پایگاه خبری مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

پایگاه خبری

مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

پایگاه خبری مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

مسجد آیت الله شفیعی یکی از قدیمی‌ترین مساجد اهواز است که درسال 1308(ه.ق) تاسیس شده است.
بیش از پنجاه سال است که حضرت آیت الله سید علی شفیعی (که هم اکنون نماینده مردم استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری هستند) امامت جماعت این مسجد را بر عهده داشته و به خدمت به اسلام و انقلاب اسلامی همت گماشته‌اند.
مسجد آیت الله شفیعی در دوران دفاع مقدس سنگری مهم برای رزمندگان اسلام محسوب می شد.
هم اکنون نیز جوانان این مسجد با عشق به امام راحل و آرمان‌های انقلاب لحظه‌ای از تلاش برای خدمت به اسلام و انقلاب اسلامی کوتاهی نمی‌کنند.

معرفی کتاب
سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)
سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)

به مناسبت مبعث نبی مکرم اسلام حضرت محمّد مصطفی(ص) به معرفی کتاب «سیری در سیره پیامبر اعظم (ص)» حضرت آیت الله شفیعی می پردازیم:

کتاب «سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)» مجموعه ای مدون از سه مصاحبه روزنامه نور خوزستان با حضرت آیت الله شفیعی می باشد که در سال های 1385 و 1386 هجری شمسی صورت گرفته است.

آخرین مطالب
  • ۰
  • ۰

حضرت آیت‌الله سیدعلی شفیعی در مراسم افتتاحیه دهمین نمایشگاه قرآن و عترت اهواز که روز ۲۹ خردادماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی خوزستان در اهواز برگزار شد، با اشاره به حدیث الثقلین اظهار کرد: افتتاح نمایشگاه قرآن و عترت هدف بسیار مقدسی است که امروز فرهیختگان، روحانیون و سایر اقشار فرهنگی بدین منظور در اینجا جمع شده‌اند.

وی از مجموعه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برای برداشتن این گام فرهنگی اصیل قدردانی کرد و گفت: روایت مذکور از متواترات اسلامی است که در آن از قرآن و عترت ـ که نام این نمایشگاه نیز چنین است ـ به عنوان دو میراث پیامبر اکرم(ص)، یاد شده است. قرآن در این روایت شریف به کتاب تعبیر شده است و از برکات الهی این است که بین مسلمانان هیچ اختلافی در اصل قرآن وجود ندارد.

حضرت آیت‌الله شفیعی ادامه داد: اما درباره عترت از قدیم بر سر این کلمه بحث بوده است. قرآن کتاب صامت است و حضرت علی(علیه السلام) به مناسبتی در جنگ صفین فرمودند: قرآن، ناطق لازم دارد که شارح و مفسر آن باشد و فرمودند: آن شارح من هستم.

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) در این روایت می‌فرمایند: دو چیز گرانبها را میان شما باقی می‌گذارم که آنها قرآن و عترت من هستند. این حدیث شریف با اختلافات جزئی در عبارات، قرن‌هاست به همین لفظ و نحو روایت شده است. نخستین کسی که در این حدیث دست برد، مالک یکی از امامان چهارگانه اهل سنت بود که رئیس مذهب مالکی است.

وی افزود: وی کتابی به نام الموطأ دارد که در آن کلمه عترت را تحریف و این روایت را با عنوان «کتاب‌الله و سنتی» نقل کرده است و از آن تاریخ تاکنون اهل تسنن چون این عبارات به مقصودشان نزدیک است و عترت‌ را هم حذف کرده‌اند، آن را چنین نقل می‌کنند. در صورتی که کلمات و الفاظ پیامبر خدا(ص) تحت هیچ عنوان نباید تغییر داده شود.

حضرت آیت‌الله شفیعی تصریح کرد: چه انگیزه‌ای وجود دارد که کلمه عترت را که پیامبر(ص) فرموده است به سنت تبدیل کنیم؟ آنها معتقدند منظور از عترت همان سنت و روایات پیامبر(ص) است؛ در حالی‌ که چنین نیست چرا که ما نمی‌توانیم سنت پیامبر(ص) را از غیر عترت ایشان بگیریم.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر کلمه عترت شامل سنت پیامبر(ص) می‌شود؛ اما سنت شامل عترت نمی‌شود؛ بلکه شامل کعب‌الاحبار و وهب بن منبه و ابو هریره و اسرائیلیات دیگر می‌شود که ما آنها را حجت نمی‌دانیم. پس ما سنت پیامبر(ص) را فقط از عترت می‌گیریم که نزدیک‌ترین افراد به پیامبر(ص) هستند و می‌دانستند که ایشان چه خط‌مشی و سیاست الهی داشته‌اند.

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه عنوان قرآن و عترت برای نمایشگاه عنوان بسیار خوبی است، گفت: به این وسیله نام عترت را زنده نگه داشته‌ایم. البته عترت همیشه زنده است اما احیای آن به فرهنگ اهل‌بیت(علیه السلام) کمک می‌کند.

وی با اشاره به ریشه لغوی کلمه عترت گفت: جوانه‌هایی که بیخ درختی می‌رویند و متصل به درخت هستند در لغت اصیل عرب «عترت» نامیده می‌شوند چون از خود درخت هستند؛ بنابراین عترت پیامبر(ص) را به این ملاحظه عترت نامیده‌اند که از پیامبر(ص) جدا نیستد.

حضرت آیت‌الله شفیعی اظهار کرد: مقصود از این نمایشگاه طبعاً این است که کتاب‌ها و منشوراتی به مردم و قشر جوان عرضه کند که مطالب آن علوم قرآن باشد یا به طور کلی علومی باشد که فقه عترت یا علوم اهل‌بیت(علیه السلام) که در واقع مشروح قرآن هستند را تشریح کند.

وی با اشاره به روایتی مبنی اینکه در صورت شناساندن فرهنگ اهل‌بیت(ص) مردم از آنها پیروی می‌کردند، افزود: شناساندن فرع بر شناختن است. کسی که از امری شناخت نداشته باشد، نمی‌تواند آن را بشناساند. این نمایشگاه کار بزرگی است که هر از چندگاهی به عنوان قرآن و عترت برپا می‌شود.

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در خصوص کلمه کتاب در حدیث ثقلین گفت: کلمه کتاب به لحاظ کتاب بودن نیز برای ما حائز اهمیت است که منظور از آن کتاب‌الله و قرآن مبارک است؛ به معنی نوشته‌ای که از جانب خدا نازل شده و برای ابد باقی می‌ماند.

وی افزود: وظیفه ماست کتاب‌های مفید و سودمند به جامعه عرضه کنیم تا دین خود را به قرآن و عترت ادا کرده باشیم. چنانکه اهل‌بیت(علیه السلام) که خود مربی اصیل قرآن بوده‌اند خود نیز علومی که از پیامبر(ص) فراگرفته‌ بودند، ضبط کرده‌اند.

دیدگاه (۰)

هیچ دیدگاهی هنوز ثبت نشده است

ارسال دیدگاه

بدیهی است که همه دیدگاه‌های شما خوانده شده و برای انتشارشان، ملاک‌ها و معیارهایی لحاظ می‌شود؛ بنابراین، برای درج دیدگاه خود، رعایت برخی چهارچوب‌های اخلاقی ضروری است:

لطفاً دیدگاه خود را به زبان فارسی بنویسید، پیام های غیر فارسی منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا، نسبت به اشخاص حقیقی و حقوقی باشد منتشر نخواهد شد.

در صورتی که تمایل به ارسال نظر به صورت خصوصی دارید، تیک گزینه خصوصی را بزنید.

از ارسال دیدگاه های تبلیغاتی و یا حاوی لینک، خودداری کنید، پیام های نامرتبط با متن، تأیید نمی شوند.

لطفاً دیدگاه‌تان تا حد امکان مربوط به همین نوشته باشد.

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
یادداشت سردبیر
جدول پخش مصاحبه انتخاباتی حضرت آیت الله شفیعی
جدول پخش مصاحبه انتخاباتی حضرت آیت الله شفیعی

جدول پخش مصاحبه انتخاباتی حضرت آیت الله شفیعی با صداوسیمای مرکز خوزستان

سخنرانی حضرت آیت الله شفیعی در جمع رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس

دریافت

مدت زمان: 18 دقیقه 51 ثانیه

آخرين ديدگاه‌ها
پاسخ: سلام از طریق کتابخانه ...
  • ۱۸بهمن۰۰ - ۱۲:۰۴ - فاطمه
    🤔
مسجد حضرت آیت الله شفیعی