در یکی از سال ها که به حج تمتع مشرف شده بودم روزی قبل از ظهر در صف جماعت مسجد النبی در مدینه طیبه نشسته و مانند دیگر نمازگزاران به انتظار اذان ظهر و شرکت در نماز جماعت بودم. در کنار من شخصی نشسته و هر کدام به کار خود مشغول بودیم.
این شخص در فرصتی که دست داد رو به من کرده و با لحنی آرام و چهره ای متبسم با زبان عربی به من گفت: «من شیخ محمّد، امام جماعت یکی از مساجد شهر انتاب در کشور ترکیه هستم.» سپس گفت: شما ایرانی هستی؟
من هم به عربی گفتم: آری
گفت: ... آیا پیامبر اسلام به شما گفته است برای حسین اشک بریزید و عزاداری کنید و بر سینه و سرتان بزنید؟ آیا پیامبر به شما فرموده: نوحوا علی موتاکم. بر مردگان خود نوحه سرایی کنید؟
گفتم: آیا شما امر و نهی و دستور العمل پیامبر اسلام را حجت می دانید؟
گفت: آری. کاملاً
گفتم: در کتب تاریخ و حدیث آمده که چون در جنگ اُحد حدود هفتاد نفر از مسلمانان به شهادت رسیدند و یکی از آنان حضرت حمزه عموی پیامبر بود، پس از جنگ شیون و گریه و سر و صدا از خانه های شهداء برپا بود جز منزل حمزه که کسی نداشت.
پیامبر اکرم فرمود: اما عمی حمزه فلابواکی له. آیا عمویم حمزه گریه کننده ندارد. از همان وقت خانواده های شهداء انصار هر روز صبحگاهان نخست به منزل حمزه می رفتند و بر او عزاداری می کردند و سپس به منازل خود رفته و به گریه و سوگواری می پرداختند. (1) آیا این عمل و این سخن از رسول مکرم اسلام (که نه تنها نهی نفرمود بلکه ترغیب و تشویق هم نمود) دلیل بر جواز عزاداری و سوگواری بر اموات و شهداء نیست؟ و برای ما حجیت ندارد؟
گفت: شاید این عمل پیامبر اسلام نسخ شده باشد.
گفتم: هیچ گاه کلمه شاید ارزش علمی ندارد و چیزی به دست نمی دهد زیرا دست کم یک کلمه شاید بر ضد آن وجود دارد، شاید نسخ نشده باشد. لذا هر چیزی که ثابت شد تا دلیل قاطع و محکم بر ضد آن و نسخ آن ارائه نشود بر اعتبار و حجیت باقی خواهند بود. لهذا اگر دلیل قطعی بر نسخ عملی پیامبر دارید ارائه کنید.
پاسخ: سکوت و نداشتن جواب
گفتم: ثانیاً: در کتـب تاریخ و حدیث آمده کـه هنگام ولادت حسین ملائکة الله از آسمان نازل شده و پیامبر را تهنیت گفتند به ولادت حسین و تسلیت به شهادت او و پیامبر پذیرای تهنیت و تسلیت آنان بود. (2) چنانکه در اوّلین سالگرد ولادت (3) او و نیز در دومین سالگرد به مناسبت پایان شیرخوارگی حسین نیز حضرت رسول مراسم سوگواری بر شهادت حسین را پیشاپیش برگزار می کرد. (4) و هم در موارد متعدد دیگر چه در خانه همسران خود و چه در جاهای دیگر (5) و (6)
آیا این همه موارد و شواهد دلیل صحت عمل شیعه نسبت به حسین بن علی نیست یا اینها همه کفر است؟
گفتم: ثالثاً: اگر شما شخصیت بزرگ و عالیقدری داشته باشید که قیامی کرده باشد و بر ضد ظلم و ستم برخاسته و تحول و انقلابی دینی، فرهنگی، سیاسی و غیره در جامعه خود ایجاد کرده باشد و پس از درگذشت او شما همه ساله مراسمی به یاد بود او بر پا کنید و عظمت قیام، افکار و انقلاب او را بازگو نموده، در شخصیت وی تجلیل و تقدیر نمایید تا اهداف و افکار او در جامعه برقرار بماند و مردم اعصار و امصار از آنها بهره برند و همیشه در حال قیام و تحول باشند آیا این کفر است، آیا این بد است؟
گفت: خیر!
گفتم: ما در جلسات و مراسم حسینی همین راه و روش را انجام می دهیم تا عظمت قیام حسین در دل ها و افکار بماند و مردم از تعلیمات و ارشادات وی استفاده کنند و بهره ببرند و همیشه متحرک و متحول علیه ظلم بوده باشند. آیا این بد است، این خلاف شرع است؟
گفت: خیر، اینها خوب است …
برگرفته از کتاب مذاکرات و مناظرات، جلد اوّل، صص 14 – 18
مؤلف: حضرت آیت الله سید علی شفیعی
(1) شهداء الاسلام فی عصر الرساله ص 120 به نقل از الطبقات الکبری ج 3 ص 17 و 18 و ج 2 ص 44 و الاستیعاب فی معرفة الاصحاب در حاشیه الاصابه خ معرفة الصحابه ج 1 ص 275 ، ذخایر العقبی ص 183 و سیره ابن هشام ج 3 ص 104 ، شرح نهج البلاغه ج 15 ص 42 ، الکامل فی التاریخ ج 2 ص 113 ، مجمع الزواید ج 6 ص 120 و در السیرة الحلبیه ج 2 ص 246 از ابن مسعود نقل کرده که در مورد هیچ گریه ای پیامبر اکرم را گریان تر از وقت حضور بر جنازه حمزه ندیدیم ....
(2) سیرتنا و سنتنا از علامه امینی ص 35 به نقل از مقتل الحسین خوارزمی ج 1 ص87 و 88
(3) همان، ص 38 به نقل از المستدرک الصحیح حاکم نیشابوری ج 3 ص 176 و 179
(4) همان، ص 46 به نقل از مقتل الحسین ج 1 ص 163
(5) همان، ص 43 به نقل از الفصول المهمه ص 154 ، صواعق المحرقه ص 115 ، الخصایص الکبری ج 2 ص 152 ، کنز العمّال ج 2 ص 223
(6) همان، (ذکر 21 مورد دیگر) از مواردی که پیامبر اکرم یا علی بر حسین اقامه ماتم و سوگواری نموده اند.
- ۹۴/۰۸/۰۱
- ۲۴۲۸ بیننده|
- ۲۶۳۰ نمایش|
- |
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.