پایگاه خبری مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

پایگاه خبری

مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳

پایگاه خبری مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

مسجد آیت الله شفیعی یکی از قدیمی‌ترین مساجد اهواز است که درسال 1308(ه.ق) تاسیس شده است.
بیش از پنجاه سال است که حضرت آیت الله سید علی شفیعی (که هم اکنون نماینده مردم استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری هستند) امامت جماعت این مسجد را بر عهده داشته و به خدمت به اسلام و انقلاب اسلامی همت گماشته‌اند.
مسجد آیت الله شفیعی در دوران دفاع مقدس سنگری مهم برای رزمندگان اسلام محسوب می شد.
هم اکنون نیز جوانان این مسجد با عشق به امام راحل و آرمان‌های انقلاب لحظه‌ای از تلاش برای خدمت به اسلام و انقلاب اسلامی کوتاهی نمی‌کنند.

معرفی کتاب
سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)
سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)

به مناسبت مبعث نبی مکرم اسلام حضرت محمّد مصطفی(ص) به معرفی کتاب «سیری در سیره پیامبر اعظم (ص)» حضرت آیت الله شفیعی می پردازیم:

کتاب «سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)» مجموعه ای مدون از سه مصاحبه روزنامه نور خوزستان با حضرت آیت الله شفیعی می باشد که در سال های 1385 و 1386 هجری شمسی صورت گرفته است.

آخرین مطالب
حجت الاسلام سید محسن شفیعی در اتباط با حماسه 9 دی:
  • ۰
  • ۰

9 دی 88 پایان فتنه صهیونیستی آمریکایی سبز بود؛ در آن روز میلیون‌ها ایرانی به خیابان‌ها آمدند تا از فتنه و فتنه گران برائت جویند و بیعت مجددی با ولی امر مسلمین داشته باشند.

پس از هتک حرمت روز عاشورا و آتش زدن خیمه‌های اباعبدالله الحسین(ع) در عاشورای سال 88 خون مردم به خروش آمد و با آمدن به خیابان‌ها فتنه را خاک کردند تا دشمنان چشم طمعی به ملت ولایت پذیر ایران نداشته باشد؛ حجت الاسلام و المسلمین سید محسن شفیعی مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان درباره اهمیت پاسداشت 9 دی و موضوعات روز بیان کرد. آنچه در پی می‌آید گفت و گوی پایگاه خبری رهیاب با حجت الاسلام و المسلمین شفیعی است.

درحماسه 9 دی چه عاملی سبب شد مردم با آن جوش و خروش در یک روز سرد زمستانی حاضر شوند و ضمن بیعت مجدد با امام خود از فتنه و سران آن برائت بجویند؟

سال 75 که حضرت آقا به خوزستان تشریف آوردند در دیدار با علما د مسجد اعظم اهواز یک نکته‌ای مطرح کردند که به امام خمینی گفتیم درسته شما موسس و رهبر انقلاب هستید ولی به نظر ما پشتوانه هزار ساله حوزه علمیه هم با شما بود، امام خمینی(ره) در پاسخ مکثی کردند و فرمودند: بله درست است.

انقلاب اسلامی محصول تلاش هزار ساله حوزه‌های علمیه است، نمی‌خواهم بحث را شیعی کنم اما این موضوع غیر قابل انکار است و سرمایه مرجعیت و شیعه آمد و در انقلاب اسلامی تجلی پیدا کرد. دشمن با پیروزی انقلاب اسلامی توان مرجعیت را فهمید، نظام سلطه تاریخ مصرف دین را تمام شده اعلام کرده بود.

وقتی انقلاب اسلامی به سکانداری یک رهبری دینی به ثمر رسید آنها تکان خوردند و دیدند که دین زنده و موثر است و می‌تواند حرکتی را جهت دهی کند؛ وقتی نتوانستند از این مسئله عبور کنند گفتند یکی است تحمل می‌کنیم تا زمانی که زنده است و بعد از آن این رهبری به پایان می‌رسد.

برخی از کسانی که درباره امام رهبری کاریزما را مطرح می‌کنند ناخواسته همین حرف را تکرار می‌کنند که یکی بود و تمام شد، وقتی بعد از رحلت امام(ره) رهبری به حضرت آقا محول شد، آنها فهمیدند که قصه تمام نشد و اینکه گفته بودند نظام اسلامی بسته به عمر آیت الله خمینی(ره) است، اشتباه بود.

الان راه‌های زیادی را دنبال می‌کنند و گاهی اوقات می‌بینیم که برخی از دوستان و از خانواده انقلاب اسلامی هم وارد این بازی می‌شوند، ما کسی را متهم نمی‌کنیم اما گاهی می‌بینیم برخی از اشخاص در سطح مشغول هستند و نمی‌دانند در زمین دشمن بازی می‌کنند. مانند کسی که در قطار نشسته او نمی‌تواند بگوید من در کوپه رو به کدام سمت نگاه می‌کنم بلکه جهت قطار اینگونه است.

هرگام و تلاشی که به تضعیف جایگاه رهبری و تردید در کارآمدی این دستگاه منتهی شود قطعاً در جهت منافع دشمن است حتی اگر کسی بگوید من چنین نیتی نداشته ام چون همیشه امور تابع نیت‌ها نیست و خروجی کار باید دیده شود. بحث آقا در فتنه 88 این بود که شما بازی را شروع می‌کنید که پایانش با شما نیست.

در سال 88 امام حسین فتنه را جمع کرد و 9 دی را باید جزو کرامات امام حسین(ع) دانست، بعد از اینکه فتنه گران به ساحت اهانت کردند مردم قیام کردند، حتی آنهایی که در فضای امن جمهوری اسلامی جایگاه رهبری را نقد می‌‎کنند خودشان در کنار این سفره نشسته اند و در فضایی که با سکانداری مقام معظم رهبری در حال مدیریت است انها در همین فضا این صحبت‌ها را مطرح می‌کنید؛ خب اینها کشورهای دیگر را ببینند که در کدام کشور این فضا فراهم است.

شما فضای حاکم بر مطبوعات را ببینید، در دل کدام نظام اینقدر نشریه منتقد و اپوزیسیون در حال انتشار است و انتشار برخی از موارد را وقتی می‌بینیم باور نمی‌کنیم که واقعا این نشریات یا این کتاب در جمهوری اسلامی در حال انتشار است. بنابراین باید این موضوع را در نظر بگیریم که اگر خدایی ناخواسته ضربه‌ای به این عَلَم وارد بشود همه ماضرر می‌کنیم چون رهبری عمود انقلاب اسلامی است. خیمه به عمودش وابسته است و کم و زیاد شدن تیرک‌های اطراف خللی ایجاد نمی‌کند.

امام خمینی(ره) فرمودند به من بگوئید خدمتگذار و نگوئید رهبر اما انقلاب به این دلیل پیروز شد که ملت گفت شما امام هستید و هرچه بگوئید ما انجام می‌دهیم؛ الان هم مقام معظم رهبری گفتند که بنده جان ناقایلی دارم اما پیوست روحیه تواضع ایشان نگاه مردمی است که می‌گویند خونی که در رگ ما است هدیه به رهبر ما است و این پیوند در واقعه‌ای مانند 9 دی 88 تجلی پیدا می‌کند.

در فتنه سال 88 استکبار رسماً بیرق پیروزی را بلند کردند ما که حرف در خفا نمی‌زنیم، باید ببینیم چه اتفاقی افتاد که دشمن خوشحال شد و رئیس جمهور آمریکا رسماً اعلام کرد که ما و همه کشورهای آزادیخواه پشت این جریان ایستادیم. چه چیزی این حادثه راجمع کرد؟ همان اعتقاد مردم به رهبری این حادثه را جمع کرد و این همان دلیلی است که نباید بار معنایی امام را فراموش کنیم.

بله، رهبر معظم انقلاب و تعابیر از این دست همه درست است اما تعبیر امام یک مفهومی است که در رابطه حضرت آقا و مردم تحقق پیدا کرده است، مگر امام به معنی پیشرو نیست و امت به معنایی ملتی است که پشت امام حرکت می‌کند؟ در انتخابات 88 حدود 41 میلیون نفر در انتخابات شرکت کردند اما در 9 دی 88 بنا بر آمار رسمی حدود 45 میلیون نفر در دفاع از انقلاب اسلامی و اعلام برائت از فتنه حضور پیدا کردند.

یعنی نه تنها 41 میلیون نفر شرکت کننده در انتخابات و 12 تا 13 میلیون نفری که به کاندیداهای شکست خورده در انتخابات در آنها گسستی ایجاد نشد بلکه چندین میلیون نفر دیگر هم به آنها پیوستند و آن حماسه عظیم را ایجاد کردند؛ این به غیر از امداد الهی و عنایت الهی چه کسی سکانداری کرد و نگذاشت فاجعه‌ای رخ دهد؟ این همان معنی امام است که در آن سال تجلی پیدا کرد.

بعد از تشنج‌های ایجاد شده در فردای انتخابات اعلام شد که مقام معظم رهبری در 29 خرداد در نماز جمعه حضور پیدا می‌کنند بسیاری از مردم گفتند منتظر می‌مانیم که امام خامنه‌ای می‌خواهند چه چیزی بگویند، این همان معنی امامت است که منتظر باشیم ببینیم «آقا» چه می‌گویند.

یعنی امت در جایی که تفاوت سلیقه‌ها و برداشت‌های می‌خواهد هزینه‌ای به نظام تحمیل کند نگاهش به امام است و بعد از اینکه امام سمت و سو را تعیین کرد، امت به آن سود گام بردارد. حفظ جایگاه رهبری، تقویت و تبعیت از شخص حضرت آقا یک تکلیف همگانی است و اختصاص به یک قشر خاص ندارد.

چقدر انسان مباهات می‌کند وقتی یک بانوی ارمنی بگوید چون دیدم رهبرم همان اول صبح رأی خود را به صندوق انداختند من هم آمدم در انتخابات شرکت کنم. این همان اتفاق بزرگی است که برخی از سیاسیون و تریبون دارها آن را نمی‌توانند بفهمند. بحمدالله این اتفاق امروز رخ داده است.

مقبولیت رهبری امروز واقعاً بی نظیر است . اینکه چه کسی چه چیزی گفت ملاک نیست و امروز در کف جامعه ببینید اعتماد به رهبری در چه اندازه‌ای است؛ اعتماد به رهبری چیز کمی نیست، اعتماد یعنی امتی که بارها رهبرش را آزموده و به صداقت، شجاعت، تدبیر و کارامدی در اداره جامعه رسیده است و قلبش آرام است.

در دوره اصلاحات در دانشگاه‌ها گاهی شخصیت سازی می‌کردند و نظرسنجی می‌کردند که چه کسی محبوب‌تر است، من همان موقع گفتم که محبوب‌ترین چهره بدون شک مقام معظم رهبری است. در متن ماجرا و در عینیت حادثه نگاه مردم به مقام معظم رهبری را می‌توان دید.

حق داریم گله کنیم به کسانی که به این سرمایه بی توجهی می‌کنند وغفلت می‌کنند از این ظرفیت عظیم؛ طرح مسائل نخ نما و مسائلی که در قانون نیست، بحث‌هایی است که ما هم نباید به آنها دامن زنیم، از چه دارند سخن می‌گویند؟ مگر مبنا قانون اساسی نیست؟ در قانون اساسی چیزی به اسم رهبری شورایی وجود ندارد.

می‌خواهند قانون اساسی را تغییر بدهند؟ تغییر قانون مسیر قانونی خود را دارد؛ مثلا الان رجوع کنیم به آیاتی مانند لاَ تَقْرَبُواْ الصَّلاَةَ وَأَنتُمْ سُکَارَى ، حالا باید به این آیات رجوع کرد؟ این آیه متعلق به 5 سال اول بعثت است حالا خداوند می‌فرمایند دیگر حق ندارید شرب خمر کنید و اگر مرتکب این معصیت شدید باید شلاق را تحمل کنید.

در حال حاضر می‌بینیم که برخی از جریانات به دنبال گذر از فتنه  88 و 9 دی هستند، چیستی و چرایی فتنه 88  و خروش مردم علیه فتنه گران در 9 دی را بیان کنید.

حجت الاسلام و المسلمین شفیعی: در برابر حوادث تاریخی 2 مسئولیت بزرگ داریم؛ ضبط، ثبت و نقل حادثه آنچنان که بوده به نسلهای بعدی مانند کاری که برای عاشورا انجام شد و این موضوع را به متن جامعه منتقل کردیم و امام خمینی(ره) به سید حمید روحانی تأکید می‌کنند که مبادا تاریخ انقلاب اسلامی را بی‌درها و مطرفین بنویسند.

برای 9 دی یک وظیفه ضبط، ثبت و نقل آن است که نباید فراموش شود؛ ملتی که تاریخ خود را فراموش کند مانند کسی است که در سفر خارجی گذرنامه خود را گم کند و نکته دوم از حادثه به میزان کوچکی و بزرگی آن باید درسی آموخت چون حوادث مدام در حال تکرار هستند و در زندگی همیشه اینگونه عمل می‌کنیم.

بنده تعجب می‌کنم از کسانی که می‌گویند چرا باید 9 دی را بزرگ بداریم، عقل اقتضا می‌کند که انسان از تجربیات خود و دیگران استفاده کند و از این اتفاقی که کلی خسارت و حواشی ایجاد کرد و چراغ امید را در دل دشمن روشن کرد آیا اینها تجربه بزرگی نیست؟ چرا باید 9 دی در محاق بماند؟

در نظام ولایی رضایت و نارضایتی ولی فقیه اهمیت دارد چون نگاه ما به ولایت دیپلماتیک نیست، چرا که اگر نگاهمان دیپلماتیک بود فرزندانمان را تقدیم انقلاب نمی‌کردیم. نگاه دیپلماتیک یعنی گفتگو و می‌رفتیم با صبحانه و چند لبخند حل می‌کردیم، اعتقاد به امام یعنی اینکه مردم بچه‌های خود را به خط مقدم جبهه فرستادند و بعد از شهادت فرزندانشان به امام پیام دادند که ناراحت نباشید ما تا آخر پای شما ایستادیم.

حضرت آقا خاطره‌ای تعریف می‌‎کنند که خانمی به بنده پیام داد که من 2 فرزندم در جنگ تحمیلی شهید شدند و به امام بگوئید که نگران نباشند 2 فرزند دیگر هم دارم.بنا بر این وقتی امام خامنه‌ای فرمودند که حوادث سال 88 بد بود، نباید دیگر این حوادث تکرار شود چون نگاه ما می‌گوید نایب امام زمان(عج) ناراحت شده است و بنده ندیدم که حضرت آقا به جز در بحث 9 دی از یک مناسبت دیگری اینچنین تجلیلی کنند.

مقام معظم رهبری تجلیل کردند از اقدام مومنانه و به موقع مردم در 9 دی. اگر حضرت آقا از 9 دی راضی است ما چرا باید این واقعه را سانسور کنیم و تعریف خنثی ارائه دهیم که به کسی بر نخورد. در انتخابات 88 دیدیم که چه کسی پای رأی مردم ایستاده است. رأی مردم در خرداد 76 رأی مردم بود اما در تیر 84 رأی مردم نبود؟ این طور که نمی شود.

هیچکس نمی‌داند که مقام معظم رهبری به چه کسی رأی داده است. موضعی که آقا در انتخابات سال 76، 84 و 92 نسبت به انتخابات گرفتند و قبلش هم در سال 68 نشان می‌دهد که ایشان به صورت مبنا به رأی مردم احترام گذاشته‌اند. اما کسانی که غائله 88 را راه انداختند و فتنه را متولد کردند چه جوابی دارند؟

در سال 76 کاندیدایی که رأی اکثریت را کسب نکرد بلافاصله به کاندیدای پیروز تبریک گفت اما آنها در سال 88 چه کردند و چند ماه جامعه را ملتهب کردند؟ برخی از آقایان در اظهارات جدیدشان انگار برخی از موارد را یادشان رفته است؛ بیانیه‌های سران فتنه که هنوز وجود دارد، کجای این موضوع ؤدی مردم است.

برای این آقایان فرصت اعتراض تمدید شد، مقام معظم رهبری گفتند حق اعتراض برای شما محفوظ است اما نمی پذیرم که صحنه را به هم بزنید، نادیده گرفته شدن رأی مردم را نمی‎‌پذیریم.

مقام معظم رهبری بزرگ‌ترین پاسدار جمهوریت نظام است، ایشان در دیدار با نمایندگان کاندیداها در سال 88 گفتند که در سال 76 پیروز انتخابات مشخص شد عده‌ای پیش بنده آمدند و از من خواستند که انتخابات را باطل کنم اما آقا تصریح می‌کند که چنان تشری به آنان زدم که هنوز دل برخی از آنها با من صاف نشده است.

این ظلم نبود شما امروز که رأی اکثریت را نیاوردید در مقابل رهبری که دیروز رأی اکثریت با شما بود و از شما حمایت کرد و امروز که رأی اکثریت با رقیب شما است و از رقیبتان حمایت کرده، بایستید؟ ایشان حضوری و غیر حضوری به سران فتنه گفتند که لشکرکشی نکیند.

چه ظلمی در سال 88 به نظام اسلامی شد؟ نظام اسلامی با انتخابات سال 88 می‌توانست سال‌ها در جهان مانور دهد، حضور 41 میلیونی در انتخابات یکی از افتخارات نظام است. شما در لیبرال ترین حکومت‌های جهان کجا می‌توانند چنین مشارکتی را داشته باشند.

این حلاوت و شیرین که در کام ملت ایجاد شد را آنها با خیابان کشی مبدل کردندف گرچه این حادثه تلخی بود اما ایستادگی مقام معظم برگ درخشان دیگری را رقم زد؛ دوست و دشمن فهمیدند که رأی آحاد مردم به وسیله مقام معظم رهبری صیانت می‌شود و این در تمام سال‌های انقلاب بوده و برخی نیایند به گونه‌ای حرف بزنند که گاهی انتخابات مشکوک و گاهی سالم بود و در طول دوران بعد از انقلاب امام خمینی(ره) شروع کرد و رهبر معظم انقلاب آن را ادامه دادند.

مرحوم صادق طباطبایی در خاطراتش درمورد رأی گیری درباره حکومت جمهوری اسلامی آورده که امام(ره) دستور دادند رأی گیری کنید، موافق و مخالف را شمارش کنید و بعد از ان ثبت کنید تا کسی نگوید از احساسات مردم استفاده شد.

ما مفتخریم به این رهبری و امانت داری، شما تعابیر امام رضا(ع) درباره امام را ببینید، ایشان می‌فرماید امام امینی است که خیانت نمی‌کند.

انتخابات 92 را همه دیدند، بنده چند دوره در هیئت اجرایی انتخابات بودم و قاطعانه می‌گویم که اتهام تقلب زدن ظلمی در حق انقلاب اسلامی است؛ هرکسی که با ساز و کار انتخابات در کشور آشنایی داشته باشد می‌داند که امکان تخلف وجود دارد اما تغییر در آراء توسط امینان نظام خیلی اتهام بدی بود.

این اتهام از جنس اتهاماتی است که از زبان خودی‌ها بیرون می‌آید و می‌شود دستاویز نظام سلطه برای اتهام زنی به ما؛ در مذاکرات هسته‌ای هم صحبت‌هایی از کسانی مطرح شد که مستنداتی برای نظام سلطه علیه ما شد در حالی که ما معتقدیم جایگاه ولایت جایگاه نیابت امام عصر است.

9 دی از منظر تاریخی و پیام‌ها بررسی شود از این نظر که این حرکت مومنانه مبتنی بر حضور مردم به تأئید مقام معظم رهبری رسیده است. رأی مردم در نظام اسلامی امانتی است که از آن صیانت می‌شود و شرکت مردم در انتخابات برای انها حق و تکلیفی است.

اینکه هی مکرر برخی بگویند مقام معظم رهبری فرمودند رأی مردم حق الناس است چه معنی می‌دهد؟ این اشخاص به دنبال چه چیزی هستند؟ این همان رهبری است که در سال 88 به پای رأی مردم ایستاد و شما در برابرش ایستادگی کردید.

مسئله این است که رهبری شرکت در انتخابات را تکلیف می‌داند و رأی مردم را حقشان می‌داند و در همه انتخابات قائل به این موضوع هستند. بحمدالله نظام اسلامی سربلند است و کسانی که در سال 88 به این نظام اتهام تقلب زدند، کسانی که مجریان انتخابات 88 را به تغییر آرای مردم متهم کردند گناه بزرگی مرتکب شدند.

ایجاد تردید درباره نظام اسلامی حتی در ذهن یک نفر گناه نابخشودنی است. جوان 19 و 20 ساله ما از زبان این اشخاص بشنود تقلب شده دلسرد می‌شود، این حرف‌ها جمع کردنش با سخنران نیست.

نکات مثبتی که این درس تاریخی برایمان داشت حرف شنوی مردم از ولی فقیه بود؛ آقا در نماز جمعه 29 خرداد فرمودند رأی مردم مأجور است اما حال دیگر جامعه به حالت طبیعی خود بازگردد و این موضوع در فرآیند قانونی مرود ررسی قرار می‌گیرد.

اقتدار و نفوذ دین در فطرت‌های مردم درس دیگری است که می‌توان از این حوادث گرفت. برخی از خواص جامعه وقتی شعارهایی مانند مگر بر اصل ولایت فقیه و نه غزه نه لبنان سرداده شد باید می‌فهمیدند که چه اتفاقی افتاده است. این شعارها اختلاف سلیق و اختلاف 2 نگاه نبود بلکه اختلاف با نظام بود.

اگر اصل ولایت فقیه را کنار بگذاریم که می‌شویم مانند رژیم سعودی و در حالت روشنفکری اش می‌شویم نظام سکولار. اصل این عَلَم ولایت فقیه بود و این خواص باید عکس العملی نشان می‌دادند و محکوم می‌کردند.

این حوادث نشان داد که مردم وقتی دیدند کار از اختلاف سلیقه گذشته و به محکمات توهین می‌شود، مردم ایستادندو حماسه 9 دی آفریده شد و این قدرت امام حسین(ع) در دلها بود.

مردم وقتی خیمه حسین(ع) به آتش کشیده شد مردم نگفتند این یک اتفاق افتاده بلکه احساس کردند خیمه امام حسین(ع) دوباره به آتش کشیده شد. مردم احساس کردند که همان اتش زدن خیمه‌ها در سال 61 هجری دوباره تکرار شده است. 9 دی نشان داد که امام حسین(ع) در این ملت غریب نیست.

چگونه می‌شود ملتی که امام به آنها گفته بود اگر جنگ 20 سال هم طول بکشد ما ایستاده‌ایم در سال هشتم جنگ وقتی امام فرمودند مصلحت در پذیرش قطعنامه است، پذیرفتند؟ این 2 حرف بود اما مردم به حلقوم حرف‌ها نگاه کردند و پذیرفتند.

امروز هرکس که با اظهارات، موضع گیری‌ها با نفی و اثبات کاری کند به این سرمایه خللی وارد شود گناه نابخشودنی است و این مانند بدنی است که سیستم ایمنی و دفاعی آن را در مقابل ویروس‌ها سلب کنند، این بدن با کوچک‌ترین باد مریض می‌شود.

مرز نقد و معارضه هم باید روشن شود، بچه‌های یک دبستان در قم به امام خمینی(ره) نامه نوشتند که خیلی دوست داریم شما را نصیحت کنیم اما گفتیم ما کجا و شما کجا، امام در پاسخ به انها نوشتند که کاش مرا نصیحت می کردید و همه ما محتاج نصیحت هستیم.

در یکی از خطبه‌های حضرت آقا در زمان رهبری یک آقایی ایستاد و یک سری چیزهایی می‌گفت که ما نمی شنیدیم چه می‌گفت، آقا به آن شخص گفت که حالا بنشین؛ یک دانش اموز برای مقام معظم رهبری نوشته بود که ای رهبر عزیز شما نباید با آن آقا اینگونه برخورد می‌کردید چون ان شخص در جمع ضایع شد؛ مقام معظم رهبری این نامه را پاسخ دادند و نوشتند فرزند عزیزم همه ما ممکن است در یک لحظه کاری را انجام دهیم و بعد بگوئیم کاش انجام نمی‌دادیم، ممنونم که تذکر دادید.

خب این ظرفیت بالای رهبری را در نقد پذیری نشان می‌دهد اما بین نقد و معارضه فرق وجود دارد؛ اینکه وقتی رهبری به عنوان وظیفه شرعی می‌فرمایند آرامش برای نظام واجب است و کار تفرقه افکنانه حرام و ممنوع است، عبور از این مرز دیگر به معنای نقد است.

در ضمن تعبیر غلطی وجود دارد نسبت به اینکه ائمه مسلمین را هم می‌شود نقد کرد؛ بله می‌شود ائمه را نقد کرد اما چگونه باید امام مسلمین را نقد کرد؟ در تریبون عمومی نقد می‌کنند یا در نامه خصوصی نقدها را مطرح می‌کنند؟ چون از کجا معلوم است که نقد شما درست باشد و یا امام جواب و استدلالی ندارد.

کسی که در این چنین جایگاهی قرار دارد و با حکمت و با استفاده از مجموعه دیدگاه‌ها و اشراف کامل سخنی می‌گوید، طرح علنی آنچه که به ذهنتان می‌رسد و ادعای خیرخواهی هم دارید، قطعاً درست نیست و اگر برخی از اظهارنظرها به مصالح کلان نظام ضربه وارد کند مانند برخی از نظرهایی که امروز هم مطرح می‌شود، درست نیست.

سال‌ها در برابر اتهام ظالمانه پیگیری بمب اتمی انکار کردیم اما یکی بیاید مطرح کند که بله ما یه زمانی به دنبال این بودیم اما بعد دیدیم که نیاز نداریم، یعنی تمام آنچه این سال‌ها گفته شده تعارض دارد و انسان نباید تبعات حرف‌های خود را ببیند.

یکی از مسائلی که در فتنه 88 به آن رسیدیم این بود که خیرخواهان توجه دارند که نقد حریم، اصول و ادبیاتش روشن است اگر از این حدود گذشت ‌شود، می‌شود معارضه، تضعیف، تخریب، براندازی و بغی علیه حکومت اسلامی. تذکرتان را دادید قبول پیگیری می‌شود اما لشکر کشی در خیابان برای حصول نتیجه نمی‌شود نقد.

برخی از افراد معتقدند که استقبال از مراسمات نهم دی کمرنگ شده در صورتی که در متن جامعه هنوز آن روز از اذهان پاک نشده و با تداعی آن در اذهان می‌توان این نتیجه را گرفت که مردم هنوز این روز را پاس می‌دارند، نظر شما در این باره چیست؟

استقبال را باید معنا کرد، در حال حاضر گستردگی هیئت‌ها مشابه 10 سال گذشته است؟ اکنون که هیئت‌ها بیشتر هستند به معنی این است که مردم بیشتر از 10 سال گذشته امام حسین(ع) را دوست دارند؟ قطعاً این معنی را نمی‌دهد اما باید محتوا را گرفت و تناسب زمان و مکان به کار گرفت.

ممکن است 5 سال دیگر به این نتیجه برسیم که برای پاسداشت 9 دی راهپیمایی جواب نمی‌دهد و تجمع برگزار کنیم، یا به این نتیجه برسیم که شب شعر برگزار کنیم و یا اینکه فیلمی ساخته شود و بگوئیم در 9 دی مردم به سینما بروند و این فیلم را ببینند. دوستانی که درباره استقبال از 9 دی سخن می‌گویند جمود می‌کنند بر قالب‌ها که مثلا راهپیمایی امسال نسبت به گذشته با کاهش یک نفری مواجه شده است، پس استقبال ضعیف بود.

این نگاه را بنده قبول ندارم، حضرت آقا در دیدار با شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی تأکید می‌کنند بر ابتکار در برنامه‌ها و قالب‌ها. به نظر بنده ما باید پیام رسانی کنیم، میزان استقبال خوب است اما همه مطلب نیست، مانند دوره رضا شاه که از بزرگان شنیدیم شخص در ماه محرم زن و بچه‌اش را در خانه جمع می‌کرد و برایشان روضه می‌خواند تا روضه امام حسین(ع) تعطیل نشود تا اینکه رسیدیم به امروز، ده‌ها هزار نفر جلوی دوربین و نور جمع می‌شوند و مراسم عزاداری را زنده نگاه می‌دارند.

پس باید عَلَم را نگه داشت و اینکه بدانیم ما با نسل‌های جدید مواجه هستیم که سلایقشان با ما متفاوت است، هنر ما باید این باشد که بر محتوای اصیل و ناب پافشاری کنیم و قالب‌ها را به تناسب شرایط تغییر دهیم.

هر حادثه‌ای که با فطرت‌های دینی انجام شده تاریخ مصرفش تمامی ندارد، اکنون 15 خرداد تمام شده است؟ امام(ره) تأکید کردند که پیام 15 خرداد و شهدای این روز را بشناسید؛ نقطه ضعفی که داریم این است که ناوری و خلاقیت نداریم گمان می‌کنیم مطلب کهنه شده است. بگذارید نفرات جدید بیایند ببینید چقدر اتفاقات جدید می‌آید.

شما قالب‌های ارتباطی حضرت آقا را ببینید، ایشان در حسینیه جماران نماند که مردم به دیدنشان بیایند و سفرهای استانی را آغاز کردند، ایشان به دیدارهای عمومی اکتفا نکردند و دیدارهای صنفی و تخصصی آغاز شد. آقا به روش‌های سنتی اکتفا نکرد و نشست‌های الگوی اسلامی ایرانی توسعه و پیشرفت را آغاز کردند.

ما نیاز داریم که به این موضوعات بپردازیم و تکالیفمان را انجام دهیم، ما موظف به بزرگداشت نهم دی 88 هستیم؛ بزرگداشت 9 دی از مصادیق تعظیم شعائر الهی است. اگر به این نتیجه رسیدیم بعد به این قالب می‌پردازیم که چگونه باید برگزار شود.

چند وقتی است با سرد شدن دمای هوا در اهواز فتنه گران با دعوت برخی از مسئولان استان به خوزستان می‌آیند و مشکلاتی را ایجاد می‌کنند؛ نظر شما درباره سفر فتنه گران چیست و چه توصیه‌ای درباره جلوگیری از این سیاست زدگی برخی از مسئولان می‌کنید؟

مسئولان استان خوزستان به این مهم توجه کنند که خوزستان موقعیت خاص و خطیری دارد و هرگونه تنش و حادثه در خوزستان ممکن است برای کل کشور تبعاتی داشته باشد؛ واقعیت این است که خوزستان با 5 میلیون جمعیت، گستردگی و تنوع اقوام که از همه مهم‌تر است و در زمان انتخابات نمود بیشتری دارد.

مقایسه استان خوزستان و پیاده کردن مدل‌های انجام شده در دیگر استان‌ها در خوزستان قابلیت اجرایی ندارد و خوزستان استانی است با همه حسایسیت‌ها، دغدغه‌ها و جوان‌هایی که تعرض به آرمان‌ها را نمی‌پذیرند؛ توصیه بنده به مسئولان این است که در متن جامعه مسائل را ببینند و تصمیم گیری در پشت اتاق‌ها و درهای بسته نسخه کارآمدی برای جامعه نیست.

هر اتفاقی که می‌خواهد در خوزستان رخ بدهد مسئولان باید هزینه فایده کنند و ببینند در پس این مسائل چه نفعی به استان می‌رسد و چه چیزی از دست می‌رود؛ نگاه‌های مقطعی در استان خوزستان جواب نمی‌دهد و ببینیم که مصالح در چیست به ویژه از حالا به بعد که نزدیک به انتخابات هستیم.

از این حالا به بعد با مشکلی مواجه هستیم که سیاسیون و کسانی که می‌آیند و بدون توجه به عوارض و پیامدهای سخنانشان استان را ترک می‌کنند.

وحدت، یکپارچگی، التزام و آرمانگرایی و دلبستگی استان به ولایت باید دیده شوند و واقعاً غفلت از این مسائل به ضرر همه مسائل است و نباید بخشی نگری کنیم چون استان خونگرم و حاضر در صحنه است.

این روزها می‌بینیم و می‌شنویم چند نفر از کسانی که در روزهای نخست انقلاب از انقلابی بودن سخن می‌گفتند امروز تعبیر جدیدی درباره انقلاب و امام خمینی(ره) بیان می‌کنند که با واقعیات فاصله‌ دارد. در این باره اگر نکته‌ای دارید، بفرمائید.

حجت الاسلام و المسلمین شفیعی: یک دغدغه‌ای را حضرت آقا تذکر دادند این است که شاخص نظام اسلامی امام خمینی(ره) و بنا بر تعبیر حضرت آقا عدول از این اصول سبب سیلی خوردن ملت می‌شود.

امروز ملاحظه می‌کنیم که حضرت آقا روند امام خمینی را دنبال می‌کنند و کلیدواژه‌های ادبیات امام خمینی(ره) و امام خامنه‌ای عزت، ایستادگی، امید، پایداری، بیداری، مقاومت و ایمان، پرهیز از تفرقه و لزوم وحدت یکی است؛ تعبیرم این است که این نظام در سایه ولایت است و الحمدالله موهبت بزرگی است.

ما نمی‌پذیریم که جریان‌هایی که یک روز مدعیان دو آتشه خط امام و مشی امام بودند امروز از امام عدول کنند، اگر کسانی خسته شدند اشکالی ندارد و اگر کسانی در میانه راه عدول کردند ما حرفی ندایم اما اگر کسانی خسته شدند و می‌خواهند تعریف جدیدی از امام ارائه دهند ما نمی‌پذیریم که این اشخاص بگویند در زمان قیام امام این را گفت و الان که نشستیم این امام است.

اگر عشق امام دارند این رجال و سیاسیون، در جایی که می‌خواهند از امام فاصله بگیرند دیگر امام را مطابق خودشان تفسیر نکنند. راه امام راه روشنی است. اندیشه امام ترجمان اسلام است و اگر کسانی خسته شدند کنار بروند تا نسل‌های جوان ما ادامه دهنده راه امام باشند.

راه امام راه پر نشاطی است و پیام امام درباره قطعنامه 598 را ببینید که آیا این اندیشه امام نیست که امروز در سوریه و عراق مقاومت کرده و در یمن به مبارزه پرداخته است؟ این اندیشه امروز در نیجریه منجر به شهادت نشده است؟ تأکید حضرت آقا هم این است که منشور انقلاب اسلامی راه امام خمینی(ره) است.

من پیشنهادم این است که نهضت صحیفه خوانی آغاز شود یعنی اینکه این صحیفه خوانده شود چون امام خمینی(ره) یک گنجینه است که انسان باید به آن نزدیک شود تا از آن بهره ببرد.

دیدگاه (۰)

هیچ دیدگاهی هنوز ثبت نشده است

ارسال دیدگاه

بدیهی است که همه دیدگاه‌های شما خوانده شده و برای انتشارشان، ملاک‌ها و معیارهایی لحاظ می‌شود؛ بنابراین، برای درج دیدگاه خود، رعایت برخی چهارچوب‌های اخلاقی ضروری است:

لطفاً دیدگاه خود را به زبان فارسی بنویسید، پیام های غیر فارسی منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا، نسبت به اشخاص حقیقی و حقوقی باشد منتشر نخواهد شد.

در صورتی که تمایل به ارسال نظر به صورت خصوصی دارید، تیک گزینه خصوصی را بزنید.

از ارسال دیدگاه های تبلیغاتی و یا حاوی لینک، خودداری کنید، پیام های نامرتبط با متن، تأیید نمی شوند.

لطفاً دیدگاه‌تان تا حد امکان مربوط به همین نوشته باشد.

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
یادداشت سردبیر
جدول پخش مصاحبه انتخاباتی حضرت آیت الله شفیعی
جدول پخش مصاحبه انتخاباتی حضرت آیت الله شفیعی

جدول پخش مصاحبه انتخاباتی حضرت آیت الله شفیعی با صداوسیمای مرکز خوزستان

سخنرانی حضرت آیت الله شفیعی در جمع رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس

دریافت

مدت زمان: 18 دقیقه 51 ثانیه

آخرين ديدگاه‌ها
پاسخ: سلام از طریق کتابخانه ...
  • ۱۸بهمن۰۰ - ۱۲:۰۴ - فاطمه
    🤔
مسجد حضرت آیت الله شفیعی