پایگاه خبری مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

پایگاه خبری

مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳

پایگاه خبری مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

مسجد آیت الله شفیعی یکی از قدیمی‌ترین مساجد اهواز است که درسال 1308(ه.ق) تاسیس شده است.
بیش از پنجاه سال است که حضرت آیت الله سید علی شفیعی (که هم اکنون نماینده مردم استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری هستند) امامت جماعت این مسجد را بر عهده داشته و به خدمت به اسلام و انقلاب اسلامی همت گماشته‌اند.
مسجد آیت الله شفیعی در دوران دفاع مقدس سنگری مهم برای رزمندگان اسلام محسوب می شد.
هم اکنون نیز جوانان این مسجد با عشق به امام راحل و آرمان‌های انقلاب لحظه‌ای از تلاش برای خدمت به اسلام و انقلاب اسلامی کوتاهی نمی‌کنند.

معرفی کتاب
سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)
سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)

به مناسبت مبعث نبی مکرم اسلام حضرت محمّد مصطفی(ص) به معرفی کتاب «سیری در سیره پیامبر اعظم (ص)» حضرت آیت الله شفیعی می پردازیم:

کتاب «سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)» مجموعه ای مدون از سه مصاحبه روزنامه نور خوزستان با حضرت آیت الله شفیعی می باشد که در سال های 1385 و 1386 هجری شمسی صورت گرفته است.

آخرین مطالب
  • ۰
  • ۰

حضرت آیت‌الله سیدعلی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، درباره زیارت اربعین به پرسش‌های ایکنا درباره دستاوردهای زیارت اربعین برای جامعه بشری و رسالت شیعیان در این باره پاسخ داد. 

با توجه به گسترش چشمگیر راهپیمایی مردمی اربعین و حضور مردم کشورهای مختلف جهان در این حرکت حسینی، چه دستاوردهایی از این حرکت برای جامعه بشری می‌توان انتظار داشت؟

سؤالی پرسیدید که جواب‌های مفصل و دامنه‌داری را دربر خواهد داشت که فعلاً با اختصار نسبی صحبت می‌کنیم و شاید یک مقدار از جواب سؤال در طرح سؤال مندرج باشد. اربعین حسینی سال به سال گسترش چشمگیری پیدا می‌کند و با انواع و اقسام مسائل و وسایل به پیش می‌رود و گسترش می‌یابد به شکلی که اعجاب و استقبال جهانی را به خود جذب کرده است.

در این رابطه برای آنکه در جواب بهتر موفق باشیم یک مقدار باید به عقب برگردیم و بررسی نسبی در این رابطه داشته باشیم که قیام مقدس حسین(علیه السلام) که در عاشورای ۶۱ هجری واقع شد خیلی زود به ثمر نشست.

بعد از حادثه عاشورا از زمانی که توابین قیام کردند و به خونخواهی اباعبدالله(علیه السلام) برخاستند مبارزه بین حق و باطل شروع شد.

می‌توان گفت دستاوردهایی را که قیام حسینی دربرداشته و همان‌ها در حال گسترش و اهمیت بیشتر است، یکی افزایش بصیرت و بینش و آگاهی جامعه است و یکی مسئله افزایش معنویت و تقوای مردم و اقبال الی‌الله از طرف مردم است. 

اما درباره مسئله اول که خیلی سریع غربی‌ها و خارجی‌ها متوجه آن شدند، حادثه قیام حسینی به مردم یاد داد که چگونه در برابر ظلم و ستم و اجحاف بایستند، در طول تاریخ این را دیده‌ایم. لهذا دشمنان اسلام و بشریت روز به روز بر حجم مخالفت خود با ارزش‌ها و جلوگیری از آثار و برکات قیام حسینی کوشیدند و آن را افزایش دادند. در مقابل حرکت اباعبدالله الحسین(علیه السلام) چه زجرها و شکنجه‌ها دادند و چه تبلیغاتی کردند. 

چه گستاخی‌ها مرتکب شدند به انواع و اقسام وسایل و مسائل سیاسی سعی در خنثی کردن قیام امام حسین(علیه السلام) کردند. کشتند و رفتند و اذیت و آزارهای خارج از حد وصف انجام دادند دست بریدند، جریمه کردند، شکنجه دادند و چه کارها که نکردند ولی چون این قیام به حق و حقیقت بود نه تنها تحت تأثیر آن مخالفت‌ها قرار نگرفت روز به روز تجلی بیشتر و گسترش بیشتری پیدا می‌کرد و همین‌طور که رو به جلو آمدیم در هر جای دنیا ظالمان و ستمگران به ستمگری و اجحاف و تعدی علیه مردم و مخصوصاً علیه مستضعفان پرداختند قیام امام حسین(علیه السلام) از جای دیگر سر برمی‌آورد و الی الان به همین شکل تا اکنون ادامه دارد.

طبیعی است که مسئله ظلم و ستم اختصاص به کشوری و منطقه‌ای ندارد؛ بلکه ظلم همیشه و همه جا بد است و اجحاف و تعدی همیشه و همه جا بوده و اقدامات جانانه علیه آن انجام می‌شده است.

ابعاد حرکت حسینی به گونه‌های مختلف همیشه وجود داشته. احساسات و عشق مردم به اقامه عزاداری، به روضه برگزار کردن، سوگواری کردن، احکام دادن، کربلا رفتن همیشه آثار و برکات آن دیده می‌شود. در هندوستان، پاکستان،‌ عراق، بحرین، ایران اسلامی، حتی در بین شیعیان عربستان که فضای خفقان بر مذهب شیعه حاکم است. می‌توان کشور عراق را مثال بزنیم. این کشور به اعتبار اینکه مهد مرقد ائمه اطهار(علیهم السلام) است و شیعیان همیشه اهتمام به بزرگداشت این مراسم در این بقاع به حسب شرایط زمان و مکان وجود داشت.

در این سال‌هایی که حزب بعث در عراق آشکار شد و شروع به فعالیت کرد حزب بعث حزبی بود که به گفته خودشان در چارچوب قومیت و عربیت علیه اسلام و مسلمین بوده که بیشتر این هدف خود را علیه مذهب شیعه قرار دادند. در این ۵۰ سال اخیر چقدر کشتند چه از شیعیان چه از ایرانیان، چقدر شکنجه کردند و علیه علما و حوزه‌های علمیه فشار آوردند و زن و مرد شیعه. تا وقتی مقاومت مردم در مقابل حزب بعث به انتفاضه شعبانیه رسید.

انتفاضه شعبانیه وضعیتی پیش آورد که در یک مقطع زمانی، استان نجف و کربلا از دست حزب بعث خارج شد و مردم قیام جانانه‌ای کردند و متأسفانه بعثی‌ها حرم امام علی(علیه السلام) را به توپ و موشک بستند. خیلی جنایت آفریدند تا وقتی که مردم عراق توانستند دوباره بر اوضاع مسلط شوند.

در صحن مطهر امام علی(علیه السلام) فرمانده عملیاتی نظامی بعثی‌ها در آن زمان که انتفاضه شعبانیه را شکستند، گفت: «لا شیعه بعدالیوم». تصمیم نهایی آنها قلع و قمع مذهب شیعه و از بین بردن تمام اصول انسانی و مذهبی بود. اراده پروردگار بر غیر این بود، اوضاع دگرگون شد و حزب بعث شکست خورد.

اوضاع تغییر پیدا کرد تا وقتی که منجر به فرار و اختفای صدام شد و بعد از مدتی که به صورت معجزه‌آسا صدام شکست خورد و او را با آن خفت و خاری اعدام کردند و حکومت اسلامی در عراق روی کار آمد.

دوباره شیعیان عراق قیام کردند و به حرکت و برکت به وسیله حرم امام حسین(علیه السلام) و ائمه(علیهم السلام) روی پای خود ایستادند و به صورت خودجوش هر آنچه را حزب بعث انجام داده بود شیعه عکس آن را انجام داد که یکی از مظاهر بسیار چشمگیر آن مسئله عاشورا و اربعین حسینی(علیه السلام) بود که به مجرد نزدیک شدن اولین اربعین بعد از سقوط حزب بعث دیدیم که مردم با چه جوش و خروشی دوباره به امام حسین(علیه السلام) روی آوردند و با چه حماسه‌هایی دوباره فریاد یا حسین(علیه السلام) بلند شد.

مردم از اکناف و اطراف به زیارت قبر اباعبدالله(علیه السلام) سرازیر شدند که در این چند سال چه قیامتی قیام کرده و چه اقبالی عاشقانه و جانانه از طرف مردم به طرف امام حسین(علیه السلام) برخاسته است.

الان اگر هیچ حرکت نکنید و در جای خود ایستاده باشید هم می‌بینید که مردم چه می‌کنند؛ با همه هزینه‌ها، مشکلات و پیاده‌روی‌ها و سواره‌روی‌ها، مرد و زن، کوچک و بزرگ روز و شب به سمت قبر اباعبدالله(علیه السلام) حرکت می‌کنند و همه اینها با بینش کامل و شعارهای محکم همراه است که دال بر این است که مردم چشمشان باز است و بصیرت فراوانی دارند.

مسئله دوم تقوا و معنویت مردم است، مردم با زیارت قبور ائمه(علیهم السلام) معنویت، تقوی، زهدشان رو به افزایش است. خدا می‌داند که چه تحول روحی در حالاتشان روی می‌دهد و مسئله گرایش مذهبی‌شان بالا می‌رود.

مردم در زیارت اربعین با دو بال علم و عمل، آگاهی و تقوا سیر می‌کنند و آنچه را که به صورت خودجوش از آنها عمل می‌آید انجام می‌دهند و با گسترش سال به سال این مراسم این حرکت عظیم در دنیا گسترده‌تر می‌شود و اشخاص بیشتری را به خود جلب می‌کند و به این شکل که پیش رویم گوشه‌ای از آن حرکت خونین و عظیم حسینی را به چشم می‌بینیم و انتظار می‌رود دو بال علم و آگاهی و معنویت و تقوا همه جا در زیر چتر مکتب اخلاقی ائمه(علیهم السلام) قرار بگیرد و پیش رود تا به ظهور امام زمان(عج) برسیم.


زائران حضرت اباعبدالله(علیه السلام) برای حفظ پیام اربعین و گسترش آن چه رسالتی دارند؟

رسالتی را که بر عهده دارند این است که در همه حالات، حالت پیاده‌روی،‌ سواره در بین صحراها، دشت‌ها و شهرها و در برگشتن سعی و کوشش اهم‌شان این باشد که اسلامی عمل کنند. به موازین اسلامی و اخلاقی عمل کنند. موازین دینی را پیدا کنند. انجام فرائض مذهبی آنچه که قیام امام حسین(علیه السلام) برای آن بوده نماز اول وقت خواندن، کمک به مستضعفان، رسیدگی به حال افتادگان در مسیر زیارت را مهم برشمارند. اینها مسائلی است که اخلاقیات اسلامی را تشکیل می‌دهد و هدف امام حسین(علیه السلام) برای اینگونه موضوعات بوده است.

امر به معروف و نهی از منکر را عملاً‌ پیاده کردن که هدف مقدس حسینی(علیه السلام) بوده است. بچه‌ها و خانواده‌ها را با موارد مذهبی ناب تربیت کردن، از این قبیل است.

مردم دیدند که امام حسین(علیه السلام) و ائمه(علیهم السلام) به اذن‌الله چگونه به فریاد جامعه معاصر آمدند، ظالمان را سرکوب کردند، کافران را واژگون کردند، حکومت اسلامی به جای آنها برقرار شد. این توجهی است که ائمه اطهار(علیهم السلام) به پیروان خود داشتند.

اینها را حفظ کنیم. اینها را تقویت کنیم. نگذاریم اینها روی زمین بماند مخصوصاً امر به معروف و نهی از منکر را عملی کنیم و به نمایش گذاریم تا روز به روز اثرات حماسه عظیم حسینی آشکارتر، نافذتر و راسخ‌تر شود.

دیدگاه (۰)

هیچ دیدگاهی هنوز ثبت نشده است

ارسال دیدگاه

بدیهی است که همه دیدگاه‌های شما خوانده شده و برای انتشارشان، ملاک‌ها و معیارهایی لحاظ می‌شود؛ بنابراین، برای درج دیدگاه خود، رعایت برخی چهارچوب‌های اخلاقی ضروری است:

لطفاً دیدگاه خود را به زبان فارسی بنویسید، پیام های غیر فارسی منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا، نسبت به اشخاص حقیقی و حقوقی باشد منتشر نخواهد شد.

در صورتی که تمایل به ارسال نظر به صورت خصوصی دارید، تیک گزینه خصوصی را بزنید.

از ارسال دیدگاه های تبلیغاتی و یا حاوی لینک، خودداری کنید، پیام های نامرتبط با متن، تأیید نمی شوند.

لطفاً دیدگاه‌تان تا حد امکان مربوط به همین نوشته باشد.

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
یادداشت سردبیر
جدول پخش مصاحبه انتخاباتی حضرت آیت الله شفیعی
جدول پخش مصاحبه انتخاباتی حضرت آیت الله شفیعی

جدول پخش مصاحبه انتخاباتی حضرت آیت الله شفیعی با صداوسیمای مرکز خوزستان

سخنرانی حضرت آیت الله شفیعی در جمع رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس

دریافت

مدت زمان: 18 دقیقه 51 ثانیه

آخرين ديدگاه‌ها
پاسخ: سلام از طریق کتابخانه ...
  • ۱۸بهمن۰۰ - ۱۲:۰۴ - فاطمه
    🤔
مسجد حضرت آیت الله شفیعی