حضرت آیت الله سیدعلی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، شامگاه پنج شنبه(12 آذرماه) در مراسم سوگواری امام حسین(علیه السلام) که در مسجد آیت الله شفیعی اهواز برگزار شد، با اشاره به حدیثی از امام علی(علیه السلام) که در آن علم را به چهار نوع تقسیم کرده اشاره کرد و ابراز داشت:در این حدیث آمده است که «الْعُلُومُ أَرْبَعَةٌ الْفِقْهُ لِلْأَدْیَانِ وَ الطِّبُّ لِلْأَبْدَانِ وَ النَّحْوُ لِلِّسَانِ وَ النُّجُومُ لِمَعْرِفَةِ الْأَزْمَانِ».
وی ادامه داد: این حدیث به این معنا است که علم چهار رشته ای به ترتیب علم فقه برای دین، علم طب، برای امراض بدن، علم نحو، برای مصونیت زبان از خطا و علم نجوم برای شناخت زمان است.
استاد عالی حوزه علمیه خوزستان با تأکید براین که رایج شده کلمه علم تنها مرتبط به علوم اجتهادی و حوزوی است و علوم دیگر علم نیستند و این اشتباه می باشد، گفت: تا اکنون هنگامی که مجلس ترحیمی برای عالمی گرفته می شد، صحبت از علم و جایگاه عالم به زبان می آمد.
وی تصریح کرد: این مشکل تا حدودی در دانشگاهیان هم وجود دارد و دانشگاهیان تصور می کنند، که علم تنها در دانشگاه و آکادمی های علمی تدریس می شود که این هم اشتباه می باشد؛ این دو فرضیه بخل است.
حضرت آیت الله شفیعی با اشاره به این که کلمه علم به معنای به واقع رسیدن و اعتقادی که در انسان جزم و یقین ایجاد کند و انسان را به واقع برساند، نامیده می شود، خاطرنشان کرد: اگر این مسأله حاصل شد به آن علم گفته می شود.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که اسلام هیچگاه با علم مخالفت نکرده بلکه مبلغ علم و شاید بیش از 500 مرتبه در قرآن از علم و مشتقات آن سخن برده شده است، ادامه داد: آیه های «انما یخشی الله من عباده العلماء» و «قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَ الَّذِینَ لا یَعْلَمُونَ» نمونه ای از آیه های مرتبط با علم هستند.
وی با اشاره به این که مخالفت اسلام با برخی کارها تنها به هنگام ایجاد اختلال در جامعه است، بیان داشت: هنگامی که کشیشان مسیحی گالیله و کوپر لیک را با بیان متحرک بودن کره زمین به دادگاه احضار و محاکمه کردند از آنها تعهد گرفتند که این حرف را نزنند در صورتی که قرن ها قبل از این اسلام می گفت کره زمین متحرک و سیار است و سپس در اروپا حقیقت گفته اسلام روشن شد.
استاد عالی حوزه علمیه خوزستان با اشاره به این که گاهی اسلام علم و دانش را دسته بندی می کند و در این حدیث امام علی(علیه السلام) علوم را به چهار دسته تقسیم می کنند، به این معنا نیست که چهار دسته هستند، خاطرنشان کرد: در حقیقت دیگر علوم مشتقات آنها هستند و یا این چهار قسم مهم ترین علوم می باشند.
وی با اشاره به این که فقه، نخستین علمی است که امام علی(علیه السلام) در این حدیث به آن اشاره می کنند، اظهار داشت: آیات بسیاری درباره فقه و جایگاه فقها و فضیلت تفقه در دین آمده و بزرگ ترین علم فقه است؛ چراکه برای حفظ دین علم فقه لازم می باشد.
حضرت آیت الله شفیعی با اشاره به این که برای افراد در زمینه فقه به صورت اجتهادی و برای کسانی که متمکن نیستند به صورت تقلید از مجتهد در حوزه علم فقه لازم است، گفت: علم دومی که امام علی(علیه السلام) به آن اشاره کردند طب و برای بدن است.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که بدن ها باید سالم باشند تا بتوان دین را به شکل صحیح انجام داد، ابراز داشت: نحو علم سومین است که انسان با استفاده از آن به درستی سخن می گوید.
وی با اشاره به این که مقصود از نحو به طور کلی دستور زبان است که انسان باید بداند چگونه با مردم سخن بگوید تا مطلب خود را به دیگران برساند، خاطرنشان کرد: چهارم، علم نجوم و دانستن آن برای شناختن زمان ها لازم است؛ انسانی که می خواهد در فقه متدین شود، احکامی دارد و بسیاری از آن متوقف بر شناخت زمان و جایگاه دانستن آن در علم نجوم است.
این مقام مسئول ادامه داد: اسلام که گفته نجوم لازم است در جاهایی هم آن را حرام کرده و آن هنگامی است که منجم بخواهد از غیب خبر دهد.
- ۹۴/۰۹/۱۳
- ۲۵۲۵ بیننده|
- ۲۷۰۵ نمایش|
- |
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.