پایگاه خبری مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

پایگاه خبری

مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

پایگاه خبری مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

مسجد آیت الله شفیعی یکی از قدیمی‌ترین مساجد اهواز است که درسال 1308(ه.ق) تاسیس شده است.
بیش از پنجاه سال است که حضرت آیت الله سید علی شفیعی (که هم اکنون نماینده مردم استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری هستند) امامت جماعت این مسجد را بر عهده داشته و به خدمت به اسلام و انقلاب اسلامی همت گماشته‌اند.
مسجد آیت الله شفیعی در دوران دفاع مقدس سنگری مهم برای رزمندگان اسلام محسوب می شد.
هم اکنون نیز جوانان این مسجد با عشق به امام راحل و آرمان‌های انقلاب لحظه‌ای از تلاش برای خدمت به اسلام و انقلاب اسلامی کوتاهی نمی‌کنند.

معرفی کتاب
سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)
سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)

به مناسبت مبعث نبی مکرم اسلام حضرت محمّد مصطفی(ص) به معرفی کتاب «سیری در سیره پیامبر اعظم (ص)» حضرت آیت الله شفیعی می پردازیم:

کتاب «سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)» مجموعه ای مدون از سه مصاحبه روزنامه نور خوزستان با حضرت آیت الله شفیعی می باشد که در سال های 1385 و 1386 هجری شمسی صورت گرفته است.

آخرین مطالب
امام خمینی(ره) در نگاه اندیشمندان جهان
  • ۰
  • ۰

نوشتن و گفتن درباره بزرگترین شخصیت قرن بیستم بسیار سخت است. با اینکه تا به حال مقالات و کتاب‌های بسیاری در این زمینه نوشته شده است، در معرفی شخصیت کامل آن رادمرد جهان اسلام به پایان راه نرسیده ایم، بلکه هنوز برای شناخت کامل هویت آن شخصیت فرزانه، راهی دراز در پیش داریم. حضرت امام خمینی(ره) به عنوان فقیهی ژرف نگر و حکیمی خردمند و سیاستمداری دوراندیش و عارفی الهی، توانسته بود در پرتو مناجات‌های شبانه و توکل و معرفت و اخلاص، به منبع نورانیت الهی و اقیانوس بی‌کران عرفان و معنویت متصل گردد. به همین دلیل دست‌یابی به افق اندیشه‌های این شخصیت عظیم برای اندیشمندان اگر غیرممکن نباشد، آسان نخواهد بود. این مرد آسمانی در زمانی که مردم در ظاهر در برابر طاغوت زمان هیچ قدرتی نداشتند به پا خواست و ارکان شرق و غرب را به لرزه درآورد. هنوز تئوریسین‌های غربی از تحلیل قیام این رهبر فرزانه متحیرند، چرا که با دست‌های خالی در برابر مدرن‌ترین سلاح‌های زمان خود قیام کرد. تاکنون بسیار در مورد شخصیت و قیام امام گفته و نوشته شده است و در آینده نیز این روند ادامه خواهد داشت. در این مطلب گوشه‌ای بسیار کوچک از آرای اندیشمندان مختلف جهان در مورد امام خمینی (ره) گرد آوری شده است.

عامل وحدت بخش

«ریچارد فالک» پروفسور بازنشسته حقوق بین الملل در دانشگاه پرینستون و گزارشگر ویژه  سابق سازمان ملل در امور حقوق بشر فلسطین  با اشاره به  ویژگی بزرگ آزادیخواهی امام خمینی(ره)، می‌گوید : «به اعتقاد من او همواره  دغدغه وحدت مسلمانان سراسر دنیا را داشت چرا که این مسئله شرایط زندگی بخش قابل توجهی از جامعه اسلامی را که تحت ظلم و ستم بودند برای افکار عمومی جهان برجسته می‌کرد.» وی معتقد است: «هیچ شکی نیست که انقلاب اسلامی ایران، یک اتفاق بزرگ در اواخر قرن بیستم بود که باعث بیداری جهان اسلام  شد. این انقلاب هم  بر دولت‌های مستبد سکولار کنونی که آلوده به فساد هستند و هم برانگیزه بخشی  به ملتها برای آزادی خواهی و زندگی در آزادی تاثیر گذار بود. انقلاب امام خمینی (ره) که منجر به سرنگونی رژیم شاه از سوی یک جنبش محبوب و مردمی شد باعث الهام بخشی به بسیاری از کشورهای دیگر شد تا با روحیه‌ای تازه و مضاعف  به دنبال آزادی خود باشند که البته همه آنها مانند ایران در این راه موفق نشدند.»

رهبری دوراندیش

پروفسور «کوین برت» تحلیلگر برجسته آمریکایی در تبیین شخصیت امام خمینی (ره) می‌گوید: «امام خمینی رهبری دور اندیش بود که اصول واقعی اسلامی حمایت از عدالت و مبارزه علیه ستمگری را در خود داشتند. او ایران را از اشغالگری استبدادی آمریکا آزاد کرد و همچنین به دنبال کمک به آزادی فلسطینیان از ستمگری استبدادی صهیونیست‌ها نیز بودند.» وی با اشاره به نقش بسیار بزرگ  انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) در کمک به مستضعفین جهان و به ویژه مردم فلسطین تاکید می‌کند: «انقلاب اسلامی ایران، اسلام را وارد مبارزه برای آزادی مردم ستم دیده در سراسر دنیا کرد، پیش از انقلاب اسلامی ایران، اسلام فاکتوری در جنبش‌های گوناگون ضد استعماری و حامی عدالت محسوب می‌شد و سهم کنونی و محوری در آنها نداشت. اما انقلاب اسلامی ایران اعلام کرد که نه تنها بیداری اسلامی باقی خواهد ماند، بلکه آرمان‌های اسلامی عدالت و مبارزه علیه ستمگری نیز با پیوستن به نیروهای بزرگ، مبارزات خود را جهانی خواهد کرد و باید گفت که مهمترین این مبارزات مخصوصا در جهان اسلام، مبارزه فلسطینیان است.»

سمبل مبارزه علیه ارزش‌های مادی غرب

دکتر «دیمتری کیت سیکس» از متفکران مسیحی ارتدکس و استاد تاریخ روابط بین‌الملل کشور یونان اما می‌گوید: برای ما مسیحیان ارتدکس یونان که تفوق جویی شیطانی ارزش‌های غربی را رد می‌کنیم، امام خمینی (ره) نمونه‌ای بود از یک مبارز جهانی، جهت استقرار حق به جای ارزش‌های مادی. اگرچه تبلیغات جهانی غرب سعی می‌کرد از ایشان یک تصویر فناتیک(متعصب افراطی) ترسیم نماید، ولی ما می‌دانیم که وجود او مملو از مهر و محبت نسبت به تمام ملل روی زمین-که در مسیر خدا حرکت می‌کردند و برتری ارزش‌های مادیگری را رد می‌کردند - بود. 

شگفت‌انگیز و بی‌نظیر 

«رابین وود زورث»، نویسنده و محقق مسیحی از کشور آمریکا هم می‌گوید، درباره آیت‌الله خمینی رهبر جمهوری اسلامی، صحبت‌ها و حب و بغض‌های فراوانی مطرح شده است. در فرصتی که برای دیدار او پیش آمد، فکر کردم در چنین موقعیت مهمی، تلاش لازم را به کار برم و نتیجه را هرچه شد قبول نمایم. از نظر دنیای غرب، امام خمینی مظهر سرسختی، غرور و انعطاف ناپذیری بود، حتی آن عده از غربی‌هایی که من آنها را ملاقات کرده بودم و آنها نیز قبلا امام را دیده بودند، ضمن آن که جذابیت رهبری ایشان را انکار نمی‌کردند ولی رفتار او را فاقد گرمی و خنده توصیف می‌کردند. حالا من فرصتی یافتم، تا خودم قضاوت کنم. فرصت برای دیدن کسی که برجستگی و شامخیت شخصیت او ایران را در برگرفته بود، آن که سیاستش باعث تحولات عمیق در ایران و برانگیختن خشم فراوان غرب شده بود. من در جلو هال (حسینیه جماران) قرار گرفتم، به محض حضور امام روی بالکن حسینیه، جمعیت حاضر یکپارچه از جای خود برخاستند و فریاد زدند خمینی، خمینی، خمینی. اولین باری بود که چنین رفتار عمیقا هیجان انگیز، شادمانه، مبارزانه و احترام آمیز را نسبت به یک انسان مشاهده می‌کردم. هنگامی که در باز شد و او وارد شد، توفانی از انرژی برخاست. عبای قهوه ای، عمامه مشکی و محاسن سفیدش همه مولکول‌های ساختمان را به حرکت درآورد. توجه حضار آن چنان متمرکز و میخکوب شد که هر چیز دیگر غیراز او ناپدید شد. خمینی به مثابه هاله یک نور در حال حرکت به عمق وجدان و آگاهی همه کسانی که در حسینیه جماران حاضر بودند، نفوذ کرده بود. او تمام تصاویر تخیلی را که هرکس قبل از ملاقات با او در ذهن خود ساخته بود، منهدم می‌کرد. حضورش چنان پرقدرت بود که من خود را در محاصره هیجاناتم و در فاصله بسیار دور از ایده‌ها و تجارب شخصی قبلی ام احساس می‌کردم. من قبلا انتظار داشتم  در‌باره‌حرکات سیما و انگیزه‌های او و شگفتی‌های طبیعت واقعی او به تحقیق بپردازم، ولی قدرت خمینی، توفیقات او و قدرت مطلق کنترل و احاطه نفسانی او، همه قالب‌های ارزیابی ذهنی مرا نابود ساخت و من خود را در حال گرفتن احساس و انرژی که توسط اشعه حضور او در حال تبلور بود یافتم. خمینی یک توفان بود، با این همه درنهاد این توفان یک سکون و آرامش مطلق وجود داشت. او بسیار شدید و آمرانه بود و در عین حال بسیار آرام بخش. او پاسخگو، باز و پرتاثیر بود. در درون او یک حقیقت ساکن و غیرقابل حرکت وجود داشت، ولی همین بی‌حرکتی باعث حرکت کلی یک کشور شد.

سازش ناپذیر

پروفسور «ام - اس - اگوانی »، متخصص امور ایران و رئیس دانشگاه جواهر لعل نهرو هم در‌باره امام می‌گوید:« آیت‌الله خمینی تنها کسی بود که از سال 1342 تا رحلتش سازش نکرد. هیچ فرد دیگری در قرن حاضر قادر به ایجاد تغییراتی بنیادی در جامعه ایران همچون معظم له نبوده است.» وی در مقایسه دوران انقلاب با زمان شاه اظهار می‌دارد: «رژیم شاه از مردم و حمایتشان دور بود، اما آیت‌الله خمینی با جلب حمایت توده مردم پیروز شد و بعد از سالیان طولانی، آموزش‌های اسلامی را عملا وارد زندگی مردم کرد. و مهم‌ترین دستاورد او احیاء احترام و اعتماد به نفس در مردم بود. او تنها رهبری است که توانست جنبش را براساس ایدئولوژی و مذهب بنیانگذاری کند که هیچ یک از رهبران انقلاب‌های جهان نتوانستند به آن دست یابند.»

آیتی از «الله»

پروفسور «حامد الگار»، استاد اسلام شناسی در دانشگاه کالیفرنیای آمریکا معتقد است: «یک مسلمان هرقدر بخواهد از یک شخصیت بزرگ معنوی تعریف و تمجید کند، به خاطر آن که بزرگی و عظمت تنها از آن خداست و نمی‌توان شخصی غیراز خداوند را با این صفات خواند، بهتر است در عوض به کارگیری چنین لفظی، گفته شود که عظمت و بزرگی خداوند به نحو نادری در آن فرد جلوه پیدا کرده و او را به آیتی از «الله» مبدل ساخته است. امام خمینی (ره) قطعا چنین آیتی بود. هرکس که سعادت حضور در کنار او را داشته باشد می‌داند، زیارت وی حتی هنگامی که او یک کلمه سخن نیز نمی‌گفت، عمیق‌ترین تاثیر را بر روی آدمی می‌گذاشت. راز این تأثیر در همان ویژگی الهی نهفته است.»

الهام بخش مسیحیان آزاده

دکتر «جرج موستاکیس» روحانی و نویسنده مسیحی از یونان می‌گوید: «من یک مسیحی هستم ولی به امام خمینی علاقه بسیار زیادی دارم. امام خمینی(ره) اصلاح‌کننده بزرگ امت اسلامی بوده است. من و سایر مسیحیان آزاده وظیفه خود می‌دانیم که از ایشان پیروی کنیم. زندگی مذهبی و سیاسی امام خمینی رحمه الله و مبارزات ایشان برعلیه استعمار به روشنی در روند تاریخ ثبت است.» این کشیش یونانی سپس احساس خود را راجع به «حسینیه جماران » چنین بیان می‌کند:» اینجا زیباترین مسجدی است که در عمرم دیده‌ام، زیبایی و تقدس آن به خاطر مادیات نیست. به خاطر این نیست که از طلا و یا نقره و یا بلور ساخته شده باشد، بلکه به خاطر روح بزرگ امام خمینی است. آقای «جرج موستاکیس» گفتار خویش را با دعای ویژه مردم یونان به پایان می‌برد: پروردگارا!‌ ای خداوند قادر مطلق! روح محبوب امام عزیز، خمینی بزرگ را قرین آرامش ابدی خویش گردان و او را تحت عزت و جلال ملکوت و هم جوار ارواح طیبه ابراهیم، اسحاق و یعقوب و تمامی انبیاء دیگر قرار ده. آمین. 

عشق عمیق یک ملت

دکتر «فوسبری» کشیش و رئیس دانشگاه‌های کاتولیک آمریکای لاتین اما می‌گوید: «امام خمینی با استفاده از ریشه‌های فرهنگی اسلامی موجب حرکت تاریخی ملت خویش گشت. وی توانست با یک انقلاب مذهبی سیاسی، حرکت عظیمی در کشورهای اسلامی به وجود آورد. او راهی را به روی ما گشود که مهم‌ترین پیام آن امکان بازیابی ماهیت معنوی و قدرت الهی و ایمان به خدا بوده است. امام با بازگشایی این راه، وجدان معنوی غرب را شدیدا به لرزه در آورد، هرچند رسانه‌های گروهی غرب سعی در پوشاندن و مخفی ساختن آن داشته باشند.» دکتر «فوسبری»، مراسم عزاداری ملت ایران را نمونه‌هایی از عشق عمیق یک ملت نسبت به معشوق خود دانسته و اشک ده‌ها میلیون ایرانی را در سوگ رهبر از دست رفته شان، عزای یک ملت در فقدان امام خود خوانده و اضافه می‌کند: «عکس‌العمل میلیونی مسلمانان در غم از دست دادن تنها یک سیاستمدار نبود، بلکه درد جدایی کسی بود که ماهیت فرهنگی یک ملت را به وی بازگرداند و راه آزادگی را به جهانیان آموخت.»

پیروزی تفکر دینی 

پروفسور «پروولسی» ایتالیایی که استاد ایران‌شناسی در دانشگاه رم است هم نظر جالبی درباره اما دارد. او می‌گوید: «مهم‌ترین عملکرد آیت‌الله خمینی امکان‌پذیر نمودن یک انقلاب اسلامی بود، آن هم در کشوری که تمدن و فرهنگی قوی را در سابقه خود دارد. این کار باعث شد تا مردم ایران فرهنگ واقعی و قدیمی خود را که همان فرهنگ اسلامی بوده بشناسند و خود را متکی بر آن فرهنگ به جامعه جهانی بشناسانند. این در حالی بودکه تا قبل از انقلاب اسلامی، تنها آوایی که از ایران بلند بود و معیار شناخت جهانیان از کشور ایران اعلام می‌شد، صدای غربزدگی بود. بنابراین آیت‌الله خمینی آغاز‌کننده انقلابی بود که بالاخره فرهنگ اسلامی راستین ملت ایران را آشکار ساخت.»

الگو

دکتر «فرانسیسکو اسکودرو بداته»، رئیس فدراسیون جوامع اسلامی اسپانیا در مورد امام می‌گوید: «چهره حیات بخش امام خمینی در جهان اسلام امری غیرقابل اغماض می‌باشد و او یکی از بزرگترین شخصیت‌های قرن حاضر محسوب می‌شود. «به باور وی، انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی سبب بروز تحولات و دگرگونی‌های عظیم در جهان اسلام شد و وی چهره جدیدی از اسلام را ارائه کرد. دکتر «بداته» معتقد است، انقلاب ایران درس مبارزه علیه بی‌عدالتی و مقابله با حکومت‌های دیکتاتوری و غیرانسانی را آموخت. رئیس فدراسیون جوامع اسلامی اسپانیا با اشاره به اینکه امام خمینی با اتکای به سلاح ایمان به خداوند یکتا در مبارزه با رژیم پرقدرت شاه در ایران، انقلاب اسلامی را به پیروزی رساند، گفت: «زندگی او الگوی مناسبی برای همه مسلمانان است.»

افتخار مسلمانان

«ریاج تاتاری» رئیس جامعه مسلمانان اسپانیا نیز با تجلیل از شخصیت حضرت امام خمینی(ره)، از ایشان به عنوان عامل بیداری مسلمانان در جهان اسلام یاد کرده است.  وی می‌گوید: «امام خمینی که شخصیتی ممتاز و برجسته در جهان اسلام است، موفق شد یک انقلاب مهم اسلامی را در ایران به پیروزی برساند. پیروزی انقلاب اسلامی در ایران یک حرکت بسیار مهم و با اهمیت برای جهان اسلام به حساب می‌آید و سبب افتخار مسلمانان است.»

اقدام بی‌نظیر

«حسین افندی اسمائیچ»  که مفتی سارایوو است هم درباره امام می‌گوید: «امام خمینی مسلمانان جهان را به هویت اصلی شان بازگرداند.» به اعتقاد مفتی شهر سارایوو، مرکز بوسنی‌هرزگوین، امام خمینی(ره) توانست با انقلاب اسلامی در ایران مسلمانان جهان را به اسلام و هویت اصلی‌شان بازگرداند. انقلاب اسلامی ایران در زمانی به رهبری امام خمینی‌(ره) شکل گرفت که مسلمانان در اقصی نقاط دنیا، با غفلت، از اسلام فاصله گرفته بودند و این انقلاب آنان را بیدار کرد. آنچه امام خمینی(ره) در ایران انجام داد، در قرن فعلی بی‌نظیر بود و این کار بزرگ می‌تواند پیام و سرمشقی برای کسانی باشد که خواستار دین اسلام هستند. وی با اشاره به اینکه دشمنان می‌کوشند با رواج فرهنگ مبتذل خود، مسلمانان را از اسلام دور کنند، گفت: «اسلام بهترین راه حل مسائل دنیای امروز و فرداست، زیرا دینی است که به همه نیازهای جامعه بشری پاسخ گفته است.»

عامل بازگشت عزت به جهان اسلام

«احمد جبرئیل»، دبیر کل جبهه خلق برای آزادی فلسطین است. وی هم نظرات جالبی درباره امام دارد : «امام خمینی (ره) با انقلاب اسلامی خود، روحیه انقلابی را به اسلام و عزت و کرامت را به مسلمانان بازگرداند.» وی معتقد است: «بنیانگذار جمهوری اسلامی، اسلام را از انزوا نجات داد. دیدگاه مرتجعانه نسبت به این دین مبین را که دشمنان در طول صدها سال ارائه کرده بودند، از میان برد و مقوله دین افیون ملت‌ها را منسوخ کرد و اسلام را در سطح بین‌المللی به عنوان یک نیاز انسانی در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، مادی و معنوی، مطرح کرد.» وی تاکید کرد: «امام خمینی (ره) توانست جهان اسلام را از خواب بیدار کرده، به مسلمانان حیات جدیدی ببخشد». به نظر وی، امام راحل ثابت کرد که اسلام قادر است ملت‌های مستضعف و محروم را آزاد کرده، آنان را در برابر کشورهای استکباری و طغیانگر به حرکت درآورد.

اصلاح‌گر قرن

«شفکو عمر بشیچ» مفتی کرواسی از امام خمینی (ره) به عنوان بزرگ‌ترین اصلاح‌گر قرن اخیر در جهان اسلام و حتی جوامع آزادیخواه یاد می‌کند. وی تاکید می‌کند، امام خمینی(ره) در دنیای اسلام و در کل جهان از احترام والایی برخوردار هستند و اندیشه و تفکر ایشان، نه تنها باعث بیداری پیروان دین اسلام شد، بلکه پیروان سایر ادیان را به تفکر در مورد نقش ارزنده دین در جامعه واداشت. به اعتقاد «بشیچ» انقلاب امام خمینی(ره) در زمانی از تاریخ به وقوع پیوست که تفکر عدم کارایی دین در جامعه حاکم بود، اما انقلاب اسلامی ایران خط بطلان بر آن کشید و کارآمدی دین را نشان داد. مفتی کرواسی همچنین می‌گوید: «با گذشت چند سال از رحلت امام خمینی(ره)، ما شاهد هستیم که افکار و اندیشه‌های ایشان در جهان طرفداران فراوانی دارد و باید همه ادیان الهی، قدردان بزرگ‌ترین اصلاح‌گر قرن بیستم، یعنی امام خمینی (ره) باشند.»

بزرگ‌ترین رهبر 

دکتر «چاندرا مظفر»، استاد دانشگاه و رهبر «جنبش بین‌المللی برای عدالت جهانی مالزیا» و از دانشمندان نامدار اهل سنت معتقد است: «امام خمینی در جامعه‌ای که مادی‌گرایی بخشی جدا نشدنی از آن بود، چهره ارزشهای معنوی و اخلاقی را نمایان ساخت». این استاد دانشگاه و سیاستمدار فعال مالزی می‌گوید: «از امام خمینی به عنوان بزرگ‌ترین رهبر قرن بیستم یاد خواهد شد، زیرا وی نخستین رهبری بود که در این قرن یک انقلاب دینی را پایه گذاری کرد.». وی  با تقدیر از نقش امام خمینی(ره) در پاسداری از عدالت تاکید می‌کند: «امام خمینی رهبر بسیار برجسته‌ای بود که با کوشش‌های خود سهم به سزایی در جهان اسلام به عهده داشت.»

تاریخ ساز

دکتر «مصطفی ایوب»، دانشمند مسلمان آمریکایی و مسئول گروه مطالعات ادیان در دانشگاه تامبل آمریکا در مورد رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران می‌گوید: «بنده معتقدم که تاریخ، امام خمینی را به عنوان بزرگ‌ترین شخصیت جهانی قرن بیستم معرفی خواهد کرد، زیرا او فردی بود که هم نبوغ سیاسی و هم نبوغ دینی داشت. درست است که ولایت فقیه به عنوان یک مفهوم اسلامی شیعی از غیبت صغری همواره مورد بحث و بررسی بوده ولی امام خمینی به این مفهوم تفسیر دیگری داد که امام معصوم علیه‌السلام از طریق علمایی که فقیه‌اند نقشی در حکومت دارد و آن علماء نایبان امام هستند و چنانچه در شخصی خصوصیاتی که امام عصر بیان کرده فراهم گردد، فقیه اول خواهد بود. بنده معتقدم که از جمله مهم‌ترین تاثیرات نهضت امام خمینی این بوده که حکومت در یک کشور بزرگ و با اهمیت اسلامی را از ماهیت لائیکی آن به ماهیت اسلامی و دینی مبدل ساخت و بدین ترتیب جمهوری اسلامی الگویی برای جنبش‌های اسلامی جهان گردید. من بر این باورم که از لحاظ قدرت فکری، امام تنها یک فرد یا پدیده فردی نبود بلکه یکی از سازندگان تاریخ بود.»

بسیار ساده زیست

«اسماعیل ولی اف»، رئیس مدرسه عالی دفاع نخجوان می‌گوید: «این واقعیتی تردیدناپذیر است که امام خمینی با آن شکوه و عظمتی که داشتند در کمال سادگی زندگی کردند. من خودم در محل سکونت امام خمینی حضور یافتم و از نزدیک اتاقی را که در آن زندگی می‌کردند دیدم. قبل از آنکه به آن مکان وارد شوم، احساس می‌کردم که وارد فضایی بزرگ خواهم شد که جلوی در آن ماشین‌هایی آخرین سیستم پارک شده است، گمان می‌کردم که ایشان هم در بنایی با شکوه زندگی می‌کنند، زیرا القائات سوء دشمنان انقلاب اسلامی به ما این‌گونه تفهیم کرده بود. ولی وقتی در آن جا حضور یافتم همه تصوراتم تهی از آب درآمد، زیرا زندگی این انسان بزرگ با زندگی عادی ایرانی‌ها کاملا همانند و یکسان بود، بلکه باید بگویم که ایشان زندگی خود را صرف اعتلای مذهب و امت اسلامی کرده است. زندگی امام از زندگی من که معلم هستم ساده‌تر بود. او همیشه زنده است و من در سایه اوست که به ایران آمدم. وقتی پشت در اتاق ایشان قرار گرفتم، از پشت پنجره عکس او را بوسیدم و در دلم گفتم: تو هرگز از یادها فراموش نخواهی شد. تو همیشه زنده ای.»

یک خمینی لازم داریم

دکتر «غیاث الدین صدیقی»، متفکر آزاد‌اندیش انگلیسی و عضو پارلمان مسلمانان انگلستان می‌گوید: «شخصیت امام تاثیر عمیقی بر دنیای جدید و به خصوص بر امت اسلامی داشته است. مدت‌ها بود که ما رهبری نداشتیم که آنچه را می‌گفت تاثیر داشته باشد. به نظر من این مهم‌ترین خصوصیت امام خمینی بود، مردم احساس می‌کردند که هر آنچه ایشان انجام می‌دادند، هیچ دلیلی جز برای عزت اسلام و کیان اسلامی نداشت. این مهم‌ترین دستاورد و این ویژگی شخصیت او بود. در جامعه اسلامی خیلی معمول شده است که هرگاه چیزی مطابق معمول وخوب پیش نرود مردم می‌گویند، ما یک خمینی لازم داریم. او نوعی استاندارد اخلاقی و رهبری در جامعه مسلمانان بنیان نهاده است و هرکسی که می‌خواهد برای خود کسی بشود، باید خصوصیت امام خمینی را داشته باشد.»

امام خمینی (ره) در نگاه سایر اندیشمندان

توصیفات اندیشمندان جهان در مورد امام پایانی ندارد و در این وجیزه نمی‌توان حتی گوشه‌ای کوچک از آن را بیان کرد. بنابراین در ادامه تنها به ذکر چند جمله کوتاه از شخصیت‌های مطرح و معروف جهانی بسنده خواهیم کرد: 

بی نظیر بوتو  نخست وزیر فقید پاکستان: پیام‌های امام خمینی(ره) در آینده نیز چراغ هدایت مسلمانان است و ملت‌های مسلمان در آینده نیز از پرتو نورانی افکار و اندیشه‌های والایش استفاده خواهند کرد. 

حافظ اسد  رئیس جمهور فقید سوریه: امام خمینی‌(ره) امام همه ما بود. امام(ره) با عظمت زیست و با عظمت ‌دار فانی را به سوی ابدیت ترک گفت. این در حالی بود که بارزترین الگوهای ایمان، زهد و تقوی را در جهان امروز باقی گذاشت. امام خمینی (ره) با اقتدار تمام از ارزش‌های اسلامی دفاع کرد. 

مسعود بارزانی رهبر حزب دموکرات کردستان عراق: امام خمینی(ره) به عنوان بزرگ‌ترین شخصیت سیاسی و دینی عصر، افق‌های تازه‌ای در برابر مسلمانان و مظلومان جهان گشود. کردهای عراق همواره از حمایت معنوی و انسانی امام(ره) بهره مند بوده و ارادت خاصی به ایشان دارند. 

جلال طالبانی رئیس جمهور سابق عراق: قاطعیت امام (ره) در رویارویی با استعمار و توطئه‌های آنها، خاری در چشم استعمارگران بود و حرکت امام (ره) توانست توطئه‌های آنان را خنثی سازد. 

شهید فتحی شقاقی  رهبر پیشین سازمان جهاد اسلامی فلسطین: پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به مردم فلسطین اعتماد به نفس داد. این انقلاب به ما فهماند که پیروزی ما در گرو پیروی از امام خمینی(ره) است. انتفاضه یکی از ثمرات بیداری اسلامی است که امام خمینی(ره) در منطقه و بویژه در فلسطین به وجود آورد. 

راجیو گاندی  نخست وزیر فقید هند: با رحلت امام خمینی(ره) جهان یک رهبر روحانی و انقلابی عظیم و دارای دید وسیع را از دست داده است. 

نلسون ماندلا  قهرمان آفریقای جنوبی علیه آپارتاید: امام خمینی(ره) فرزند مشهور اسلام بود. او در امر نشان دادن راه درست به نسل‌های حاضر و آینده مسلمانان سهم به سزایی داشته است. 

فهمی هویدی  نویسنده سرشناس مصر:  امام خمینی (ره) پیروزی مستضعفین و پیشرفت مهم موازین اسلامی را در جهان معاصر محقق ساخت. گفته‌های‌او ثابت کرد که دین عنصری فعال و موثر در بر انگیختن ملتهاست. برخلاف کسانی که مدعی بودند که دین عنصری است برای افیون ملل و عامل خمودی و سستی آنها. 

الوین تافلر نویسنده مشهور آمریکایی:آیت‌‌الله‌خمینی نخبه‌ای است که حرکتی را شروع کرده است که در ادامه حرکتش، هم جایگاه حکومت‌های دولتی و هم اقتدار دولت‌های ملی و محلی را تغییر می‌دهد.

محمد حسنین هیکل، نویسنده فقید مصری: او مردی بزرگ بود که از دوران دیگری آمده بود.

  • ۹۵/۰۳/۱۴
  • ۱۶۹۸ بیننده|
  • ۱۸۱۳ نمایش|
  • |

امام خمینی

دیدگاه (۰)

هیچ دیدگاهی هنوز ثبت نشده است

ارسال دیدگاه

بدیهی است که همه دیدگاه‌های شما خوانده شده و برای انتشارشان، ملاک‌ها و معیارهایی لحاظ می‌شود؛ بنابراین، برای درج دیدگاه خود، رعایت برخی چهارچوب‌های اخلاقی ضروری است:

لطفاً دیدگاه خود را به زبان فارسی بنویسید، پیام های غیر فارسی منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا، نسبت به اشخاص حقیقی و حقوقی باشد منتشر نخواهد شد.

در صورتی که تمایل به ارسال نظر به صورت خصوصی دارید، تیک گزینه خصوصی را بزنید.

از ارسال دیدگاه های تبلیغاتی و یا حاوی لینک، خودداری کنید، پیام های نامرتبط با متن، تأیید نمی شوند.

لطفاً دیدگاه‌تان تا حد امکان مربوط به همین نوشته باشد.

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
یادداشت سردبیر
جدول پخش مصاحبه انتخاباتی حضرت آیت الله شفیعی
جدول پخش مصاحبه انتخاباتی حضرت آیت الله شفیعی

جدول پخش مصاحبه انتخاباتی حضرت آیت الله شفیعی با صداوسیمای مرکز خوزستان

سخنرانی حضرت آیت الله شفیعی در جمع رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس

دریافت

مدت زمان: 18 دقیقه 51 ثانیه

آخرين ديدگاه‌ها
پاسخ: سلام از طریق کتابخانه ...
  • ۱۸بهمن۰۰ - ۱۲:۰۴ - فاطمه
    🤔
مسجد حضرت آیت الله شفیعی