پایگاه خبری مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

پایگاه خبری

مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

پایگاه خبری مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

مسجد آیت الله شفیعی یکی از قدیمی‌ترین مساجد اهواز است که درسال 1308(ه.ق) تاسیس شده است.
بیش از پنجاه سال است که حضرت آیت الله سید علی شفیعی (که هم اکنون نماینده مردم استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری هستند) امامت جماعت این مسجد را بر عهده داشته و به خدمت به اسلام و انقلاب اسلامی همت گماشته‌اند.
مسجد آیت الله شفیعی در دوران دفاع مقدس سنگری مهم برای رزمندگان اسلام محسوب می شد.
هم اکنون نیز جوانان این مسجد با عشق به امام راحل و آرمان‌های انقلاب لحظه‌ای از تلاش برای خدمت به اسلام و انقلاب اسلامی کوتاهی نمی‌کنند.

معرفی کتاب
سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)
سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)

به مناسبت مبعث نبی مکرم اسلام حضرت محمّد مصطفی(ص) به معرفی کتاب «سیری در سیره پیامبر اعظم (ص)» حضرت آیت الله شفیعی می پردازیم:

کتاب «سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)» مجموعه ای مدون از سه مصاحبه روزنامه نور خوزستان با حضرت آیت الله شفیعی می باشد که در سال های 1385 و 1386 هجری شمسی صورت گرفته است.

آخرین مطالب
  • ۰
  • ۰

حجت‌‌الاسلام والمسلمین سید محسن شفیعی، رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان در چهاردهمین نشست کلام ولایت که شامگاه گذشته ۱۳ بهمن در مسجد آیت‌الله شفیعی برگزار شد، ضمن تبریک دهه فجر انقلاب اسلامی، با بیان اینکه انقلاب اسلامی در آستانه چهلمین سالگرد خود قرار دارد، گفت: طبیعتاً اتفاق‌های بزرگی افتاده است که منشأ تحولات و حوادث هستند. نسل‌هایی که دوره گذشته را دیدند و برای آنها امکان مقایسه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از آن وجود داشته باشد، به تدریج دارند از صحنه خارج می‌شوند و نسل‌هایی دارند پا به میدان می‌گذارند که فضای دوران انقلاب اسلامی را ندیده‌اند. ارجاع آنها به گذشته، ارجاع تاریخی است.

وی با بیان اینکه تبیین نسبت آرمان‌های انقلاب اسلامی با وضع موجود برای نسل‌های جدید، کار پیچیده و دشواری است، گفت: معیار در فهم و تبیین انقلاب اسلامی امام و اندیشه امام است؛ به این دلیل که انقلاب اسلامی یک معمار و راهبری دارد. اگر بخواهیم بدانیم انقلاب اسلامی به دنبال چه چیزی بوده است، امروز قطعاً باید تاریخ را مرور کنیم و به ویژه امام را مرور کنیم.


اگر بخواهیم تاریخ بدون انحراف را دریافت کنیم باید به امام رجوع کنیم

حجت‌الاسلام والمسلمین شفیعی ادامه داد: مقدمه صحیفه نور که به قلم مقام معظم رهبری نوشته شده است، را بخوانید. آنجا ایشان می‌فرماید: مطالب حضرت امام خمینی(ره) تاریخ انقلاب و چشم‌انداز انقلاب اسلامی هستند. اگر بخواهیم تاریخ بدون انحراف را دریافت کنیم باید به امام رجوع کنیم.

نویسنده «در جستجوی راه: هشت گفتار پیرامون انقلاب اسلامی» با بیان اینکه امام خمینی(ره) علی‌الدوام به طور روشن و واضح مسیر را به مردم می‌گفت، اظهار کرد: وقتی صحیفه نور را می‌خوانیم می‌بینیم امام مرحله به مرحله جمعیت را حرکت داده است، همه چیز را تبیین کرده و گفته است که مسیر کجاست. به اعتقاد ما معیار در فهم انقلاب اسلامی، امام و آنچه از امام به جا مانده، است.


صحیفه به ما فرصت همراهی به دور از پیرایه، با انقلاب اسلامی را می‌دهد

وی با بیان اینکه قرائت تاریخی امام خیلی قابل اعتماد است، گفت: صحیفه به ما فرصت همراهی به دور از پیرایه، با انقلاب اسلامی را می‌دهد. امام از جنس رهبرانی است که به تعبیر خودشان بنایشان این است که به تکلیفشان عمل کنند و مسائل را با مردم در میان بگذارند. در مقاطع مختلف در صحیفه این را می‌بینیم و امام در دوران مختلف مرحله به مرحله مردم را رشد می‌دهد و با خود جلو می‌برد. این از ویژگی‌های امام است که در عین اینکه یک فیلسوف است بیانش عرفی و عمومی فهم است.

حجت‌الاسلام والمسلمین شفیعی تأکید کرد: باید در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی برای نسل‌های نو مجدداً بازگشتی به امام داشته باشیم که بتوانیم تلقی صحیح از انقلاب اسلامی و حوادث آن روز را منتقل کنیم.

رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان ادامه داد: نکته دیگر، نسبت وضع موجود با وضع موعود است؛ یعنی بنا بود با پیروزی انقلاب اسلامی چه اتفاقی بیفتد. این را به طور دقیق شناسایی کنیم و بعد شرایط موجود را با آنچه قرار بود اتفاق بیفتد بسنجیم. به چند درصد از آنچه قرار بود برسیم، رسیده‌ایم؟ و در مرحله بعد ببینیم به آن بخش‌هایی که نرسیدیم چرا نرسیدیم؟

وی تصریح کرد: امروز در فضاهای روشنفکری گفته می‌شود که به نخبگان دیگری نیازمندیم، باید انقلاب دیگری شود. آیا به اصلاح و بازگشت به اصول نیازمندیم یا باید انقلاب دیگری شود؟ معتقد نیستم که ما آسیب‌ها را با توجیه غیرواقعی و غیرصحیح پاسخ دهیم. اما به این قضیه معتقدم در موجی که به راه بیفتد ما بی‌هدف همراه نشویم. یعنی واقعاً این مسئله بررسی شود که آیا آن آرمان‌ها و چشم‌انداز را از اول خیالی و توهمی ترسیم کردیم؟ آیا دست یافتنی نبود؟ یا نه آن چشم‌انداز درست بود، ضعف در این طرف بود؟ یا آنهایی که قرار بود راه را به ما نشان دهند اشتباه ما را جلو بردند؟ این‌ها خیلی متفاوت است.

نویسنده «در جستجوی راه: هشت گفتار پیرامون انقلاب اسلامی» افزود: مسئله بعد این است که اگر جاهایی ما به اهداف از پیش تعیین شده نرسیدیم، آیا انقلاب اسلامی به اهدافش نرسیده است؟ یا سازوکار دولت جمهوری اسلامی به اهدافش نرسیده؟ یعنی آیا دولت یا حتی فراتر از آن؛ سه قوه، آینه تمام‌نمای انقلاب اسلامی هستند یا بخشی از تحقق‌دهندگان آرمان‌های انقلاب اسلامی هستند؟ اینها را حداقل ما به عنوان کسانی که با نسل‌های جدید در مواجهه هستیم، باید جواب دهیم. یک مطلب که از این اینها بالاتر است، نسبت مسائل با اسلام است. به فرموده امام اگر به واسطه کار ما یک کسر و انکساری به وجود بیاید، اسلام سیلی خواهد خورد.


امام از دست‌نیافتنی‌ها با ما صحبت نکردند

حجت‌الاسلام والمسلمین شفیعی با بیان اینکه آنچه امام پیش روی ما قرار دادند، دست‌یافتنی است، گفت: امام از دست‌نیافتنی‌ها با ما صحبت نکردند. اما این هم معلوم باشد که تصور اینکه ما یک سازوکار را کنار بزنیم و یک سازوکاری را جلو بیاوریم و بدون اینکه برای سازوکار جدید تلاش بکنیم و زحمت بکشیم و هزینه بدهیم، می‌توانیم این کار را انجام دهیم، تصور غلطی است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه پیامبران برای این مبعوث شده‌اند که بشریت را در مسیر درستی قرار دهند، گفت: خداوند متعال در گزارشی تاریخی که برای ما در قرآن نقل می‌کند‌ به ما می‌گوید: نه انبیاء به آسانی توانستند این کار را انجام دهند و نه امت‌ها به آسانی زیر بار کار آمدند. چشم‌اندازی که خدای متعال برای جامعه بشری ترسیم می‌کند آن نقطه‌ای است که انبیاء باید دست انسان را بگیرند و به آنجا برسانند؛ اما نه انبیاء به راحتی این کار را انجام می‌دهند و نه جوامع به سادگی به آن مسیر می‌رسند. پیامبر مکرر به استقامت مأمور شده است: «فأسقم کما أمرت و من تاب معک»(هود، ۱۲) پیامبر فرمود: «سوره هود مرا پیر کرد»؛ چراکه امت را در این استقامت همراه کردن دشوار است.


امام حرف نشدنی نداشت

رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان ادامه داد: آنچه امام(ره) گفته‌اند بدون تردید دست یافتنی است و تجربه تاریخی نشان داده است رهبری دینی ۸ سال یک جنگ نابرابر را مدیریت کرد و نشان داد می‌شود مشت در برابر درفش و خون در برابر شمشیر قرار بگیرد. امام حرف نشدنی نداشت. افق امام خیلی بلند بود که غایت مطلوب ما نصب پرچم «لا اله الا الله و محمد رسول الله» بر فراز قلل عالم است. اما اینها هم دست‌یافتنی هستند.


باید بتوانیم بین ناکارآمدی متولیان امور و کارآمدی اندیشه‌های امام تفکیک ایجاد کنیم

حجت الاسلام و المسلیمن شفیعی با بیان اینکه امام راحل براساس اندیشه دینی صحبت می‌کرد و سنت‌های الهی را باور داشت، گفت: یکی از مشکلات ما امروز در دفاع از اندیشه امام این است که کاستی‌ها در حوزه عمل مستند به آرمان‌ها و اندیشه امام نشود. امروز بخشی از مسئولان کشور به کارآمدی اندیشه امام معتقد نیستند. رسماً بعضی از مسئولان کشور معتقد هستند که تاریخ اندیشه امام تمام شده است. آن کار دشواری که بر عهده ماست این است که بتوانیم بین ناکارآمدی مسئولان و متولیان امور و کارآمدی اندیشه‌های امام تفکیک ایجاد کنیم و این تفکیک باید عالمانه و محققانه انجام شود.


اساسی‌ترین رسالت نظام سلطه در حال حاضر اثبات ناکارآمدی نظام دینی است

وی با تاکید براینکه به واقع اساسی‌ترین رسالت نظام سلطه در حال حاضر اثبات ناکارآمدی نظام دینی است، افزود: حال باید در برابر این مسئله چه کرد؟ انسان احساس می‌کند به رویش جدیدی در همه سطوح انقلاب اسلامی در سطوح مدیران، کارگزاران نیاز است که این رویش بر اساس تربیت مبتنی بر اندیشه امام است. در سال‌های اول انقلاب اسلامی عبور از فضای سخت و دشواری همچون جنگ و ... با کمک جوانان معتقد به امام خمینی(ره) ممکن بود.


مدیری که ساعت ۹ سر کار بیاید به درد انقلاب اسلامی نمی‌خورد

رئیس دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگا‌ه‌های خوزستان تصریح کرد: امروز ما با مدیرانی مواجه هستیم که گاهی خسته هستند، گاهی به عافیت‌طلبی مایلند و گاهی مشغول دنیا شدند؛ با این همه حجم کارهای بر زمین مانده مدیری که ساعت ۹ بر سر کار خود حاضر می‌شود به درد انقلاب اسلامی نمی‌خورد، اینها نمی‌توانند انقلاب را در آرمان‌هایش کمک کند. حجم دستاوردهایی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی حاصل شده با گذشته قابل قیاس نیست اما، این موضوع بسیار هزینه‌بر است تا به اعتقاد و باوری برای نسل‌های جدید تبدیل شود که بتوانند مشکلات را تحمل کند.

حجت الاسلام و المسلیمن شفیعی بیان کرد: در ادعای خود مبنی بر اینکه «امروز نظام سلطه به دنبال ناکارآمدی نظام دینی است» راسخ هستم؛ به طور مثال در مقوله اختلاس، آنقدر این واژه تکراری شده که هر روز فردی، فرد دیگری را در کشور به اختلاس متهم می‌کند. در این میان مسابقه بزرگ کردن ارقام اختلاس عادی نیست و یقین دارم که نظام سلطه فارغ از اینکه در این میان متهم در این اختلاس‌ها و اتهام زننده کیست، این برایش مهم است که چهره نظام اسلامی اینگونه شکل بگیرد که مجموعه‌ آدم‌هایی دزد در این نظام هستند که از درد فقیران بی‌خبرند. این دیگر فرای چپ و راست است؛ این خطری است که ما را تهدید می‌کند. فصل جدیدی باید از این میان برآید و مطابق با اندیشه امام کار و حرکت کند.


دهه فجر را در گفتمان کشور به ارائه گزارش کارها تبدیل نکنیم/ در دهه فجر باید اندیشه امام را بازخوانی کرد

وی افزود: آرمان‌ها همیشه اول شعار دیده شدند، کار بزرگی که امام انجام داد این بود که «می شود»؛ این «می‌شود» را ما تجربه کردیم اما الان از آن فاصله گرفتیم؛ اساس تأکید مقام معظم رهبری بر اندیشه امام راحل بر همین مبنا است. دهه فجر را در گفتمان کشور به ارائه گزارش کارها تبدیل نکنیم، بلکه در دهه فجر باید اندیشه امام را بازخوانی کرد. آنچه که امام درباره انقلاب گفت با روحیه جهادی و پرهیز از ذخایر دنیوی به دست می‌آید. در دهه فجر خط امام و وعده‌های امام خوانده و دیده شود.


انقلاب اسلامی جستجوگر یک نظام اجتماعی نوین توحیدی است

حجت‌الاسلام و المسلمین شفیعی تصریح کرد: انقلاب اسلامی جستجوگر یک نظام اجتماعی نوین توحیدی است. این نظام اجتماعی در مرحله عملیاتی به ابزار و سازوکارهایی نیاز دارد، آن سیاست‌گذاری متناسب در حوز‌ه‌های مختلف باید اجرا شود. قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی باید اجزای منظومه‌ و تحقق‌بخش منشور آرمان موردنظر امام راحل که همان جامعه فاضله است، باشند.

دیدگاه (۰)

هیچ دیدگاهی هنوز ثبت نشده است

ارسال دیدگاه

بدیهی است که همه دیدگاه‌های شما خوانده شده و برای انتشارشان، ملاک‌ها و معیارهایی لحاظ می‌شود؛ بنابراین، برای درج دیدگاه خود، رعایت برخی چهارچوب‌های اخلاقی ضروری است:

لطفاً دیدگاه خود را به زبان فارسی بنویسید، پیام های غیر فارسی منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا، نسبت به اشخاص حقیقی و حقوقی باشد منتشر نخواهد شد.

در صورتی که تمایل به ارسال نظر به صورت خصوصی دارید، تیک گزینه خصوصی را بزنید.

از ارسال دیدگاه های تبلیغاتی و یا حاوی لینک، خودداری کنید، پیام های نامرتبط با متن، تأیید نمی شوند.

لطفاً دیدگاه‌تان تا حد امکان مربوط به همین نوشته باشد.

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
یادداشت سردبیر
جدول پخش مصاحبه انتخاباتی حضرت آیت الله شفیعی
جدول پخش مصاحبه انتخاباتی حضرت آیت الله شفیعی

جدول پخش مصاحبه انتخاباتی حضرت آیت الله شفیعی با صداوسیمای مرکز خوزستان

سخنرانی حضرت آیت الله شفیعی در جمع رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس

دریافت

مدت زمان: 18 دقیقه 51 ثانیه

آخرين ديدگاه‌ها
پاسخ: سلام از طریق کتابخانه ...
  • ۱۸بهمن۰۰ - ۱۲:۰۴ - فاطمه
    🤔
مسجد حضرت آیت الله شفیعی