حضرت آیت الله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، در مراسم سوگواری امام حسین (علیه السلام)، در اهواز با اشاره به فلسفه قیام و شهادت امام حسین (علیه السلام) از نگاه افراد مختلف، اظهار داشت: یکی از نگاه ها و نظریه ها درباره فلسفه قیام سیدالشهدا (علیه السلام)، "دنیا داری و حکومت" است که در کلمات دنیا پرستان وجود دارد و اکنون برخی از وهابیت به این مسأله دامن می زنند.
وی با اشاره به سخن یکی از نویسندگان معاصر مبنی بر این که «اگر امام قصد حکومت دنیا را داشت به یقین از ابتدا به اصحاب خود دستور نابودی یزید را می داد»، بیان داشت: مذهب شیعه اعتقاد به معصوم بودن امام حسین (علیه السلام) دارد و شهادت و تحمل این همه مصیبت برای حکومت دنیوی غیرقابل قبول است.
عضو مجلس خبرگان رهبری، "دلائل عارفانه و صوفیانه" را دومین نظریه در خصوص فلسفه قیام امام حسین (علیه السلام) خواند و اذعان داشت: در این دیدگاه دل را بر عقل مقدم می دارند و این موضوع در مکتب اهل تصوف به شدت رایج است در حالی که نظر اسلام قرار گرفتن انسان در بطن جامعه و توصیه همواره قرآن «لعلکم تعقلون» است.
حضرت آیت الله شفیعی، نظریه دیگر در خصوص قیام امام حسین (علیه السلام) را برگرفته از عقاید مسیحیت "عمل مسیحانه" دانست و خاطر نشان کرد: مسیحی ها معتقد اند کشیش بزرگ همه مشکلات را متحمل می شود تا گناهان مسیحی ها آمرزیده شود؛ از این رو کشته شدن امام را در راستای بخشش گناهان دوستان خود می خوانند.
عضو شورای حوزه علمیه خوزستان، ادامه داد: نظریه عمل مسیحانه، در واقع جواز گناه صادر می کند به امید این که شهادت امام حسین (علیه السلام) موجب بخشش گناهان آنان خواهد شد، در حالی که با مبانی اسلام هم خوانی ندارد.
ایشان، "عشق امام حسین (علیه السلام) به شهادت و مردن در راه خدا" را نظریه چهارم فلسفه قیام و شهادت امام حسین (علیه السلام) معرفی کرد و گفت: براساس این نظریه، امام وسیله ای را فراهم کرد تا سبب شهادت او شود؛ این مسأله گرفتن جزء و رها کردن بخش دیگر است.
استاد حوزه علمیه خوزستان، "دستور الهی مبنی بر قیام امام حسین (علیه السلام) علیه یزید" را از دیگر نظریه های مطرح در خصوص قیام آن امام همام عنوان کرد و اظهار داشت: این نظریه جزئی از فلسفه قیام امام حسین (علیه السلام) است و باید همه جهات آن مورد توجه قرار گیرد؛ چراکه اگر قیام امام حسین (علیه السلام) میان خود و خدا تا اینکه ایشان را کشته ببیند دیگر دلیلی برای زنده نگه داشتن این واقعه پس از 15 قرن نبود.
ایشان با تأکید براین که آخرین نظریه درخصوص فلسفه قیام و شهادت امام حسین (علیه السلام) "امر به معروف و نهی از منکر" است، بیان داشت: همه کلمات حضرت دلیل بر اقامه این فریضه و اصلاح جامعه و زیر بار ظلم نرفتن است؛ حضرت در خطبه آخر منا می فرمایند «که خدایا تو می دانی آنچه که انجام می دهم قدرت طلبی و علاقه مندی به حکومت دنیایی نیست بلکه آشکار کردن معالم دینی است».
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به بدعت هایی که در هر عصر و زمان علیه قیام امام حسین (علیه السلام) ایجاد می شود، اذعان داشت: امام حسین (علیه السلام) سر بلندترین شخصیت آزادی خواه دنیاست و این بدعت ها و اقدامات دشمنان راه به ساحت مقدس ایشان ندارد و برماست با شناخت دقیق حرکت آن امام همام، قدم در مسیر اهداف ایشان بگذاریم.
- ۹۴/۰۷/۲۷
- ۲۴۱۱ بیننده|
- ۲۶۰۲ نمایش|
- |
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.