پایگاه خبری مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

پایگاه خبری

مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

پایگاه خبری مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

مسجد آیت الله شفیعی یکی از قدیمی‌ترین مساجد اهواز است که درسال 1308(ه.ق) تاسیس شده است.
بیش از پنجاه سال است که حضرت آیت الله سید علی شفیعی (که هم اکنون نماینده مردم استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری هستند) امامت جماعت این مسجد را بر عهده داشته و به خدمت به اسلام و انقلاب اسلامی همت گماشته‌اند.
مسجد آیت الله شفیعی در دوران دفاع مقدس سنگری مهم برای رزمندگان اسلام محسوب می شد.
هم اکنون نیز جوانان این مسجد با عشق به امام راحل و آرمان‌های انقلاب لحظه‌ای از تلاش برای خدمت به اسلام و انقلاب اسلامی کوتاهی نمی‌کنند.

معرفی کتاب
سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)
سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)

به مناسبت مبعث نبی مکرم اسلام حضرت محمّد مصطفی(ص) به معرفی کتاب «سیری در سیره پیامبر اعظم (ص)» حضرت آیت الله شفیعی می پردازیم:

کتاب «سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)» مجموعه ای مدون از سه مصاحبه روزنامه نور خوزستان با حضرت آیت الله شفیعی می باشد که در سال های 1385 و 1386 هجری شمسی صورت گرفته است.

آخرین مطالب
  • ۰
  • ۰

ناگفته‌های فاجعه سینما رکس آبادان

حضرت آیت‌الله سید علی شفیعی، از مبارزان انقلابی در خوزستان و نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ناگفته‌هایی از واقعه سینما رکس دارد که در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس انها را مطرح می‌کند.

شامگاه 28 مرداد ماه سال 57 بود که خبر آتش‌سوزی سینما رکس در شهر پیچید و طولی نکشید که صدها نفر بی‌گناه در آتش سوختند. واقعه سینما رکس آبادان بی‌شک با پشت‌پرده و واقعیت‌هایی همراه بوده که مرور آن، امروز بعد از گذشت 40 سال از این فاجعه، همچنان نکات بسیاری را نمایان می‌کند. 
حضرت آیت‌الله سید علی شفیعی، از مبارزان انقلابی در خوزستان و نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ناگفته‌هایی از واقعه سینما رکس دارد. او ضمن بیان جزئیات جلسه جامعه روحانیت اهواز پس از فاجعه سینما رکس، فضای خوزستان در هنگام فاجعه سینما رکس را به تصویر می‌کشد.
متن گفت‌وگو با حضرت آیت الله شفیعی در پی می‌آید.
 
یکی از جنایت‌هایی که در سال 1357 توسط رژیم پهلوی رخ داد، فاجعه سینما رکس آبادان بود. شما چه چیزهایی از فاجعه به یاد دارید؟
 
حضرت آیت‌الله شفیعی: بسم‌الله الرحمن الرحیم. در سال 1357 که منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد، حوادثی رخ می‌داد که این حوادث نشان از حوادث مهم‌تر دیگری می‌دادند، وقایعی بسیار با اهمیت به طوری که وقتی به سمت پیروزی انقلاب می‌رفتیم این حوادث بیشتر و مهمتر می‌شدند.
یکی از این حوادث آتش گرفتن سینما رکس آبادان در شامگاه 28 مرداد بود. مردم در سینما رکس جمع بودند و فیلمی به نام "گوزن‌ها" را تماشا می‌کردند. مردمی بی‌گناه و بی‌پناه در محیطی به دور از حوادث سیاسی به تماشای فیلم نشسته بودند که به یکباره سینما به آتش کشیده شد.
شعله‌ها سراسر سالن سینما را فرا گرفتند و مردم وحشت‌زده از جا برخواسته و به سمت درهای سینما رفته بودند تا از سینما خارج شوند ولی متوجه می‌شوند که درهای سینما هم بسته شده است. واقعا عمق فاجعه قابل وصف و شرح نبوده و نیست.
همه چیز به هم ریخت و حوادث دگرگون شد؛ در قسمت اول این واقعه در میان آتش و دود عده‌ای طعمه حریق شدند و آتش گرفتند که شهدای این واقعه بعدها به 700 نفر رسید. (افرادی به دلیل سوختگی زیاد ساعاتی پس از حادثه شهید شدند.)
 
پس از این فاجعه،‌ وابستگان رژیم پهلوی برای آرام کردن جو آبادان و کشور چه اقداماتی انجام دادند؟ آنها برای این که از این جنایت علیه نهضت اسلامی استفاده کنند چه طرحی ریختند و چگونه این توطئه آنها شکست خورد؟
 
حضرت آیت‌الله شفیعی: رژیم وانمود می‌کرد که مخالفان شاه سینما را آتش زده‌اند ولی تیزبینان و در رأس آنها حضرت امام خمینی(ره) خیلی زود پیام دادند که این کارِ خودِ رژیم بوده است. قرائن و شواهد متعددی هم در این قضیه وجود دارد که گواه بر این است که آتش‌سوزی توسط رژیم شاهنشاهی انجام شد. رژیم می‌خواست افکار را از مخالفت با شاه منحرف کند و از سوی دیگر می‌خواست انتقامی از مردم بگیرد.
به فرموده امام راحل دلایلی در این واقعه هست که این کار افراد ناشی نبوده و یا آتش به صورت اتفاقی نبوده است؛ مثلا وقتی که مردم به درهای سینما هجوم می‌آورند درهای سینما قفل بوده، خب به چه دلیل درهای سینما از بیرون قفل بوده؟ بنابراین مشخص می‌شود که نقشه آتش زدن سینما از قبل توسط رژیم پهلوی طراحی شده بود و یا اینکه چرا فاجعه آتش سوزی پس از غفلتی طولانی گزارش می‌شود و استمداد می‌کنند؟ در حالی که همان لحظه آتش سوزی باید حادثه گزارش می‌شد. مضافا بر اینکه شیرهای آتش‌نشانی را که باز می‌کنند در شیرها آبی نبوده تا آب‌ها سرازیر شود و به اطفاء حریق کمک کند.
مواد آتش‌زایی را هم پیدا کرده بودند که متعلق به رژیم بود؛ خلاصه تمام شواهد و قرائن برای اینکه مشخص شود آتش زدن سینما از پیش طراحی شده بود وجود داشت و چنین نمایان بودکه نقشه‌ای از قبل آماده کرده بودند.
در ابتدا رسانه‌های وقت می‌خواستند شایعه کنند که این کارِ مخالفان شاه بوده اما آنچنان علائم و شواهد فراوان و متعدد بود که در زمان اندکی همه متوجه شدند که ماجرا چیز دیگری است و از جای دیگری آب می‌خورد و خود رژیم و ساواک این کار را کرده است. هر انسانی اگر کمی تامل می‌کرد به راحتی می‌فهمید که حادثه نقشه‌ای از پیش تعیین شده و هدف‌دار بوده است.
بعد از پیروزی انقلاب هم افرادی که دستگیر شدند همگی اعتراف کردند که رژیم پهلوی ما را برای انجام این کار مامور کرده و قضیه دستوری بوده و یک حادثه طبیعی و تصادفی نبوده است.
حضرت امام هم فوری پیام دادند و سریعا این اتفاق را به عوامل رژیم نسبت دادند و معتقد بودند که این جریانی از پیش طراحی شده بود.
مردم هم خیلی سریع فهمیدند و خیلی سریع درک پیدا کردند که این کار تصادفی یا کار مخالفان شاه نبوده بلکه کار خود رژیم پهلوی بوده است. بنابراین تظاهراتی علیه نظام شاهنشاهی در شهرهای خوزستان برپا شد.
از ساعت 10 شب که آتش‌سوزی شروع شد تا ساعت 2 نصف شب، در این 4 ساعت که فضا ملتهب بود اسرار و مطالبی بر مردم آشکار شد که سبب شدت خشم مردم به رژیم شاهنشاهی شد؛ عصبانیت‌ها بالا رفت و بیداری‌های بسیار اوج گرفت.
 
واکنش روحانیون و مبارزان خوزستانی و آبادانی که شاهد این فجایع و جنایت رژیم پهلوی بودند چه بود؟
 
حضرت آیت‌الله شفیعی: ما نیز در شب بعد و کمتر از 24 ساعت پس از حادثه، جلسه جامعه روحانیت اهواز را تشکیل دادیم. به یاد دارم که جلسه جامعیت روحانیت در منزل بنده برگزار شد که در این جلسه جامعه روحانیت پیام و اطلاعیه‌ای علیه رژیم شاهنشاهی صادر کرد که در این اطلاعیه واقعه سینما رکس، مسببین و مرتکبین این فاجعه را محکوم کردیم. یادم هست که در این جلسه علمای بزرگ اهواز از جمله اقایان انصاری، مرعشی، مروج، سجادی و دیگر علما حضور داشتند.
بعد از پیام کوبنده امام راحل و نیز اطلاعیه جامعه روحانیت اهواز، تشییع جنازه 10 هزار نفری در آبادان برپا شد که در این مراسم فریاد "مرگ بر شاه" سر داده ‌‎شد و مردم شعارهایی علیه رژیم فاسد شاه سر‌دادند.
این حادثه همان موقع هم انعکاس خبری خیلی سریع و مهیبی نه تنها در ایران بلکه در کل دنیا پیدا کرد و رسانه‌های جهانی مفصلا به نقل حادثه پرداختند و هر کدام قسمتی از جزئیات را بیان می‌کردند.
این فاجعه، جنایتی بود که رژیم شاه علیه مردم و نهضت اسلامی انجام داد و مرتکب شد ولی خیلی سریع به سقوط رژیم شاه کمک کرد؛ به طوری که این قضیه از حوادث سال 57 بود و از آن سو رژیم سلطنت نیز در اواخر سال 57 ساقط شد و انقلاب اسلامی به پیروزی رسید.
 
از شما ممنونیم. اگر صحبت دیگری دارید که لازم می‌دانید اضافه کنید بفرمایید.
 
حضرت آیت‌الله شفیعی: آن زمان‌ قلم‌ها نوشتند و بعد از پیروزی انقلاب و تاکنون نیز قلم‌ها همچنان درباره این فاجعه می‌نویسند ولی هرگز نمی‌توانند عمق و هولناکی این فاجعه را منتقل کنند. ان‌شاءالله خداوند متعال انقلاب اسلامی را مستدام بدارد و روح مطهر امام راحل را با اجداد طاهرینشان محشور کند و انقلاب ما را به انقلاب جهانی امام عصر(عج) متصل فرماید.
 
گفت‌وگو از فاطمه طاهری

دیدگاه (۰)

هیچ دیدگاهی هنوز ثبت نشده است

ارسال دیدگاه

بدیهی است که همه دیدگاه‌های شما خوانده شده و برای انتشارشان، ملاک‌ها و معیارهایی لحاظ می‌شود؛ بنابراین، برای درج دیدگاه خود، رعایت برخی چهارچوب‌های اخلاقی ضروری است:

لطفاً دیدگاه خود را به زبان فارسی بنویسید، پیام های غیر فارسی منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا، نسبت به اشخاص حقیقی و حقوقی باشد منتشر نخواهد شد.

در صورتی که تمایل به ارسال نظر به صورت خصوصی دارید، تیک گزینه خصوصی را بزنید.

از ارسال دیدگاه های تبلیغاتی و یا حاوی لینک، خودداری کنید، پیام های نامرتبط با متن، تأیید نمی شوند.

لطفاً دیدگاه‌تان تا حد امکان مربوط به همین نوشته باشد.

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
یادداشت سردبیر
جدول پخش مصاحبه انتخاباتی حضرت آیت الله شفیعی
جدول پخش مصاحبه انتخاباتی حضرت آیت الله شفیعی

جدول پخش مصاحبه انتخاباتی حضرت آیت الله شفیعی با صداوسیمای مرکز خوزستان

سخنرانی حضرت آیت الله شفیعی در جمع رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس

دریافت

مدت زمان: 18 دقیقه 51 ثانیه

آخرين ديدگاه‌ها
پاسخ: سلام از طریق کتابخانه ...
  • ۱۸بهمن۰۰ - ۱۲:۰۴ - فاطمه
    🤔
مسجد حضرت آیت الله شفیعی