اسلام در زمان معاصرند باید سعی کنند که سختی‌ها و فشارها را برای خدا پذیرا گردند تا مسئولان بالای کشور به وظیفه اساسی‌شان که نشر اسلام در جهان است برسند و از آنان بخواهند که تنها برابری و صمیمیت را در چارچوب مصلحت اسلام و مسلمین در نظر بگیرند، چه کسی است که نداند مردم عزیز ما در سختی هستند و گرانی و کمبود بر طبقه مستضعف فشار می‌آورد. ولی هیچ‌کس هم نیست که نداند پشت کردن به فرهنگ دنیای درون امروز و پایه‌ریزی فرهنگی جدید بر مبنای اسلام در جهان و برخورد قاطع اسلامی با آمریکا و شوروی و سختی و شهادت و گرسنگی را به‌دنبال دارد و مردم ما این راه را خود انتخاب کرده‌اند و بهای آن را هم پرداخت خواهند کرد و بر این امر هم افتخار می‌کنند این روشن است که شکستن فرهنگ شرق و غرب بی‌شهادت میسر نیست.
  • ۹۲/۰۸/۰۱
  • ۲۷۴۷ بیننده|
  • ۲۹۴۴ نمایش|
  • |

کلام ولایت

دیدگاه (۰)

هیچ دیدگاهی هنوز ثبت نشده است

ارسال دیدگاه

بدیهی است که همه دیدگاه‌های شما خوانده شده و برای انتشارشان، ملاک‌ها و معیارهایی لحاظ می‌شود؛ بنابراین، برای درج دیدگاه خود، رعایت برخی چهارچوب‌های اخلاقی ضروری است:

لطفاً دیدگاه خود را به زبان فارسی بنویسید، پیام های غیر فارسی منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا، نسبت به اشخاص حقیقی و حقوقی باشد منتشر نخواهد شد.

در صورتی که تمایل به ارسال نظر به صورت خصوصی دارید، تیک گزینه خصوصی را بزنید.

از ارسال دیدگاه های تبلیغاتی و یا حاوی لینک، خودداری کنید، پیام های نامرتبط با متن، تأیید نمی شوند.

لطفاً دیدگاه‌تان تا حد امکان مربوط به همین نوشته باشد.

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
یادداشت سردبیر
جدول پخش مصاحبه انتخاباتی حضرت آیت الله شفیعی
جدول پخش مصاحبه انتخاباتی حضرت آیت الله شفیعی

جدول پخش مصاحبه انتخاباتی حضرت آیت الله شفیعی با صداوسیمای مرکز خوزستان

سخنرانی حضرت آیت الله شفیعی در جمع رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس

دریافت

مدت زمان: 18 دقیقه 51 ثانیه

آخرين ديدگاه‌ها
پاسخ: سلام از طریق کتابخانه ...
  • ۱۸بهمن۰۰ - ۱۲:۰۴ - فاطمه
    🤔
مسجد حضرت آیت الله شفیعی