پایگاه خبری مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

پایگاه خبری

مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

پایگاه خبری مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

مسجد آیت الله شفیعی یکی از قدیمی‌ترین مساجد اهواز است که درسال 1308(ه.ق) تاسیس شده است.
بیش از پنجاه سال است که حضرت آیت الله سید علی شفیعی (که هم اکنون نماینده مردم استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری هستند) امامت جماعت این مسجد را بر عهده داشته و به خدمت به اسلام و انقلاب اسلامی همت گماشته‌اند.
مسجد آیت الله شفیعی در دوران دفاع مقدس سنگری مهم برای رزمندگان اسلام محسوب می شد.
هم اکنون نیز جوانان این مسجد با عشق به امام راحل و آرمان‌های انقلاب لحظه‌ای از تلاش برای خدمت به اسلام و انقلاب اسلامی کوتاهی نمی‌کنند.

معرفی کتاب
سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)
سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)

به مناسبت مبعث نبی مکرم اسلام حضرت محمّد مصطفی(ص) به معرفی کتاب «سیری در سیره پیامبر اعظم (ص)» حضرت آیت الله شفیعی می پردازیم:

کتاب «سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)» مجموعه ای مدون از سه مصاحبه روزنامه نور خوزستان با حضرت آیت الله شفیعی می باشد که در سال های 1385 و 1386 هجری شمسی صورت گرفته است.

آخرین مطالب
  • ۱
  • ۰

کلام ولایت

«اعتقاد مبتنی بر عقلانیت» و «اعتماد مبتنی بر باور»؛

دو رکن لازم در نظام ولایی

فایل صوتی جلسه کلام ولایت اضافه گردید.


حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحسن شفیعی، رئیس دفاتر نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان در دومین جلسه کلام ولایت که شامگاه گذشته، 20 خردادماه در مسجد آیت‌الله شفیعی اهواز برگزار شد، با تصریح بر اینکه لازم است مبنا و نقشه راه نظام اسلامی از نقطه صدور آن دریافت شود، عنوان کرد: فراز و نشیب‌های 35 سال گذشته پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد این مطلب است که در این مسیر هر کجا از رهبری فاصله‌ای ایجاد شده اشکال، عوارض و هزینه‌هایی در پی داشته است.

دریافت فایل صوتی سخنرانی
حجم: 40.5 مگابایت
 


وی گفت: آنچه در 22 بهمن 57 رخ داد، مقدمه و طلیعه ساختاری بود که در 12 فروردین‌ 58 تولدش اعلام شد. ساختاری که در نظام‌های سیاسی و در گذشته عالم نظیر و شبیهی نداشت بدین معنا که آنچه امام راحل(ره) بنیان نهاد شبیه‌سازی نبود بلکه تأسیس بود. به اقتضای اینکه هر پدیده جدید باید مسیری را پیموده و آزموده شود برماست که نظام جمهوری اسلامی را از فراز و نشیب‌ها عبور دهیم، آن را جلو برده و حفظ کنیم.

شفیعی با بیان اینکه کاری که امام خمینی(ره) کرد بدیع و نو است، ایشان را مؤسس و نه مؤکد و بازسازی کننده بلکه ایجاد کننده نظام اسلامی دانست و اظهار کرد: از این رو است که مشاهده می‌شود تا یکسال پیش از مطرح شدن این عنوان، در صحبت‌های امام و شعارهای مردمی حرف از حکومت اسلامی بود، سپس امام(ره) در طی مسیر انقلاب ایده جمهوری اسلامی را مطرح و ساختار و چارچوب موردنظر خود را برای جهانیان توضیح دادند تا روزی که فرمودند: جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد.

رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان ادامه داد: این مولود نوپا از سوی امام راحل(ره) با جدیت مورد اهتمام و توجه قرار داشت و تا یکسال پس از پیروزی انقلاب اسلامی امام مانند رزمنده‌ای بود که در وسط میدان یک تنه همه شئون رزم را انجام می‌دهد، ایشان یک تنه آنچه یک تیم باید انجام دهد را انجام می‌دادند و مهم‌تر از همه بر صحت جهت‌گیری و حرکت این مولود و اینکه سر سوزنی خلاف شرع و انحراف در مسیرش رخ ندهد اشراف و اهتمام داشتند.

وی در ادامه به نکاتی در خصوص مشروعیت نظام اسلامی اشاره کرد و گفت: این نسخه یک نسخه زمینی نیست که سازوکاری چون نظام‌های موجود در عالم داشته باشد، و از سوی دیگر نیز به دلیل اینکه در زمان غیبت امام معصوم(ع) تشکیل شده است و نمی‌تواند به صورت مستقیم و کامل از ظرفیت امام معصوم(ع) بهره‌مند شود؛ یک زمان نظام مدیریتی در حضور امام معصوم است، نفی و اثبات، درستی و نادرستی مستقیم از معصوم دریافت می‌شود لکن ما در دورانی هستیم که استفاده از ظرفیت امام معصوم(ع) به حد اعلا و کمال مقدور نیست و این به دلیل ویژگی‌های دوران غیبت است. در عین حال کاری که امام خمینی(ره) انجام داد نظیر و شبیهی ندارد یعنی این مولود مبارک لازم است به تجربه برسد، رشد پیدا کند و بزرگ شود و طبیعتاً هر کار جدید در مسیر تکامل سختی‌ها و مشکلات مربوط به خود را دارد. بنابراین پدیده جمهوری اسلامی از آنجا که مشروعیت خود را از امام و ولایت دارد ارتباط و پیوند مستمر با این نقطه مشروعیت را لازم دارد.

شفیعی افزود: برای مثال مصوبات مجلس شورای اسلامی پس از تأیید نمایندگان باید به امضای شورای نگهبان برسد که بررسی شود با شرع مغایرت نداشته باشند و افراد آن مجموعه را مقام ولایت منصوب می‌کند. در مبحث ریاست جمهوری رأی مردم به وسیله ولایت فقیه امضا و تنفیذ می‌شود که اینها به معنای عقبه تئوریک نظام است.

رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان با بیان اینکه نکته‌ای که باید مورد اهتمام قرار گیرد اتصال علی‌الدوام آحاد مردم با نقطه مشروعیت نظام اسلامی است، تصریح کرد: این اتصال متشکل از دو رکن اعتقاد مبتنی بر عقلانیت و اعتماد مبتنی بر باور است که هر یک از این دو کمرنگ شود نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد.

وی توضیح داد: اعتقاد باید بر اساس عقلانیت باشد چرا که هر کجا علاقه‌مندی فاقد توجه به مبانی و زیرساخت‌ عقلانی باشد، نگاه احساسی به مسائل رخ می‌دهد و می‌تواند مشکل‌آفرین باشد و مهم‌تر از آن اعتماد بر اساس باور است؛ در برهه‌هایی از زمان لوازم و مقدمات تحلیل عقلانی مقدور نیست و آنجاست که اعتماد مبتنی بر باور لازم است. بنابراین در نظام ولایی به این دو رکن رکین شانه به شانه یکدیگر نیازمندیم.

شفیعی گفت: در دوران دفاع مقدس در مقطعی امام(ره) فرمودند: «صلح بین کفر و اسلام معنا ندارد» فضای عمومی جامعه آن را پذیرفت و در مقطعی امام قطعنامه را پذیرفتند در آن جا بود که باور مردم به امام خود را نشان داد و از آنجا که مردم یقین داشتند عملِ امام جز درستی نیست آن را قبول کردند، بعدها و در طی سال‌ها مدارک، مستندات و تحلیل‌ها بر درستی آن تصمیم مشاهده شد.

وی با تأکید بر اینکه در استمرار حیات نظام اسلامی در رابطه بین امام و امت به دو مقوله اعتقاد مبتنی بر عقلانیت و اعتماد مبتنی بر باور شانه به شانه یکدیگر نیازمندیم، افزود: امروز نیز مقام معظم رهبری بر اساس مصالح و مفاسد، خطوط کلی را ترسیم می‌کنند و بر اساس حکمت است که دستوراتی از سوی ایشان صادر می‌شود که در برخی مقاطع نمی‌شود مستندات و مدارک آن تصمیم را توضیح داد چرا که به مصلحت نظام و جامعه نیست، در اینجاست که اگر آن رابطه عاطفی و باور، به میدان نیاید هزینه‌های هنگفتی در پی خواهد داشت.

رئیس دفاتر نهادن مایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان گفت: لازم است نخبگان در جهت برقراری این رابطه بین امت و امام بر اساس دو قاعده ذکر شده تلاش کنند تا در بزنگاه حادثه بتوانیم به پشتوانه آن از پیچ حوادث عبور کنیم.

شفیعی با بیان اینکه ملت ایران 35 سال تجربه عینی و عملی ولایت‌مداری دارد، گفت: امروز کنار مستندات در بحث ولایت فقیه، 35 سال عملکرد ولایت فقیه را هم در اختیار داریم و شاهد هماهنگی میان این دو هستیم .

وی با بیان اینکه مردم ایران در مواجهه با مطالب امام خمینی(ره) در جدی‌ترین لحظات کشور با عقل و احساس توأمان حضور پیدا می‌کردند، گفت: برای اینکه این دو رکن بمانند لازم است امت همواره بداند امامش چه مسیری و جهتی را ارائه می‌کند، این امر ارتباط اعتقاد عقلانی و اعتماد و باور را تضمین می‌کند.

شفیعی اضافه کرد: در فتنه سال 88 سازوکارهای رسمی، قانونی و مورد تأیید نظام مورد بی‌اعتنایی قرار گرفت. در خطبه مقام معظم رهبری در تاریخ 29 خردادماه سال 88، ایشان با مردم صحبت کردند؛ آن خطبه تنها ارتباط عقلانی و استدلالی با مردم برقرار نکرد بلکه دو رکن عقلانیت و باور مردم در مقام استماع بیانات مقام معظم رهبری به میدان آمد و مردم دانستند که قطعاً خیر و صلاح همین است که آقا می‌فرماید و اگر نبود اعتماد و اعتقاد مردم به رهبری، گسست عظیمی در جامعه ایجاد می‌شد.

رئیس دفاتر نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان با بیان اینکه اگر آن روز یکی از این دو ستون؛ (اعتقاد و باور) نبود آن التیام صورت نمی‌گرفت، تصریح کرد: این دو رکن را باید نگه‌ داشت و این امر نیازمند ایفای نقش نخبگان جامعه، ارتباط مذهبیون و آگاهی از بیانات رهبری، ولایت‌مدار بودن و پرهیز از خودرأیی است بنابراین باید ملتزم بود و اهتمام داشت و بدانیم که رهبری چه چیز را تکلیف می‌دانند و مسیر را چگونه ارائه می‌کنند.

شفیعی در ادامه نگاهی به مسئله انتخابات از منظر مباحث بیان شده داشت و عنوان کرد: یکی از کارهای بزرگ امام خمینی(ره) در تأسیس نظام اسلامی، مسئله انتخابات است. امام حاکم شرع و نائب امام زمان(عج) بود و می‌توانست پس از پیروزی انقلاب اسلامی تأسیس نظام اسلامی را اعلام کند. لکن تأسیس جمهوری اسلامی را به رأی مردم گذاشت. امام خمینی(ره) پس از آن خبرگان و قانون اساسی را نیز به رأی مردم گذاشت، ایشان انتخابات را مبنایی و عملی تأیید کرد و به نتایج آن پایبند بود. امام به آحاد مردم فرصت داد که رأی دادن را تجربه و تمرین کنند و این باور و اعتقاد که هر چه مردم رأی دهند همان است، را در مردم ایجاد کرد.

شفیعی با بیان اینکه اقدام بعدی امام راحل این بود که استفاده از حق انتخاب جزء باور عمومی مردم شود، گفت: تلاش امام این بود که حق انتخاب و پذیرفته شدن نتیجه انتخاب، باور و گفتمان عمومی جامعه شود؛ ایشان نپذیرفت که هیچ انتخاباتی یک روز جلو یا عقب شود و خودشان همواره در اولین ساعات به پای صندوق رأی می‌آمدند. امام خمینی(ره) با انتخابات به مثابه یک اصل و واجب الهی رفتار می‌کرد. وصیت ایشان به ملت ایران این بود که در تمام انتخابات شرکت کنند یعنی به عنوان یک واجب عینی و نه کفایی با انتخابات مواجه می‌شدند تا جنبه باور و فرهنگ شدن آن در جامعه شکل گیرد.

وی گفت: در سال های بعد از رحلت امام خمینی(ره)، همین حساسیت، اهتمام و توجه ویژه را از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به انتخابات و حق انتخاب مردم شاهد بوده و هستیم.

رئیس دفاتر نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان در ادامه به گزینه‌های انتخاب اصلح اشاره و عنوان کرد: رئیس قوه مجریه در انقلاب اسلامی یک مسئله متمایز از جوامع جمهوری دیگر است و تمایز آن در این است که رئیس جمهور در انقلاب اسلامی رئیس قوه اجرائیه نظام اسلامی است ما قبول نداریم که در نظام اسلامی دولت فقط متولی امر دنیای مردم است. این یک غلط بزرگ و خطای فاحش است. دولت اسلامی در قبال دین و دنیای مردم مسئول است لذا حساسیت انتخاب رئیس جمهور در نظام اسلامی این است که او در حقیقت نسبت به آرمان‌ها و اصول انقلاب اسلامی مسئول است و باید در مسیر حرکت خود این جهات را در نظر بگیرد. اگر صحبت از معیشت می‌کند باید نسبت آن را با اصول و باورهای دینی در گفتمان خود مشخص کند. اگر صحبت از رابطه می‌کند باید بگوید رابطه را با اصل نفی سلطه چگونه معنا می‌کند.

وی با بیان اینکه وعده‌های کاندیداها نباید فارغ از دغدغه‌های دینی باشد، گفت: ما نیز وظیفه داریم این جهت را در انتخاب در نظر بگیریم باید گزینه‌ای را انتخاب کنیم که بیشترین قرابت و کمترین فاصله را با آرمان‌های نظام اسلامی دارد. آرمان‌های انقلاب اسلامی طیف گسترده‌ای از معیشت و رفاه مردم،‌ استکبارستیزی و زیر بار ذلت نرفتن، سلطه‌ناپذیری و ... را در بر می‌گیرد.

شفیعی افزود: کاندید اصلح یعنی کسی که بتواند بیشترین تلاش و همت را در پیگیری دنیای آحاد مردم و اصول و ارزش‌ها و باورهای آنها داشته باشد. باید توجه داشت ما اصلاً اعتقاد نداریم اصلح کسی است که تنها شعار بدهد و آرمان‌ها را بازگو کند. کاندید اصلح در نظام اسلامی نزدیک‌ترین شخص به تلاش در مجموع این مسائل است؛ اصلح تک‌بعدی نیست.

وی با بیان اینکه در تبلیغات انتخاباتی بخشی از این مسائل مغفول ماند، تصریح کرد: کاندیدای ریاست جمهوری باید بگوید برای صدور انقلاب اسلامی می‌خواهد چه کند. باید بگوید با ضرورت حفظ روابط سیاسی و دیپلماسی فعال وعده‌های امام در صدور انقلاب اسلامی را چگونه می‌خواهد تحقق ببخشد. مگر نه که امام راحل(ره) فرمودند ایران دژ تسخیرناپذیر حمایت از مستضعفان و محرومان و مبارزان سراسر عالم است.


  • ۹۲/۰۳/۲۲
  • ۳۵۰۵ بیننده|
  • ۳۸۶۰ نمایش|
  • |

کلام ولایت

دیدگاه (۰)

هیچ دیدگاهی هنوز ثبت نشده است

ارسال دیدگاه

بدیهی است که همه دیدگاه‌های شما خوانده شده و برای انتشارشان، ملاک‌ها و معیارهایی لحاظ می‌شود؛ بنابراین، برای درج دیدگاه خود، رعایت برخی چهارچوب‌های اخلاقی ضروری است:

لطفاً دیدگاه خود را به زبان فارسی بنویسید، پیام های غیر فارسی منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا، نسبت به اشخاص حقیقی و حقوقی باشد منتشر نخواهد شد.

در صورتی که تمایل به ارسال نظر به صورت خصوصی دارید، تیک گزینه خصوصی را بزنید.

از ارسال دیدگاه های تبلیغاتی و یا حاوی لینک، خودداری کنید، پیام های نامرتبط با متن، تأیید نمی شوند.

لطفاً دیدگاه‌تان تا حد امکان مربوط به همین نوشته باشد.

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
یادداشت سردبیر
جدول پخش مصاحبه انتخاباتی حضرت آیت الله شفیعی
جدول پخش مصاحبه انتخاباتی حضرت آیت الله شفیعی

جدول پخش مصاحبه انتخاباتی حضرت آیت الله شفیعی با صداوسیمای مرکز خوزستان

سخنرانی حضرت آیت الله شفیعی در جمع رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس

دریافت

مدت زمان: 18 دقیقه 51 ثانیه

آخرين ديدگاه‌ها
پاسخ: سلام از طریق کتابخانه ...
  • ۱۸بهمن۰۰ - ۱۲:۰۴ - فاطمه
    🤔
مسجد حضرت آیت الله شفیعی