پایگاه خبری مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

پایگاه خبری

مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳

پایگاه خبری مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

مسجد آیت الله شفیعی یکی از قدیمی‌ترین مساجد اهواز است که درسال 1308(ه.ق) تاسیس شده است.
بیش از پنجاه سال است که حضرت آیت الله سید علی شفیعی (که هم اکنون نماینده مردم استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری هستند) امامت جماعت این مسجد را بر عهده داشته و به خدمت به اسلام و انقلاب اسلامی همت گماشته‌اند.
مسجد آیت الله شفیعی در دوران دفاع مقدس سنگری مهم برای رزمندگان اسلام محسوب می شد.
هم اکنون نیز جوانان این مسجد با عشق به امام راحل و آرمان‌های انقلاب لحظه‌ای از تلاش برای خدمت به اسلام و انقلاب اسلامی کوتاهی نمی‌کنند.

معرفی کتاب
سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)
سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)

به مناسبت مبعث نبی مکرم اسلام حضرت محمّد مصطفی(ص) به معرفی کتاب «سیری در سیره پیامبر اعظم (ص)» حضرت آیت الله شفیعی می پردازیم:

کتاب «سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)» مجموعه ای مدون از سه مصاحبه روزنامه نور خوزستان با حضرت آیت الله شفیعی می باشد که در سال های 1385 و 1386 هجری شمسی صورت گرفته است.

آخرین مطالب
  • ۰
  • ۰

حضرت آیت الله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری شامگاه گذشته در مسجد آیت الله شفیعی با اشاره به سوره «الم نشرح»، ابراز داشت: این سوره در برخی چاپ های قرآنی به «شرح» و در میان مردم و در روایات اهل بیت(علیهم السلام) به «الم نشرح لک صدرک» معروف است.

نماینده مردم خوزستان با بیان اینکه سوره «الم نشرح» براساس ترتیب قرآنی سوره 94 و براساس نزول سوره 12 محسوب می شود، افزود: این سوره دارای ۳۱ کلمه، ۱۲۳ حرف و بدون «بسم الله» ۹ آیه است و منظور از «و وضعنا عنک وزرک» در آن همان آسان کردن بار سنگین نبوت است.

حضرت آیت الله شفیعی با اشاره به شأن نزول این سوره و بعثت ۱۳ ساله حضرت ختمی مرتبت(ص) در مکه مکرمه، ابراز داشت: سه سال دوره اول بعثت را فترت می گویند به این معنا که پس از نزول پنج آیه نخست سوره علق، سوره های ن و القلم، مزمل و مدثر وحی به ظاهر منقطع شد.

این عالم دینی به علاقه و اشتیاق رسول خدا(ص) در شنیدن آیات قرآنی و ناراحتی از قطع وحی اشاره و اظهار داشت: کفار قریش ادعای قهر خداوند با پیامبراکرم(ص) را به واسطه انقطاع وحی مطرح کردند که بر ناراحتی آن حضرت می افزود اما خداوند در ادامه سوره «الم نشرح» و «الضحی» را نازل کردند.

وی با بیان اینکه خداوند در سوره ضحی خطاب به پیامبر اکرم(ص) بر عدم طرد و عصبانیت از وی و مصلحت بودن در انقطاع وحی اشاره می کند، ابراز داشت: سوره الم نشرح برای اثبات مطالب سوره ضحی مبنی بر عدم طرد و عصبانیت از رسول خدا(ص) نازل شده است و این دو سوره از دید برخی علما یک سوره محسوب می شوند گرچه «بسم الله» را باید گفت.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: در فقه معین شده است که در صورت تلاوت سوره ضحی بعد از حمد، حتما سوره «الم نشرح» قرائت شود و به دلیل ارتباط مطالب برخی آنها را یک سوره بیان کرده اند.

وی با قرائت آیه «الم نشرح لک صدرک»، گفت: شرح صدر همان اخلاق خوب، صبر و علم زیاد، پذیرفتن بار سنگین رسالت و به دوش کشیدن آن است و تفاوت وسعت و شرح در این است که وسعت به توسعه مساحت گفته می شود؛ حال آن که توسعه عمقی، شرح صدر و توسعه صدر نام دارد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه «الم نشرح لک صدرک» یعنی دادن ظرفیت زیاد در پذیرش و درک عمق مطالب از سوی رسول ختمی مرتبت(ص)، است، افزود: «و وضعنا عنک وزرک» همانا سبک کردن بار سنگین رسالت است و این سوره علی رغم دوازدهمین سوره نازله اما نشان دهنده بار سنگین رسالت بر رسول خدا(ص) و آزار و اذیت های مشرکان است.

حضرت آیت الله شفیعی به حوصله و بردباری رسول خدا(ص) و تحمل مشکل ترین سختی ها و آزار و اذیت های مشرکان به گواه تاریخ اشاره و اظهار داشت: پیامبر اکرم(ص) در این باره بیان می کند که هیچ رسولی همچون من مورد اذیت قرار نگرفت.

این عالم دینی با اشاره به آیه «فان مع العسر یسرا ان مع العسر یسرا» خاطرنشان کرد: ابن عباس پس از نزول این سوره بسیار خوشحال بود و بیان کرد که خداوند برای هر «عسر» یا سختی دو «یسر» یا آسایش قرار می دهد و بشارتی بزرگی از خداوند محسوب می شود.

وی گفت: خداوند در ادامه این سوره خطاب به رسولش بیان می کند که به هنگام فراغت از کارها خود را به زحمت بینداز و عبادت خدا را انجام ده؛ چنان که علما و دانشمندان رفع خستگی را به این دانستند که پس از اتمام کاری آن را به کار دیگری تبدیل کنیم.

دیدگاه (۰)

هیچ دیدگاهی هنوز ثبت نشده است

ارسال دیدگاه

بدیهی است که همه دیدگاه‌های شما خوانده شده و برای انتشارشان، ملاک‌ها و معیارهایی لحاظ می‌شود؛ بنابراین، برای درج دیدگاه خود، رعایت برخی چهارچوب‌های اخلاقی ضروری است:

لطفاً دیدگاه خود را به زبان فارسی بنویسید، پیام های غیر فارسی منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا، نسبت به اشخاص حقیقی و حقوقی باشد منتشر نخواهد شد.

در صورتی که تمایل به ارسال نظر به صورت خصوصی دارید، تیک گزینه خصوصی را بزنید.

از ارسال دیدگاه های تبلیغاتی و یا حاوی لینک، خودداری کنید، پیام های نامرتبط با متن، تأیید نمی شوند.

لطفاً دیدگاه‌تان تا حد امکان مربوط به همین نوشته باشد.

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
یادداشت سردبیر
جدول پخش مصاحبه انتخاباتی حضرت آیت الله شفیعی
جدول پخش مصاحبه انتخاباتی حضرت آیت الله شفیعی

جدول پخش مصاحبه انتخاباتی حضرت آیت الله شفیعی با صداوسیمای مرکز خوزستان

سخنرانی حضرت آیت الله شفیعی در جمع رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس

دریافت

مدت زمان: 18 دقیقه 51 ثانیه

آخرين ديدگاه‌ها
پاسخ: سلام از طریق کتابخانه ...
  • ۱۸بهمن۰۰ - ۱۲:۰۴ - فاطمه
    🤔
مسجد حضرت آیت الله شفیعی