حضرت آیتالله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در هفتمین جلسه از جلسات سومین دوره تفسیر خود که شامگاه گذشته ۲۶ تیرماه برگزار شد، اظهار کرد: الله کلمهای است که بر خدایی اطلاق میشود که جامع همه صفات کمال و جمال است. در دعای جوشن کبیر هزار اسم برای خداوند آمده است و کلمه الله شامل و جامع همه آن هزار اسم است.
وی بیان کرد: رب پس از الله جامعترین اسماء خداوند است و در احادیث مذهبی آمده است اگر گرفتار شدی ۵ بار ربنا بگو و ۳ بار یا ربنا بگو و پس از آن صلوات بفرست پس از آن خداوند میفرماید بنده من چه میخواهی حاجتت را بخواه.
حضرت آیتالله شفیعی گفت: کلمه رب به معنای مالک و از اسماء اعظم و جامع الهی است که پس از الله هیچ اسمی به عظمت آن نیست. در کلمه «رب العالمین» عالمین جمع عالم است و اشاره به همه عوالم گذشته، آینده، عقلی، نفسی است و به همین دلیل آیه «الحمدالله ربالعالمین» جامعترین حمد و ستایش را برای خداوند مقرر میدارد.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیه «الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ» گفت: رحمن کلمه سریانی است و عربی نیست و این وزن در زبان عربی وجود ندارد. کلمه رحمن دلالت بر مبالغه دارد و رحیم دلالت بر نبوت میکند؛ رحمن یعنی خداوندی که در دنیا برای کافر و مؤمن رحمت دارد و رحیم یعنی خداوندی که فقط برای مؤمنان رحمت دارد.
وی با بیان اینکه در روایات آمده که نعمت رحیمه، رحمت عام است اما رحیم کلمهای مخصوص مؤمنان در قیامت است، افزود: در زمان جاهلیت که «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ » نبود بالای نامهها مینوشتند «بسمک اللهم.» با ظهور اسلام نامهها با بسمالله الرحمن الرحیم افتتاح شد. بر اساس روایت امام حسن عسکری(علیه السلام) هر کار مهمی که با نام الله شروع نشود ناتمام میماند. مستحب است انسان در هنگام شریک شدن با همسر خود باید «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ» گوید که در غیر این صورت فرزند متعلق به دو نفر میشود یکی پدر و دیگری شیطان.
حضرت آیتالله شفیعی بیان کرد: هیچ کلامی جای «بسمالله الرحمن الرحیم» را نمیگیرد. بنابراین خداوند در این سوره به مردم میآموزد که چگونه نامه بنویسند، حرف بزنند و کارهایشان را انجام دهند. امام امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) میفرماید: «بسمالله الرحمن الرحیم به اسم اعظم الله نزدیکتر است از نزدیکی سیاهی چشم به سفیدی چشم.»
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: فردی که در کارها بسمالله الرحمن الرحیم نمیگوید خود را ناخواسته از تمامیت و کمالیت کارها محروم کرده است.
وی با اشاره به تکرار آیه «الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ» پس از «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ» گفت: برخی دلیل تکرار این آیه را میپرسند؛ برخی از مفسران گفتهاند هر جا در قرآن تکرار بود دلیل بر اهمیت مطلب است و برخی دیگر گفتهاند هر جا در قرآن تکرار بود به دلیل تفاوت زمانی، مکانی، اشخاص و یا مخاطب است و اینگونه نیست که در قرآن تکرار وجود داشته باش بنابراین این بیان مختلف هر کدام نکتهای دارد.
- ۹۵/۰۴/۲۷
- ۲۲۷۴ بیننده|
- ۲۴۳۳ نمایش|
- |
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.