چگونه اخلاق پیامبر اعظم(ص) به کمک دنیای امروز میآید؟
در آستانه مبعث حضرت رسول اعظم(ص)، میزگرد "نمود اخلاق نبوی در جامعه امروز" با حضور رییس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای خوزستان و رییس شورای مشاوران استاندار خوزستان در ایسنای خوزستان برگزار شد.
حجتالاسلام و المسلمین سیدمحسن شفیعی، رییس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای خوزستان، در این میزگرد اظهارکرد: لَقَدْ جاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ ... (سوره توبه) این تابلوی جامع و تصویر تمام قامتی از پیامبر اعظم(ص) است و کلام و وحی الهی است و هیچ خدشهای در آن نیست. خداوند میفرماید: "رسولی از خود شما به سوی شما آمد که سختی شما بر او تلخ و ناگوار است. با شوق و مهربانی شما را تحویل میگیرد و به اهل ایمان رئوف و رحیم است".
وی ادامه داد: قرآن معجزه پیامبر است اما تنها معجزه پیامبر نیست. بزرگترین معجزات پیامبر، تبدیل مس وجودی انسان به کیمیاست. این که ابوذر، مقداد و مجروحانی که در جنگ بدر، آب را دست به دست به نفر بعدی دادند و خود تشنه به شهادت رسیدند، از معجزات پیامبر است. دفاع مقدس نیز از معجزات آن بزرگوار است؛ کاری که امام خمینی(ره) کرد که جوان 15 ساله به نقطهای برسد که یک عارف 80 ساله میرسد، این به جز معجزه نام دیگری ندارد. چون انسان موجودی است که نمیتوان به سادگی با آن دست و پنجه نرم کرد.
این استاد حوزه و دانشگاه اظهارکرد: اساسا شعار ابتدایی و آغاز کار پیامبر(ص) قولوا لااله الاّ الله تفلحوا بوده و اینکه بشر از شرک به توحید دعوت شد و از تفرقه به همگرایی تغییر مسیر داد، یک پیام روشن است. بعد از گفتن "قولوا" فرمان داد "وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ" یعنی ابتدا هدفگذاری را مشخص کرد و پس از آن آغاز حرکت فرمود. باید این حرکت با وحدت همراه باشد یعنی وقتی مقصد یکی است، چرا تفرقه؟ یعنی هرجا تفرقه بود در آنجا رد پای نفس حضور دارد و دیده میشود.
شفیعی افزود: پیامبر(ص) بشر را به همه مراتب توحید دعوت کرد، یعنی توحید عملی، توحید فعلی و ... . پیامبر جامعه را به توحید دعوت کرد و یک جامعه موحد را ندا داد. یکی از اتفاقاتی که افتاد این بود که این جامعه شیرینی نسخه پیغمبر را هم چشید. وقتی در قصه هجرت، نجاشی به سفیر مسلمین گفت که این آشوب اجتماعی که درست کردید چیست؟ سخنگوی مسلمانان توصیف کرد "کسی آمده ما را به راستی و مهربانی، کمک به نیازمندان دعوت میکند و ما را از بدی نهی میکند". نجاشی که دارای فطرت پاکی بود به سران مشرکان مکه که در تعقیب آمده و خواستار استرداد بودند گفت: اینها که همه توصیههای خوبی است، شما برای چه آمدهاید؟ اینجا مشخص می شود که جامعه به عمق دریافته بود که پیامبر چه میگوید.
رییس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای خوزستان گفت: در واقعه کربلا چرا 72 یار امام حسین(ع) با اینکه خبر داشتند فردا کشته خواهند شد، با امام ماندند؟ امام باوری و اعتقاد به پیام امام حسین(ع) تحولی در این افراد به وجود آورده بود که پای کار امام(ع) ماندند. اینها پیغمبر را باور کردند. پیامبر(ص) از فطرت صحبت میکرد و مردم را به خودشان و نه به خودش دعوت کرد. به آنها گفت خودتان باشید. امام خمینی(ره) نیز در سالهای اول جنگ یک جمله زیبایی دارند که فرمودند میبینم ملت الهی شده است. این حرف در حقیقت همان اتفاق بزرگی است که در زمان پیامبر(ص) واقع شد.
دردها و رنجهای امروز امت اسلامی ناشی از تفرقه و عدم وحدت
شفیعی ادامه داد: حقیقت این است که در هیچ حرکتی توحیدی جدایی و تفرقه تأیید نشد. سیاست کلی و کلان امام(ره) هم این بود که تفرقه هیچ جا به سود جبهه توحید و یک جامعه بالنده نیست. استمرار تعالیمی که پیامبر(ص) تعلیم فرمود، جز با وحدت امکان نخواهد داشت. امروز نیز اگر امت اسلامی این همه رنج و درد را تحمل میکند ناشی از تفرقه و عدم وحدت است.
این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: چنانچه امروز امت اسلامی پیرامون پیغمبر(ص) و حول قرآن مجتمع شوند، قطعا یک اتفاق بزرگ خواهد افتاد اما متأسفانه این تفرقه بسیار به ما لطمه زده و میزند. شعاری هم که امسال مقام معظم رهبری فرمودند برخاسته از یک نیاز است. رهبری دیدهبان است و اوضاع را رصد میکند و اینکه امسال را به عنوان "دولت، ملت، همدلی و همزبانی" معرفی و بر این موضوع نیز تأکید کردند که همدلی مهمتر، اساسیتر و ضروریتر از همزبانی است، قطعا بر اساس نیازی بود که احساس میشد.
وی افزود: انقلاب اسلامی هر روز در مسیر خود مشکلات و موانعی را پیش رو داشته که باید از آنها عبور کند و وحدت و همدلی از شرایط و لوازم این حرکت است.
رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای خوزستان گفت: معتقدم امروز فلسفه بعثت به مراتب از دوران صدر اسلام مفهومتر و دستیافتنیتر است. امیرالمؤمنین علی(ع) بزرگترین انسانی است که با هنرمندی شرایط دوران بعثت را ترسیم کرد. امام علی(ع) میفرماید: در دوران قبل از بعثت خورشید در کسوف بود یعنی تعبیری فراتر از این وجود ندارد. چون کسوف و خسوف مقطعی است و امام علی(ع) میفرماید: پیش از بعثت پیامبر(ص) خورشید در کسوف بود یعنی عالم در تاریکی بوده است و تعبیری فراتر و رساتر از تعابیر امیرالمؤمنین در توصیف جهان قبل از بعثت نیست.
شفیعی اظهارکرد: امروز به نظرم بدون شرح همه میدانند فلسفه بعثت چیست. امروز بشر از نظر فناوری و علم در طول تاریخ خود رکورد زده است. شبیهسازی و فعالیت مؤسسه رویان یعنی مدعی شدن و قدم در عرصه کارهای بزرگی گذاشتن که اینها منحصراً کار خدا است. اما در همین دوران آیا ظلم معنا ندارد؟ با وجود آنچه که داعش با حمایت مستقیم نظام سلطه در حال انجام است، واقعا جاهلیت اولی را نباید ایراد بگیریم چون با جاهلیت مدرن، روی آنها را سفید کردیم.
امروز فلسفه بعثت بارزتر و روشنتر است
وی افزود: امروز آنچه که حکام سعودی در یمن میکنند، در کدام قاموس میگنجد؟ اگر در جاهلیت اولی دختران را زنده به گور میکردند امروز دختران و پسران را زنده به گور میکنند. اگر در جاهلیت اولی یک دختر بچه را زیر خاک قرار میدادند اکنون با استفاده از تکنولوژی شاهد این هستیم که دهها طفل و خردسال زیر آوار میروند. پس باید گفت امروز فلسفه بعثت بارزتر و روشنتر است و از امروز جدای از نگاه حاکمان نظام سلطه که طراح جنایتها هستند، میبینید در همین غرب امروز نهضت بازگشت به خدا شروع شده است، امروز خداباوری، خداپذیری، و خدامحوری و احساس نیاز به خدا در غربی که خدایان فناوری و تکنولوژی هستند، زنده است.
رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای خوزستان عنوان کرد: ما جهان سومی هستیم، ما توسعه نیافتهایم، قبول؛ اما در دنیای پیشرفته که هیچ کم و کسری در زندگی ندارد چرا احساس نیاز به خدا تازه دارد جوانه میزند؟ باید به این بشر گفت تو که هیچ نیازی نداری به دنبال چه میگردی؟
شفیعی عنوان کرد: یکی از اندیشمندان حرف زیبایی میزند، میگوید انقلاب اسلامی و نهضت امام(ره) به گردن همه ادیان الهی حق دارد. نهضت امام(ره) نهتنها بازگشت به اسلام را فراخوان کرد، بلکه به دنبال آن مسیحیت رونق گرفت، یهودیت رونق گرفت و حتی ادیان غیر اصلی و ریشهدار هم بازار کسب و کارشان گرمتر شد؛ چون دنیای امروز یک گمگشته و گمشدهای دارد و آن نقطه اتکاست و این گمشده همانی است که از رگ گردن نزدیکتر است و آن گمشده همانی است که محبتش به او از محبت طفل شیرخوار به سینه مادر بیشتر است. لذا فلسفه بعثت امروز هم هست.
وی گفت: همان توحیدی که پیغمبر(ص) در دوران جاهلیت اولی ندا داد، امروز هم قابل پذیرش است.
رییس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای خوزستان گفت ادامه داد: امام خمینی(ره) در انقلاب و در حرکتی که انجام داد، همان احساس نیاز را تشخیص داد. سنخیت پیامهای امام(ره) را ببنید؛ همین مساله اخلاق که محور اصلی صحبتهاست، همانی است که امام(ره) آن را ندا داد. ما با این سرمایه نباید بداخلاق باشیم. وقتی بنیصدر پس از خیانتی که کرد و با آن شکل افتضاح از کشور فراری شد، زن و دختر وی در تهران در خانهای پنهان شده بودند که محل شناسایی شد و وقتی به شهید بهشتی گزارش دادند، به شهید بهشتی اینگونه گفتند که اکنون وضعیت خوبی داریم و دختر و زن این فرد اینجا هستند و شهید بهشتی که در رأس دستگاه قضایی نظام اسلامی بود، گفت: از نظر ما او مجرم است و ما زن و فرزند کسی را گروگان نمیگیریم. سپس ترتیبی داده شد که زن و فرزند بنیصدر هم به او ملحق شوند. این یعنی چه؟ این همان نهضتی است که پیامبر(ص) به دنبال آن بود.
وی اظهارکرد: ما اکنون میفهمیم جنایت چیست. اکنون با پدیدهای نامشروع به نام داعش رو به رو هستیم و مغول حق دارد از گور سر برآورده و اعاده حیثیت کند. امروز چرا دنیا در برابر این جنایتها سکوت میکند؟ در کدام قاموس یک انسان را زنده زنده میسوزانند. آیا بهائم هم این کار انجام میدهند؟ گرگ گرگ را میدرد؟
رییس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای خوزستان افزود: تصاویر کودکان غزه را دیدهاید؟ کودکانی را دیدهاید که در حصر دارو و غذا چه میکشند؟ و اکنون در سوریه. در سوریه در تصویر بچههایی که ارسال میشود ترس را میتوان دید. به راستی ما چه هستیم؟ آیا باید خوشحال باشیم که در تکنولوژی پیشرفت کردیم؟ اما چه بر سر اخلاق آمده است؟
شفیعی با بیان اینکه فلسفه بعثت امروز نیز وجود دارد، اظهارکرد: در قیام حضرت حجت(عج) برگشت به بعثت رخ میدهد. یعنی کاری که در زمان ظهور انجام میشود برگشت به بعثت است. بنابراین تا روزی که ارزشها، اخلاق و کرامت حاکم نشده، پیام و فراخوان بعثت و مطالبه پیامبر(ص) همچنان برقرار است مگر اینکه آن جامعه و مدینه فاضله تشکیل شود که اخلاق حاکم و محور آن باشد.
وی گفت: در رابطه با اصل اخلاق ناامید نیستیم بلکه میگوییم وقتی سرمایهای در اختیار جامعه اسلامی است چرا نباید جلوتر باشیم. مفسیران میگویند اگر در قرآن هیچ نکته دیگری راجع به توصیف پیغمبر(ص) نداشتیم الا این آیه شریفه " وَ اِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظیمٍ "؛ کافی بود. این یک افتخار بر پیشانی پیامبر(ص) بود. بنابراین معلوم میشود که اخلاق در حوزه نگاه الهی، اخلاق یک مساله مطلوب است.
نخبگان فرهنگی سهم هر بخش جامعه را در پازل حل مسایل اجتماعی ببینند
شفیعی افزود: همچنین تأکید قران بر الگو بودن پیامبر(ص) است. ما در دین انسان متعبد و انسانی که در صراط مستقیم است، میخواهیم و در این همین راه خداوند متعال نیز یک الگوی استاندارد را معرفی میکند و میگوید پیغمبر(ص). ما در فضای جامعه و مباحث معرفتی باید جای هر چیز را به اندازه خودش تعیین کنیم. گاهی وقتها آنقدر فضای جامعه سیاسی میشود که انگار زیر این آسمان کبود غیر سیاست چیزی وجود ندارد. لذا به نظرم نخبگان و طراحان صحنه فرهنگی جامعه باید در این زمینه کار کنند که سهم هر بخش از جامعه را برای حل مسایل اجتماعی در این پازل ببینند.
وی اظهارکرد: طراحی و مهندسی در کار بسیار مهم است؛ در زمینه اخلاق نبوی یکی از کارهایی که باید انجام شود، این است که پیامبر(ص) را باید توصیف کنیم. ما در این غوغاسالاری رسانههای وابسته نظام سلطه بیهیچ دغدغهای باید پیغمبر(ص) را معرفی و توصیف کنیم و بازگویی اخلاق پیامبر(ص) را داشته باشیم.
ضرورت تطابق قول و فعل
رییس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای خوزستان در ادامه به بیان راهکارهای نمود اخلاق نبوی در جامعه امروز پرداخت و گفت: یکی از راهکارها این است که تبلیغ عملی و فعلی را تبلیغ قولی و گفتاری قویتر شود و نکته دوم اینکه باید جامعه تطابق قول و فعل (گفتار و عمل) را ببیند. امروز در نظام جمهوری اسلامی اگر مدیری تخلف کند نه تنها به خود و ساحت کارگزاران نظام بلکه به حریم دین تعدی کرده است. مساله این نیست که چه کسی چه میزان اختلاس کرده این حقیر است بلکه مساله این است که یک مسئول منتخب به نظام اسلامی اگر تخلف کند در باورهای دینی نسل جوان ما تأثیر میگذارد.
شفیعی افزود: این مدیر متخلف پشت پا به میراث انبیاء زده است. امام(ره) میفرماید: اگر اسلام به واسطه غفلتی از ما ضربهای بخورد آنچنان سیلی خواهد خورد که صد سال از جا بلند نشود. این مبالغه یا تعارف نیست. چون عملکرد من مسئول امروز به باورهای دینی 1400 ساله امت اسلامی گره خورده است و کسانی که در این راه غفلت میکنند نه تنها به خودشان و جامعه بلکه به یک باور عمیق توحیدی لطمه وارد میکنند چون تردید ایجاد میکنند و جراحت ناشی از آن قابل التیام نیست.
وی گفت: امروز هر کدام از ما باید به یک نسخه عینی و عملی از تعالیم پیامبر اعظم(ص) تبدیل شویم.
اداره امور حکومت اسلامی امکانپذیر نیست مگر با ارایه یک الگو و اسوه از پیامبر(ص)
دکتر منصور زراءنژاد، رییس شورای مشاوران استاندار خوزستان نیز در این میزگرد اظهارکرد: در این دنیا که بسیار سیاست زده شده و روز به روز بسیاری از مسایل را از دریچه خاص سیاستزدگی میبینیم، توجه و تأمل رسانه به اخلاق نبوی نشانه مبارکی است که در این غوغای اخبار سیاسی، چنین میزگردی در خصوص اخلاق پیامبر(ص) و اینکه چگونه این اخلاق در جامعه اثرگذار باشد، مورد بررسی قرار میدهید، بسیار جای قدردانی است. بیشک اگر این رویکرد را داشته باشیم که از مبانی اخلاقی و توجه به ویژگیهای پیامبر رحمت غافل نشویم، به سوی یک اعتدال بازمیگردیم.
وی ادامه داد: اساس حکومت پیغمبر(ص)، تشکیل یک حکومت اسلامی بوده و این یکی از ضروریات اقامه دین است و گسترش و اقامه دین خدا در جامعه منوط به این است که یک حکومت الهی تأسیس شود تا شعائر الهی در این جامعه متجلی شود؛ در غیر اینصورت اگر دین در محدوده تجارب فردی باقی میماند و یک تجربه شخصی تلقی میشد و به ترتیب فردی اکتفا میکرد قطعا آن عظمت و اهدافی که مدنظر بود محقق نمیشد.
رییس شورای مشاوران استاندار خوزستان اظهارکرد: نقش پیامبر(ص) در تأسیس این حکومت تنها این نیست که حکومتی با چارچوب سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایجاد شود بلکه آنچه که قاعدتا باید مورد نظر باشد این است که محتوای این چارچوب چه باید باشد و این نظام چگونه باید اداره شود که این امور امکانپذیر نیست و نبود مگر با ارایه یک الگو و اسوه.
زراءنژاد گفت: پیوستگی مردم و عدم تفرقه مردم از کنار پیامبر(ص) قطعا به دلیل وجود همان الگو و اسوه ای است که پیغمبر(ص) نشان داد و روح اقامه دین نیز همین است که یک مثال اعلی ارایه شود و مردم به آن تأسی کنند و این اسوه اعلی نیز پیامبر اکرم(ص) بود.
پیامبر(ص) آیینه تمام نمای اسلام است
وی عنوان کرد: یکی از غفلتهای عظیم بشر هم همین است که به پیغمبر(ص) به عنوان یک آیینه نگاه نشد. پیامبر(ص) آیینه تمام نمای اسلام است. یکی از اساسیترین ویژگیهای پیغمبر(ص)، خلق عظیم ایشان است که خداوند آن را به عظیم وصف میکند و عظیم به این تعبیر میشود که چیزی بزرگتر و برتر از آن نیست. لذا باید عملا جامعهای به عنوان یک جامعه نمونه و الگو وجود داشته باشد که خداوند آن را به بشر ارایه دهد و آن را الگویی برای تمام زندگی بشر قرار میدهد.
رییس شورای مشاوران استاندار خوزستان افزود: نمونههای بارز در زمان پیغمبر(ص) وجود دارد که اگر در تربیت اجتماعی و تربیت سیاسی و ... به آن تأسی کنیم تقریبا میتوان گفت که ذلالتی بعد از آن نیست اما مشکلاتی که داریم در بدفهمی است و قبل از اینکه به آیینه نگاه کنیم به خودمان نگاه میکنیم، غافل از اینکه آیینه چه چیزی را نمایان میکند.
زراءنژاد اظهارکرد: اینکه بحث همدلی و همزبانی یک ضرورت بوده و از سوی مقام معظم رهبری مطرح میشود به این دلیل است که اگر این همدلی و همزبانی نباشد بسیاری از کارها تحقق نمییابند.
وی ادامه داد: اگر این همدلی نباشد به نظر میرسد هر اقدام دیگری یا به نتیجه نمیرسد یا اگر برسد ناقص خواهد بود. اما یکی از مشکلات پیش رو این است که باز این را به فراموشی میسپاریم و به این امور ترتیب اثر نمیدهیم. امسال که سال انتخابات است لازم است ظرفیت تحمل خود را بالا ببریم تا بتوانیم همزبانی داشته باشیم. نباید در ساختار سیاسی به حدی برسیم که بحث "بگم بگم" پیش آید که این از اخلاق نبوی فاصله دارد. چرا که این موضوعات نه تنها موجب میشود ما از اخلاق پیامبر فاصله بگیریم بلکه باعث میشود چیزی ضد آن را جایگزین کنیم. آنچه که در اخلاق پیامبر(ص) حاکم بود این بود که درد مردم، درد پیغمبر(ص) است و ایشان از مردم جدا نبودند.
به فکر خود بودن؛ تهدید امروز جامعه
رییس شورای مشاوران استاندار خوزستان گفت: اکنون به شرایطی رسیدیم که تهدید جامعه این است که هر کس به فکر خویش است یا در حوزه اجتماعی به فکر حزب، دسته و گروه خاص خود است که این قطعا ما را از همدلی دور میکند و همزبانی نه تنها ایجاد نمیشود بلکه روز به روز از فهم دیگران عاجز میمانیم که در بسیاری از موارد تفسیری که از تعابیر ساده میکنیم و به جای اینکه سخن دیگران را به وجه مثبت نقل کنیم، دنبال نقطه ضعف هستیم و این امر، جامعه ما را به شدت آسیبپذیر کرده است.
زراءنژاد اظهارکرد: شایسته جمهوری اسلامی این است که نمود ویژگی پیغمبر(ص) در همه نظامهای سیاسی، اجتماعی و همه ارکان پیدا باشد. ما برای جامعه یک معیار میخواهیم و این معیار پیغمبر(ص) است. البته نه پیغمبری که ما تفسیر میکنیم بلکه پیغمبری که رحمت للعالمین است.
وی افزود: نباید اجازه دهیم نفاق بر جامعه حاکم شود و اگر بر ویژگیهای اصلی و شاخصها و معیارهای اصلی اخلاق پیغمبر(ص) تأمل کنند و این را بیشتر ترویج کنند، میتوانیم جامعه را به سمت و سویی مناسب پیش ببریم. در این شرایط که هم دین و هم نظام ما مورد هجمه و تهاجم است، این همدلی و وحدت میتواند به ما کمک کند که یک چارچوب درستی از اسلام و آن اسلام محمدی ارایه دهیم.
رییس شورای مشاوران استاندار خوزستان گفت: بعثت یک جریان است یعنی محدود به زمان بعثت پیغمبر(ص) نیست و این بعثت و نهضت ادامه دارد. آنچه که باعث بعثت پیغمبر(ص) شد و هدف بعثت است، روشن است که " یقوموا الناس بالقسط " بوده اما مردم اینجا مردم چگونه قسط و عدل را باید اقامه کنند؟ خداوند میفرمایند "با اقامه دین من" چون دین چارچوب مشخصی دارد.
زراءنژاد اظهارکرد: بعثت رسل تا پیامبر خاتم(ص) برای این است که راه را نشان دهد و اخلاق و عقل را به کمال برساند. اما رویکرد و چارچوب مشخص این قضیه روشن است و به فرموده پیامبر(ص) با اخلاق است که میشود قسط را اقامه و دین خدا را پیاده کرد.
وی افزود: رحمت و اخلاق یا به تعبیری با دوستان مروت و با دشمنان مدارا، رویکرد اقامه قسط است و چارچوب آن دین است. آنجا که باید شدید بود، باید شدت به خرج داد و آنجا که باید رئوف بود باید رأفت به خرج داد. اما اگر در یک کلام بخواهیم بگوییم این همه آدم و عالم برای چه آمده است، باید بگوییم که برای اقامه قسط آمدهاند تا آثار خداوند ظاهر شود. خداوند هم رحمان و هم رحیم است؛ لذا یقینا تجلی وجود خداوند در جامعه رحمت، اخلاق و اقامه قسط است که از طریق دین همه اینها امکانپذیر است و بعثت پیغمبر(ص) نیز از ابتدا با همین هدف بود و این یک جریان است و تا روزی که قسط و عدل اقامه نشود و اخلاق و رحمت حاکم نشود ادامه دارد و انشاءالله امام زمان(عج) هنگام ظهور این تجلی را به رخ همه خواهد کشید.
رییس شورای مشاوران استاندار خوزستان گفت: فطرت بشر این است که همیشه به دنبال عدل است علی رغم همه ظواهری که وجود دارد، برآیند و رویکرد جامعه بشری برگشت به اخلاق است و این نیاز کاملا احساس میشود.
زراءنژاد اظهارکرد: آنچه که اکنون به عنوان پدیده داعش میبینیم که یک پدیده طبیعی نیست و بر اساس برنامهریزی ایجاد شده است. اگر بخواهیم حق و باطل را از هم بشناسیم، باید بدانیم که هیچ باطلی با لباس باطل خود را ارایه نمیدهد بلکه با لباس حق میآید تا مخفی شود و به اعتبار حق، اعتبار و بازار پیدا کند و بسیاری از موارد که حق را با باطل مخلوط میکنند و این است که خود حق علیرغم وضوحی که دارد، مخفی میشود.
سیره نبوی معیار و شاخصی برای تشخیص حق از باطل
وی افزود: ظالمترین حاکمان وقتی وارد تاریخ شدند، نگفتند که برای ظلم آمدهایم بلکه ظلمها را به نام عدل توجیه و تفسیر کردند. پس این قاعده اصلی است که این اتفاق یک جریان همیشگی است و جریان حق و باطل است اما اگر حق با باطل انتزاج پیدا نکند، کسی به دنبال باطل نمیرود. بنابراین باطل با لباس باطل ظاهر نمیشود و باطل لباس حق بر تن میکند و با قران و اقامه حدود الهی میآید. اما اگر کسی بخواهد طالب حق باشد اینها نمیتواند مانع او باشند. چون شاخص و معیاری برای حق وجود دارد و معیار پیغمبر(ص) است. پیغمبر(ص) چه زمانی تعدی کرد، ظلم کرد و جفا کرد؟ پیامبر اکرم(ص) رحمتللعالمین بود. بعضیها با لباس حق میآیند. اما چگونه تشخیص دهیم؟ یک راه ساده وجود دارد و این اینکه سیره پیامبر(ص) را بدانیم. پیامبر(ص) اخلاق و رفتارشان در جامعه مشخص بود لذا مسلما هیچ کس نمیتواند کوچکترین فجایعی که در دنیای امروز رخ میدهد را به ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص) نسبت دهد.
رییس شورای مشاوران استاندار خوزستان اظهارکرد: همان اندازه که پیامبر(ص) با لاابالیگری مخالف بود با خشک مقدسی نیز مخالف بود و چه بسا ضربهای که پیغمبر(ص) و امامان خوردند اگرچه از لاابالیگری دیگران بوده ولی از خشک مقدسی که نوع تجلی داعشی است نیز ضربه خوردند. ضربهای که اسلام و دین اسلام خورده بیشتر از خشک مقدسی است؛ بنابراین بحث اعتدال و میانهروی است و بحث "انک علی صراط المستقیم"، همین است که نباید تفریط کرد و نباید افراط کرد. اکنون مشکل اصلی ما در همه ابعاد یا مربوط به تفریط است یا مربوط به افراط است.
زراءنژاد با بیان اینکه برخی ویژگیهای پیامبر شخصی و برخی اجتماعی بودند، گفت: برخی از ویژگیهای پیغمبر(ص) فردی است ولی آنچه که همیشه معیار و شاخص هستند، ویژگی اجتماعی پیامبر(ص) بود و اگر این ویژگیهای اجتماعی به یک معیار و شاخص فراگیر در جامعه تبدیل شود راه نجات بشریت خواهد بود. اگر این شاخص در جامعه تعریف شود میتواند در جامعه تحول عظیمی را ایجاد کند.
وی با اشاره به سادهزیستی پیامبر اکرم(ص) گفت: این بدان معناست که سیاستگذاران ما باید سادهزیست باشند. صبوری و تحمل، سعه صدر نیز از دیگر ویژگیهای پیامبر(ص) است که مسئولین هم باید در تمام ابعاد سعه صدر داشته باشد و معیار در جامعه باید ظرفیت و سعه صدر باشد.
زراءنژاد اظهارکرد: وصف حکومت اسلامی این است که تمام قوانین و مقررات آن باید بر این مبنا باشد که حرمتها حفظ شود و هتک حرمت اتفاق نیافتد.
- ۹۴/۰۲/۲۵
- ۲۲۷۴ بیننده|
- ۲۴۱۶ نمایش|
- |
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.