پایگاه خبری مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

پایگاه خبری

مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳

پایگاه خبری مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

مسجد آیت الله شفیعی یکی از قدیمی‌ترین مساجد اهواز است که درسال 1308(ه.ق) تاسیس شده است.
بیش از پنجاه سال است که حضرت آیت الله سید علی شفیعی (که هم اکنون نماینده مردم استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری هستند) امامت جماعت این مسجد را بر عهده داشته و به خدمت به اسلام و انقلاب اسلامی همت گماشته‌اند.
مسجد آیت الله شفیعی در دوران دفاع مقدس سنگری مهم برای رزمندگان اسلام محسوب می شد.
هم اکنون نیز جوانان این مسجد با عشق به امام راحل و آرمان‌های انقلاب لحظه‌ای از تلاش برای خدمت به اسلام و انقلاب اسلامی کوتاهی نمی‌کنند.

معرفی کتاب
سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)
سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)

به مناسبت مبعث نبی مکرم اسلام حضرت محمّد مصطفی(ص) به معرفی کتاب «سیری در سیره پیامبر اعظم (ص)» حضرت آیت الله شفیعی می پردازیم:

کتاب «سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)» مجموعه ای مدون از سه مصاحبه روزنامه نور خوزستان با حضرت آیت الله شفیعی می باشد که در سال های 1385 و 1386 هجری شمسی صورت گرفته است.

آخرین مطالب
  • ۰
  • ۰

حضرت آیت‌الله سید علی شفیعی، در جلسه بیست و پنجم سومین دوره تفسیر قرآن کریم که شامگاه گذشته ۲۹ مردادماه تشکیل شد، به بیان تفسیر سوره مبارکه قریش پرداخت و گفت: سوره قریش، سوره صدوششم از سوره‌های قرآن است. قریش سوره‌ای است که در مکه و پیش از هجرت نازل شده و به حسب ترتیب نزول بیست و نهمین سوره‌ای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است.

وی خاطرنشان کرد: این سوره دارای ۲۱ کلمه و ۱۰۰ حرف و ۴ آیه است و پشت سر سوره «فیل» قرار دارد و به آن متصل است. در آیه پایانی سوره فیل می‌فرماید: «فجعلهم کعصفٍ مأکول» خداوند اصحاب فیل را مانند برگ خورده شده روی زمین متلاشی کرد، در ابتدای سوره قریش می‌فرماید: «لإیلاف قریش» خداوند این کار را انجام داد و اصحاب ابرهه را از بین برد تا قریش به مقدسات انس و الفت پیدا کنند. از این رو سوره قریش به سوره فیل متصل است و برخی این دو را یک سوره دانسته‌اند. گفته شده هر کس سوره فیل را در نماز بخواند، حتماً سوره قریش را نیز باید بعد از آن بخواند و تفکیک بین آنها صحیح نیست. 

مؤلف کتاب بیان و تبیان در علوم قرآن ادامه داد: آیه بعد می‌فرماید: «إیلافهم رحله الشتاء والصیف» برای اینکه الفت پیدا کنند و در سفرهاشان در امن و امان باشند. یک تفسیر این است قریش سالی دو بار به مسافرت تجاری می‌رفت؛ یک بار در زمستان و یک بار در تابستان و تفسیر دیگر این است که اینها در سال یک بار به شام مسافرت می‌کردند و یک بار به طائف؛ برای اینکه قریش این دو سفر بازرگانی را بتواند با انس و الفت انجام دهد.

حضرت آیت‌الله شفیعی درباره کلمه «قریش» گفت: قریش یکی از بزرگترین طوائف مکه بود که مشتمل بر ده عشیره بود و یکی از آنها بنی‌هاشم بود که پیغمبر خدا(ص) از آنها است. تاریخ این طور نوشته است که بهترین طوائف مکه، طایفه قریش بوده است و بهترین عشیره آن بنی‌هاشم و بهترین فرد بنی‌هاشم محمّدبن عبدالله(ص) است.

وی افزود: مکه در اثر وجود افراد راهزن و قاتل محل خوف و ناامنی بوده است. خداوند می‌فرماید: ما قوم فیل را نابود کردیم تا قریش امنیت داشته باشند و مسافرت سالانه خود و کارهای اقتصادی خود را انجام دهند. بنابراین قریش باید خدا (نه بت ها) را بپرستند: «فلیعبدوا رب هذا البیت» قریش که این آسایش و امنیت را به برکت از بین رفتن دشمنان کعبه و طائفه ابرهه دیدند باید بدانند خداوند است که این امنیت را برای آنها ایجاد کرد. قریش نباید بت‌پرست شوند؛ بت هایی که هیچ خاصیت و ثمره‌ای بر آنها مترتب نیست. 

این عالم دینی در ادامه تفسیر این سوره در خصوص آیه «الذی أطعمهم من جوع و آمنهم من خوف» گقت: معنی آیه چنین است: خداوندی که امنیت اقتصادی قریش را تأمین کرد و از گرسنگی نجات داد و از ترس و ناامنی رهایی بخشید و آرامش بخشید. این سوره دو مسأله را بیان می‌کند؛ یکی امنیت و دیگری اقتصاد است که دو رکن اساسی زندگی هستند. خداوند در این سوره خطاب به قریش می‌فرماید: این دو را خداوند برای شما تأمین کرد نه بت‌ها. پس بیایید موحد باشید و از خداوند تبعیت کنید نه از بت ها که شعور و حیات ندارند. 

حضرت آیت‌الله شفیعی اظهار کرد: خداوند این چنین با قریشیان سخن می‌گوید تا وجدان خفته آنها را بیدار کند و بفهمند که باید چه کنند. نتیجه‌ای که از سوره می‌گیریم این است که امنیت و اقتصاد فقط و فقط برای قریش و اهل مکه نبود؛ امروز برای ما نیز هست و این امنیت و اقتصادی که برای ما و برای همه هست خداوند تأمین کرده است؛ بنابراین همه باید خداپرست و موحد باشند و او را «کما هو حقه» بستانید و عبادت کنند که این عبادت و نیایش دوباره به خود مردم برمی‌گردد و گرنه خداوند مستغنی و بی‌نیاز است. خداوند می‌فرماید ما دشمنانتان را از بین بردیم که آسایش داشته باشید و بتوانید خدا را عبادت کنید.

دیدگاه (۰)

هیچ دیدگاهی هنوز ثبت نشده است

ارسال دیدگاه

بدیهی است که همه دیدگاه‌های شما خوانده شده و برای انتشارشان، ملاک‌ها و معیارهایی لحاظ می‌شود؛ بنابراین، برای درج دیدگاه خود، رعایت برخی چهارچوب‌های اخلاقی ضروری است:

لطفاً دیدگاه خود را به زبان فارسی بنویسید، پیام های غیر فارسی منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا، نسبت به اشخاص حقیقی و حقوقی باشد منتشر نخواهد شد.

در صورتی که تمایل به ارسال نظر به صورت خصوصی دارید، تیک گزینه خصوصی را بزنید.

از ارسال دیدگاه های تبلیغاتی و یا حاوی لینک، خودداری کنید، پیام های نامرتبط با متن، تأیید نمی شوند.

لطفاً دیدگاه‌تان تا حد امکان مربوط به همین نوشته باشد.

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
یادداشت سردبیر
جدول پخش مصاحبه انتخاباتی حضرت آیت الله شفیعی
جدول پخش مصاحبه انتخاباتی حضرت آیت الله شفیعی

جدول پخش مصاحبه انتخاباتی حضرت آیت الله شفیعی با صداوسیمای مرکز خوزستان

سخنرانی حضرت آیت الله شفیعی در جمع رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس

دریافت

مدت زمان: 18 دقیقه 51 ثانیه

آخرين ديدگاه‌ها
پاسخ: سلام از طریق کتابخانه ...
  • ۱۸بهمن۰۰ - ۱۲:۰۴ - فاطمه
    🤔
مسجد حضرت آیت الله شفیعی