پایگاه خبری مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

پایگاه خبری

مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳

پایگاه خبری مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

مسجد آیت الله شفیعی یکی از قدیمی‌ترین مساجد اهواز است که درسال 1308(ه.ق) تاسیس شده است.
بیش از پنجاه سال است که حضرت آیت الله سید علی شفیعی (که هم اکنون نماینده مردم استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری هستند) امامت جماعت این مسجد را بر عهده داشته و به خدمت به اسلام و انقلاب اسلامی همت گماشته‌اند.
مسجد آیت الله شفیعی در دوران دفاع مقدس سنگری مهم برای رزمندگان اسلام محسوب می شد.
هم اکنون نیز جوانان این مسجد با عشق به امام راحل و آرمان‌های انقلاب لحظه‌ای از تلاش برای خدمت به اسلام و انقلاب اسلامی کوتاهی نمی‌کنند.

معرفی کتاب
سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)
سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)

به مناسبت مبعث نبی مکرم اسلام حضرت محمّد مصطفی(ص) به معرفی کتاب «سیری در سیره پیامبر اعظم (ص)» حضرت آیت الله شفیعی می پردازیم:

کتاب «سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)» مجموعه ای مدون از سه مصاحبه روزنامه نور خوزستان با حضرت آیت الله شفیعی می باشد که در سال های 1385 و 1386 هجری شمسی صورت گرفته است.

آخرین مطالب
  • ۰
  • ۰

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحسن شفیعی، رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان در اختتامیه اولین فراخوان پوستر «از قیام روح‌الله تا قیام انصارالله» که شام‌گاه 7 تیرماه در نهمین نمایشگاه قرآن و عترت خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: ما با شکل‌گیری انقلاب اسلامی باید در خور شأن انقلاب اسلامی در عرصه هنر ظاهر شویم. هنر انقلاب اسلامی باید از جان‌ها، دل‌ها و اندیشه‌های پاک تراوش کند و تولید شود. آنچنانی که انقلاب اسلامی در هر عرصه‌ای فرزندان خود را به میدان آورده و نسخه خود را ارائه کرده ما در انقلاب اسلامی روی ریل به رسمیت شناخته شده جهانی حرکت نکردیم.

وی با اشاره به سخن یک اندیشمند غربی در توصیف امام راحل گفت: به گفته این اندیشمند غربی آیت‌الله خمینی با حرکت خود نه لوکوموتیو را عوض کرد نه لوکوموتیو ران را؛ بلکه به جای تغییر این دو، ریل‌ها را در مسیری که خود درست می‌دانست قرار داد و طبیعتا حرکت، حرکت مطابق ایده‌های او شد.

برای هنر انقلاب اسلامی نمی​توان منتظر جریان‌هایی ماند که نگاهشان زمینی است.

شفیعی گفت: ما نمی‌توانیم برای هنر انقلاب اسلامی منتظر افراد و جریان‌هایی بمانیم که نگاهشان در حوزه هنر نگاه زمینی است. در همین فضای موجود آثار و محصولاتی که در سطوح مختلف هنری تولید و به بازار عرضه می‌شود وقتی با امکانات دولتی و رسمی کشور تولید می‌شود، خروجی آن‌ها را ببینید، مطرح‌ترین آن​ها که بخشی از جریان‌های هنری امروز در جامعه ما تولید می‌کنند بالاترین سطح تولیدات و خروجی و عرضه شان پایین‌ترین مسائلی است که در نگاه دینی ما وجود دارد.

%d9%87%d9%86%d8%b1-%d8%a7%d9%86%d9%82%d9%84%d8%a7%d8%a8-%d8%a7%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%85%db%8c-%d8%a8%d8%a7-%d8%b3%d8%a7%d8%ae%d8%aa%d8%a7%d8%b1-%d8%a7%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%a8%d9%87-%d8%ac%d8%a7%db%8c%db%8c-%d9%86%d9%85%db%8c%e2%80%8c%d8%b1%d8%b3%d8%af

رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان ادامه داد: برخی جریان‌های هنری گویی بنا ندارند از زمین بالا بیایند و می‌پسندند و می‌پذیرند که نگاهشان سطح متنازل و زمینی باشد. ما از برخی حنجره‌ها و قلم‌ها نمی‌توانیم توصیف مسائل آسمانی را بشنویم. چگونه فردی که ارتباطش با عوالم بالا قطع است از هنری که معنویت و حماسه را ندا می‌دهد و شهادت را توصیف می‌کند، سخن بگوید؟ اینها راه به این مفاهیم ندارند تا بتوانند آنها را بازگو کنند.

وی تصریح کرد: برخی حوزه‌ها چنان است که امکان راه‌یابی افراد بیرونی به آنها وجود ندارد. ما دیدیم که برخی نویسندگان و هنرمندان وقتی می‌خواهند دفاع مقدس را تصویر و توصیف کنند چگونه تصویر و توصیف می‌کنند. از برخی باید تشکر کرد و خواست که به عرصه هنر و ارزش‌های اسلامی ورود نکنند.

شفیعی به قرائت پیام‌هایی از امام راحل در رابطه با هنر و هنرمندان متعهد پرداخت و گفت: امام در پیامی فرمودند: «تنها هنری مورد قبول قرآن است که صیقل‌دهنده اسلام ناب محمدی ـ صلی اللَّه علیه و آله و سلم ـ ائمه هدی ـ علیهم السلام ـ اسلام فقرای دردمند، اسلام پابرهنگان، اسلام تازیانه خوردگانِ تاریخِ تلخ و شرم‌آور محرومیتها باشد. هنری زیبا و پاک است که کوبنده سرمایه داری مدرن و کمونیسم خون‌آشام و نابودکننده اسلام رفاه و تجمل، اسلام التقاط، اسلام سازش و فرومایگی، اسلام مرفهین بی‌درد، و در یک کلمه اسلام آمریکایی باشد».

رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان ادامه داد: امام هنر را، هنر زنده را هنر بیان درد می‌دانند. نسبت این هنر را با هنر بی‌خبری، هنری بی‌دردی و هنر بی‌تفاوتی بسنجید بعد معلوم می‌شود ما کجا دنبال چه چیز باید بگردیم. امام در سخنی فرمودند: «هنر در عرفان اسلامی ترسیمِ روشن عدالت و شرافت و انصاف، و تجسیم تلخکامی گرسنگانِ مغضوبِ قدرت و پول است. هنر در جایگاه واقعی خود تصویر زالوصفتانی است که از مکیدن خون فرهنگ اصیل اسلامی، فرهنگ عدالت و صفا، لذت می‏‌برند. تنها به هنری باید پرداخت که راه ستیز با جهانخواران شرق و غرب، و در رأس آنان امریکا و شوروی، را بیاموزد». امام فرمود: «هنرمندان ما تنها زمانی می‏​توانند بی‏​دغدغه کوله بار مسئولیت و امانت​شان را زمین بگذارند که مطمئن باشند مردمشان بدون اتکا به غیر، تنها و تنها در چهارچوب مکتب​شان، به حیات جاویدان رسیده‏‌اند».

هنر انقلاب اسلامی را نمی​توان از افرادی که اهل عوالم بالا نیستند به دست آورد.

وی گفت:​ این هنری است که امام به ما معرفی می‌کند. این هنر را از کجا باید پیدا کرد؟ از آنهایی که تنها هنرشان ترویج بی‌بندوباری و ابتذال است؟ از آنهایی که وقتی می‌خواهند نشاط اجتماعی را توضیح دهند بی‌بندو باری و غفلت را توصیه می‌کنند؟ از چه کسی باید این هنر را مطالبه کرد؟ این هنر را جز از افرادی که درد انقلاب و تازیانه استکبار و نظام سلطه را تحمل کرده باشند نمی‌شود مطالبه کرد. آیا بیان 8 سال دفاع مقدس را در حنجره و حلقوم افرادی که در سنگرها بودند باید دنبال کرد یا از حنجره و حلقوم افرادی که که اهل عیاشی هستند؟ کدام را باید دنبال کرد؟ طبیعی است که ما نخواهیم و نتوانیم از افرادی که اهل عوالم بالا نیستند این مقوله‌ها را به دست آوریم.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه چمران اهواز در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برای این کار نسل جوان ما باید فارغ از همه تعلقات وارد صحنه شوند. اینکه بمانیم تا جریان​های رسمی سنتی برای ارزش‌های انقلاب کاری کنند آبی در این دیگ گرم نخواهد شد.

شفیعی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با خانواده​های شهدای هفتم تیر گفت: ایشان فرمود: «ما کم‌کاری داشتیم؛ اینها را معرفی نکردیم. خیلی کار می​شد کرد و باید کرد؛ دستگاه‌های مسئول و همه‌ ما دچار کم‌کاری هستیم و به نظر می​رسد این کار را هم بایستی سپرد به جناح فرهنگی مؤمنِ انقلابی مردمی خودجوش».

%d9%87%d9%86%d8%b1-%d8%a7%d9%86%d9%82%d9%84%d8%a7%d8%a8-%d8%a7%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%85%db%8c-%d8%a8%d8%a7-%d8%b3%d8%a7%d8%ae%d8%aa%d8%a7%d8%b1-%d8%a7%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%a8%d9%87-%d8%ac%d8%a7%db%8c%db%8c-%d9%86%d9%85%db%8c%e2%80%8c%d8%b1%d8%b3%d8%af

وی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در ادامه بیانات خود فرمودند: «با زبان هنر، با زبان تصویر، با استفاده‌ از ابزارهای جدید باید بتوانند این حادثه را، این شخصیت‌ها را [معرفی کنند]؛ کسی مثل شهید بهشتی را در دنیا معرفی کنند، کسی مثل شهید رجایی را معرفی کنند، شهید باهنر را معرفی کنند. هرکدام از این شخصیت‌هایی که در ماجرای هفتم تیر یا ماجراهای دیگر به شهادت رسیدند، شایسته‌ یک چهره‌نگاری بسیار باعظمتند که می​شود از اینها چهره‌نگاری کرد».

انسجام، دانش و انگیزه​های ایمانی را به میدان آورید.

رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان خطاب به جوانان و شرکت​کنندگان فراخوان «از قیام روح الله تا قیام انصارالله» گفت: پس باید منسجم باشید، هم با امکانات، تکنیک و فناوری و ابزار روز آشنا باشید، هم انگیزه​های ایمانی را در این کار به میدان آورید. هنر انقلاب اسلامی با ساختار اداری به جایی نخواهد رسید چون انقلاب اسلامی چیزی خارج از این مقوله​ها بود. انقلاب اسلامی را بشناسید. ظرفیت​‌های بکر و زمین مانده​ای وجود دارد، آنها را بشناسید.

شفیعی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: بدون تردید خواه یا ناخواه بیداری اسلامی ایستادگی اسلامی و پایداری جبهه مستضعفین برابر سلطه دستاورد انقلاب اسلامی است. اگر این نبود چرا در هر جایی که یک حرکت بیداری و مقاومت صورت می‌گیرد بلافاصله به ایران نسبت داده می‌شود؟ این امام و شهدای ما هستند. این روح مقاومت و نترسیدنی است که امام به پیکر عالم دمید. این به تمسخر گرفتن ترس و مرگ است که در فرهنگ امام بود. این امام است که در یمن مردم بی‌دفاع را به مقاومت فراخواند و در فلسطین پرونده سازش و قطعنامه‌ها را مردود اعلام کرد و به مردم فلسطین گفت قرآن و سلاح، نه زیتون و قلم. این پیام امام است که در لبنان جوانان مجاهدی را تربیت کرد که هیمنه اسرائیل را شکستند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه چمران اهواز ادامه داد: اگر امام نبود گرد مرگ و خفت روی عالم و آدم پاشیده شده بود. امروز در یمن کربلایی جدید شکل گرفته و برنامه حکام و شیوخ فاسد سعودی مثل صدام این بود که در هفت روز قصه یمن تمام خواهد شد؛ حاکمانی که همه فضای فکری‌شان شکم و اوضاع مربوط به آن است. حکام حجازی غیر از خوردن چیزی بلد نیستند نمی‌دانند.

%d9%87%d9%86%d8%b1-%d8%a7%d9%86%d9%82%d9%84%d8%a7%d8%a8-%d8%a7%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%85%db%8c-%d8%a8%d8%a7-%d8%b3%d8%a7%d8%ae%d8%aa%d8%a7%d8%b1-%d8%a7%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%a8%d9%87-%d8%ac%d8%a7%db%8c%db%8c-%d9%86%d9%85%db%8c%e2%80%8c%d8%b1%d8%b3%d8%af

وی افزود: آنها گمان کردند با صد بار بمباران یمن اتفاقی خواهد افتاد. امروز ایستادگی یمن وارد ماه چهارم خود شده است. حکام سعودی روسیه را واسطه کرده‌اند که ما با انصارالله یمن توافق امضا می‌کنیم اما از این شرطشان که ما باید عذرخواهی کنیم دست بردارند. انصارالله یمن از رزمندگان ما در دوران دفاع مقدس آموختند که باید متجاوز در جای خود بنشیند و بعد بنشینیم گفت‌وگو کنیم. گرچه دنیا بی در و پیکر است اما این طور نیست که چهار ماه بمباران کنند و زنان و کودکان را بکشند و بعد توافق کنند؛ امام در سال 57 این نسخه را باطل کرد.

«شعار هیهات منا الذله» را امام به گفتمان عمومی جهان تبدیل کرد.

رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان گفت: امروز اراده ملت‌ها، اراده متکی به ایمان ملت‌ها برابر زورگویی و گردن‌کشی خواهد ایستاد. «شعار هیهات منا الذله» را امام به گفتمان عمومی جهان تبدیل کرد. در این عرصه وظیفه ما چیست؟ ما نباید منتظر دیپلماسی و سیاست خارجی بنشینیم آنها کار خود را انجام می‌دهند. اینجا هنر باید به میدان بیاید و مظلومیت مردم یمن را به تصویر کشد. هنر باید تبدیل شود به حنجره مظلومان یمن که زیر بمباران حکام حجاز قطعه قطعه می‌شوند و جان می‌دهند. مگر نه اینکه ر سول اکرم(ص) فرمود: هر کس فریاد کمک خواهى کسى را بشنود و به کمکش نشتابد، مسلمان نیست و هر کس صبح کند و به امور مسلمانان همت نورزد، از آنان نیست. اینجا هنر باید به میدان آید و برای این امر جز از نسل تربیت شده انقلاب اسلامی نمی‌توان انتظار داشت.

شفیعی تأکید کرد: اراده‌های خود را مصمم کنید و منتظر تشویق هیچ‌کس نباشید. مگر امام در انقلاب اسلامی منتظر کسی ماند؟ مگر رزمندگان ما در دوران دفاع مقدس منتظر کسی ماندند؟ «وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا» ﴿عنکبوت، ۶۹﴾. به لطف الهی از وجود و نفس فرزندان انقلاب اسلامی هنر فاخر و آرمانی تولید می‌شود. بگذارید تشویقمان نکنند. مگر بناست این اتفاق بیفتد؟ مهم این است که این هنر ماندگار است و چون به سرچشمه الهی متصل است ریشه‌دار است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه چمران اهواز در پایان اظهار کرد: آثار شما در بیان مظلومیت مردم یمن خواهد ماند و تردید نداریم که به وعده الهی این تلاش‌های هنری با پیروزی مردم یمن در آنجا به نمایش گذاشته شود. تا مردم یمن بدانند در دوران غربت و تنهایی این فرزندان انقلاب اسلامی بودند که با آنها همراهی کردند.

دیدگاه (۰)

هیچ دیدگاهی هنوز ثبت نشده است

ارسال دیدگاه

بدیهی است که همه دیدگاه‌های شما خوانده شده و برای انتشارشان، ملاک‌ها و معیارهایی لحاظ می‌شود؛ بنابراین، برای درج دیدگاه خود، رعایت برخی چهارچوب‌های اخلاقی ضروری است:

لطفاً دیدگاه خود را به زبان فارسی بنویسید، پیام های غیر فارسی منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا، نسبت به اشخاص حقیقی و حقوقی باشد منتشر نخواهد شد.

در صورتی که تمایل به ارسال نظر به صورت خصوصی دارید، تیک گزینه خصوصی را بزنید.

از ارسال دیدگاه های تبلیغاتی و یا حاوی لینک، خودداری کنید، پیام های نامرتبط با متن، تأیید نمی شوند.

لطفاً دیدگاه‌تان تا حد امکان مربوط به همین نوشته باشد.

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
یادداشت سردبیر
جدول پخش مصاحبه انتخاباتی حضرت آیت الله شفیعی
جدول پخش مصاحبه انتخاباتی حضرت آیت الله شفیعی

جدول پخش مصاحبه انتخاباتی حضرت آیت الله شفیعی با صداوسیمای مرکز خوزستان

سخنرانی حضرت آیت الله شفیعی در جمع رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس

دریافت

مدت زمان: 18 دقیقه 51 ثانیه

آخرين ديدگاه‌ها
پاسخ: سلام از طریق کتابخانه ...
  • ۱۸بهمن۰۰ - ۱۲:۰۴ - فاطمه
    🤔
مسجد حضرت آیت الله شفیعی