پایگاه خبری مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

پایگاه خبری

مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

پایگاه خبری مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

مسجد آیت الله شفیعی یکی از قدیمی‌ترین مساجد اهواز است که درسال 1308(ه.ق) تاسیس شده است.
بیش از پنجاه سال است که حضرت آیت الله سید علی شفیعی (که هم اکنون نماینده مردم استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری هستند) امامت جماعت این مسجد را بر عهده داشته و به خدمت به اسلام و انقلاب اسلامی همت گماشته‌اند.
مسجد آیت الله شفیعی در دوران دفاع مقدس سنگری مهم برای رزمندگان اسلام محسوب می شد.
هم اکنون نیز جوانان این مسجد با عشق به امام راحل و آرمان‌های انقلاب لحظه‌ای از تلاش برای خدمت به اسلام و انقلاب اسلامی کوتاهی نمی‌کنند.

معرفی کتاب
سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)
سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)

به مناسبت مبعث نبی مکرم اسلام حضرت محمّد مصطفی(ص) به معرفی کتاب «سیری در سیره پیامبر اعظم (ص)» حضرت آیت الله شفیعی می پردازیم:

کتاب «سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)» مجموعه ای مدون از سه مصاحبه روزنامه نور خوزستان با حضرت آیت الله شفیعی می باشد که در سال های 1385 و 1386 هجری شمسی صورت گرفته است.

آخرین مطالب
  • ۰
  • ۰

رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان با بیان این‌که جهان امروز برای احیای برخی ارزش‌ها و آرمان‌ها وام‌دار و بدهکار انقلاب اسلامی است، گفت: "دهه فجر" فرصتی برای معرفی دکترین انقلاب اسلامی و توجه به ابعاد تحول فرهنگی و بینشی جامعه در انقلاب اسلامی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محسن شفیعی اظهار داشت: دهه فجر انقلاب اسلامی که از دوازدهم تا بیست‌ودوم بهمن‌ماه امتداد دارد، فرصت مجددی برای توجه به یک حادثه و تحول بزرگ تاریخی و یک انقلاب بزرگ اسلامی است. طبیعتا برای شناخت ابعاد یک حادثه باید نگاه جامعی به آن حادثه داشته باشیم و اصولا نگاه نیز جامع و فراگیر است و به ما فرصت آشنایی و انس با یک رویداد را می‌دهد و ما را از سطحی‌نگری، بخشی‌نگری و نگاه جزئی باز می‌دارد.

"دهه فجر" فرصتی برای معرفی دکترین انقلاب اسلامی است

وی با بیان این‌که به نظر من در سال‌های اخیر یک غفلتی در فضای عمومی و رسانه‌ای در بحث دهه فجر صورت گرفته است، افزود: به نظر من از فرصت دهه فجر بیشتر برای بیان دستاوردهای فیزیکی و نتایج فیزیکی انقلاب استفاده شده است و آن‌چه در قالب پروژه‌ها و افتتاحیه‌ها در دهه فجر صورت می‌گیرد، بیشتر با رویکرد هفته دولت سازگار است تا با دهه فجر. "دهه فجر" فرصتی برای معرفی دکترین انقلاب اسلامی و توجه به ابعاد تحول فرهنگی و بینشی جامعه در انقلاب اسلامی است.

انقلاب اسلامی یک حرکت گسترده با ماهیت دینی

رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان با اشاره به اهمیت انقلاب اسلامی، عنوان کرد: وقتی به دهه ۵۰ شمسی مراجعه می‌کنیم با یک جهان دو قطبی مواجه می‌شویم. بلوک شرق به پیشگامی شوروی و بلوک غرب به پیشگامی آمریکا است که این دو کدخدای بزرگ، همه چیز را به تساوی تقسیم کرده بودند. وقتی به این تقسیم دوگانه نیز نگاه می‌شود، می‌بینیم که هویت و موجودیتی به نام دین مطلقا به رسمیت شناخته نمی‌شود. سوسیالیسم که اساسا دین را ابزار دست سرمایه‌گذاران برای بهره‌کشی از خلق‌های محروم معرفی می‌کند و در غرب نیز دین یک کلیسایی است که هفته‌ای یک بار مردم به آن‌جا می‌روند، نیایش می‌کنند و از کلیسا خارج می‌شوند اما دیگر بیرون از دیوارهای کلیسا، هیچ مذهبی از شعائر دینی در جامعه وجود ندارد. شهید مطهری جمله معروفی در این زمینه دارد و می‌گوید "امپریالیسم و کمونیسم، دو لبه یک قیچی هستند که در یک نقطه فرود می‌آیند و گردن دین را جدا می‌کنند." پس آن‌چه که نقطه عطف انقلاب اسلامی است و توجه اندیشمندان حوزه علوم اجتماعی و انسانی آن دوره را به شدت به خود معطوف می‌کند، این است که انقلاب اسلامی یک حرکت گسترده و عظیم، با ماهیت و با پیام سازنده دینی است، آن‌هم در عصری که دنیا تاریخ مصرف دین را پایان‌یافته اعلام کرده است.

ایجاد حرکت عظیم انقلاب با زنده شدن یکسری آرمان‌ها

وی ادامه داد: همچنین امام خمینی (ره) در زمانی این حرکت عظیم را با شعارهای ساده، صریح و روشن دینی رهبری می‌کند و جمعیت را به میدان می‌آورد که دنیا اصلا چیزی به عنوان دین نمی‌شناسد و شناسنامه دین را باطل اعلام کرده است و اگر به مصاحبه‌های خبرنگاران خارجی در یک سال پیش از انقلاب اسلامی با امام خمینی (ره) مراجعه کنید، اساسی‌ترین سوال آن‌ها این است، حکومت جدیدی که تشکیل می‌دهید به چه صورتی است؟ که امام (ره) در پاسخ به این سوال می‌گوید حکومت ما جمهوری است. بعد نیز آن‌ها سوال می‌پرسند، مدل حکومت، اروپایی یا آمریکایی است؟ که امام (ره) می‌فرماید یک جمهوری اسلامی است. آن‌ها بعد مجددا سوال می‌پرسند که جمهوری اسلامی به چه معنایی است و شما با تمدن می‌خواهید چه کار کنید؟ و در سوال دیگر هم می‌پرسند که موضع شما در خصوص سینما، ماشین و ابزار پیشرفته تمدنی چیست؟ این سوالات به این دلیل است که چیزی به اسم دین به رسمیت شناخته نمی‌شود. سپس آن خبرنگار غربی وقتی وصف انقلاب ایران را روایت می‌کند، کتاب خود را با عنوان "ایران، انقلاب و به نام خدا" به چاپ می‌رساند. مهمترین نکته‌ای که توجه او را از حرکت مردم ایران برمی‌انگیزد، این است که این حرکت به نام خدا است؛ نه به نام سرمایه، لیبرالیسم، سوسیالیسم و یا ... پس آن‌چه که این حرکت عظیم را ایجاد می‌کند، زنده شدن یکسری آرمان‌ها و مفاهیم است.

جهان امروز برای احیای برخی ارزش‌ها وام‌دار انقلاب اسلامی است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شفیعی عنوان کرد: تقریبا در یک سال اول دفاع مقدس یعنی از شهریور ۱۳۵۹ تا حدود شهریورماه سال ۱۳۶۰، بیشترین دغدغه اندیشمندان و متفکران علوم انسانی در ایران این است که شهادت، مرگ دینی و اعتقادی و همچنین حضور داوطلبانه نوجوانان و جوانان در صحنه‌های جنگ یعنی چه؟ آن اندیشمندان و ژرف‌نگران به دنبال نرم‌فزار این تحول جدید می‌روند و گاردین نشریه معروف انگلیسی نیز در دی‌ماه ۵۹ عنوان می‌کند که آیت‌الله خمینی(ره) جنگ را از یک معادله جنگی به یک معادله عقیدتی تبدیل کرد و مردم را با انگیزه مذهبی به مقاومت دعوت کرد و بعد نیز می‌نویسد، بدون تردید ایرانی‌ها در این جنگ پیروز خواهند شد. چون هر جایی که جامعه بر اساس باورها و اعتقادات حرکت کند، آن جامعه پیروز خواهد شد. می‌خواهم بگویم باید دهه فجر را به فرصتی تبدیل کنیم که بخواهیم بگوییم نرم‌افزار انقلاب اسلامی نه‌ تنها در ایران، بلکه در دنیای امروز چیست و مقاومت، ظلم‌ستیزی و از هیمنه و غرش ابرقدرت‌ها نترسیدن، سر مقابل ظلم فرود نیاوردن و گرسنگی با عزت را به سیری ذلیلانه ترجیح دادن، از کی و کجا معنا پیدا کرد؟ جهان امروز برای احیای برخی ارزش‌ها و آرمان‌ها وام‌دار و بدهکار انقلاب اسلامی است.

انقلاب اسلامی برخوردار از یک جامعه پای کار و خستگی‌ناپذیر است

وی بیان کرد:‌ جرقه نهایی انقلاب اسلامی که در دهه فجر سال ۱۳۵۷ زده شد و حاکمیت و پیروزی آن به مرحله انجام و فرجام رسید، حق حیات معنوی به دنیای امروز و جهان معاصر دارد. این انقلاب حرف‌هایی را به میدان آورد و مفاهیمی را زنده کرد به این معنا که غیر از زندگی حیوانی و مادی، حرف‌های دیگری هم است که بیایید و ما آن‌ها را به شما خواهیم گفت. بنابراین دهه فجر یادآور این اتفاق و رویداد بزرگ است و طبیعتا یک رویداد بزرگ حتما برخوردار از یک منشور و مهندسی فاخر و بهره‌مند از یک مدیر و راهبر فرهیخته و فرزانه است. ضمن این‌که حتما برخوردار از یک جامعه پای کار و خستگی‌ناپذیر است. پس در دهه فجر باید به انقلاب اسلامی، امام(ره) و ملت بزرگ ایران، تعظیم و ادای احترام کرد و کار بزرگ آن‌ها را به گفتگو نشست.

این انقلاب دشمنان گسترده‌ای دارد

رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان گفت: امروز به تعبیر رهبر فرزانه و عزیزمان در گام دوم انقلاب هستیم و می‌دانیم هر چه از یک حادثه فاصله بگیریم، شاهدان و ناظران آن حادثه به تدریج و به مرور از صحنه خارج می‌شوند و نسل‌های جدیدی که جایگزین می‌شوند، دیگر شاهدان آن حادثه نیستند، بلکه مطلعان از آن حادثه می‌شوند و آن‌چه رهبر عزیز و فرزانه ما به عنوان تحریف، هشدار می‌دهند نیز در این‌جا معنا پیدا می‌کند که اگر روایتگر، این حادثه تاریخی را متفاوت با آن‌چه بوده، بیان کند، نسل‌های بعد امکان دارد به تحلیل دیگری برسند و این همان است که می‌گوییم، "جای شهید و جلاد اگر عوض شد، تحلیل دگرگون می‌شود" و این همانی است که می‌گوییم "راویان صادق باید انقلاب را روایت کنند". حتی امام (ره) نیز در نامه به آقای سید حمید روحانی یک مورخ انقلاب اسلامی می‌نویسد "انقلاب محرومان و پا برهنگان را، اشراف و مرفهین نمی‌تواند حکایت و روایت کنند، زیرا آن‌ها روایت سیری می‌کنند". پس این‌جا کسانی از جنس انقلاب باید روایتگری کنند. پس آیا انقلابی با این بزرگی و دامنه تاثیرگذاری، می‌تواند دشمنان کوچکی داشته باشد؟ این انقلاب دشمنان گسترده‌ای دارد.

دشمنی عمده نظام سلطه با نقشه راه انقلاب اسلامی است

وی تاکید کرد: یقین کنید که دشمنی عمده نظام سلطه و استکبار با نرم‌افزار و نقشه راه انقلاب اسلامی است. آن‌ها اگر سفارتخانه، خاک، تاسیسات و پادگان ما را هدف می‌گیرند، در حقیقت می‌خواهند به آرمان‌های ما چنگ بزنند و نقشه راه و نسخه حرکت ما را پاره کنند که برای این کار از هر راهی استفاده خواهند کرد؛ یک راه این است که برای نسل‌های جدید و جوانان ما، یک نسخه بدلی از انقلاب را بازگو کنند. من برای این موضوع نیز حرف‌های بسیار و مستندات زیادی دارم که دست‌های غیر امین، زبان‌های غیر صادق و قلم‌های غیر قابل اعتماد در همین شرایط نسبت به انقلاب، چه مطالبی را بیان می‌کنند که کذب محض است که در این راستا وظیفه‌ای متوجه دلسوزان انقلاب اسلامی و وظیفه‌ای هم متوجه جوانان ما است.

انقلاب اسلامی با فطرت پاک ارتباط دارد

شفیعی با بیان این‌که با سربلندی نسل جوان را به بازخوانی تاریخ انقلاب اسلامی دعوت می‌کنیم، افزود: بدون هیچ تعصبی به جوانان می‌گوییم، ببینید که نسل جوان قبل از شما در دهه ۵۰ چه کردند و با افتخار به جوانان می‌گوییم که در جنگ تحمیلی هشت ساله، هم سن و سال‌های شما چه کردند. پس وقتی این ارتباط به درستی و بر اساس روایات درست عنوان شود، چون انقلاب اسلامی نیز با فطرت پاک و جان‌های پاک انسان‌ها و با آزادی و آزادگی ارتباط دارد و طبیعتا همیشه بهترین صاحبان فطرت، جوانان هستند، این جوان‌ها آن را دنبال می‌کنند. امروز ببینید در برابر برخی انحراف‌های رسمی در سیاست‌های اجرایی کشور، این جوان‌ها هستند که مقاومت می‌کنند. وقتی با مفهوم خصوصی‌سازی اموال دولتی را به یک چپاولگر، غارتگر و دزد می‌سپارند و چوب حراج به اموال عمومی مردم می‌زنند، یک عده دانشجو هستند که می‌ایستند، پلاکارد به دست می‌گیرند، فریاد می‌زنند، بغض می‌کنند، اشک می‌ریزند و شعار می‌دهند زیرا فطرت آن‌ها پاک است. رهبری نیز مطالبه عدالت‌گری، عدالت‌خواهی و اشراف‌ستیزی را در دیدارهای دانشجویی بیان می‌کند چون در آن‌جا منفعت‌جویی، دست‌های آلوده، فرصت‌طلبی و رانت‌خواری نیست و فطرت‌های پاک وجود دارد.

باید دغدغه جوانان جدی گرفته شود

وی گفت: امروز نیز جوانان به عنوان مخاطبان بیانیه گام دوم رهبری بیایند، انقلاب را حفظ، محافظت و حمایت کنند و راه هرگونه حرکت انحرافی، تفسیر انحرافی، سوء استفاده از انقلاب اسلامی و فاصله‌گیری با شعارهای انقلاب اسلامی را سد کنند و ان‌شاءالله این مسیر همچنان ادامه داشته باشد. به هر حال باید دغدغه جوانان جدی گرفته شود و نقدهای آن‌ها مهربانانه پذیرفته شود. جوانان را به ندانستن و احساسی بودن متهم نکنیم زیرا در هر حرکت دامنه‌دار و گسترده اجتماعی تا جوان‌ها پای کار نیایند، اتفاق بزرگی نمی‌افتد. امام (ره) با جوانان، هشت سال جنگ را اداره، جهاد سازندگی را راه‌اندازی کرد و هیمنه آمریکا را لگدکوب کرد. امروز نیز مخاطب اصلی رهبری، جوان‌ها هستند و دل‌مشغولی رهبر، انس و اعتماد به جوانان است. مسئولان اجرایی هم باید بی‌مهری با جوانان را کنار بگذارند و جوانان را بپذیرند. پس باید دغدغه جوانان مورد توجه قرار بگیرد و مسئولان، مدیران اجرایی و کارگزاران نظام یقین کنند، اعتماد به نقد صادقانه جوانان به مراتب از برخی گزارش‌های رسمی مبتنی بر دروغ و انحراف و برخواسته از کارشناسان فاسد و آلوده، مفیدتر است. هم خدا راضی است و هم مطالبه جدی مقام معظم رهبری، اعتماد به جوانان است.

نسل جوان، مالک و صاحب انقلاب است

رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان بیان کرد: ‌مقام معظم رهبری بارها تاکید کرده است که به جوانان بها دهید و خودم چند بار از زبان ایشان به صورت حضوری شنیدم که به مسئولان اجرایی کشور توصیه داشتند که به دانشگاه‌ها بروید و با جوانان صحبت کنید و به آن‌ها بگویید که در حال انجام چه کاری هستید و حرف آن‌ها را هم بشنوید زیرا تجربه نشان داده است، این کار هم انقلاب را تضمین می‌کند و هم به خیر و صلاح مسئولان است. به هر حال نسل جوان، مالک و صاحب انقلاب و نقش‌آفرین است و حتی اگر مسئولان به آن‌ها کمک نکنند، جوانان کار خود را انجام می‌دهند. اما چه بهتر که این حرکت یک حرکت جمعی و گروهی باشد.

دیدگاه (۰)

هیچ دیدگاهی هنوز ثبت نشده است

ارسال دیدگاه

بدیهی است که همه دیدگاه‌های شما خوانده شده و برای انتشارشان، ملاک‌ها و معیارهایی لحاظ می‌شود؛ بنابراین، برای درج دیدگاه خود، رعایت برخی چهارچوب‌های اخلاقی ضروری است:

لطفاً دیدگاه خود را به زبان فارسی بنویسید، پیام های غیر فارسی منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا، نسبت به اشخاص حقیقی و حقوقی باشد منتشر نخواهد شد.

در صورتی که تمایل به ارسال نظر به صورت خصوصی دارید، تیک گزینه خصوصی را بزنید.

از ارسال دیدگاه های تبلیغاتی و یا حاوی لینک، خودداری کنید، پیام های نامرتبط با متن، تأیید نمی شوند.

لطفاً دیدگاه‌تان تا حد امکان مربوط به همین نوشته باشد.

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
یادداشت سردبیر
جدول پخش مصاحبه انتخاباتی حضرت آیت الله شفیعی
جدول پخش مصاحبه انتخاباتی حضرت آیت الله شفیعی

جدول پخش مصاحبه انتخاباتی حضرت آیت الله شفیعی با صداوسیمای مرکز خوزستان

سخنرانی حضرت آیت الله شفیعی در جمع رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس

دریافت

مدت زمان: 18 دقیقه 51 ثانیه

آخرين ديدگاه‌ها
پاسخ: سلام از طریق کتابخانه ...
  • ۱۸بهمن۰۰ - ۱۲:۰۴ - فاطمه
    🤔
مسجد حضرت آیت الله شفیعی