پایگاه خبری مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

پایگاه خبری

مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳

پایگاه خبری مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

مسجد آیت الله شفیعی یکی از قدیمی‌ترین مساجد اهواز است که درسال 1308(ه.ق) تاسیس شده است.
بیش از پنجاه سال است که حضرت آیت الله سید علی شفیعی (که هم اکنون نماینده مردم استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری هستند) امامت جماعت این مسجد را بر عهده داشته و به خدمت به اسلام و انقلاب اسلامی همت گماشته‌اند.
مسجد آیت الله شفیعی در دوران دفاع مقدس سنگری مهم برای رزمندگان اسلام محسوب می شد.
هم اکنون نیز جوانان این مسجد با عشق به امام راحل و آرمان‌های انقلاب لحظه‌ای از تلاش برای خدمت به اسلام و انقلاب اسلامی کوتاهی نمی‌کنند.

معرفی کتاب
سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)
سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)

به مناسبت مبعث نبی مکرم اسلام حضرت محمّد مصطفی(ص) به معرفی کتاب «سیری در سیره پیامبر اعظم (ص)» حضرت آیت الله شفیعی می پردازیم:

کتاب «سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)» مجموعه ای مدون از سه مصاحبه روزنامه نور خوزستان با حضرت آیت الله شفیعی می باشد که در سال های 1385 و 1386 هجری شمسی صورت گرفته است.

آخرین مطالب
  • ۰
  • ۰

حجت‌الاسلام سید محمدمهدی شفیعی در ارتباط با نتایج تولید هنر قرآنی و لزوم پرداختن به آن از سوی هنرمندان و فعالان قرآنی اظهار کرد: هنر نسبت به سایر ابزار‌هایی که در دسترس دارد، بهتر می‌تواند برای ترویج خود اقدام کند. هنر از نظر کمی و از تعداد مخاطب دایره وسیع‌تری را دربرمی‌گیرد. ابزارهای معین و محدودی ندارد. هنر می‌تواند در قالب سینما، شعر و... به صورت عمومی‌تر با سایر اقشار جامعه ارتباط برقرار کند. همچنین از نظر کیفی نیز تأثیرپذیری بیشتری دارد.

وی ادامه داد: این بحث از جهت ماندگاری نیز به خوبی مشهود است و می‌توان گفت پیامی که از طریق هنر انتقال می‌‌شود ماندگارتر خواهد بود، بنابراین این مهم هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی مورد بحث قرار می‌گیرد. در این میان می‌توان گفت که هنر بهترین ابزار انتقال برای مفاهیم و آموزه‌های موردنظر خواهد بود.

شفیعی با بیان اینکه انسان برابر تغییر عقاید خود همیشه از خود مقاومت نشان می‌دهد و به نوعی می‌توان گفت که گارد می‌گیرد، اظهار کرد: این یک مشکل است که امروزه علوم روانشناسی نیز آن را تبیین کرده است که انسان در بحث استدلال به دنبال این بوده که به دنبال ماندن در عقیده قبلی خود بماند و تأثیرپذیری راحتی ندارد.

نفوذ عمقی پیام در لایه‌های مخفی هنر

وی ادامه داد: اما یک نکته جالب و قابل توجه اینکه این ارتباط و تأثیر در خصوص هنر وجود ندارد و افراد در مقابله با اثر هنری گارد نمی‌گیرند و عموماً این پیام در لایه‌های مخفی و عمیق یک اثر تولید شده منتقل می‌شود و این نشان‌دهنده اهمیت موضوع است.

این هنرمند آیینی اظهار کرد: حال اگر این هنر را با همین عمق و کیفیت در خدمت هنر قرآنی قرار دهیم شاهد خواهیم بود که اتفاقات میمونی در حوزه هنر رخ خواهد داد و به ارتقا هنر قرآنی منجر می‌شود. در گام بعد نیز به سبک هنر قرآنی منجر می‌شود و برکات این امر نیز بر هیچ کس پوشیده نیست.

وی در خصوص اینکه بکارگیری قالب هنری برای انتقال مفاهیم قرآنی چه نتایجی به دنبال خواهد داشت، گفت: نتیجه مهم این بحث ترویج فرهنگ قرآنی است و این امر به خوبی در آثاری از جمله آثار زنده‌یاد فرج‌الله سلحشور به جا مانده است. این هنرمند قرآنی توانست با مفاهیم قرآنی ارتباط برقرار کند و افراد نیز بعد از آن ارتباط هنری و قرآنی با آثار تولید شده وی برقرار کنند که همین امر بر ماندگاری آثار سلحشور صحه می‌گذارد. این هنرمند از شیوه مناسبی استفاده کرد و در قالب هنر سینما این مفاهیم را منعکس و بیان کرد. 

مفاهیم قرآنی در زبان بین‌المللی هنر منعکس شود

شفیعی ادامه داد: زبان هنر یک زبان بین‌المللی است. حال اگر مفاهیم انسانی و اخلاقی را در قالب هنر منعکس کنیم و در کنار آن گریزی به مفاهیم قرآنی بزنیم آن زمان می‌توان با هر فردی از هر نژاد و قومیت و ملیتی ارتباط برقرار کرد و تأثیرگذار بود.

وی با اشاره به اینکه تمدن غیرالهی غرب خیلی بیشتر از ما از هنر برای بحث و ترویج مفاهیم مدنظر خود استفاده می‌کند، گفت: ما در این میان باید برای پرکردن خلأ موجود در عرصه بین‌المللی فکری کنیم.

شفیعی با پیشنهاد اینکه آثار بین‌المللی که توسط هنرمندان ما تولید می‌شود باید از نظر ساختار آنقدر مطلوب باشد که نمره قبولی را از مخاطبان جهانی خود بگیرد، اظهار کرد: می‌توان در این قالب قوی، برداشت‌های الهی را به مخاطب منعکس کنیم تا مخاطب بتواند ارتباط لازم را برقرار کند.

وی اظهار کرد: در این باره می‌توان به تهیه سریال حضرت عیسی(ع) توسط کارگردان کشورمان اشاره کرد و گفت: این فیلم به دو زبان تهیه و عرضه شد و با استقبال جهانی مواجه شد. 

ضرورت ورود مسئولان و رسانه در ترویج هنر قرآنی

این هنرمند آیینی همچنین اظهار کرد: برای اینکه بتوان ارتباط هنر و قرآن را در جامعه ایجاد کرد و شاهد نتایج مثمرثمری باشیم باید دو نکته را مدنظر قرار داد؛ اول اینکه هنرمند ارتباط عمیقی با مفاهیم قرآنی برقرار کند. فردی که می‌خواهد مفهوم قرآنی را در اثر هنر خود منتقل کند باید برداشت مناسبی از مفاهیم قرآنی داشته باشد تا ایده مدنظر وی به صورت ناقص به مخاطب منعکس نشود. اگر هنرمند اثرپذیری مناسبی با مفاهیم قرآنی داشته باشد و مفاهیم با روح و جان وی ارتباط برقرار کند این ارتباط مستحکم خواهد شد. روحی که با قرآن آمیخته می‌شود مفاهیم و آثار ماندگارتری را تولید خواهد کرد.

به گفته وی باید دانسته‌های هنرمند به روز باشد و هم اینکه ارتباط نزدیکی با مفاهیم قرآنی ایجاد کند تا سطح معرفتی هنرمند به صورت متعالی در اثر تولید شده نمایان شود.

وی بحث دیگر را متوجه مسئولان، رسانه‌ها، صداوسیما و .... دانست و گفت: با توجه به همه‌گیر بودن شبکه‌های مجازی و رسانه‌های عمومی می‌توان از آنها برای ترویج هنر استفاده کرد. در این ارتباط وزارت ارشاد، صداوسیما، نهادهای فرهنگی، رسانه‌های جمعی و ... باید به وظیفه خود عمل کنند تا شاهد بروز و ظهور هنر قرآنی در جامعه باشیم.

منبع: ایکنای خوزستان

  • ۹۵/۰۲/۰۷
  • ۲۰۴۳ بیننده|
  • ۲۱۹۷ نمایش|
  • |

حضرت عیسی

سید محمد مهدی شفیعی

فرج الله سلحشور

قرآن

هنر

دیدگاه (۱)

احسنت

ارسال دیدگاه

بدیهی است که همه دیدگاه‌های شما خوانده شده و برای انتشارشان، ملاک‌ها و معیارهایی لحاظ می‌شود؛ بنابراین، برای درج دیدگاه خود، رعایت برخی چهارچوب‌های اخلاقی ضروری است:

لطفاً دیدگاه خود را به زبان فارسی بنویسید، پیام های غیر فارسی منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا، نسبت به اشخاص حقیقی و حقوقی باشد منتشر نخواهد شد.

در صورتی که تمایل به ارسال نظر به صورت خصوصی دارید، تیک گزینه خصوصی را بزنید.

از ارسال دیدگاه های تبلیغاتی و یا حاوی لینک، خودداری کنید، پیام های نامرتبط با متن، تأیید نمی شوند.

لطفاً دیدگاه‌تان تا حد امکان مربوط به همین نوشته باشد.

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
یادداشت سردبیر
جدول پخش مصاحبه انتخاباتی حضرت آیت الله شفیعی
جدول پخش مصاحبه انتخاباتی حضرت آیت الله شفیعی

جدول پخش مصاحبه انتخاباتی حضرت آیت الله شفیعی با صداوسیمای مرکز خوزستان

سخنرانی حضرت آیت الله شفیعی در جمع رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس

دریافت

مدت زمان: 18 دقیقه 51 ثانیه

آخرين ديدگاه‌ها
پاسخ: سلام از طریق کتابخانه ...
  • ۱۸بهمن۰۰ - ۱۲:۰۴ - فاطمه
    🤔
مسجد حضرت آیت الله شفیعی