پایگاه خبری مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

پایگاه خبری

مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳

پایگاه خبری مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

مسجد آیت الله شفیعی یکی از قدیمی‌ترین مساجد اهواز است که درسال 1308(ه.ق) تاسیس شده است.
بیش از پنجاه سال است که حضرت آیت الله سید علی شفیعی (که هم اکنون نماینده مردم استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری هستند) امامت جماعت این مسجد را بر عهده داشته و به خدمت به اسلام و انقلاب اسلامی همت گماشته‌اند.
مسجد آیت الله شفیعی در دوران دفاع مقدس سنگری مهم برای رزمندگان اسلام محسوب می شد.
هم اکنون نیز جوانان این مسجد با عشق به امام راحل و آرمان‌های انقلاب لحظه‌ای از تلاش برای خدمت به اسلام و انقلاب اسلامی کوتاهی نمی‌کنند.

معرفی کتاب
سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)
سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)

به مناسبت مبعث نبی مکرم اسلام حضرت محمّد مصطفی(ص) به معرفی کتاب «سیری در سیره پیامبر اعظم (ص)» حضرت آیت الله شفیعی می پردازیم:

کتاب «سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)» مجموعه ای مدون از سه مصاحبه روزنامه نور خوزستان با حضرت آیت الله شفیعی می باشد که در سال های 1385 و 1386 هجری شمسی صورت گرفته است.

آخرین مطالب
  • ۰
  • ۰

حضرت آیت‌الله سیدعلی شفیعی، در بیست و نهمین جلسه تفسیر خود که شب گذشته، دوم شهریورماه برگزار شد، در ادامه تفسیر سوره عصر گفت: خداوند در این سوره پس از قسم به عصر می‌فرماید: «إن الإنسان لفی خسر»: قسم به زمان که انسان در خسران است؛ این به چه معنی است؟ اولاً باید توجه داشت که در این آیه «انسان» به کار رفته و شامل صغیر و کبیر و مرد و زن، بالغ و نابالغ و شرقی و غربی و همه و همه می‌شود. تعبیر مفسران این است که در اینجا مراد از انسان جنس انسان است.

وی اظهار کرد: این آیه با حرف تأکید آغاز شده و جمله تأکیدی است؛ «به راستی انسان در یک خسران است» حال این خسران چیست؟ در آیه معین نشده است: «لفی خسرٍ» قاعده ادبیات زبان عرب این است که هر جا چیزی را معین نکرد، همه چیز را فرا می‌گیرد؛ و شامل همه انواع می‌شود.

حضرت آیت‌الله شفیعی ادامه داد: هر انسانی در یک خسارتی است؛ «خسر» به معنی کم شدن و کمبود و تقلیل و تنزل است. انسان‌ها همیشه با یک خسران و تنزلی مواجه هستند؛ یکی از نظر سن و سال در خسران است؛ یکی از نظر مالی در خسران است و ... . در وجود هر انسانی حداقل یک خسارت هست. حال ممکن است یک انسان خسارت‌ها و زیان‌های متعدد داشته باشد.

مؤلف کتاب بیان و تبیان در علوم قرآن توضیح داد: هر انسانی با یک کمبودی مواجه است: «الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات» به جز کسانی که ایمان آورده باشند و عمل صالح انجام دهند. این نکته همیشه باید در ذهن باشد، ایمان و تقوی کافی نیست؛ ایمان با عمل صالح آشکار و اثبات می‌شود. سرتاسر قرآن را که ملاحظه کنید، می‌بینید ایمان و عمل صالح را با یکدیگر آورده است.

وی با بیان اینکه ایمان به تنهایی کافی نیست، گفت: ایمان اصولاً یک چیز قلبی است، این امر قلبی با اعمال ظاهری آشکار می‌شود. عمل صالح اثبات کننده ایمان است. کسی که می‌گوید سخاوت دارم، سخاوت او با صرف گفتن آشکار نمی‌شود؛ با بذل و بخشش آشکار می‌شود. کسی که می‌گوید شجاع هستم، صرف ادعا آن را اثبات نمی‌کند. کسی هم که مؤمن است ایمان خود را باید با عمل صالح اثبات کند. 

حضرت آیت‌الله شفیعی با اشاره به آیه پایانی این سوره گفت: در بین اعمال صالح، خداوند دو مصداق را بیان می‌کند: «و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر» همدیگر را به حق و صبر و پایداری وصیت کنید. این آیه می‌فرماید: مسلمان آن کسی نیست که مسلمان فردی و شخصی باشد؛ مسلمان در مقابل دیگران مسئولیت دارد:  اگر بینی که نابینا و چاه است/ اگر خاموش بنشینی گناه است.

این محقق قرآنی یکی از ویژگی‌های مسلمانی را ارشاد همدیگر دانست و گفت: فعل «تواصوا» از «تواصی» به معنی همدیگر را وصیت کردن و سفارش کردن است؛ یکی به حق و حقیقت و یکی به صبر و پایداری است. تواصی به حق و صبر که در این آیه ذکر شده‌اند، جزء اعمال صالحه هستند، اما از بین همه اعمال صالح تأکید بر این دو دلیل بر این است که این دو بین‌ اعمال صالحه خیلی اهمیت دارند و به همین دلیل این دو را به خصوص ذکر کرده است که همدیگر را به حق و به صبر و پایداری در امور سفارش و وصیت کنید.

دیدگاه (۰)

هیچ دیدگاهی هنوز ثبت نشده است

ارسال دیدگاه

بدیهی است که همه دیدگاه‌های شما خوانده شده و برای انتشارشان، ملاک‌ها و معیارهایی لحاظ می‌شود؛ بنابراین، برای درج دیدگاه خود، رعایت برخی چهارچوب‌های اخلاقی ضروری است:

لطفاً دیدگاه خود را به زبان فارسی بنویسید، پیام های غیر فارسی منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا، نسبت به اشخاص حقیقی و حقوقی باشد منتشر نخواهد شد.

در صورتی که تمایل به ارسال نظر به صورت خصوصی دارید، تیک گزینه خصوصی را بزنید.

از ارسال دیدگاه های تبلیغاتی و یا حاوی لینک، خودداری کنید، پیام های نامرتبط با متن، تأیید نمی شوند.

لطفاً دیدگاه‌تان تا حد امکان مربوط به همین نوشته باشد.

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
یادداشت سردبیر
جدول پخش مصاحبه انتخاباتی حضرت آیت الله شفیعی
جدول پخش مصاحبه انتخاباتی حضرت آیت الله شفیعی

جدول پخش مصاحبه انتخاباتی حضرت آیت الله شفیعی با صداوسیمای مرکز خوزستان

سخنرانی حضرت آیت الله شفیعی در جمع رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس

دریافت

مدت زمان: 18 دقیقه 51 ثانیه

آخرين ديدگاه‌ها
پاسخ: سلام از طریق کتابخانه ...
  • ۱۸بهمن۰۰ - ۱۲:۰۴ - فاطمه
    🤔
مسجد حضرت آیت الله شفیعی