پایگاه خبری مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

پایگاه خبری

مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳

پایگاه خبری مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

مسجد آیت الله شفیعی یکی از قدیمی‌ترین مساجد اهواز است که درسال 1308(ه.ق) تاسیس شده است.
بیش از پنجاه سال است که حضرت آیت الله سید علی شفیعی (که هم اکنون نماینده مردم استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری هستند) امامت جماعت این مسجد را بر عهده داشته و به خدمت به اسلام و انقلاب اسلامی همت گماشته‌اند.
مسجد آیت الله شفیعی در دوران دفاع مقدس سنگری مهم برای رزمندگان اسلام محسوب می شد.
هم اکنون نیز جوانان این مسجد با عشق به امام راحل و آرمان‌های انقلاب لحظه‌ای از تلاش برای خدمت به اسلام و انقلاب اسلامی کوتاهی نمی‌کنند.

معرفی کتاب
سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)
سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)

به مناسبت مبعث نبی مکرم اسلام حضرت محمّد مصطفی(ص) به معرفی کتاب «سیری در سیره پیامبر اعظم (ص)» حضرت آیت الله شفیعی می پردازیم:

کتاب «سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)» مجموعه ای مدون از سه مصاحبه روزنامه نور خوزستان با حضرت آیت الله شفیعی می باشد که در سال های 1385 و 1386 هجری شمسی صورت گرفته است.

آخرین مطالب
  • ۰
  • ۰

کتاب‌هایی که وارد کتابخانه شهید شفیعی می‌شوند را شخصا می‌بینم.

 کتاب و منبر در کنار هم باشند.

آیت‌الله شفیعی با بیان اینکه تک‌تک کتاب‌هایی که وارد کتابخانه عمومی ـ تخصصی شهید سیدمرتضی شفیعی می‌شوند را می‌بینم، افزود: افزودن مرکز علوم و معارف اهل‌بیت(ع) به کتابخانه برای این است که راه برای گام‌‌‌‌‌‌‌هایی که برای آینده این کتابخانه در نظر هست گشوده شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، در دو سال گذشته در نهاد کتابخانه‌های عمومی خوزستان، کمتر هفته‌ و ماهی را سراغ داشتیم که در آن خبر احداث کتابخانه، اختصاص زمین یا راه‌اندازی ایستگاه مطالعه در شهر و روستاهای دور و نزدیک استان از سوی روابط عمومی فعال این نهاد پرکار شنیده نشود. این پیشرفت فرهنگی مبارک و فزاینده در استان جای بسی شکر از خداوند متعال و تقدیر از مسئولان این نهاد را دارد که با علاقه‌ و اشتیاق، پیگیری مجدانه‌ای در فراهم‌سازی بستر فرهنگی کتاب و کتابخوانی در استان دارند. باید این فرصت را برای خوزستان عزیز و شایسته غنیمت شمرد.


ماهیت نهاد کتابخانه‌های عمومی، نهاد غیردولتی است که توانسته اهداف خود را در راستای رسیدن به سند توسعه چشم‌انداز 1404 به ارقام و آمار تبدیل کرده و آهنگ پیشرفت و نزدیکی خود را به این چشم‌انداز برای همگان محسوس سازد.


در بهمن سال گذشته خبر راه‌اندازی کتابخانه عمومی - تخصصی شهید سید مرتضی شفیعی (مرکز علوم و معارف اهل‌البیت(ع)) در اهواز از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی استان و در دوره مدیریت درخشان لفته منصوری بر این نهاد با همکاری استانداری خوزستان، یکی از بهترین اخبار این نهاد بود؛ به گونه‌ای که می‌توان راه‌اندازی این کتابخانه عمومی - تخصصی را با توجه به عنوان شاخص مرکز علوم و معارف اهل‌البیت(ع) نقطه عطفی در کارنامه پربار نهاد کتابخانه‌های عمومی در استان دانست.


با راه‌اندازی این کتابخانه، پیش‌بینی بُعد تخصصی و عنوان علوم و معارف اهل‌بیت(ع) اشتیاق طالبان علوم قرآنی، دینی و محققان این عرصه را بر‌انگیخت. از دیگر امتیازات و شاخصه‌های این کتابخانه تولیت عالم و محقق برجسته استان آیت‌الله سید علی شفیعی بر آن است.


به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی و آشنایی بیشتر با این کتابخانه جدیدالتأسیس و برنامه‌های آن برای مخاطبان عام و خاص، مصاحبه‌ای در این خصوص با آیت‌الله سید علی شفیعی متولی کتابخانه عمومی - تخصصی شهید سید مرتضی شفیعی انجام شد که از نظر خوانندگان می‌گذرد.


آیت‌الله سیدعلی شفیعی، منتخب مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و متولی این کتابخانه ضمن بزرگداشت هفته کتاب و کتابخوانی، اظهار کرد: درباره این کتابخانه به طور اجمال می‌توان گفت که فرزند شهیدم از آنجا که طلبه بود و سالهایی در اهواز و سالیانی در قم درس می‌خواند به جهت شدت علاقه به طبلگی و کتاب مخصوصا در قم که کتاب زیاد در اختیار است، کتابخانه بالنسبه کوچکی در اختیار داشت که بعدها شمارش کردیم و تعداد 745 جلد کتاب از ایشان باقی مانده بود که اینها در مدرسه آیت‌الله مشکینی در قم نگهداری می‌شدند. بعدها این کتاب‌ها به کتابخانه دارالتحقیق حوزه علمیه اهواز برای مطالعه منتقل شدند.


راه‌اندازی کتابخانه با همکاری استاندار پیشین خوزستان  


آیت‌الله شفیعی با اشاره به علاقه خود به راه‌اندازی کتابخانه‌ای ویژه از سالیان گذشته گفت: مدت‌ها به دنبال آن بودم که کتابخانه ویژه‌ای راه‌اندازی کنم، مدتی طول کشید تا اینکه در اواخر دوره استانداری آقای دکتر سید جعفر حجازی؛ استاندار پیشین خوزستان این پیشنهاد تکرار شد و این محوطه که کتابخانه در آن قرار دارد و زمین آن دولتی است با بودجه‌ای به کتابخانه واگذار شد. ساختمان آن بر اساس شرایط یک کتابخانه‌ عمومی تکمیل شد و حدود 10 ماه پیش آغاز به کار کرد.


متولی کتابخانه عمومی ـ تخصصی شهید مرتضی شفیعی اهواز گفت:‌ با راه‌اندازی کتابخانه، کتاب‌های شهید به توصیه آیت‌الله موسوی‌جزایری از کتابخانه دارالتحقیق به این محل منتقل شدند و نظر ما هم از ابتدا همین بود و اکنون در یک قسمت خاص در کتابخانه قرار داده شده‌اند. همچنین از قم و تهران کتاب‌هایی تهیه و به این کتابخانه اضافه شد و مراسم افتتاح آن برگزار شد که بسیار مورد استقبال مسئولان استان قرار گرفت.


کتاب‌های این کتابخانه از نظر کیفی در میان کتابخانه‎های عمومی بی‌نظیر است


این کتاب شناس و پژوهشگر قرآن با بیان اینکه در حال حاضر حدوداً 20 هزار جلد کتاب در این کتابخانه مورد استفاده است، افزود: پیشاپیش باید بگویم که گرچه ممکن است تعداد کتاب‌های دیگر کتابخانه‌های عمومی بیش از این باشد، ولی از نظر کیفی کتاب‌های این کتابخانه در میان کتابخانه‌های عمومی شهرستان بی‌نظیر است.


آیت‌الله شفیعی گفت: این کتابخانه از نظر تشکیلات کلی با اداره کتابخانه‌های عمومی استان هماهنگی دارد؛ اما چون تولیت آن بر عهده ما قرار دارد، علی‌رغم هماهنگی با دیگر کتابخانه‌ها با مشورت همکاران اختصاصاتی در آن وجود دارد.


وی‍ژگی‌های کتابخانه عمومی ـ تخصصی شهید سیدمرتضی شفیعی


به گفته متولی کتابخانه عمومی ـ تخصصی شهید سید مرتضی شفیعی اهواز، ساعات اداری این کتابخانه مانند دیگر کتابخانه‌های عمومی است؛ 6 ساعت صبح و 6 ساعت بعدازظهر به علاقه‌مندان خدمات ارائه می‌دهد و کتابداران آن از نهاد کتابخانه‌های عمومی استان هستند. پاره‌ای از هزینه‌ها نیز به عهده این نهاد است.


همچنین وی افزود: هنوز تصمیم برای اختصاص بخشی برای کودکان گرفته نشده است آن را برای مراحل بعد گذاشتیم.


ملاحظه همه کتاب‌ها پیش از قرار دادن آنها در کتابخانه توسط آیت‌الله شفیعی


این محقق و کتاب‌شناس اظهار کرد: تک‌تک کتاب‌هایی را که وارد کتابخانه می‌شوند می‌بینم. این کار برای این است که با کتاب‌ها آشنا شوم و بدانم چه کتاب‌هایی به کتابخانه تحویل می‌دهیم.


وی ادامه داد: در حال حاضر با اینکه اطلاع‌رسانی جامع و کاملی صورت نگرفته اما استقبال خوبی شده است و دختران و پسران دانشگاهی و سایرین روزانه با حضور در کتابخانه مطالعه می‌کنند که این نقطه مثبت و ارزشمندی است.


ضرورت تقویت پشتوانه علمی و اعتقادی مردم برابر هجمه‌ها


آیت‌الله شفیعی، با اشاره به بعد عمومی و تخصصی کتابخانه گفت: معنای عمومی بودن کتابخانه معلوم است و در آن به روی عموم مردم باز است. صبح و عصر خدمات ارائه می‌دهد. نهایتا با توجه به فضایی که اخیراً در منطقه خاورمیانه مطرح است، تبلیغاتی که علیه تشیع می‌شود و اقداماتی که به صورت القای شبهه‌های علمی از طرف دشمنان شناخته شده یا شناخته نشده دین مبین اسلام، علیه اهل‌بیت(ع) می‌شود، لازم است سطح معلومات بچه‌های استان بالا رود.


متولی کتابخانه عمومی ـ تخصصی شهید سید مرتضی شفیعی اهواز(مرکز علوم و معارف اهل‌البیت(ع)) ادامه داد: خوشبختانه مردم استان خوزستان و اهواز بسیار ولایت‌مدار و علاقه‌مند به اهل‌بیت(ع) و مذهب هستند و این نقطه مثبتی است که ما را امیدوار می‌کند؛ ولی در عین حال، پشتوانه علمی و اعتقادی مردم باید قوی‌تر شود. از این رو، عنوان مرکز علوم و معارف اهل‌بیت(ع) را اضافه کردیم تا راه برای گام‌‌‌‌‌‌‌هایی که برای آینده این کتابخانه در نظر داریم گشوده شود.


وی با اشاره به تلاش صورت گرفته کتابخانه برای تأمین کمبود منابع تخصصی حوزوی اضافه کرد: یکی دیگر از مسائل، حوزه علمیه و طلاب حوزه‌های علمیه است. در این راستا کتاب‌‌هایی که در حوزه‌ها در سطوح مختلف مورد استفاده طلاب است با چاپ‌های جدید از قم خریداری شدند و در کتابخانه قرار گرفتند که اگر طلاب کمبودی از ناحیه کتاب داشته باشند این کمبود در این کتابخانه مرتفع شود. همچنین برای دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها هم کتاب‌های مرتبط تهیه شده است. در مرحله بعد کتب پیش دانشگاهی هم هست و این یکی از شعب کارهایی است که این کتابخانه انجام می‌دهد و به این لحاظ‌ها، کلمه تخصصی هم اضافه شده است.


آیت‌الله شفیعی با بیان اینکه این کتابخانه برنامه‌هایی پیش رو دارد، افزود: این مرکز جدیدالتأسیس است و آنچه گفته شد برنامه اول آن است. انشاءالله یکی دو ماه دیگر که مراسم سالگرد افتتاح کتابخانه برگزار شود بتوانیم به برنامه‌های بعدی دست یابیم.


تلاش برای پر کردن خلأهای فرهنگی استان در حد توان


این پژوهشگر قرآنی در توضیح این برنامه‌ها گفت: قسمت‌هایی برای محققان دانشگاه‌ها پیش‌بینی می‌شود که بیایند کار کنند و دیگر پژوهشگران که بتوانند کار جمعی انجام دهند. با اساتید دانشگاه‌ها و سازمان تبلیغات اسلامی و واحدهای مرتبط در این زمینه نیازهایی که از نظر فرهنگی در استان هست مشورت صورت گرفته و ان شاءالله به تدریج وارد شویم و تا جایی که بتوانیم؛ نمی‌توان ادعا کرد با این کتابخانه بتوانیم خلأ فرهنگی استان را پر کنیم؛ خلأ فرهنگی اینقدر زیاد است، استان هم وسیع است با اقوام مختلف که زحمت و کار زیادی را می‌طلبد؛ ولی در حد توان خود و تا جایی که امکانات ایجاب کند، سعی می‌کنیم خلأ فرهنگی را پر کنیم و به مقابله این خلأ برویم.


متولی کتابخانه عمومی ـ تخصصی شهید سید مرتضی شفیعی اهواز (مرکز علوم و معارف اهل‌البیت(ع)) اضافه کرد: این کتابخانه وابستگی مطلق به هیچ جا ندارد؛ گرچه با اداره‌کل نهاد کتابخانه‌های عمومی تعامل دارد ولی در عین حال قسمت مستقلی به عنوان دفتر تولیت دارد. اینجا هزینه‌هایی دارد که به عهده این دفتر است. روی هم رفته خوشحالیم و قلبمان روشن است که این کتابخانه آینده خوبی خواهد داشت.


آیت‌الله شفیعی در پاسخ به سؤالی در خصوص نقش فعالیت کتابخانه‌ها جهت تقویت تشیع و مقابله با هجمه‌های فرهنگی، گفت: باید منابع و مراکز فرهنگی خود را هم تقویت کنیم و هم به صورت مدرن؛ به شکلی که جوابگوی مسائل روز باشد، اداره کنیم؛ از جمله منبرها. یعنی تحکیم بنیه اعتقادی جوانان استان به صورت مستدل و منطقی که دنیا پسند باشد.


منبرها یا منبری‌ها باید به روز باشند


وی با تصریح به اینکه گروهک‌هایی که علیه مذهب تشیع کار می‌کنند، به پشتوانه نظام سلطه و به تعبیری استکبار و استعمار جهانی کار می‌کنند، افزود: آنها با استفاده از رسانه‌هایی که در اختیار دارند کار می‌کنند. اینکه ما چقدر می‌توانیم از پس اینها برآییم یک مسأله است ولی منبرها یا منبری‌ها باید به روز باشند، منطقی باشند. امروز آقایان روحانی ما باید مجهز و مسلح به سلاح علمی روز باشند.


منتخب مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: یکی دیگر هم مسأله کتابخوانی و کتابداری است. نقش کتاب دیرتر از نقش منبر اثر می‌گذارد و نقش منبر سریعتر است؛ چون فراز و نشیب و احساسات و عقل و منطق و عواطف دارد. اما کتاب مسیر خاصی دارد. لذا اثر کتاب در اعتقادات دیرتر محقق می‌شود ولی ثابت است. اما منبر زودتر اثر می‌گذارد ولی می‌تواند زودتر زوال پیدا کند. وقتی این دو در کنار هم باشند مطلوب‌تر است.


کتاب و منبر در کنار هم باشند


متولی کتابخانه عمومی ـ تخصصی شهید سیدمرتضی شفیعی اهواز (مرکز علوم و معارف اهل‌البیت(ع)) تأکید کرد: باید کتابهای خوب نوشته شود، این کتابها خوب خوانده شوند، منبرها نیز خوب انجام شود. مسائل تبلیغاتی از بعد نرم افزاری و وسائلی که امروز متداول است به جا و به وقت صورت گیرد تا به مرور زمان بنیه علمی و فرهنگی بچه‌های ما بالا رود.


آیت‌الله شفیعی گفت: خوشبختانه بچه‎ها عاطفه‌پذیر هستند و گیرایی سریعی دارند، لذا دشمن همه هدف خود را روی جوانها قرار داده است. لهذا یک جهاد بسیار مشکلی است که باید همه دست به دست هم دهند و هرکدام باید مطابق مسئولیت و صلاحیت خود کار کند تا ان‌شاء الله خداوند به مصداق آیه «وَ الَّذِینَ جاهَدُوا فِینا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنا»(عنکبوت، 69) ما را کمک کند.


استان خوزستان با وجود برخورداری از تعداد بالای مدارس علمیه و همچنین راه‌اندازی رشته‌های مرتبط با علوم قرآنی و دینی در مقاطع تحصیلات تکمیلی در دانشگا‌ه‌ها، تاکنون از مرکزی علمی و پژوهشی که پاسخگوی نیازهای طلاب، دانشجویان و محققان  در این راستا باشد بی‌بهره بوده است. مرکزی که بتواند امکان تعاملی ثمربخش میان حوزه و دانشگاه را فراهم سازد و با تحقیق در نیازهای دینی و معرفتی مردم خوبمان و به پشتوانه نهادهای فرهنگی، در رفع عطش معرفتی مخاطب عام و خاص گام بردارد.


امید می‌رود مرکز علوم و معارف اهل‌البیت(ع) در پرتو برخورداری از مدیریت عالم عالیقدری همچون آیت‌الله شفیعی با موفقیت در این مسیر گام بردارد و در حد توان خود انتظارات مخاطب عام و خاص را جهت ایجاد فضای علمی و معرفتی در سایه علوم و معارف اهل‌البیت(ع) برآورده سازد.

  • ۹۳/۰۹/۰۶
  • ۲۱۶۶ بیننده|
  • ۲۳۳۰ نمایش|
  • |

ایکنا

کتابخانه شهید شفیعی

گفتگو با آیت الله

دیدگاه (۰)

هیچ دیدگاهی هنوز ثبت نشده است

ارسال دیدگاه

بدیهی است که همه دیدگاه‌های شما خوانده شده و برای انتشارشان، ملاک‌ها و معیارهایی لحاظ می‌شود؛ بنابراین، برای درج دیدگاه خود، رعایت برخی چهارچوب‌های اخلاقی ضروری است:

لطفاً دیدگاه خود را به زبان فارسی بنویسید، پیام های غیر فارسی منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا، نسبت به اشخاص حقیقی و حقوقی باشد منتشر نخواهد شد.

در صورتی که تمایل به ارسال نظر به صورت خصوصی دارید، تیک گزینه خصوصی را بزنید.

از ارسال دیدگاه های تبلیغاتی و یا حاوی لینک، خودداری کنید، پیام های نامرتبط با متن، تأیید نمی شوند.

لطفاً دیدگاه‌تان تا حد امکان مربوط به همین نوشته باشد.

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
یادداشت سردبیر
جدول پخش مصاحبه انتخاباتی حضرت آیت الله شفیعی
جدول پخش مصاحبه انتخاباتی حضرت آیت الله شفیعی

جدول پخش مصاحبه انتخاباتی حضرت آیت الله شفیعی با صداوسیمای مرکز خوزستان

سخنرانی حضرت آیت الله شفیعی در جمع رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس

دریافت

مدت زمان: 18 دقیقه 51 ثانیه

آخرين ديدگاه‌ها
پاسخ: سلام از طریق کتابخانه ...
  • ۱۸بهمن۰۰ - ۱۲:۰۴ - فاطمه
    🤔
مسجد حضرت آیت الله شفیعی