حضرت آیت الله العظمی خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم بیست و ششمین سالروز رحلت امام خمینی رحمهالله سخنرانی کردند.
* جامعهی تشیع فقط به تاریخ گذشتهی خود متکی نیست. چشم به آینده دارد. در سختترین شرایط یکنفر معتقد به مهدویت، دل خالی از امید نمیداند. میداند که این دوران تاریکی و ظلم، این دوران تسلط ناحق قطعاً سپری خواهد شد/ اعتقاد تشیع به مهدویت به همینجا محدود نمیشود. این شعله در جوامع شیعی، در قرنهای گذشته بوده و همچنان وجود خواهد داشت و انشاءالله دوران انتظار منتظران سر خواهد آمد.
* آنچه امروز عرض میکنم دربارهی تحریف شخصیت امام رحمهالله است/ امام را نباید به عنوان صرفاً یک شخصیت محترم تاریخی نگاه کرد. بعضی اینجور میخواهند. این غلط است/ امام مظهر عینی حرکت عظیمی است که ملت ایران آغاز کرد و تاریخ خود را متحول کرد. امام بنیانگذار یک مکتب فکری و سیاسی و اجتماعی است.
* شخصیت اصلی امام در تحقق آیهی «و جاهدوا فی الله حق جهاده» است. امام با آن زمینههای برجستهی علمی وارد میدان مجاهدت فی سبیل الله شد و تا آخر عمر خود ادامه داد/ دو کار بزرگ و بیسابقه در تاریخ کشور ما بهوسیلهی امام تحقق پیدا کرد. یکی برانداختن بنای سلطنت موروثی ظالمانه و غیرعاقلانه/ کار بزرگ دوم، ایجاد یک حکومت و نظام براساس اسلام بود، که این هم بعد از صدر اسلام در تاریخ کل اسلام بیسابقه بود.
* منظومهی فکری امام دارای خصوصیات کامل یک "مکتب فکری و اجتماعی و سیاسی" است. اولاً متکی بر جهانبینی توحید است/ ثانیاً این مکتب، زنده و پویا و پرتحرک و عملیاتی بود. مثل بعضی تئوریسازیهای روشنفکرانه نبود که در بحث حرفهای قشنگی است، اما در عمل کارآیی ندارد. منطق، فکر و راه امام، عملیاتی بود. به همین دلیل هم پیروز شد و پیش رفت.
* اگر ملت ایران بخواهد هدفها و راه را ادامه دهد، باید راه و اصول امام بزرگوار را درست بشناسد، نگذارد شخصیت امام را تحریف کنند که تحریف شخصیت امام، تحریف راه امام و منحرفکردن مسیر صراط مستقیم ملت ایران است. اگر راه امام را گم کنیم، یا فراموش کنیم، یا خدای نکرده عمداً به کنار بگذاریم، ملت ایران سیلی خواهد خورد.
* خطر تحریف امام، به عنوان یک هشدار باید در گوش مسئولان، صاحبنظران انقلاب، شاگردان قدیمی امام و علاقهمندان این راه باشد/ در داخل هم بعضی شخصیت امام را تحریف میکردند. آنها حتی در زمان حیات امام، حرفی که به نظرشان پسندیده بود به امام نسبت میدادند/ بعد از رحلت امام هم همین جریان ادامه داشته، حتی تا آنجا که امام را به صورت یک آدم لیبرال معرفی میکنند.
* یکی از اصول امام، اثبات اسلام ناب محمدی (ص) و نفی اسلام آمریکایی است/ اسلام آخوندهای درباری، اسلام داعشی و اسلام بیتفاوت در برابر جنایات صهیونیسم و آمریکا و چشمدوخته به قدرتهای بزرگ، همه سر در یک آخور دارند. از نظر امام همهی اینها مردودند/ پیرو امام باید مرزبندی داشته باشد هم با اسلام متحجر، هم با اسلام سکولار.
* یکی دیگر از اصول امام اعتماد به صدق وعدهی الهی و بیاعتمادی به قدرتهای مستکبر است/ اینکه امام به مستکبرین، هیچ اعتمادی و اعتقادی نداشت، این موجب میشد به وعدههای آنها اعتنایی نکند/ ما در قضایای جاری خود داریم لمس میکنیم که نمیشود به وعدهی مستکبرین و حرفهای جلسهی خصوصیشان اعتماد کرد.
* یکی از اصول امام اعتقاد به ارادهی مردم و نیروی مردم و مخالفت با تمرکزهای دولتی بود/ امام برای آرای مردم احترام قائل بود و آن را محترم و معتبر میشمرد. امام مردم را ولینعمت مسئولان معرفی کرد و خود را خادم ملت معرفی کرد و گفت بهتر است به من خادم ملت بگویند تا رهبر.
* امام طرفدار جدی حمایت از محرومان و مستضعفان بود. نابرابری اقتصادی را امام با شدت و حدت رد میکرد. اشرافیگری را با تلخی رد میکرد. به معنای واقعی کلمه امام طرفدار عدالت اجتماعی بود/ از آن جهت به مسئولان کشور تذکر میداد دربارهی خوی کاخنشینی/ امام مکرر میگفت فقرا و محرومان و کوخنشینان هستند که صحنهها را پرکردهاند و اعتراض هم نمیکنند و در میدانهای خطر حاضر میشوند.
- ۹۴/۰۳/۱۷
- ۲۲۷۳ بیننده|
- ۲۴۰۶ نمایش|
- |
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.