پایگاه خبری مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

پایگاه خبری

مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳

پایگاه خبری مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

مسجد آیت الله شفیعی یکی از قدیمی‌ترین مساجد اهواز است که درسال 1308(ه.ق) تاسیس شده است.
بیش از پنجاه سال است که حضرت آیت الله سید علی شفیعی (که هم اکنون نماینده مردم استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری هستند) امامت جماعت این مسجد را بر عهده داشته و به خدمت به اسلام و انقلاب اسلامی همت گماشته‌اند.
مسجد آیت الله شفیعی در دوران دفاع مقدس سنگری مهم برای رزمندگان اسلام محسوب می شد.
هم اکنون نیز جوانان این مسجد با عشق به امام راحل و آرمان‌های انقلاب لحظه‌ای از تلاش برای خدمت به اسلام و انقلاب اسلامی کوتاهی نمی‌کنند.

معرفی کتاب
سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)
سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)

به مناسبت مبعث نبی مکرم اسلام حضرت محمّد مصطفی(ص) به معرفی کتاب «سیری در سیره پیامبر اعظم (ص)» حضرت آیت الله شفیعی می پردازیم:

کتاب «سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)» مجموعه ای مدون از سه مصاحبه روزنامه نور خوزستان با حضرت آیت الله شفیعی می باشد که در سال های 1385 و 1386 هجری شمسی صورت گرفته است.

آخرین مطالب
  • ۰
  • ۰

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محسن شفیعی، در مراسم شب شهادت حضرت فاطمه(س) که در مسجد صاحب الزمان(عج) اهواز برگزار شد، با اشاره به سخن پیامبر(ص) که فرمودند: «فاطمه(س) پاره تن من است، هر کس او را بیازارد،‌ مرا آزرده و هر کس او را دوست بدارد، مرا دوست داشته است»، گفت: این روایت به اشکال و الفاظ مختلف اما به تواتر در منابع شیعه و سنی نقل شده و روح مشترک این روایات جایگاه و منزلت والای حضرت فاطمه(س) است، تا جایی که پیامبر خدا(ص) بفرماید رضایت و خوشحالی و آزار و نارضایتی فاطمه(س) دقیقاً بر من منطبق است.

وی اظهار کرد: بدون تردید کلام رسول خدا(ص) کلامی برخاسته از حقیقت و راستی است؛ یعنی اگر هر کس دیگری منزلت حضرت فاطمه(س) را داشت، حتی اگر خویشاوند پیامبر(ص) نبود، پیامبر(ص) همین سخن را درباره او می‌فرمود. چنانکه ایشان درباره برخی اصحاب سخنانی دارند از جمله درباره شخصیت سلمان فارسی فرمودند: «سلمان منا اهل البیت». 


ملاک‌ها و معیارها در نگاه رهبران دین، ملاک‌ها و معیارهایی هستند که خداوند متعال معین کرده است

حجت‌الاسلام والمسلمین شفیعی با بیان اینکه ملاک‌ها و معیارها در نگاه رهبران دین، ملاک‌ها و معیارهایی هستد که خداوند متعال معین کرده است و روابط خویشاوندی، قومی و رفاقتی مبنای کار نیستند، افزود: وقتی عقیل نزد امیرالمؤمنین(ع) می‌آید و از او مطالبه فراتر از حق خود می‌کند، حضرت برای اینکه عمق فاجعه را به او نشان دهد آهن تفتیده‌ای را نزدیک دست او می‌کند و وقتی عقیل بی‌تابی می‌کند، فرمود: تو آتش گذرایی را نمی‌توانی تحمل کنی، آن گاه می‌خواهی آخرت مرا بسوزانی؟

رئیس دفاتر نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان با تصریح به مبنا قرار گرفتن روابط خویشاوندی در میان جامعه گفت: این معیارها متأسفانه بین ما هستند و گسترش پیدا کرده‌اند. مثلاً کسی تخلف کرده است اما چون خویشاوند یک مسئول است کسی حریف او نمی‌شود. این خیلی خطرناک است. کسی که از مسیر حق خارج می‌شود باید هزینه‌ کج‌روی خود را بپردازد. این روابط و معیارها در گفت‌وگوهای افراد خود را نشان می‌دهد، رشوه فقط پول نیست. گاهی گفت‌وگوی آدم‌ها رشوه است.


آزار فاطمه(س) به جز در مسیر تخلف از مرزهای الهی معنا پیدا نمی‌کند

امام جماعت مسجد صاحب الزمان(عج) افزود: وقتی پیامبر(ص) می‌فرماید: هر کس فاطمه(س) را بیازارد مرا آزرده، این همان پیامبری است که وقتی در حیاط خانه زهرای اطهر(س) وارد می‌شود و ملاحظه می‌کند زهرا گندم آرد می‌کند، فرزندش را شیر می‌دهد، ذکر خدا بر زبانش است، اشک می‌ریزد و به فاطمه می‌گوید: همین رویه را ادامه بده که فردای قیامت این جواب می‌دهد. همین پیامبر(ص) با همین منطق می‌فرماید: هر کس فاطمه(س) را بیازارد مرا آزرده است. چرا؟ چون آزار فاطمه(س) به جز در مسیر تخلف از مرزهای الهی معنا پیدا نمی‌کند؛ چون این‌ها هیچ وقت خواسته شخصی نداشتند.

وی ادامه داد: کراراً این مطلب را گفته‌ام وقتی شمر بر سینه امام حسین(ع) می‌نشیند، امام او را امر به معروف و نهی از منکر می‌کند. این شأن والای ائمه هدی و رهبران دین است. چون جز خدا در مسیر و فرهنگ فاطمه(س) نیست، هر چه او را آزرده بکند حتماً چیزی است که موجب نارضایتی خداست و هر چیزی او را خوشحال کند قطعاً چیزی است که مورد رضای الهی است. این خیلی مقام بالایی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین شفیعی ادامه داد: اگر ما هیچ روایتی در شأن حضرت زهرا(س) نداشته باشیم، همین روایت در فضیلت ایشان کفایت می‌کرد که انسان در جایگاهی باشد که آزردگی او آزردگی پیامبر خدا(ص) باشد.


روابط عاطفی میان پیامبر(ص) و حضرت زهرا(س) از نکات بسیار پررنگ و روشن زندگی این دو بزرگوار 

رئیس دفاتر نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان یکی از نکات بسیار پررنگ و روشن در زندگی پیامبر(ص) و حضرت زهرا(س) را روابط عاطفی بین این دو بزرگوار دانست و گفت: روابط عاطفی مطلب مهم و تعیین کننده‌ای است که این روزها در زندگی‌ها به شیوه جدید ما به شدت در معرض خطر قرار گرفته است. روابط عاطفی بین همسران، والدین و فرزندان و بین خویشاوندان مهم است. زندگی‌های ما مدرن و راحت شده است. تلاش‌های بدنی در زندگی ما کم شده است. بخش عمده‌ای از کارها و تلاش‌هایی که در زندگی ما به خود وقت اختصاص می‌داده است از زندگی ما حذف شده‌اند و در واقع یک وقتی باید به زندگی‌ها اضافه شده باشد. اما به میزان این کم شدن‌ها و رنگ باختن‌ها و دور شدن زحمت‌ها در زندگی ماشینی، به همین سرعت عاطفه‌ها هم از زندگی‌ها دور می‌شود.


رنگ باختن روابط عاطفی در خانواده‌ها خطری است که جامعه ما را تهدید می‌کند

وی افزود: این معنایش این نیست که با هم دشمن شده‌ایم، نه اما با هم حرف نمی‌زنیم، یکدیگر را نمی‌بینیم، از حال هم باخبر نیستیم و این خطری است که جامعه ما را تهدید می‌کند. پدرهای بی‌اطلاع از فرزندان هستیم، مادرهای بی‌اطلاع از فرزندان هستیم، همسران بی‌خبر از هم هستیم. این‌ها نگران کننده است. یعنی تاروپود اجتماع ما به این روابط است اگر این‌ها از این میانه برداشته شدند، این دیوار می‌شود مجموعه‌ آجرهایی که فقط روی هم سوار هستند و هیچ اتصال و شیرازه‌ای بین آنها نیست و با یک بادیو حتی یک اشاره فرو می‌ریزد.

امام جماعت مسجد صاحب الزمان(عج) اظهار کرد: ما در زندگی پیامبر(ص) و حضرت زهرا(س) جلوه‌هایی از روابط عاطفی را می‌بینیم که بسیار تأثیرگذار و مهم است. این را مکرر شنیده‌اید که پیامبر(ص) فرمود: فاطمه ام‌ابیها است و می‌دانید که علتش این بود که فاطمه زهرا(س) محبت خاصی به پیامبر(ص) داشت اما وقتی به دقت نگاه می‌کنیم می‌بینیم نقطه شروع این روابط عاطفی از خود پیامبر(ص) است، این یک رابطه دوطرفه است.

وی ادامه داد: فاطمه زهرا(س) در سنین آغاز عمر مادر خود را از دست می‌دهد و بنابر مشهور ۵ ساله بوده است. خلأ حضور مادر را ـ آن هم مادری مثل حضرت خدیجه(س)، که ارتباطش با فرزندش به اذن الهی از دوره جنینی بود ـ پیامبر(ص) پر می‌کند. یعنی وقتی می‌شنوید هنگامی که پیامبر(ص) به خانه ما آمد و از جفای مشرکین صورت و محاسن پیامبر خاک‌آلود بود، حضرت فاطمه(س) می‌آمد و صورت پیامبر را می‌شست، این ارتباط از ناحیه پیامبر(ص) شروع شده بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین شفیعی گفت: پیامبر(ص) در مقام پدری، پدری بود که جای خالی مادر را هم برای فاطمه(س) پر کرده بود. شیعه و سنی نوشته‌اند وقتی در ایام سختی پیامبر(س) به خانه می‌آمد، حضرت فاطمه(س) با دیدن ایشان گریه می‌کرد، پیامبری که بنده محبوب و مقرب خداوند است. ما هر چه از پیامبر(ص) بگوییم نمی‌توانیم چیزی بگوییم، پیامبر به جایی رفت که جبرئیل به او گفت: این جا حریم امن است و نمی‌توانم جلوتر بیایم. پیامبر(ص) مظهر «لولاک لما خلقت الافلاک» است. فرد عادی نیست.

رئیس دفاتر نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان گفت: فاطمه زهرا(س) می‌دید پیامبر(س) به منزل آمده اما ظواهرش بیانگر بی احترامی، بی‌ادبی و قدرناشناسی مشرکان است. پیامبر، فاطمه(س) را دلداری می‌داد و می‌فرمود: خدا مانع توطئه دشمن است. نگران نباش. این رابطه عاطفی یک امر استثنایی بین پیامبر(ص) و فاطمه زهرا(س) است.


در روابط والدین و فرزندان باید تجدیدنظر شود

وی بیان کرد: ما که معتقدیم پیامبر(ص) الگوی ما هستند باید از این نقطه درس بگیریم؛ اینکه در شب شهادت حضرت زهرا(س) اینها را بشنویم و متأثر شویم کافی نیست، در روابط والدین و فرزندان باید تجدیدنظر شود. باید برگردیم. داریم از مسیر درست فاصله می‌گیریم؛ چرا والدین از فرزندان خود بی‌خبرند؟ چرا زبان گفت‌وگو میان آنها نیست؟ چرا گاهی بچه‌ها بیش‌تر از ما به دیگران اعتماد می‌کنند؟ چرا مدارا نمی‌کنیم؟ چرا باور نمی‌کنیم آنها هم دنیایی و حرف‌هایی دارند؟ چرا نمی‌پذیریم گاهی نسبت به ما، روش‌های ما، عملکرد و مدیریت ما نقد دارند؟

حجت‌الاسلام والمسلمین شفیعی تأکید کرد: ناگفته نماند هیچ سپری از سپر پدر و مادر برای فرزندان ایمن‌تر نیست چراکه فرزندان پاره‌های تن والدین هستند اما پاره‌های تن دیگران نیستند. جای خود را نباید به دیگران واگذار کنیم. گرچه امروز در مساجد و مراکز کار تربیتی و فرهنگی انجام می‌شود اما اصل مطلب این است که اینها نیروهای کمکی والدین هستند؛ جای پدر و مادر را پر نمی‌کنند. هیچ کس جای پدر و مادر را پر نمی‌کند. آن روش‌های تربیتی که فکر می‌کنند می‌توانند جای پدر و مادر را بگیرد، اشتباه و ناشی از ندانستن است.


ارتباط عاطفی پیامبر(س) وحضرت زهرا(س) یک مدرسه است

امام جماعت مسجد صاحب الزمان(عج) با بیان اینکه عاطفه میان پیامبر(ص) و حضرت زهرا(س) را در مراحل مختلف زندگی ایشان می‌بینید، افزود: پیامبر(ص) تا آخرین لحظات عمر شریفش در ارتباط عاطفی با حضرت زهرا(س) کم نگذاشتند. اینها یک مدرسه، دانشگاه و حوزه علمیه است که انسان از آن فرزندداری را یاد می‌گیرد. ایشان در شب ازدواج حضرت فاطمه(س) و علی(ع) توصیه فاطمه را به علی می‌کند و توصیه علی را به فاطمه می‌کند و فردای آن شب نیز به خانه حضرت زهرا(س) می‌رود. اینها در تاریخ مذکور است. اینها نسخه تربیتی است.


پدر و مادرها باید برای ارتباط با فرزندان خود راه پیدا کنند و این را یک وظیفه بدانند

وی ادامه داد: بچه‌های ما هر قدر هم بزرگ شوند ما تکالیفی نسبت به آنها داریم و بهترین روش انجام تکالیف این است که اول آن رابطه عاطفی برقرار شود. اینکه بدانند ما دوستشان داریم، یا دوست داشتن و خیرخواهی خود را ابراز کنیم و از موضع آمریت و فرماندهی و بزرگی بخواهیم با بچه‌ها صحبت کنیم، حداقل نسل امروز نشان داده که این مورد پذیرش نیست. باید راهی پیدا کرد. پدر و مادرها باید برای ارتباط با فرزندان خود راه پیدا کنند و این را یک وظیفه بدانند. ما احساس می‌کنیم این روابط عاطفی باید مورد توجه قرار گیرد و در ارتباط حاکم بر اعضای خانواده این محبت پررنگ شود.

رئیس دفاتر نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان با تصریح به اینکه اگر این فاصله‌ها ایجاد شود و مورد غفلت قرار بگیرد خطر خواهد داشت، اظهار کرد: در کنار توجه به فرزندان، توجه به دخترها خیلی مهم است. آنها عاطفی‌ترند. احساسات در آنها جدی‌تر است و دام‌ها برای آنها گسترده‌تر. هر چه در محیط خانه بین پدر و مادر و فرزندان به ویژه دخترها ارتباط عاطفی و صمیمانه و بر اساس اعتماد باشد، سلامت خانه و خانواده تضمین می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین شفیعی گفت: پیامبر(ص) آنقدر برای حضرت زهرا(س) اهمیت قائل بود که حتی در لحظات احتضار وقتی در گوش فاطمه(س) فرمود: من از بستر بیماری برنخواهم خواست و فاطمه(س) شروع به گریستن کرد، پیامبر آن‌قدر زهرا(س) را عزیز می‌داند که بلافاصله در گوش ایشان سخنی فرمود که او را شادمان کرد، فرمود: اولین کسی که از خاندان من به من ملحق خواهد شد، تو هستی. پیامبر(ص) می‌خواست این دغدغه برای حضرت فاطمه(س) نماند که این دوری در عالم دیگر طولانی خواهد بود. همین اتفاق هم پیش آمد و ۷۵ روز یا ۹۵ روز طول نکشید که حضرت فاطمه(س) به دیدار پیامبر(س) شتافت.

  • ۹۵/۱۱/۲۶
  • ۱۸۷۶ بیننده|
  • ۱۹۸۸ نمایش|
  • |

ایام فاطمیه

حضرت فاطمه زهرا

سید محسن شفیعی

نهاد رهبری

دیدگاه (۰)

هیچ دیدگاهی هنوز ثبت نشده است

ارسال دیدگاه

بدیهی است که همه دیدگاه‌های شما خوانده شده و برای انتشارشان، ملاک‌ها و معیارهایی لحاظ می‌شود؛ بنابراین، برای درج دیدگاه خود، رعایت برخی چهارچوب‌های اخلاقی ضروری است:

لطفاً دیدگاه خود را به زبان فارسی بنویسید، پیام های غیر فارسی منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا، نسبت به اشخاص حقیقی و حقوقی باشد منتشر نخواهد شد.

در صورتی که تمایل به ارسال نظر به صورت خصوصی دارید، تیک گزینه خصوصی را بزنید.

از ارسال دیدگاه های تبلیغاتی و یا حاوی لینک، خودداری کنید، پیام های نامرتبط با متن، تأیید نمی شوند.

لطفاً دیدگاه‌تان تا حد امکان مربوط به همین نوشته باشد.

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
یادداشت سردبیر
جدول پخش مصاحبه انتخاباتی حضرت آیت الله شفیعی
جدول پخش مصاحبه انتخاباتی حضرت آیت الله شفیعی

جدول پخش مصاحبه انتخاباتی حضرت آیت الله شفیعی با صداوسیمای مرکز خوزستان

سخنرانی حضرت آیت الله شفیعی در جمع رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس

دریافت

مدت زمان: 18 دقیقه 51 ثانیه

آخرين ديدگاه‌ها
پاسخ: سلام از طریق کتابخانه ...
  • ۱۸بهمن۰۰ - ۱۲:۰۴ - فاطمه
    🤔
مسجد حضرت آیت الله شفیعی