پایگاه خبری مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

پایگاه خبری

مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

پایگاه خبری مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

مسجد آیت الله شفیعی یکی از قدیمی‌ترین مساجد اهواز است که درسال 1308(ه.ق) تاسیس شده است.
بیش از پنجاه سال است که حضرت آیت الله سید علی شفیعی (که هم اکنون نماینده مردم استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری هستند) امامت جماعت این مسجد را بر عهده داشته و به خدمت به اسلام و انقلاب اسلامی همت گماشته‌اند.
مسجد آیت الله شفیعی در دوران دفاع مقدس سنگری مهم برای رزمندگان اسلام محسوب می شد.
هم اکنون نیز جوانان این مسجد با عشق به امام راحل و آرمان‌های انقلاب لحظه‌ای از تلاش برای خدمت به اسلام و انقلاب اسلامی کوتاهی نمی‌کنند.

معرفی کتاب
سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)
سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)

به مناسبت مبعث نبی مکرم اسلام حضرت محمّد مصطفی(ص) به معرفی کتاب «سیری در سیره پیامبر اعظم (ص)» حضرت آیت الله شفیعی می پردازیم:

کتاب «سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)» مجموعه ای مدون از سه مصاحبه روزنامه نور خوزستان با حضرت آیت الله شفیعی می باشد که در سال های 1385 و 1386 هجری شمسی صورت گرفته است.

آخرین مطالب
  • ۰
  • ۰

حضرت آیت‌الله سیدعلی شفیعی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در دیدار با مدیرکل و معاونان اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خوزستان که روز ۲۲ آبان ماه به مناسبت هفته وقف صورت گرفت، اظهار کرد: بعضی از مناسبت‌ها در تقویم جمهوری اسلامی روز که به خاطر اهمیتشان به هفته تبدیل شدند و این فرصتی است برای متولیان که مطالعه و فعالیت تبلیغی داشته باشند.

وی ادامه داد: نسبت به اصل مسئله وقف چند نکته قابل تذکر است؛ وقتی که فقهای ما در پاره‌ای از مسائل وقف اعمال نظر کردند، دال بر این است که مسئله وقف ساده و مختصر نیست بلکه یک مسئله خیلی جدی و ریشه‌دار است. بقحثی هست بین فقها به عنوان اینکه وقف عقد است یا ایقاع؟ تعاریفی که در باب فقاهت برای عقد و ایقاع کردند به سادگی با موضوعیت وقف جور نیست از طرفی ما قسمت ثالثی هم نداریم. چیزی که ایقاع نباشد و وقف هم نباشد اگر محتاج ایجاب و قبول است عقد است در صورتی که در وقف قبول شرط نیست وقتی که ایقاع شد قبول می‌شود پس عقد نیست. ایقاع هم به شکلی است که به مجرد اینکه انسان انشاء کند وقوع پیدا می‌کند در صورتی که وقف چیزهایی هم اضافه بر این دارد.

حضرت آیت‌الله شفیعی افزود: اینها را گفتم که بگویم وقف مسئله پیچیده‌ای است و به سادگی این نیست که انسان مطالعه‌ای کند و از آن درگذرد. زوایایی در وقف هست که برای اهلش می‌ماند. مسئله دوم این است که با وقف به چه باید نظر بیندازیم؟ شدت عملی که بر وقف از سوی اسلام و شارع اسلام ایجاد شده، قابل توجه است. براساس «لْوُقُوفُ عَلَى حَسَبِ مَا یَقِفُهَا أَهْلُهَا» متوجه می‌شویم که وقف نقطه‌ای در اسلام است که به راحتی نمی‌شود از آن گذشت و به همین جهت اسلام بر تحفظ بر وقف تأکید کرده و این موضوع جابجا و کم و زیاد نمی‌شود.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه عمل و سخن علمای بزرگ بلاد در طول تاریخ مؤید این معنا است‏ گفت: نهایت اهتمام و مراقبت و مواظبت را مقام معظم رهبری نسبت به وقف دارند. باید اعتراف کرد که وقف یکی از موجبات بقاع و استحکام جامعه اسلامی است که باعث استقرار و استقلال جامعه اسلامی می‌شود.

وی با تاکید بر مطالعه وقف عنوان کرد: اسلام وقف را از عوامل بقا و ثبات جامعه اسلامی و رسیدگی به مستضعفان دانسته است. از مجموع اینها می‌فهمیم که وقف بسیار مهم است و باید با دید دیگری هم به وقف نظر انداخت به این معنا که آنچه را که در وقف‌نامه‌ها نوشته می‌شد اگر با دید وسیع به آن بنگریم می‌بینیم که یک افق دیگری به روی ما باز می‌شود.

حضرت آیت‌الله شفیعی اضافه کرد: می‌بینیم که در ملل گذشته مواردی با خاصیت و اثر وقف وجود داشته که دلیل بر این است که ادیان الهی به این نسخه ویژگی خاصی را قائل شدند و می‌دانستند که چگونه جامعه اسلامی را تداوم ببخشند و کاری کنند که جامعه مضمحل نشود.

متولی کتابخانه عمومی ـ تخصصی شهید سید مرتضی شفیعی گفت: لغزشگاه در وقف زیاد است یکی از مواردی را که از وقف دیده و شنیده‌ایم سوءاستفاده از وقف، وصیت و اجاره بوده است. این موضوعات دلیل بر این  است که خناسان بهتر از ما فهمیدند چه بهره‌هایی می‌توانند از وقف ببرند. معتقدم وقف هر چند که به خاطر ضرورت‌های زمان و مکان صورت اداری پیدا کرده است اما عبادت بزرگی به شمار می‌رود.  عبادت به قصد قربت انجام می‌شود و قصد قربت هم انسان را عمل‌زده و خسته نمی‌کند. بنابراین وقف اگر به صورت عبادت و قصد قربت انجام شود خداوند اجازه نمی‌دهد خستگی بر انسان حاکم شود بلکه مشوقات دیگری هم فراهم می‌کند.

  • ۹۷/۰۸/۲۳
  • ۱۳۶۳ بیننده|
  • ۱۴۴۹ نمایش|
  • |

حضرت آیت الله شفیعی

وقف

کتابخانه شهید شفیعی

دیدگاه (۰)

هیچ دیدگاهی هنوز ثبت نشده است

ارسال دیدگاه

بدیهی است که همه دیدگاه‌های شما خوانده شده و برای انتشارشان، ملاک‌ها و معیارهایی لحاظ می‌شود؛ بنابراین، برای درج دیدگاه خود، رعایت برخی چهارچوب‌های اخلاقی ضروری است:

لطفاً دیدگاه خود را به زبان فارسی بنویسید، پیام های غیر فارسی منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا، نسبت به اشخاص حقیقی و حقوقی باشد منتشر نخواهد شد.

در صورتی که تمایل به ارسال نظر به صورت خصوصی دارید، تیک گزینه خصوصی را بزنید.

از ارسال دیدگاه های تبلیغاتی و یا حاوی لینک، خودداری کنید، پیام های نامرتبط با متن، تأیید نمی شوند.

لطفاً دیدگاه‌تان تا حد امکان مربوط به همین نوشته باشد.

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
یادداشت سردبیر
جدول پخش مصاحبه انتخاباتی حضرت آیت الله شفیعی
جدول پخش مصاحبه انتخاباتی حضرت آیت الله شفیعی

جدول پخش مصاحبه انتخاباتی حضرت آیت الله شفیعی با صداوسیمای مرکز خوزستان

سخنرانی حضرت آیت الله شفیعی در جمع رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس

دریافت

مدت زمان: 18 دقیقه 51 ثانیه

آخرين ديدگاه‌ها
پاسخ: سلام از طریق کتابخانه ...
  • ۱۸بهمن۰۰ - ۱۲:۰۴ - فاطمه
    🤔
مسجد حضرت آیت الله شفیعی