پایگاه خبری مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

پایگاه خبری

مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳

پایگاه خبری مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

مسجد آیت الله شفیعی یکی از قدیمی‌ترین مساجد اهواز است که درسال 1308(ه.ق) تاسیس شده است.
بیش از پنجاه سال است که حضرت آیت الله سید علی شفیعی (که هم اکنون نماینده مردم استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری هستند) امامت جماعت این مسجد را بر عهده داشته و به خدمت به اسلام و انقلاب اسلامی همت گماشته‌اند.
مسجد آیت الله شفیعی در دوران دفاع مقدس سنگری مهم برای رزمندگان اسلام محسوب می شد.
هم اکنون نیز جوانان این مسجد با عشق به امام راحل و آرمان‌های انقلاب لحظه‌ای از تلاش برای خدمت به اسلام و انقلاب اسلامی کوتاهی نمی‌کنند.

معرفی کتاب
سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)
سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)

به مناسبت مبعث نبی مکرم اسلام حضرت محمّد مصطفی(ص) به معرفی کتاب «سیری در سیره پیامبر اعظم (ص)» حضرت آیت الله شفیعی می پردازیم:

کتاب «سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)» مجموعه ای مدون از سه مصاحبه روزنامه نور خوزستان با حضرت آیت الله شفیعی می باشد که در سال های 1385 و 1386 هجری شمسی صورت گرفته است.

آخرین مطالب
  • ۰
  • ۰

رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان خوزستان با اشاره به اینکه دستگاه‌های مرکزی فرهنگی در قامت دستگاه کارآمد برای تحقق اهداف فرهنگی انقلاب اسلامی ظاهر نشده‌اند، گفت: تصرف لانه جاسوسی آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام راحل یک نوع آتش به اختیار بود و دستگاه‌ها و قرارگاه‌های فرهنگی باید به خود بیایند و نسبت خود با آرمان‌های انقلاب را ترسیم کنند.

مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با دانشجویان به مانند همیشه در بحث فرهنگی کلان کشور و همچنین وظایف و اقدامات دانشجویان روشنگری و بحث‌های مفید و به جای را طرح کردند. 

 ایشان در این دیدار صمیمانه از واژه «آتش به اختیار» نیز استفاده کردند که در مجامع عمومی و بین‌المللی از آن تفسیر و برداشت‌های زیاد و مختلفی شد. 

 بر همین اساس با حجت الاسلام سید محسن شفیعی رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان خوزستان در رابطه با مفهوم این واژه به گفت‌و‌گو نشستیم. 

 

* در مسیر حرکت به آرمان‌ها سستی و درنگ ممنوع است 

 

فارس: مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان از واژه «آتش به اختیار» استفاده کردند، این واژه را برای ما تبیین کنید. 

شفیعی: آن چه که رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار ماه رمضانی با دانشجویان مطرح فرمودند و کلید واژه «آتش به اختیار» را به کار بردند، معنا و مفهوم این واژه هم از متن سخنرانی مقام معظم رهبری در آن جلسه و هم از بیاناتی که ایشان در گذشته داشته‌اند، فهمیده می‌شود. 

معنای این کلید واژه این است که اگر چنانچه نیروهایی که در میدان عملیات و در صحنه فعالیت مشغول حرکت به جلو هستند و بر اساس فرمان و جهت‌دهی قرارگاه مرکزی پیشروی می‌کنند، اگر به هر دلیل ارتباطشان با قرارگاه قطع شد، این نیروها متوقف نشوند و با همان مختصات و با همان اهداف اصلی از پیش تعیین شده و با همان مقاصدی که حرکتشان رو شروع کردند، حرکت را ادامه دهند، لکن مصالح میدان را خودشان با تلاش و دقت دنبال کنند. 

به اعتقاد بنده فهم مقصود رهبر انقلاب اسلامی از این واژه از مجموعه بیانات خود حضرت آقا استفاده و به دست می‌آید، در نگاه ایشان در مسیر حرکت به سمت آرمان‌ها توقف، درنگ و سستی ممنوع و مجاز نیست، ایشان حرکت در این مسیر را بر اساس تکلیف می‌دانند و نیروی که بر اساس عمل به تکلیف و وظیفه در حال حرکت است، بدون تردید هیچگاه در این حرکت متوقف نخواهد شد. 

 

فارس: علت اساسی مقام معظم رهبری در استفاده از این کلید‌واژه چیست؟ 

شفیعی: علت اصلی مقام معظم رهبری از استفاده از این کلید‌واژه بیان مقصودشان است، ببینید مفاهیم و مقاصدی که از کلمات استفاده می‌شود، مورد نظر گوینده است، گوینده از یک واژه به قصد معنا و مفهوم آن واژه استفاده می‌کند. 

خود مقام معظم رهبری هم در سخنان خود در دیدار با دانشجویان که الحمدالله بنده هم توفیق حضور و تشرف داشتم، آن جا منظورشان این بود که اگر قرارگاه‌های فرماندهی فرهنگی کارآمد نباشند، یا قد و قامت آنها کامل و رشید نباشد و یا اینکه نتوانند متناسب شأن و مطالبات انقلاب اسلامی حرکت کنند، نیروهای در صحنه متوقف نشوند، کار را رها و تردید نکنند و همچنان رو به جلو حرکت کنند. 

 

* واژه آتش به اختیار در طول دوران انقلاب اسلامی نمونه‌های زیادی داشت 


فارس: این واژه در گذشته و یا اینکه زمان امام راحل(ره) سابقه داشته است؟ 

شفیعی: در زمان حیات امام بزرگوار اتفاق‌های با این مفهوم پیش آمد که امام آنها را تائید کردند، مثل تصرف لانه جاسوسی آمریکا که با پوشش سفارت آمریکا در تهران کانون توطئه علیه انقلاب اسلامی بود. 

جوانان دانشجوی مسلمان پیرو خط امام این لانه فساد را تصرف کردند و بعد برای اطمینان از کار خود از امام نظر خواستند که امام آن را تائید و فرمودند که باز در ایران انقلابی بزرگتر از انقلاب اول به وجود آمد و این مفهوم همان آتش به اختیار بود. 

بعضی از حرکات که در سال‌های اول انقلاب اسلامی انجام شد، حتی در جنگ، شما ملاحظه کنید که به امام عزیز گزارش دادند که نیروهای دشمن متجاوز پشت دروازه‌های اهواز هستند و احتمالا که اهواز سقوط می‌کند، امام فرمودند مگر جوان‌های اهواز مرده‌اند که دشمن وارد اهواز شود، جوان‌ها در یک اقدام خودجوش و انقلابی وارد شده و شهر را سنگر بندی کردند و مناطق حیاتی شهر را مورد حفاظت قرار دادند و به دشمن اجازه ندادند که وارد اهواز شود. 

نمونه‌ها زیاد است و من شما را به وصیت‌نامه امام راحل ارجاع می‌دهم، امام در وصیتنامه سیاسی-الهی خودکه در صحیفه ایشان موجود است، جلوگیری از آزادی‌های مخرب و خلاف شرع را وظیفه می‌دانند و تاکید می‌کنند که جوان‌های حزب‌اللهی اگر با همچین موضوعی برخورد کردند، به دستگاه‌های مربوطه مراجعه کنند و اگر آنها کوتاهی کردند، خودشان مکلف به جلوگیری هستند، بنابراین این مفهوم در طول دوران پیروزی انقلاب اسلامی بوده و موارد و نمونه‌های زیادی انجام شده است و امروز هم مقام معظم رهبری برای نیروهای فرهنگی این مطلب را مورد تاکید قرار دادند. 

 

* مقصود مقام معظم رهبری از واژه آتش به اختیار، هرج و مرج و دخالت در دستگاه‌ها نیست


فارس: برخی‌ها این کلید‌واژه را دخالت در دستگاه‌ها و هرج و مرج عنوان می‌کنند، نظر شما چیست؟ 

شفیعی: اگر افرادی این کلید واژه را به معنای دخالت در دستگا‌ه‌ها و هرج و مرج عنوان کردند، اینها مقصود اصلی مقام معظم رهبری را بیان نکردند، ایشان خودشان هم در جمع دانشجویان و هم در منظومه فکریشان اصول و مبانی ایشان معلوم است. 

مقام معظم رهبری تخلفات از مقررات و تضعیف قوا و مسؤولان انقلاب اسلامی را خلاف شرع و حرام می‌دانند، چطور ممکن است که در راس هرم و نقطه مرکزی انقلاب اسلامی همچین قصد و منظوری از کلام ایشان برداشته شود، نه خیر، ایشان منظورشان این است که دستگاه‌ها و قرارگاه‌ها بدانند که اگر در قد و قامت رشیدی که لازمه دفاع از فرهنگ انقلاب اسلامی و آرمان‌گرایی است، انجام وظیفه نکنند، جوانان و نیروهای فعال فرهنگی متوقف نخواهند شد. 

من شما را به صحبت حضرت آقا در فرودین سال ۹۳ در دیدار نوروزی خود با مردم مشهد ارجاع می‌دهم، فرمودند که جوان‌هایی که در تهران و استان‌های مختلف با اراده و انگیزه کار فرهنگی می‌کنند، این را به طور جدی ادامه و فعالیت کنند. 

منظور رهبر انقلاب اسلامی هرج و مرج یا دخالت در دستگاه‌ها نیست، منظور ایشان این است که آرمان‌‌های انقلاب اسلامی بدون حرکت پیگیر، مستمر و دنباله‌دار و با حضور جوانان پرشور به دست نخواهد آمد و جوانان در این مسیر نباید توقف کنند و از آرمان‌گرایی کوتاه بیایند. 

 

* دستگاه‌های مرکزی فرهنگی در قامت دستگاه کارآمد برای تحقق اهداف فرهنگی انقلاب اسلامی ظاهر نشده‌اند


فارس: مقام معظم رهبری از اختلال دستگاه‌های مرکزی فکر، فرهنگ، سیاست خبر دادند، این اختلال به چه معنا و ناشی از چیست؟ 

شفیعی: به نظر من معنای این مساله این است که آنها در قامت دستگاه‌های کارآمدی برای تحقق اهداف فرهنگی انقلاب اسلامی ظاهر نشده‌اند، حالا یا ضعف تحلیل، یا ضعف امکانات و یا حتی ضعف نشاط، یا ضعف انگیزه، یا ضعف تشخیص فرع از اصل و یا ضعف تشخیص مصداق است، حالا به هر دلیل باید آسیب‌شناسی شود. 

من اتفاقا میخواهم عرض کنم که دستگاه‌های فرهنگی و قرارگاه‌های فرهنگی اکنون که مقام معظم رهبری مساله آتش به اختیار را مطرح کردند، باید به خود بیایند و ببینند که نسبتشان با آرمان‌های انقلاب اسلامی چیست، فاصله‌شان با آرمان و اهدافی که امام بزرگوار ترسیم کرده است، چیست. 

به اعتقاد من قرارگاه‌های فرهنگی وصیت‌نامه سیاسی امام و سخنرانی‌ها امام راحل را به ویژه در یکی دو سال آخر عمر مبارک ایشان را بخوانند و ببینند که امام نگاهشان به آینده انقلاب اسلامی چی بود و ببینند که امام افق و چشم‌انداز پیش‌روی انقلاب اسلامی را چه چیزی اعلام کردند و سپس نسبت، تلاش و کارآمدی خودشان را با این آرمان بسنجند تا مطلب معلوم شود. 

 

* دانشجویان نقطه امید کشور و مقام معظم رهبری هستند


فارس: وظیفه دانشجویان در این اختلال فرهنگی چیست؟ 

شفیعی: مطالبات جدی مقام معظم رهبری مانند عدالت خواهی، مبارزه با اشرافیگری و تجمل، حرکت‌های فعال فرهنگی و... نوعا از دانشجویان است و دانشجویان نقطه امید کشور و مقام معظم رهبری هستند، این همه اهتمام آقا به این قشر و دیدارهای مکرر با دانشجویان و استماع بیانات آنها بیانگر امیدواری مقام معظم رهبری به عنوان نقطه قوت به عنوان انقلاب اسلامی برای دانشجویان است. 

طبیعتا دانشجویان با رصد دقیق و درست، با مشورت و همفکری با یکدیگر و توجه به آن چه انقلاب اسلامی برای آن شکل گرفته است، اهداف و کارهای فرهنگی را دنبال کنند و ابتکار را به صحنه آورند و منشاء حرکت‌های مبارکی باشند که البته ما تا امروز نیز شاهد این اتفاق بودیم. 

بسیاری از حرکت‌های بالنده فرهنگی از دانشگاه‌ها شروع شده است، احیاء، اعتکاف، سفر عمره و عتبات دانشجویی از دانشگاه‌ها شروع شده است، اردوهای جهادی را دانشجویان رقم زدند، حرکت به مناطق عملیاتی تحت عنوان کاروان‌های راهیان‌نور را دانشجویان کلید زده و به صحنه آوردند. 

امیدواریم که دانشجویان از اهداف امام بزرگوار، از تبیین اصول و مبانی انقلاب اسلامی، از انعکاس آرمان‌های انقلاب اسلامی به سطح جامعه و دیگر ملت‌ها کوتاه نخواهند آمد. 

 

* مسؤولان و دستگاه‌های فرهنگی، جوانان فعال در عرصه فرهنگی را مزاحم و رقیب ندانند


فارس: وظیفه مسؤولان و دستگاه‌های فرهنگی در این برهه زمانی چیست؟ 

شفیعی: وظیفه مسؤولان و دستگاه‌های فرهنگی در این برهه زمانی و در همه برهه‌های زمانی مشخص است و آن هم دفاع از اسلام ناب محمدی(ص)، تبیین آرمان‌های انقلاب اسلامی، تلاش در جهت استکبار‌ستیزی و سلطه‌ستیزی، اعتماد و اتکا به ملت و باور وعده‌های الهی است. 

و من هم در اینجا نکته‌ای اضافه می‌کنم که مسؤولان و دستگاه‌های فرهنگی، دانشجویان، جوانان و طلاب فعال در عرصه فرهنگی را مزاحم و رقیب ندانند، بلکه آنها را یک فرصت نورانی و الهی بدانند و از آنها حمایت و تقدیر کنند. 

من تیتر مصاحبه‌ام در این گفت‌و‌گو این است که قرارگاه‌های فرهنگی برای برقراری ارتباط با افسران جنگ نرم تلاش کنند و خودشان را به آنها برسانند، ارتباطی که قطع یا دچار اختلال شده را برقرار و به وظیفه پشتیبانی خود از کارآمدان عرصه مبارزه فرهنگی عمل کنند. 

  

فارس: و سخن پایانی؟ 

شفیعی: خمیرمایه انقلاب اسلامی و شالوده آن مساله فرهنگی است و دشمن هم از همین عرصه فرهنگ تلاش می‌کند که به انقلاب اسلامی لطمه بزند. 

مسؤولیت و ماموریت ما استمرار راهی است که امام بزرگوار آن را به ما نشان دادند و در آن ما پشت سر ایشان به راه افتادیم و ان شاء الله تداوم این راه با تبعیت از مقام معظم رهبری انجام شود. 

دیدگاه (۰)

هیچ دیدگاهی هنوز ثبت نشده است

ارسال دیدگاه

بدیهی است که همه دیدگاه‌های شما خوانده شده و برای انتشارشان، ملاک‌ها و معیارهایی لحاظ می‌شود؛ بنابراین، برای درج دیدگاه خود، رعایت برخی چهارچوب‌های اخلاقی ضروری است:

لطفاً دیدگاه خود را به زبان فارسی بنویسید، پیام های غیر فارسی منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا، نسبت به اشخاص حقیقی و حقوقی باشد منتشر نخواهد شد.

در صورتی که تمایل به ارسال نظر به صورت خصوصی دارید، تیک گزینه خصوصی را بزنید.

از ارسال دیدگاه های تبلیغاتی و یا حاوی لینک، خودداری کنید، پیام های نامرتبط با متن، تأیید نمی شوند.

لطفاً دیدگاه‌تان تا حد امکان مربوط به همین نوشته باشد.

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
یادداشت سردبیر
جدول پخش مصاحبه انتخاباتی حضرت آیت الله شفیعی
جدول پخش مصاحبه انتخاباتی حضرت آیت الله شفیعی

جدول پخش مصاحبه انتخاباتی حضرت آیت الله شفیعی با صداوسیمای مرکز خوزستان

سخنرانی حضرت آیت الله شفیعی در جمع رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس

دریافت

مدت زمان: 18 دقیقه 51 ثانیه

آخرين ديدگاه‌ها
پاسخ: سلام از طریق کتابخانه ...
  • ۱۸بهمن۰۰ - ۱۲:۰۴ - فاطمه
    🤔
مسجد حضرت آیت الله شفیعی