حضرت آیت الله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، شامگاه گذشته در مسجد آیت الله شفیعی با اشاره به حدیث «اَرْبَعَه لاتُرَدُّ لَهُمْ دَعْوَه حَتّى تُفْتَحَ لَهُمْ اَبْوابُ السَّماءِ و تَسیرَ إلَى الْعَرْشِ: اَلْوالِدُ لِوَلَدِهِ، و الْمَظْلُومُ عَلى مَنْ ظَلَمَهُ، و الْمُعْتَمِرُ حَتّى یَرْجِعَ و الصّائِمُ حَتّى یُفْطِرَ» از رسول خدا(ص)، ابراز داشت: افزون بر دانشمندان مسلمان، دانشمندان غیرمسلمان به ضرورت و نیازمندی دعا در زندگی انسان ها در هر شرایط مکانی، زمانی و شغلی اذعان و آن را قطعیت اساسی و فعال در زندگی برشمرده اند.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیه «إِنَّ الَّذِینَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبادَتِی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرِینَ» از سوره مؤمنون اظهار داشت: یستکبرون در این جا به عدم دعا کردن تفسیر شده و حرف «س» سیدخلون در معنای «به زودی» معنا شده است و منظور از عبارت سیدخلون جهنم داخرین احتمالا مقصود جهنم دنیوی باشد.
این عالم دینی با بیان این که براساس آیه مذکور افراد رویگردان از دعا به زودی گرفتار بدبختی، خفت و خواری، بیماری و شکست دنیوی خواهند شد، تصریح کرد: خداوند، انسان ها را امر به دعا می کند و در این باره آیات و روایات سرشار از دستور به دعا و نیایش با خداوند هستند و عمل دعا باید در کنار اسباب و علل طبیعی و سایر فعالیت های انسانی صورت گیرد.
حضرت آیت الله شفیعی گفت: دعا نیاز همیشگی از آغاز ولادت تا وفات است تا در کنار برآورده شدن حاجت ها، توحید انسان کامل و از این طریق به وحدانیت خداوند آگاه و بداند بالاتر از اسباب، مسبب الاسباب وجود دارد.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به این که انواع، شرایط و آداب و کیفیت دعا در روایات امامان معصوم(علیهم السلام) ذکر شده است، خاطرنشان کرد: انسان قادر به فاصله گیری از دعا نیست؛ چرا که در روایات بیان شده است که انسانی که همیشه خداوند را دعا کند، در مواقع گرفتاری و طلب حاجت صدای چنین شخصی برای فرشتگان آشنا و حاجت های او روا خواهد شد.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که در زبان عربی «دعا له» به معنی دعا و «دعا علیه» به معنی نفرین است، خاطرنشان کرد: دعا و نفرین پدر در حق فرزند قطعی و مستجاب از سوی خداوند است و در این باره پدر در حق فرزند دعا و فرزند در پی فراهم ساختن موجبات دعا و دوری از نفرین و عاق والدین باشد.
این عالم دینی با اشاره به عبارت «و الْمَظْلُومُ عَلى مَنْ ظَلَمَهُ» از حدیث فوق، اظهار داشت: دعا در اینجا به معنای نفرین است و تفاوتی ندارد که مظلوم از کدام دین و مذهب باشد و در هر حالت خداوند دعای او را می پذیرد.
حضرت آیت الله شفیعی با بیان این که معتمر در «الْمُعْتَمِرُ حَتّى یَرْجِعَ» همان عمره گذار است، خاطرنشان کرد: انسان عمره گذار چون قصد ادای حج را دارد دعایش تا به هنگام خارج شدن از احرام مورد پذیرش خداوند قرار می گیرد.
وی در پایان گفت: دعای روزه دار نیز تا به هنگام افطار مورد پذیرش خداوند قرار می گیرد.
- ۹۵/۰۸/۲۵
- ۱۸۲۹ بیننده|
- ۱۹۹۳ نمایش|
- |
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.