حضرت آیت الله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، شامگاه پنج شنبه (23 مهرماه) در مراسم سوگواری امام حسین(ع) که در مسجد آیت الله شفیعی اهواز برگزار شد، با اشاره به این که شخصیت ها بایستی مورد تحلیل و تجزیه قرار گیرند، ابراز داشت: این شخصیت ها بایستی مورد بازبینی قرار گیرند تا ابعاد شخصیتی آن مشخص شود.
وی با تأکید براین که به میزان بزرگی شخصیت تجزیه و تحلیل ضروری تر و لازم تر چراکه تأثیرگذاری این بزرگان در جامعه بیش از دیگران است، بیان داشت: در تجزیه و تحلیل شخصیت امام حسین(ع) نسبت به فلسفه قیام و شهادت چند نظریه وجود دارد؛ انگیزه و هدف حضرت از این مسأله که تا نهایت مظلومیت پیش رفته و همه مصیبت ها را به جان خریده چه دلیلی دارد؟
آیت الله شفیعی با اشاره به این که نظریه نخست فلسفه قیام امام حسین(ع) با هدف دنیا داری و ریاست که نظریه ای نیز باطل است، ابراز داشت: عبدالله بن عمر و عبدالله بن مطیع دو نفر از مشاهیر صدر اسلام از مفسران این نظریه بودند.
استاد حوزه علمیه خوزستان با بیان این که ابن تیمیه، رییس مذهب وهابیت و ابن کبیر، استاد و شاگرد این نظریه را بار دیگر پس از گذشت چند قرن مطرح کردند، ادامه داد: آیه تطهیر «إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا» دلیلی بر رد این نظریه است.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری افزود: خطبه امام حسین(ع) در منا مبنی براین که خدایا تو می دانی از آنچه که حرکت خود را آغاز کرده ایم به قصد حکومت و در افتادن با دیگران نیست بلکه حاکم کردن معالم دینی است.
آیت الله شفیعی با اشاره به این که در سیر حرکت امام حسین(ع) از مدینه به مکه مکرمه همه سخن ایشان از معارف دین و واقعیت های اسلامی بود، خاطرنشان کرد: دشمنان نقل کرده اند هنگامی که شمر می خواست سر امام حسین(ع) را جدا کند، حضرت رو به آسمان کرد و گفت که خدایا آیا وظیفه خود را انجام داده ام؛ کسی که چشم به ریاست دنیا داشته باشد اینگونه حرف زدن او معنا ندارد.
وی با بیان نظریه دوم فلسفه قیام امام حسین(ع) با عنوان نگرش عارفانه و صوفیانه با این دیدگاه که انسان حکومت دل را بر حکومت عقل مقدم کند چرا که در عرفان باید دید که دل چه می گوید، اظهار داشت: این نظریه این مفهوم را دارد که امام حسین(ع) دلداده خدا بود و می خواست که در این راه کشته شود؛ وجود تولی و نبود تبری خلاصه این نظریه است.
این مقام مسؤول تصریح کرد: امام حسین(ع) هدفمند و با مبنا قیام خود را آغاز کرد و هیچ کدام یک از این نظریه ها پایه و اساس دینی و اعتقادی صحیح ندارد؛ دیگر نظریه ها در جلسات بعدی آینده تبیین می شوند.
- ۹۴/۰۷/۲۴
- ۲۲۵۷ بیننده|
- ۲۴۰۹ نمایش|
- |
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.