حضرت آیت الله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به روز 15 ماه رمضان، روز ولادت امام حسن مجتبی(ع) و نام گذاری ایشان به کریم اهل بیت گفت: ائمه اطهار همه کریم بودند و این صفت تنها به یک امام تعلق ندارد.
وی با بیان این که خداوند دو حجت بر بندگان خود دارد، ابراز داشت: حجت باطنی و داخلی یا عقل که از درون انسان را توجیه می کند؛ حجت ظاهری و برونی یا شرع که به انبیاء، رسول و ائمه اطهار(علیهم السلام) در روایت ها تعبیر شده است.
استاد حوزه علمیه خوزستان با بیان این که محدوده کار عقل و شرع با یکدیگر تفاوت دارد، اظهار داشت: عقل تشخیص می دهد اما دستور نمی دهد؛ حسن و قبح را مشخص می کند اما امر و نهی نمی کند و عقل در کلیات دخالت می کند؛ شرع برخلاف عقل عمل می کند.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: اگر تنها حجت باطنی وجود داشت بیان جزئیات و شرع بر زمین می ماند و این مسأله ضرورت وجود انبیاء، رسول و ائمه اطهار(علیهم السلام) روشن می شود.
حضرت آیت الله شفیعی با اشاره به این که تعداد انبیاء محدود و عددی دارد، ادامه داد: انبیاء الهی به حکمت خداوند 124 هزار نفر هستند که تنها 5 نفر یعنی حضرت موسی، عیسی، ابراهیم، نوح و محمد(ص) رؤسای اصلی بودند.
وی با اشاره به این که پس از پیامبراکرم(ص) که مراحل اسلام به کمال رسید دیگری نیاز به نبی و رسل نیست، عنوان کرد: از تاریخ رحلت پیامبراکرم(ص) تا قیامت فاصله طولانی است که بایستی کسی انتخاب شود که کارهای پیامبراکرم(ص) را انجام دهد.
استاد حوزه علمیه خوزستان با اشاره به این که معیارهای خاصی برای انبیاء مشخص شده و شرع برای ائمه اطهار(ع) نیز مشخص کرده است، ابراز داشت: همانگونه که انبیاء الهی تعداد و محدودیت دارند ائمه اطهار(ع) نیز تعداد آنان 12 نفر که اول آنها امیرالمؤمنین(ع) و آخر آنها امام زمان(عج) است.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این که معیارهای برتری ائمه اطهار(ع) را خداوند قرار داده است، ابراز داشت: در روایات ذکر شده که حضرت علی(ع) پس از پیامبراکرم(ص) از همه افضل و اول است.
حضرت آیت الله شفیعی با اشاره به این که امام حسن مجتبی(ع) دو نوع دشمن داشت که هیچ کس دیگری اینگونه نبود، افزود: دشمنی داخلی امام حسن(ع) شامل برخی آدم های لج باز و بی ارزش و برخی زیردستان معاویه و دشمن خارجی مانند خود معاویه داشت.
وی با اشاره به این که سیاست امام دوران حسن مجتبی(ع) بسیار پیچیده بوده و ایشان به پیروی از امام علی(ع) برای حفظ اسلام از بسیاری از حقوق خود گذشت، تصریح کرد: دوران امام حسن مجتبی(ع) بحرانی ترین و تاریک ترین دوران اسلام است.
استاد حوزه علمیه خوزستان گفت: براساس سخن امام خمینی(ره)، میان امام حسن مجتبی(ع) و معاویه صلحی برقرار نشد چراکه در اصل میان اسلام و کفر صلحی ایجاد نمی شود.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که در مصالحه امام حسن مجتبی(ع) با معاویه شرایطی تعیین شد، افزود: پرداخت سالیانه 50 هزار دینار به امام حسن برای مردم، توقف صب و جسارت به امام علی(ع) و عدم تعرض به یاران و پیروان اهل بیت از شرایط صلح نامه امام حسن(ع) با معاویه است.
حضرت آیت الله شفیعی ادامه داد: اگر صلحی میان امام حسن مجتبی(ع) و معاویه ایجاد شده بود دیگر دلیلی نداشت که معاویه حضرت را از راه همسر ایشان به قتل برساند.
وی تأکید کرد: عملکرد امام حسن مجتبی(ع) از قیام امام حسین(ع) و یاران با وفایش جدا نیست.
- ۹۴/۰۴/۱۳
- ۲۰۹۴ بیننده|
- ۲۲۳۹ نمایش|
- |
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.