آیتالله سیدعلی شفیعی در سی و ششمین جلسه تفسیر که شب گذشته ۱۳ شهریورماه برگزار شد، در ادامه تفسیر سوره بینه با بیان اینکه قسمت دوم این سوره مبارکه بسیار مهم است، گفت: خداوند در ادامه این سوره فرمود:«إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَئِکَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ»: به درستی که کسانی که ایمان آوردهاند و اعمال صالح انجام داده باشند بهترین خلق هستند.
وی گفت: «جَزَاؤُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا أَبَدًا رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ ذَلِکَ لِمَنْ خَشِیَ رَبَّهُ» پاداش اینها در نزد پروردگار بهشتهایی است که در آنجا مستقر شوند. امروز همه میگویند از خداوند میترسیم اما اینها در عمل باید ثابت شود؛ چنانچه انسان عمل صالح داشته باشد و از اعمال غیر صالح دوری کند، راست گفته است.
آیتالله شفیعی با بیان اینکه روایاتی درباره این آیات در کتب روایی نقل شده است، گفت: مطابق این روایات «خیر البریه» محمد و آل محمد(ص) هستند. در برخی دیگر از روایات آمده است که «خیر البریه» علی بن ابیطالب(ع) است و در برخی دیگر از روایات گفته شده است «خیر البریه» حضرت علی(ع) و شیعیان ایشان هستند.
مؤلف کتاب بیان و تبیان در علوم قرآن ادامه داد: همه اینها روایات امیدبخشی در تفسیر این سوره است که توسط کتب اهل سنت نقل شده است. در اینجا برخی از مفسران آیهای از تورات نقل کرده و معتقدند در تورات آیهای است که تفسیرش به پیغمبر(ص) و اهل بیت(ع) ایشان بازمیگردد.
وی افزد: تابعیت اهل بیت(ع) تنها در قرآن و کتب شیعه و سنی نیامده؛ بلکه در دیگر کتب نیز آمده است. در انجیل نام پیامبر(ص) با لفظ پارپلیتا آمده که معنی عربی آن احمد(ص) است. در تورات یهود نیز در باب هفدهم آیهای وجود دارد که درباره پیغمبر(ص) و جانشینان ایشان است. در تورات از پیامبر(ص) با عنوان مادماد یا مودمود یاد شده که ترجمه آن به عربی محمد(ص) است. در این آیه از تورات کلمهای آمده است که خوانده میشود و ترجمه آن ۱۲ است که اشاره به ۱۲ جانشین ییغمبر آخرالزمان(ص) است.
آیتالله شفیعی در ادامه به بیان روایاتی در تفسیر «خیر البریه» پرداخت و گفت: از عایشه نقل شده است که از پیامبرخدا(ص) سؤال کرد: ای رسول خدا(ص) اکرم الخلق خدا چه کسانی هستند؟ فرمود: ای عایشه آیا این آیه را نخواندهای: «الذین آمنو و عملوا الصالحات اولئک هم خیر البریه»؟ وقتی به روایات مراجعه میکنیم میفهمیم این «خیر البریه» چه کسانی هستند.
این عالم دینی اظهار کرد: روایت دیگری در این ارتباط وجود دارد که باز از اهل سنت نقل شده است؛ ابن عساکر از جابربن عبدالله انصاری نقل میکند: ما در خدمت پیامبر(ص) بودیم که حضرت علی(ع) وارد شد، در این هنگام پیامبر(ص) فرمود: «قسم به خدایی که جانم به دست اوست، این شخص -حضرت علی(ع)- و پیروان او کسانی هستند که در روز قیامت به حوض و رستگاری میرسند». در این هنگام این آیه نازل شد: « ِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَئِکَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ»: کسانی که ایمان آورده و اعمال صالحه به جای آورده باشند، خیر البریه هستند.
آیتالله شفیعی اظهار کرد: با این فرمایش پیامبر(ص) اصحاب ایشان هنگامی که حضرت علی(ع) میآمد میگفتند: «خیرالبریه» آمد؛ چون قرآن «خیرالبریه» را معین کرده است. روایت دیگری نیز وجود دارد که از ابن سعید نقل شده است. در این روایت پیامبر(ص) فرمود: «خیر البریه» علی بن ابیطالب(ع) است.
مؤلف کتاب بیان و تبیان در علوم قرآن در پایان گفت: بنابراین با توجه به روایات نقل شده منظور از «خیر البریه» در این آیه حضرت علی(ع) و شیعیان ایشان هستند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.