پایگاه خبری مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

پایگاه خبری

مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

پایگاه خبری مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

مسجد آیت الله شفیعی یکی از قدیمی‌ترین مساجد اهواز است که درسال 1308(ه.ق) تاسیس شده است.
بیش از پنجاه سال است که حضرت آیت الله سید علی شفیعی (که هم اکنون نماینده مردم استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری هستند) امامت جماعت این مسجد را بر عهده داشته و به خدمت به اسلام و انقلاب اسلامی همت گماشته‌اند.
مسجد آیت الله شفیعی در دوران دفاع مقدس سنگری مهم برای رزمندگان اسلام محسوب می شد.
هم اکنون نیز جوانان این مسجد با عشق به امام راحل و آرمان‌های انقلاب لحظه‌ای از تلاش برای خدمت به اسلام و انقلاب اسلامی کوتاهی نمی‌کنند.

معرفی کتاب
سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)
سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)

به مناسبت مبعث نبی مکرم اسلام حضرت محمّد مصطفی(ص) به معرفی کتاب «سیری در سیره پیامبر اعظم (ص)» حضرت آیت الله شفیعی می پردازیم:

کتاب «سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)» مجموعه ای مدون از سه مصاحبه روزنامه نور خوزستان با حضرت آیت الله شفیعی می باشد که در سال های 1385 و 1386 هجری شمسی صورت گرفته است.

آخرین مطالب
  • ۱
  • ۰

رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های خوزستان گفت: در حوزه گفتمان رهبری به فرهنگ سازی نیازمندیم و این فرهنگ در لحظه های حساس خود را نشان می دهد. / نهی رهبری با هیچ توجیهی قابل انجام نیست.

 

حضرت حجت الاسلام و المسلمین سیدمحسن شفیعی در جلسه تحلیلی "کلام ولایت" که شب گذشته در مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز برگزار شد، اظهار کرد: موضوع و محور این نشست، موضوعی است که گذشت زمان از ارزش و اهمیت آن کم نمی کند؛ حرکتی که امام خمینی (ره) آغاز کرد و در 22 بهمن 57 به پیروزی رسید، حرکت عظیم و بزرگی بود و می بینیم که امام از انقلاب با عنوان معجزه قرن یاد می کند. در واقع احیاء حرکت انبیاء در قرن حاضر به دست امام خمینی (ره) شکل گرفت.

 

وی افزود: وقتی به سال های پیش از پیروزی انقلاب و همچنین سال های پس از آن نگاه می کنیم، می بینیم که نقش رهبری و مدیریت امام (ره) بسیار تعیین کننده بود و امام به این موضوع اهتمام ویژه داشت که این حرکت از مشروعیت دینی اش فاصله نگیرد و از لغزش و انحراف به سمت روشنفکری غیردینی و یا تحجر اجتناب شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین شفیعی تصریح کرد: امام خمینی (ره) بر این موضوع اهتمام داشت که مفاهیمی را با اتکا به دین به جامعه عرضه کند که در دنیای امروز کارآمد باشند و به نیازهای بشری پاسخ بدهند. به عملکرد امام در این سال ها که نگاه می کنیم، می بینیم که چگونه انقلاب را در مسیر درست خودش مدیریت کرد. در سال های پس از پیروزی انقلاب نیز سیر تعالی و کمال را در فرمایاشات امام می بینیم و اوج عظمت امام نیز در سال های پایانی عمر ایشان است. با اینکه امام انسانی بود که در سه دهه نخست زندگی در فقه، اصول، عرفان و فلسفه مجتهد بود و تا پیش از 30 سالگی در همه عرصه ها به اجتهاد رسیده بود، ولی وقتی بیانات و موضع گیری های دو سال پایانی عمر امام را بررسی می کنیم، احساس عظمتی متفاوت ایجاد می شود و حرف ها و صحبت ها نشان می دهد که امام در آن سال ها در نقطه کنده شدن از زمین و اتصال به آسمان قرار دارد.

 

رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های خوزستان خاطرنشان کرد: امام (ره) در مراحل رهبری و مدیریت انقلاب مدارج و مراتبی را طی کرد و اوج تعالی را پشت سر گذاشته تا لحظه ای که به عالم بالا متصل شد. مشروعیت این انقلاب و این حرکت، از ولایت است. حتی در حوزه هایی که مردم به میدان می آیند و رای می دهند، باز هم ولایت است که به حرکت مشروعیت می دهد؛ زمانی که صحبت از مردم سالاری است، مردم سالاری دینی است و نباید از دین فاصله ای داشته باشد.

 

وی ادامه داد: در نظام اسلامی، پس از آنکه مردم رییس جمهور را با رای خود انتخاب می کنند، مساله تنفیذ را داریم و رهبری، کاندیدایی را که اکثریت آراء را به دست آورده، در مقام ریاست جمهوری منصوب و رای مردم را تنفیذ می کند و این مساله مبنایی و اعتقادی است. مشروعیت ساختار اسلامی برگرفته از اذن و اجازه ولی فقیه است، آنچنان که در زمان ظهور همه چیز به اذن امام است.

 

شفیعی گفت: انقلاب اسلامی بدون ولایت و حضور ولی فقیه معنی پیدا نمی کند و هر کس که چنین سخنی را بر زبان جاری کند، قرائت دینی درستی ندارد. اصول و پایه، دینی است و نگاه غیر دینی درست نیست؛ زمانی که به این موضوع توجه کردیم، آن زمان است که در نظام اسلامی، همه حرکت ها در جامعه و انتخاب مسیر در نظام دینی باید بر ولی فقیه عرضه و با ولایت تنظیم شود و اجازه و رضایت ولی فقیه، بلکه حتی میل و توصیه ولایت باید از ناحیه افراد متدین مورد توجه قرار گیرد و اگر در موردی، شخص ولی فقیه مساله ای را مناسب نداند، آن مساله مشروعیت ندارد.

 

وی افزود: همه افرادی که به نظام اسلامی اعتقاد دارند باید توجه کنند که مشروعیت حرکت به ولایت است و اگر ولی فقیه گفت که فلان مساله حرام و یا ممنوع است و یا فلان حرکت مردود است، آن مساله فاقد مشروعیت است، حتی اگر رنگ و لعاب دینی و مذهبی داشته باشد؛ این بحث جناحی یا سیاسی نیست، بلکه بحث کاملا اعتقادی است و افرادی که خود را با ولایت تنظیم می کنند، عاقبت به خیر می شوند و مشروعیت نظام به نظر و رای ولی فقیه عادل و جامع الشرایط است و تنها با این نوع نگاه است که دیگر بین امام و رهبری فاصله ای نمی ماند.

 

رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های خوزستان تصریح کرد: در دوران شکل گیری انقلاب، فضا در این جهت فضای مثبتی بود و در حوادثی که پیش می آمد، مردم به حرف امام بودند. در اواخر عمر پهلوی دولت هایی روی کار آمدند و مهره هایی را عوض کردند، ولی حرف امام یکی بود و می گفت که این رژیم مشروعیت ندارد، در نتیجه مردم نیز بین بختیار و شریف امامی و دیگر افراد تفاوتی قائل نشدند و تلاش پهلوی در این بازی به نتیجه نرسید. در سال های پس از انقلاب نیز امام یک تنه در میدان بود و در همه این سال ها مردم نسبت به امام تسلیم بودند. در سال های بعد از انقلاب نیز دیدیم که نگاه مردم نسبت به امام به همین صورت بود و در نتیجه کشور از حوادث بزرگ و دشوار به سلامت عبور کرد و اوج موضوع نیز در پذیرش قطعنامه 598 بود و با وجود اینکه پذیرش این قطعنامه دشوار بود، ولی چون امام فرموده بود، ملت پذیرفتند.

 

شفیعی خاطرنشان کرد: اعتقاد مردم به امام، انقلاب را تضمین کرد؛ زمانی امام، بازرگان را به نخست وزیری دولت موقت منصوب فرمود و وقتی هم اعلام کرد که این مسیر و روش تفکر مورد تایید نیست، جامعه با آرامش این تفکر را کنار زد. این حوادث در هر جامعه ای می تواند عواقب سنگینی به همراه داشته باشد، ولی اگر نگاه جامعه به رهبری، نگاه باور باشد، کشتی با آرامش پهلو می گیرد و طوفان ها را به آرامی می گذراند. در این مساله، آنچه نسبت به امام صورت گرفته، باید نسبت به مقام معظم رهبری نیز صورت گیرد. این مساله شخصی نیست، بلکه اعتقاد و باور و قرائت دینی است. وقتی مشروعیت حرکت با ولایت است، باید دانست که ولایت چه  می گوید.

 

وی ادامه داد: مردم در دوران امام و بعد از آن در این جهت به درستی عمل کرده اند و ملاک حرف رهبری بوده است. حسن قضیه این است که به لطف خدا اگر در هر جایی دچار هزینه شده ایم، در حوزه ولایت خیر و درستی و صواب بوده است، به دلیل اینکه ولایت مقوله ای از جنس معنویت است. پرداختن به مساله ولایت، از نگاه زمینی اشتباهی بوده که گاه از سوی برخی سر زده و این در حالی است که مساله ولایت، زمینی نیست و در عالم دیگری است و در این حوزه، لطف الهی کار را مدیریت می کند.

 

رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های خوزستان اظهار کرد: آحاد مردم باید توجه کنند که آن فردی که در جایگاه ولایت است، راه را چطور نشان می دهد و این وظیفه همه، به ویژه جوانان است که ببینند رهبری چه چیزی را تعیین می کند. اگر رهبری در جایی، مساله ای را نهی کرد، نهی رهبری با هیچ توجیهی قابل انجام نیست و اگر کسی در این زمینه توجیهی آورد، آن فرد جهان بینی کاملی ندارد. وقتی رهبری گفت که مساله ای مصلحت نیست، آن کار به هیچ وجه نباید انجام بشود. اگر رهبر می گوید که امسال سال حمایت از تولید ملی است، همه باید در این جهت کار کنند و شانه خالی کردن بیانگر جهان بینی ناقص است.

 

شفیعی گفت: شهدا بهترین الگوها در زمینه جهان بینی هستند، زیرا زمانی که امام فرمود، به میدان آمدند و از جان خود گذشتند. وجود این دو مرد بزرگوار در کشور، یعنی امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری نعمت بزرگی است و انسان احساس می کند که در اوج فضیلت و شایستگی است. امام خمینی (ره) را که بررسی می کنیم، می بینیم که همه ویژگی های مثبت در یک نفر جمع شده و به همین دلیل شاهدیم که در کلومترها آن طرف تر از ایران، افرادی شیفته شخصیت امام شده اند؛ همین اتفاق نیز با جلوه های دیگری در مورد مقام معظم رهبری واقع شده است؛ وقتی صحبت از رهبری است، بحث تنها سیاسی نیست، بلکه رهبری ظرفیت بسیار عظیمی است که باید از آن استفاده شود؛ رهبری در حوزه های مختلف مانند یک فرد کارشناس و صاحب نظر حضور دارند و این فرصتی استثنایی است؛ در مورد استفاده از این ظرفیت عظیم کوتاهی هایی شده که باید رفع شوند.

 

وی افزود: در مورد انس با رهبری باید یک فرهنگ شکل بگیرد و این وظیفه افراد مذهبی است؛ در حوزه گفتمان رهبری به فرهنگ سازی نیاز داریم و این فرهنگ در لحظه های حساس خود را نشان می دهد. ادبیات امام در جامعه ما به گفتمان رایج تبدیل شد و مردم در حوزه های مختلف، حتما جمله ای از امام بیان می کردند و فایده اش این بود که وقتی امام در لحظه ای کد می داد، آحاد جامعه پیام امام را دریافت می کردند. این فرهنگ سازی در دوران امام، واسطه گری نخبگان بین آحاد جامعه و امام را حذف کرد و ادبیات امام به ادبیات عمومی تبدیل شد. در این بخش نسبت به مقام معظم رهبری دچار کم کاری و کوتاهی شده ایم و نباید اجازه داد که این کوتاهی استمرار یابد.

 

رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های خوزستان تصریح کرد: با ادبیات و نگاه و تفسیر مقام معظم رهبری باید به صورت مداوم آشنا بود. به عنوان مثال در گفتمان علمی کشور و در حوزه جهاد علمی، گفتمان رهبری رایج شده و حتی مخالفان نیز نمی توانند خود را از گفتمان رهبری جدا کنند و در بسیاری از نخبگان علمی کشور، تاثیرپذیری از اراده رهبری مشهود است. شهدای جهاد علمی نمونه ای از این مدعا هستند و باورشان این بود که رهبری اقتدار علمی را می خواهد و عمل کردند. در حوزه سیاست نیز باید شاهد این اتفاق باشیم تا در عرصه های تصمیم گیری سرنوشت ساز با کمترین هزینه تصمیم گیری کنیم؛ برای تحقق این هدف، فرمایشات رهبری باید به صورت مداوم خوانده و بازخوانی شود.

 

شفیعی گفت: گفتمان رهبری باید به وظیفه همه افراد جامعه تبدیل شود؛ در برحی موارد مقام معظم رهبری گله کرده اند و این نشان می دهد که کوتاهی داشته ایم. اگر نائب امام زمان (عج) از حرکتی ناراضی باشد، آن حرکت مردود است. اگر رهبری تذکر دادند که حرکتی اشتباه است، باید عقبگرد کنیم. همچنین از فرصت جامعیت رهبری باید استفاده شود؛ وقتی ایشان با جامعه هنری و یا ادبی کشور دیدار می کنند، افراد حاضر در جلسه بیان می کنند که ایشان مانند یک کارشناس در حوزه های مختلف نظر می دهند و این فرصت مناسبی است و هر کس در حوزه خودش باید بر روی فرمایشات و اندیشه های رهبری کار کند.

 

وی افزود: اکنون بسیاری از پایان نامه هایی که در دانشگاه ها کار می شود، اگر نگوییم مضر، غیرمضر و خنثی هستند و حتی در مواردی مضر؛ در گفتمان رهبری جای کار بسیار است و فعالیت در این زمینه هم عبادت است. امروز عظمت رهبری محدود به مرزهای ایران نیست و گاه افرادی از امت اسلامی گله می کنند که چرا برای ایشان از واژه "امام" استفاده نمی شود، زیرا واژه امام گره خورده به واژه امت است. ولایت ظرفیت عظیمی است و باید از این ظرفیت بیشتر استفاده شود و هر فردی به هر صورت می تواند باید این کار را آغاز کند.

 

  • ۹۱/۱۲/۱۶
  • ۳۶۸۴ بیننده|
  • ۴۱۱۵ نمایش|
  • |

کلام ولایت

دیدگاه (۲)

سلام علیکم.لطفا ادرس ایملتان را برایم بفرستید،جهت ارسال تعدادی تصویر.انشاا... در جهت پویایی سایت به کار اید.
سلام علیکم.ازنشانی وبلاگ ارسالی دیدن فرمایید شاید مقبول افتاد و به کارتان آمد. موفق باشید

ارسال دیدگاه

بدیهی است که همه دیدگاه‌های شما خوانده شده و برای انتشارشان، ملاک‌ها و معیارهایی لحاظ می‌شود؛ بنابراین، برای درج دیدگاه خود، رعایت برخی چهارچوب‌های اخلاقی ضروری است:

لطفاً دیدگاه خود را به زبان فارسی بنویسید، پیام های غیر فارسی منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا، نسبت به اشخاص حقیقی و حقوقی باشد منتشر نخواهد شد.

در صورتی که تمایل به ارسال نظر به صورت خصوصی دارید، تیک گزینه خصوصی را بزنید.

از ارسال دیدگاه های تبلیغاتی و یا حاوی لینک، خودداری کنید، پیام های نامرتبط با متن، تأیید نمی شوند.

لطفاً دیدگاه‌تان تا حد امکان مربوط به همین نوشته باشد.

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
یادداشت سردبیر
جدول پخش مصاحبه انتخاباتی حضرت آیت الله شفیعی
جدول پخش مصاحبه انتخاباتی حضرت آیت الله شفیعی

جدول پخش مصاحبه انتخاباتی حضرت آیت الله شفیعی با صداوسیمای مرکز خوزستان

سخنرانی حضرت آیت الله شفیعی در جمع رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس

دریافت

مدت زمان: 18 دقیقه 51 ثانیه

آخرين ديدگاه‌ها
پاسخ: سلام از طریق کتابخانه ...
  • ۱۸بهمن۰۰ - ۱۲:۰۴ - فاطمه
    🤔
مسجد حضرت آیت الله شفیعی