پایگاه خبری مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

پایگاه خبری

مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳

پایگاه خبری مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

مسجد آیت الله شفیعی یکی از قدیمی‌ترین مساجد اهواز است که درسال 1308(ه.ق) تاسیس شده است.
بیش از پنجاه سال است که حضرت آیت الله سید علی شفیعی (که هم اکنون نماینده مردم استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری هستند) امامت جماعت این مسجد را بر عهده داشته و به خدمت به اسلام و انقلاب اسلامی همت گماشته‌اند.
مسجد آیت الله شفیعی در دوران دفاع مقدس سنگری مهم برای رزمندگان اسلام محسوب می شد.
هم اکنون نیز جوانان این مسجد با عشق به امام راحل و آرمان‌های انقلاب لحظه‌ای از تلاش برای خدمت به اسلام و انقلاب اسلامی کوتاهی نمی‌کنند.

معرفی کتاب
سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)
سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)

به مناسبت مبعث نبی مکرم اسلام حضرت محمّد مصطفی(ص) به معرفی کتاب «سیری در سیره پیامبر اعظم (ص)» حضرت آیت الله شفیعی می پردازیم:

کتاب «سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)» مجموعه ای مدون از سه مصاحبه روزنامه نور خوزستان با حضرت آیت الله شفیعی می باشد که در سال های 1385 و 1386 هجری شمسی صورت گرفته است.

آخرین مطالب
  • ۰
  • ۰

حضرت آیت‌الله سید علی شفیعی در بیست و هشتمین جلسه تفسیر خود که شامگاه گذشته اول شهریورماه برگزار شد، به بیان تفسیر سوره عصر پرداخت و گفت: سوره عصر سوره صدو سوم قرآن کریم است و براساس ترتیب نزول، سیزدهمین سوره‌ای  بود که در مکه بر پیغمبر خدا(ص) نازل شده است. این سوره مکیه است و به جز آیه «بسم‌الله الرحمن الرحیم» دارای سه آیه است.

وی گفت: سوره عصر دارای ۱۴ کلمه و ۶۸ حرف است. این سوره آخرین سوره‌ای است که در آن با قسم آغاز شده است. سوره‌های دارای قسم به ترتیب نزول عبارتند از: سوره قلم، لیل، والفجر، والضحی و عصر. پیش از آنکه معنای کلمه «عصر» را بیان کنیم، این سؤال مطرح می‌شود که چرا خداوند با اینکه راستگوترین راستگویان است و احتیاجی به قسم ندارد، قسم یاد می‌کند؟ گفته شده قسم‌هایی که خداوند متعال در قرآن یاد می‌کند برای اثبات حق خود خدا نیست؛ حق خدا نیاز به اثبات ندارد بلکه برای ملاحظه اهمیت مطلب است؛ یعنی خداوند می‌خواهد با این قسم بفرماید که که چه مطلب مهمی گفته می‌شود.

حضرت آیت الله شفیعی بیان کرد: اثبات راستگوبودن متکلم یکی از دلایل قسم یادکردن است؛ خداوند یقیناً اصدق الصادقین است و این عاملی نیست که خدا را به قسم خوردن وادار کند. عامل دوم در سوگند یادکردن اهمیت مطلب است. انسان فقط برای مطلب مهم باید قسم بخورد. از این رو از نظر فقهی تنها قسمی که در محضر حاکم شرع دادگاه ادا شود، قابل قبول است و ترتیب اثر داده می‌شود.

وی ادامه داد: خداوند در این سوره می‌فرماید: «والعصر» سوگند به عصر. «عصر» چیست؟ از نظر لغت عربی دو ساعت آخر روز را که متصل به غروب می‌شود، عصر می‌گویند. ظاهراً معنای والعصر در آیه، این نیست؛ معنای دیگر عصر، زمان است. به نظر می‌آید این معنا بر معانی دیگر رجحان دارد؛ یعنی خداوند در این سوره به زمان سوگند یاد می‌کند. همه چیز از خیر و شر و کم و زیاد در ظرف زمان انجام می‌گیرد. امروز هم فلاسفه درباره زمان کتاب‌های قطور علمی زیادی نوشته‌اند.

این عالم دینی گفت: روایتی وجود دارد که مقصود از عصر، عصر ظهور دولت حقه مهدی آل‌محمد(ص) است که دوره فرج مسلمین و گسترش عدل الهی است. گفته می‌شود این معنای سوم، جزئی از تفسیر قبلی و قسمی از زمان کلی است. این مسأله دلیل اهمیت عصر است که هنوز کسی نمی‌داند کلمه «عصر» در این سوره مبارکه به چه معناست.

وی بیان کرد: اوایل انقلاب اسلامی و پیش از انقلاب که کمونیست‌ها می‌خواستند مسلمانان را به نام دین، بی‌دین کنند، می‌گفتند «عصر» در این سوره به معنی فشار است؛ پس در این سوره به فشار قسم یاد شده است. چون کمونیست‌ها معتقد بودند همه چیز با فشار انجام می‌شود و تا فشاری نباشد حق و حریتی نیست. این تفسیر مقدمه‌ای بود برای اینکه به نام مذهب افراد را لامذهب کنند و این معنای خطرناکی بود.

حضرت آیت الله شفیعی اظهار کرد: ما در فقه اصول ثابت کرده‌ایم هر لفظی باید در معنای ظاهر خود باشد. به عبارتی الفاظ همیشه در معنای متعارف خود حجت هستند؛ شان خداوند برتر از آن است که این گونه با بندگان خود سخن بگوید. قرآن برای ارشاد و تفهیم و تفهم است. خداوند باید با زبانی سخن بگوید که همگان بفهمند. بنابراین «عصر» در این سوره به معنای زمان تفسیر می‌شود. قسم به زمان که به امر خدا همه چیز را در برمی‌گیرد.

دیدگاه (۰)

هیچ دیدگاهی هنوز ثبت نشده است

ارسال دیدگاه

بدیهی است که همه دیدگاه‌های شما خوانده شده و برای انتشارشان، ملاک‌ها و معیارهایی لحاظ می‌شود؛ بنابراین، برای درج دیدگاه خود، رعایت برخی چهارچوب‌های اخلاقی ضروری است:

لطفاً دیدگاه خود را به زبان فارسی بنویسید، پیام های غیر فارسی منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا، نسبت به اشخاص حقیقی و حقوقی باشد منتشر نخواهد شد.

در صورتی که تمایل به ارسال نظر به صورت خصوصی دارید، تیک گزینه خصوصی را بزنید.

از ارسال دیدگاه های تبلیغاتی و یا حاوی لینک، خودداری کنید، پیام های نامرتبط با متن، تأیید نمی شوند.

لطفاً دیدگاه‌تان تا حد امکان مربوط به همین نوشته باشد.

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
یادداشت سردبیر
جدول پخش مصاحبه انتخاباتی حضرت آیت الله شفیعی
جدول پخش مصاحبه انتخاباتی حضرت آیت الله شفیعی

جدول پخش مصاحبه انتخاباتی حضرت آیت الله شفیعی با صداوسیمای مرکز خوزستان

سخنرانی حضرت آیت الله شفیعی در جمع رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس

دریافت

مدت زمان: 18 دقیقه 51 ثانیه

آخرين ديدگاه‌ها
پاسخ: سلام از طریق کتابخانه ...
  • ۱۸بهمن۰۰ - ۱۲:۰۴ - فاطمه
    🤔
مسجد حضرت آیت الله شفیعی