پایگاه خبری مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

پایگاه خبری

مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳

پایگاه خبری مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

مسجد آیت الله شفیعی یکی از قدیمی‌ترین مساجد اهواز است که درسال 1308(ه.ق) تاسیس شده است.
بیش از پنجاه سال است که حضرت آیت الله سید علی شفیعی (که هم اکنون نماینده مردم استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری هستند) امامت جماعت این مسجد را بر عهده داشته و به خدمت به اسلام و انقلاب اسلامی همت گماشته‌اند.
مسجد آیت الله شفیعی در دوران دفاع مقدس سنگری مهم برای رزمندگان اسلام محسوب می شد.
هم اکنون نیز جوانان این مسجد با عشق به امام راحل و آرمان‌های انقلاب لحظه‌ای از تلاش برای خدمت به اسلام و انقلاب اسلامی کوتاهی نمی‌کنند.

معرفی کتاب
سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)
سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)

به مناسبت مبعث نبی مکرم اسلام حضرت محمّد مصطفی(ص) به معرفی کتاب «سیری در سیره پیامبر اعظم (ص)» حضرت آیت الله شفیعی می پردازیم:

کتاب «سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)» مجموعه ای مدون از سه مصاحبه روزنامه نور خوزستان با حضرت آیت الله شفیعی می باشد که در سال های 1385 و 1386 هجری شمسی صورت گرفته است.

آخرین مطالب
  • ۰
  • ۰

رئیس دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه‌های خوزستان گفت: ماه رمضان در قرآن کریم، ماهی است که قرآن این کتاب آسمانی در آن نازل شده است؛ رمضان ماه هدایت و بندگی است و با اراده پروردگار در ماه رمضان موانع از سر راه برداشته می‌شود.

خبرگزاری تسنیم از اهواز، برای آگاهی بیشتر از اعمال و ضرورت‌های این ماه مبارک با حجت الاسلام والمسلمین سیدمحسن شفیعی، رئیس دفاتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان به گفت‌وگو پرداخته است.

مشروح این گفت‌وگوی صمیمی به همراه نکات قابل تامل مصاحبه را در ادامه می‌خوانید:


تسنیم: ضمن قدردانی از شما که وقتتان را در اختیار ما گذاشتید لطفا درباره اهمیت و فضیلت ماه رمضان و چگونگی استفاده اقشار مختلف به ویژه جوانان از این ماه مبارک توضیح دهید.


حجت الاسلام والمسلمین شفیعی: درباره مختصات و ویژگی ماه رمضان، نیاز به زحمت زیادی نداریم چرا که در روایات و احادیث اهل بیت(علیهم السلام) و چند سخنرانی مبسوط رسول اعظم(ص) و آیات مبارک قرآن کریم این موضوع مطرح شده است.

ماه رمضان در قرآن کریم، ماهی است که قرآن این کتاب آسمانی در آن نازل شده است؛ رمضان ماه هدایت و بندگی است و با اراده پروردگار در ماه رمضان موانع از سر راه برداشته می‌شود.

در ماه مبارک رمضان درب‌های رحمت الهی باز و درب‌های دوزخ الهی نیز بسته می‌شود و شیاطین در بازداشت موقت قرار می‌گیرند. در هیچ ماهی از سال شیاطین در زنجیر و حبس قرار ندارند به طوری که در 11 ماه سال دست آنها باز است و با فعالیت‌هایشان بر روی جوانان به عنوان گوهر وجودی که همه طالب او هستند زشتی‌ها و پلیدی‌ها را بمباران می‌کنند.

خداوند متعال در ماه رمضان بی‌حساب اجر و مزد عنایت می‌کند و این مطالبی است که همه با آن آشنا هستند اما اگر بخواهیم با رویکرد جوانی به این مساله بپردازیم می‌توان گفت بیشترین آسیبی که به جوانان در حوزه دین‌داری وارد می‌شود فشار زندگی مادی و عوامل بی‌بند و باری همچنین مسائلی است که گاهاً حرکت در مسیر مستقیم را دشوار می‌کند.


تسنیم: در ماه رمضان انسان به طاعت و عبادت راغب‌تر است؛ دلیل این موضوع چیست؟ جلوه‌های ماه رمضان که آن را از دیگر ماه متمایز کرده چه مسائلی است؟


حجت الاسلام والمسلمین شفیعی: در ماه رمضان اتفاقی که می‌افتد به اذن خداوند متعال، شیاطین در حبس قرار می‌گیرند و تیراندازی و سلاح آماده به شلیک آنها از کار می‌افتد پس برای جوان‌ها فرصت نشاط معنوی و قدرت مانور ایجاد می‌شود تا بتوانند از معنویت این ماه استفاده کنند.

نشانه این مطلب در احیاهای ماه مبارک رمضان قابل مشاهده است. احیا عملی همراه با شب زنده‌داری و نخوابیدن شب تا صبح است با وجود اینکه انسان در سن جوانی بسیار به خواب علاقه‌مند و متمایل است ولی در احیاهای شب‌های قدر ماه رمضان حضور جوانان چشمگیرتر است.

شب بیدار ماندن، عبادت کردن، گریستن، قرآن بر سر گرفتن به دلیل آن است که نشاط معنوی مجال پیدا می‌کند که به نمایش درآید و به رویت گذاشته شود. الحمدالله جلوه‌های زیبایی از کارهای سخت در ماه رمضان را مشاهده می‌کنیم. روزه‌داری در ماه گرم، راهپیمایی روز قدس، پیاده‌رویی با زبان روزه در زیر آفتاب، شب تا سحر بیدار ماندن که خداوند متعال این جلوه‌ها را توفیق می‌دهد و ملت ما در ماه رمضان به آنها عمل می‌کنند.


تسنیم: آیا اثرگذاری ماه رمضان بر انسان نسبی یا دائمی است؟ چگونه می‌توان تداوم این اثر بخشی را تقویت کرد؟


حجت الاسلام والمسلمین شفیعی: اثرگذاری عبادت و روزه‌داری در ماه مبارک رمضان نسبی است و قطعا وجود دارد البته بحث در مراتب و میزان آن است. در هیچ ماهی از سال خوابیدن در آن عبادت، نفس کشیدن تسبیح، تلاوت یک آیه همانند ختم قرآن نیست پس تأثیر و برکات این ماه قطعی است.

دغدغه نخستی که وجود دارد این است که تاثیر ماه رمضان بر روی انسان حداکثری باشد و دغدغه دومی نیز آن است که چکار کنیم بعد از ماه رمضان اثرگذاری ادامه پیدا کند. میزان تاثیر بستگی به سطح معرفت و همت اشخاص دارد.

باید در نظر گرفت همانگونه که جبهه حق کار می‌کند جبهه باطل نیز بیکار ننشسته و او نیز حمله، تیراندازی، شهید و تلفات می‌گیرد. اگر آن حجم مقابله و ناهنجاری دشمن قسم خورده نبود تاثیر آنچه در ماه رمضان وجود داشت خیلی از این بیشتر بود.

بسیار تاکید شده که تلاش کنید پس از ماه مبارک رمضان همه این فرصت‌های معنوی را از خودتان دور نکنید. اصلا چرا خداوند متعال از 12 ماه، یک ماه از سال را به این عبادات، مختصات و ویژگی‌ها قرار داده است و چرا دو ماه را نگفته است؟

اگر از ماه مبارک رمضان و ظرفیت آن به خوبی استفاده کنیم می‌توانیم 11 ماه دیگر سال را با همین سوخت و ذخیره پیش ببریم به طوری که از این ظرفیت در ماه‌های دیگر استفاده شود و آن زمان که مقداری از این ذخیره فروکش کند ماه رمضان سال بعد آغاز می‌شود و شعله دوباره بالا می‌گیرد.


تسنیم: توصیه جنابعالی به مردم به ویژه جوانان درباره ماه رمضان چیست؟ برنامه‌های مومنان در این ماه چه اعمالی است؟


حجت الاسلام والمسلمین شفیعی: مردم سعی کنند از ماه مبارک رمضان استفاده حداکثری کنند و جوان‌های ما سعی کنند که فرصت این یک ماه را بیش از دیگران مغتنم شمارند. سرمایه‌ای که از این ماه بدست می‌آید را باید حفظ کنیم تا با استفاده از آن بتوانیم  11 ماه دیگر را جلو ببریم.

راس همه برنامه‌ها در ماه مبارک رمضان روزه واجب است که در رأس عبادات قرار دارد به طوری که در قرآن آمده است«کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتقون».

مرحله بعد که باید بر روی آن تاکید کرد تلاوت قرآن همراه با تدبر است. در روایات ذکر شده که «لِکُلِّ شَیْ‌ءٍ رَبِیعٌ وَ رَبِیعُ الْقُرْآنِ شَهْرُ رَمَضَان» و این بیانگر نمای بیرونی کار و جلوه درونی آن نیز تلاوت با تدبر است.

از امام رضا(علیه السلام) روایتی ذکر شده با این مضمون که «وقتی قرآن را قرائت می‌کنم هنگامی که به آیات عذاب می‌رسم تامل می‌کنم که یک امت چه کرده خداوند آنها را عذاب داده است و هنگامی که به آیات نعمت و رحمت می‌رسم به دلیل نازل شدن آن نیز تامل می‌کنم».

بنده به جوانان قرائت قرآن همراه با تدبر را توصیه می‌کنم؛ این عمل نشاط را به همراه خواهد داشت. از محروم علامه طباطبایی نقل شده که در هر ختم قرآن جدیدی نکاتی را می‌یابم که در ختم قرآن قبلی بدست نیاورده‌ام و این مطلب دائم در من شوق و شور ایجاد می‌کند که دائما قرآن را ختم کنم.

بحمدالله در فضای جمهوری اسلامی ایران به برکت خون شهدا و مجاهدت‌های امام بزرگوار فرصت برای تبلیغ دین بسیار زیاد شده است، برنامه‌های مذهبی صدا و سیما، رسانه‌های خبری، گروهی و جمعی، سخنرانی‌های علما، برنامه‌های مبلغان دینی از جمله آنها است.

همچنین در عرصه تبلیغ دین در سطح کشور برنامه‌ها برای ذائقه‌های مختلف تولید می‌شود، این برنامه‌ها در کیفیت‌ها، ساعات و اشکال مختلف هستند و اگر کسی از این همه ظرفیت موجود استفاده نکند خسارت کرده است.


تسنیم: در یک جمله چگونه بیشتر از این ماه بهره ببریم؟ 


حجت الاسلام والمسلمین شفیعی: با یک روزه خوب، تلاوت قرآن با تدبر و استفاده از جلسات معنوی و مذهبی ماه مبارک رمضان می‌توان این برکات را تا ماه رمضان سال آینده تداوم بخشید.

دیدگاه (۰)

هیچ دیدگاهی هنوز ثبت نشده است

ارسال دیدگاه

بدیهی است که همه دیدگاه‌های شما خوانده شده و برای انتشارشان، ملاک‌ها و معیارهایی لحاظ می‌شود؛ بنابراین، برای درج دیدگاه خود، رعایت برخی چهارچوب‌های اخلاقی ضروری است:

لطفاً دیدگاه خود را به زبان فارسی بنویسید، پیام های غیر فارسی منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا، نسبت به اشخاص حقیقی و حقوقی باشد منتشر نخواهد شد.

در صورتی که تمایل به ارسال نظر به صورت خصوصی دارید، تیک گزینه خصوصی را بزنید.

از ارسال دیدگاه های تبلیغاتی و یا حاوی لینک، خودداری کنید، پیام های نامرتبط با متن، تأیید نمی شوند.

لطفاً دیدگاه‌تان تا حد امکان مربوط به همین نوشته باشد.

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
یادداشت سردبیر
جدول پخش مصاحبه انتخاباتی حضرت آیت الله شفیعی
جدول پخش مصاحبه انتخاباتی حضرت آیت الله شفیعی

جدول پخش مصاحبه انتخاباتی حضرت آیت الله شفیعی با صداوسیمای مرکز خوزستان

سخنرانی حضرت آیت الله شفیعی در جمع رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس

دریافت

مدت زمان: 18 دقیقه 51 ثانیه

آخرين ديدگاه‌ها
پاسخ: سلام از طریق کتابخانه ...
  • ۱۸بهمن۰۰ - ۱۲:۰۴ - فاطمه
    🤔
مسجد حضرت آیت الله شفیعی