پایگاه خبری مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

پایگاه خبری

مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

پایگاه خبری مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

مسجد آیت الله شفیعی یکی از قدیمی‌ترین مساجد اهواز است که درسال 1308(ه.ق) تاسیس شده است.
بیش از پنجاه سال است که حضرت آیت الله سید علی شفیعی (که هم اکنون نماینده مردم استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری هستند) امامت جماعت این مسجد را بر عهده داشته و به خدمت به اسلام و انقلاب اسلامی همت گماشته‌اند.
مسجد آیت الله شفیعی در دوران دفاع مقدس سنگری مهم برای رزمندگان اسلام محسوب می شد.
هم اکنون نیز جوانان این مسجد با عشق به امام راحل و آرمان‌های انقلاب لحظه‌ای از تلاش برای خدمت به اسلام و انقلاب اسلامی کوتاهی نمی‌کنند.

معرفی کتاب
سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)
سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)

به مناسبت مبعث نبی مکرم اسلام حضرت محمّد مصطفی(ص) به معرفی کتاب «سیری در سیره پیامبر اعظم (ص)» حضرت آیت الله شفیعی می پردازیم:

کتاب «سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)» مجموعه ای مدون از سه مصاحبه روزنامه نور خوزستان با حضرت آیت الله شفیعی می باشد که در سال های 1385 و 1386 هجری شمسی صورت گرفته است.

آخرین مطالب
  • ۰
  • ۰

مراسم رونمایی از تیزر و پوستر هجدهمین یادواره شهدای مسجد حضرت صاحب‌الزمان(عج) شامگاه گذشته ۱۳ آذرماه در این مسجد برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محسن شفیعی، رئیس دفتر نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان در این مراسم گفت: نعمت‌ها و الطافی که خداوند به انسان عنایت می‌کند قابل شمارش نیستند. چنانکه فرمود: «وَإِنْ تَعُدُّوا نِعْمَتَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا»(ابراهیم؛ ۳۴) نعمت‌های خداوند قابل محاسبه نیستند.

وی اظهار کرد: نعمت توحید، نعمت اسلام، نعمت تشیع هر کدام را که بخواهیم بررسی کنیم از عهده شکر یک نعمت برنمی‌آییم تا چه رسد به نِعَم الهی. یکی از این نعمت‌ها فرصتی است که برای ما به وجود آمد که برخی از معارف دینی را به طور محسوس و ملموس ببینیم و با آنها انس بگیریم. از جمله این موارد آشنایی با مفهوم شهادت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین شفیعی گفت: راه شهید، آرمان شهید، دستاوردهای شهیدان، مفاهیمی هستند که در ذیل خورشید درخشان شهادت مطرح می‌شوند و در طول این سال‌ها به لطف خداوند متعال فضایی برای ما فراهم شد که با بخشی از این معارف آشنا شویم.

رئیس دفتر نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان با تصریح به اینکه دلبستگی‌ها و علایق مسائلی هستند که در زندگی ما وجود دارند، افزود: برخی عالم را برای دلبستگیهای خودشان به آتش می‌کشند، برخی جامعه‌ای را برای آمال و علایق خودشان دچار تلاطم می‌کنند. این دنیا دنیایی است که مبتلای به چنین اشخاصی و انسان‌هایی است. قرآن برای ما از این نمونه‌ها بیان می‌کند و هر کدام ای این نمونه‌ها هزاران و ده‌ها هزار مورد مشابه دارند. در مقابل اینها، خداوند انسان‌های نمونه‌ای را مثال می‌زند؛ انبیاء و اولیا و زنان و مردانی که اسوه الگوشدن هستند.

وی ادامه داد: آنچه ما به حسب توفیقات خود در دوره عمر خود دیدیم، نمونه‌ها و جلوه‌هایی از این صحنه‌ها بود. ما در میان کسان، خویشان، همسایه‌ها، در سطح جامعه و متن مردم مسائل بزرگی دیدیم. 


ملت ما نیازی به اسطوره‌ها و چهره‌های تصوری و تخیلی ندارد

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید چمران، شهدا را قهرمانان واقعی ملت ایران دانست و گفت: ملت ما نیازی به اسطوره‌ها و چهره‌های تصوری و تخیلی ندارد، چون ملت ما نیاز به قهرمان‌های واقعی دارد. وقتی انسان به یادمان شهدای هویزه برود و تصور کند تعدادی جوان در محاصره کامل با لب‌های تشنه، ایستادند. برای ملت و مکتب خودشان سربلندی آفریدند. اینها قهرمان‌های فرهنگ و هویت و ملت ما هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین شفیعی افزود: تاریخ این کشور در این ۳۸ سال، پر از قهرمانان واقعی و اسطوره‌هایی است که تاریخ در آینده خواهد شناخت. تاریخ با تأخیر به میدان می‌آید. زمان می‌برد تا دست به کار شود و انسان‌های بزرگ را معرفی کند.


ضرورتی که شهدا برای آن به میدان رفتند، همچنان هست

وی ادامه داد: مطلب دیگری در بحث شهدا داریم، آنچه شهدا برای آن به میدان رفتند؛ فلسفه شهادت و نیاز به این نقش‌آفرینی تمام نشده است. یعنی دلیلی که جوانان ما رفتند و سینه خود را سپر کردند؛ آن ضرورتی که برای آن به میدان رفتند، آن ضرورت‌ها همچنان هستند. تا وقتی که ما در جبهه حق و توحید بایستیم و از آرمان‌های خود دفاع کنیم باید این آمادگی و استقامت را داشته باشیم. قرآن به ما می‌گوید: دشمن از شما دست برنخواهد داشت نه تا اینکه تسلیم شوید؛ بلکه تا از آنها تبعیت کنید. این‌ها سنت‌هایی هستند که خداوند متعال به ما فرموده است و باور سنت‌های الهی حتی برای انسان‌هایی که به خدا و انبیاء و ادیان معتقد نباشند، در صحنه تجربه قابل بررسی و درک است.

امام جماعت مسجد صاحب الزمان(عج) با بیان اینکه آنچه خداوند متعال در آیات قرآن فرموده امور قطعی و شدنی است؛ گفت: آمریکایی‌هایی در یکی دو روز گذشته در پارلمان به اتفاق آرا یک دوره جدید ده ساله تحریم‌های جمهوری اسلامی را تمدید کردند و رئیس جمهور آمریکا که نقطه امید برخی از رجال سیاسی بود نه تنها این را وتو نکرد بلکه امضا و تأیید کرد. این دیگر کافی است؟ آیا سیاستمداران ما قبول می‌کنند؟ به سنت الهی و آنچه گفته شد که به دشمن اعتماد نکنید تن می‌دهند؟


فلسفه شهادت و نیاز به آموزه‌های شهدا همچنان باقی است

رئیس دفتر نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان با تصریح به اینکه عقده‌ها و زخم‌های دشمن تا وقتی از شما انتقام ایستادگی را بگیرد، موجود است، اظهار کرد: دیدید وعده‌هایی که دادند واهی بود و دیدید حرف‌هایی که می‌زدند مصرف داخلی نداشت، مصرف خارجی داشت. آیا حاضرید بگویید در عرصه سیاست ساده‌انگاری و ساده‌اندیشی کردید؟ مگر می‌شود در برابر دشمن بداندیش با حسن‌نیت رفتار کرد؟ دشمنی‌ها وجود دارد. بنابراین فلسفه شهادت، فلسفه ایستادگی و نیاز به آموزه‌های شهدا و مفاهیم و درس‌های حوزه ایستادگی همچنان باقی است. راه را هنوز به مقصد نرسانده‌ایم، مطلب تمام نیست.

وی با طرح این سوال که حال نسبت ما با شهدا چیست؟ گفت: شهدا به ما نیاز ندارند و به تعبیر قرآن عالی‌ترین تجارت را کردند. آنها به مراتبی که باید می‌رسیدند و آرزوی مؤمنان در طول تاریخ بود، رسیدند. وقتی حالات و خاطرات و کمالات یک شهید را می‌خوانید تصور می‌کنید ۶۰، ۷۰ سال زندگی کرده، بعد می‌بینید یک جوان ۱۹، ۲۰ ساله است. به تعبیر امیرالمؤمنین(علیه السلام) «تراهم ضعفه فی اعینهم اولی قوه فی عزائمهم» یک جوان کم‌جثه اما یک اراده‌ای دارد که دشمن در برابر آن به ستوه ‌آمده است. اینان شهدا هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین شفیعی با تأکید بر اینکه ما یک وظیفه سنگین در برابر شهدا داریم، گفت: بار وارث همیشه از موّرث سنگین‌تر است. به جهت اینکه باید وصیت مورّث را عملیاتی بکند. میراث شهدای بزرگوار حفظ آن چیزی است که برای آن شهید شدند. در وصیت‌های مادی گاهی اوقات مورّث به چیزی وصیت می‌کند که خود باید انجام می‌داد ولی انجام نداده است؛ اما شهدا ما را به انجام کاری دعوت می‌کنند که آنها در سطح عالی انجام دادند و وصیت می‌کنند که آن را تکمیل بکنیم.


حفظ میراث رسول مکرم(ص) و ائمه هدی(علیه السلام) در رأس وصیت همه شهداست

به گفته مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید چمران، شهدا وصیت‌کنندگان عامل وارث‌گذارندگان پای‌بند و ملتزم هستند. می‌گویند کار را ما شروع کردیم از این جا به بعد با شما است. در رأس وصیت همه شهدا حفظ اسلام و حفظ میراث رسول مکرم(ص) و ائمه هدی(علیهم السلام) است.

وی ادامه داد: شهدا اولیاءالله بودند؛ جوانانی که نسبت به انجام شرعیات دقیق و ملتزم بودند و به امام خود التزام داشتند. شهدا گنجینه‌هایی از کمالات و فضایل اخلاقی هستند. مجموعه‌ای از زیبایی‌ها هستند. همه ما به سهم خودمان نسبت به شهدا وظیفه داریم. باید پای این راهی که شروع شد بایستیم تا ان‌شاءالله به مراتب نهایی برسیم تا احساس کنیم در محضر شهدا سربلند هستیم. 


برگزاری یادواره‌ها و بزرگداشت‌های شهدا را کم ندانید

امام جماعت مسجد صاحب الزمان(عج) گفت: یکی از کارهایی که ما در این زمینه انجام می‌دهیم همین برنامه‌هایی است که به یاد شهدا می‌گیریم. این کار را کم ندانید؛ یادواره‌ها، همایش‌ها، بزرگداشت‌های شهدا را کم نگیرید. این‌ها از مصادیق تعظیم شعائر الهی هستند. این فرهنگ نسل به نسل باید منتقل شود. نگوییم این کار تکراری است. اگر ما مراسم عزاداری اباعبدالله(علیه السلام) را سال به سال تکرار نکرده بودیم امروز این روح شجاعت، حریت و آزادگی به دست نمی‌آمد. مردمی تسلیم و ضعیت می‌شدیم. اما به برکت درس‌های امام حسین(علیه السلام) شیعه سر خود را پایین نمی‌آورد.


این وصیت‌نامه‌ها مسیر انسان را عوض می‌کند

حجت‌الاسلام والمسلمین شفیعی با تأکید بر اینکه برنامه یادواره‌ها برای شهدا و گفتن خاطره و خواندن وصیت‌نامه شهیدان لازم است، اظهار کرد: این وصیت‌نامه‌ها مسیر انسان را عوض می‌کند. آنچه می‌توانیم برای شهدا انجام دهیم باید انجام دهیم. چون این کاری است که برای خود ما است. شهدا نیاز به قرائت فاتحه و چاپ عکس و همایش ندارند. اینها به آیه قرآن مخاطب شدند: «یَا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ، ارْجِعِی إِلَى رَبِّکِ رَاضِیَةً مَرْضِیَّةً »(فجر، ۲۷-۲۸) ای نفس مطمئنه به سوی خدا برگرد؛ هم تو از خدا خشنود هستی هم خدا از داشتن تو رضایت دارد. بین خدا و شهدا تفاهم برقرار است.

وی ادامه داد: شهدا به این برنامه‌ها نیازی ندارند اما برای ما مایه رستگاری است؛ همانطور که وقتی برای سیدالشهدا(علیه السلام) گریه می‌کنیم ما جلا و صیقل پیدا می‌کنیم.

رئیس دفتر نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان در ادامه سخنان خود با اشاره به برگزاری یادواره شهدای مسجد صاحب الزمان(عج) گفت: خدا توفیق داد که ۱۷ سال متوالی و بدون انقطاع یادواره شهدای مسجد گرفته بشود. این از همان نعمت‌ها است و شکرگزاری می‌خواهد.

  • ۹۵/۰۹/۱۴
  • ۱۸۸۲ بیننده|
  • ۲۰۳۸ نمایش|
  • |

جنگ ایران و عراق

دفاع مقدس

سید محسن شفیعی

شهدا

دیدگاه (۰)

هیچ دیدگاهی هنوز ثبت نشده است

ارسال دیدگاه

بدیهی است که همه دیدگاه‌های شما خوانده شده و برای انتشارشان، ملاک‌ها و معیارهایی لحاظ می‌شود؛ بنابراین، برای درج دیدگاه خود، رعایت برخی چهارچوب‌های اخلاقی ضروری است:

لطفاً دیدگاه خود را به زبان فارسی بنویسید، پیام های غیر فارسی منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا، نسبت به اشخاص حقیقی و حقوقی باشد منتشر نخواهد شد.

در صورتی که تمایل به ارسال نظر به صورت خصوصی دارید، تیک گزینه خصوصی را بزنید.

از ارسال دیدگاه های تبلیغاتی و یا حاوی لینک، خودداری کنید، پیام های نامرتبط با متن، تأیید نمی شوند.

لطفاً دیدگاه‌تان تا حد امکان مربوط به همین نوشته باشد.

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
یادداشت سردبیر
جدول پخش مصاحبه انتخاباتی حضرت آیت الله شفیعی
جدول پخش مصاحبه انتخاباتی حضرت آیت الله شفیعی

جدول پخش مصاحبه انتخاباتی حضرت آیت الله شفیعی با صداوسیمای مرکز خوزستان

سخنرانی حضرت آیت الله شفیعی در جمع رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس

دریافت

مدت زمان: 18 دقیقه 51 ثانیه

آخرين ديدگاه‌ها
پاسخ: سلام از طریق کتابخانه ...
  • ۱۸بهمن۰۰ - ۱۲:۰۴ - فاطمه
    🤔
مسجد حضرت آیت الله شفیعی