پایگاه خبری مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

پایگاه خبری

مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

پایگاه خبری مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

مسجد آیت الله شفیعی یکی از قدیمی‌ترین مساجد اهواز است که درسال 1308(ه.ق) تاسیس شده است.
بیش از پنجاه سال است که حضرت آیت الله سید علی شفیعی (که هم اکنون نماینده مردم استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری هستند) امامت جماعت این مسجد را بر عهده داشته و به خدمت به اسلام و انقلاب اسلامی همت گماشته‌اند.
مسجد آیت الله شفیعی در دوران دفاع مقدس سنگری مهم برای رزمندگان اسلام محسوب می شد.
هم اکنون نیز جوانان این مسجد با عشق به امام راحل و آرمان‌های انقلاب لحظه‌ای از تلاش برای خدمت به اسلام و انقلاب اسلامی کوتاهی نمی‌کنند.

معرفی کتاب
سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)
سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)

به مناسبت مبعث نبی مکرم اسلام حضرت محمّد مصطفی(ص) به معرفی کتاب «سیری در سیره پیامبر اعظم (ص)» حضرت آیت الله شفیعی می پردازیم:

کتاب «سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)» مجموعه ای مدون از سه مصاحبه روزنامه نور خوزستان با حضرت آیت الله شفیعی می باشد که در سال های 1385 و 1386 هجری شمسی صورت گرفته است.

آخرین مطالب
  • ۰
  • ۰

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محسن شفیعی رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان در پاسخ به اهمیت حضور و نقش دانشگاهیان در انتخابات، با بیان این‌که انتخابات برای مردم یک فرصت ستودنی است، اظهار کرد: نقش‌آفرینی مردم در تعیین سرنوشت خود و رقم‌زدن مسیر کشور، چیزی است که تا پیش از انقلاب اسلامی در ایران سابقه‌ای برای آن نمی‌شناسیم و حتی در تاریخ کشورمان سابقه به توپ بستن مجلس توسط استبداد هم وجود دارد، بنابراین اگر بگوییم انتخابات موهبتی است که انقلاب اسلامی به ملت ایران عطا کرده است کلام دور از واقعیت و بیگانه‌ای بر زبان جاری نکرده‌ایم.

اهمیت اصل انتخابات و نقش‌آفرینی مردم نباید مورد غفلت قرار گیرد

وی یادآور شد: بر این اساس است که مشاهده می‌کنیم امام (ره) آن‌چنان به مقوله انتخابات اهمیت می‌دادند که حتی در وصیت‌نامه سیاسی‌الهی خویش عنوان کردند "وصیت من به ملت ایران این است که در همه انتخابات شرکت کنند"؛ بنده معتقدم فارغ از کاندیداها، رأی‌دهندگان و گرایش‌های مربوطه، اهمیت اصل انتخابات و نقش‌آفرینی مردم در تعیین سرنوشت آن‌ها نباید مورد غفلت قرار گیرد.

رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان با اشاره به این‌که به‌طور طبیعی هر پدیده و دستاورد بسته به میزان بزرگی و اهمیت آن با خطرهای جدی و آسیب‌ هایی نیز مواجه خواهد بود، تصریح کرد: اگر از آسیب‌های انتخاباتی صحبت می‌کنیم، اگر نگران بداخلاقی‌ها در جریان انتخابات هستیم و اگر نسبت به برخی روش‌های تبلیغاتی نقد داریم، به این دلیل است که این فرصت ارزشمند به‌هیچ‌وجه نباید با اشکال و آسیب مواجه شود.

مجلس متخصص آشنا به مجاری امور مایه اعتلای کشور است

شفیعی با بیان این‌که لازم است ملت ما با حضور پرشور و منسجم در انتخابات وارد شوند، به‌درستی انتخاب کنند و از نتایج انتخاب درست خود نیز بهره‌مند شوند، گفت: بدون تردید انتخاب یک مجلس کارآمد، کارشناس و مؤثر روند رشد و تعالی کشور را تسریع خواهد کرد و یک مجلس متخصص آشنا به مسائل و مجاری امور مایه اعتلای کشور خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت بسیار بالای نقش مجالس (اعم از مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری و شوراهای اسلامی شهر و روستا) در تعیین سرنوشت کشور، تبیین این اهمیت را با نخبگان جامعه دانست و خاطرنشان کرد: این امر غریبی نیست که بگوییم آحاد مردم درعین‌حال که در متن مسائل قرار دارند، به‌طور طبیعی شاید به دلیل گرفتاری‌های روزمره و ابعاد مختلف زندگی فرصت نداشته باشند به برخی پیچیدگی‌ها توجه کنند که در این موارد نقش نخبگان جامعه در تشریح و تبیین امور برای آحاد مردم تعیین‌کننده است.

نخبگان چشم‌اندازهای فرارو را به‌درستی به جامعه منتقل کنند

رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان با ارائه تعریفی از نخبگان، ادامه داد: نخبگان جامعه کسانی هستند که چشم‌اندازهای فرارو را می‌بینند و اگر آن را در زمان خود و به‌درستی به جامعه منتقل کنند، جامعه از خطرها عبور خواهد کرد.

شفیعی تصریح کرد: اگر امام عزیز در اعلام موضع نسبت به آغاز جنگ تحمیلی لحظه‌ای دچار تزلزل یا خطای محاسبه می‌شدند، معلوم نبود امروز کیان ملک و ملت به چه وضعیتی سرانجام پیدا می‌کرد؛ امام (ره) به‌درستی تشخیص دادند، مردم را به ایستادگی فراخواندند، از نظر روحی به مردم جهت دادند و درنهایت نتیجه هشت سال مقاومت و ایستادگی، سربلندی امروز ملت ایران است.

وی با بیان این‌که ملت ما می‌تواند به خود ببالد که در هشت سال جنگ تحمیلی یک وجب از خاک این کشور کم نشد، اظهار داشت: این در حالی است که در تاریخ کشور می‌خوانیم برخی سلاطین و پادشاهان قاجار برای تأمین هزینه‌های سفر خود به فرنگ و دیدن اروپا، بخش‌هایی از خاک این کشور را واگذار کردند، یا اجاره دادند و یا فروختند اما ملت ما در هشت سال دفاع مقدس مقاومت کردند و ذره ای از جغرافیای کشور تغییر نیافت، این نقش تعیین‌کننده و تأثیرگذار یک رهبر آگاه و بصیر بود که حرکت ملت را این‌گونه جهت داد.

رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان خاطرنشان کرد: برای دانشگاه‌ها به‌عنوان بخشی از نخبگان جامعه، دو عرصه فعالیت در انتخابات می‌توان تصویر کرد؛ نخست تبیین شرایط برای جامعه اعم از تبیین شرایط و موقعیت کشور، تبیین جایگاه آن انتخابات و تبیین ویژگی‌های کاندیدای اصلح و شایسته و دوم حضور دانشگاهیان در این عرصه و خود را در معرض انتخاب شدن قرار دادن به‌عنوان بخشی از نخبگان جامعه است.

دانشگاهیان نگاه مردم به انتخابات را به یک نگاه سطح بالا تبدیل کنند

شفیعی تصریح کرد: در این خصوص که نخبگان موظف‌اند خود را در دسترس قرار دهند، اکنون و در آستانه برگزاری انتخابات دیگر زمان و فرصت لازم وجود ندارد اما در بخش اول این وظایف هنوز فرصت برای نقش‌آفرینی وجود دارد که اساتید دانشگاه‌ها همانند علمای حوزه و دیگر گروه‌های مرجع جامعه، به مردم کمک کنند تا نگاه آن‌ها به انتخابات و انتخاب نمایندگان به یک نگاه سطح بالا تبدیل شود.

وی بابیان این‌که مطالبات به‌خصوص در مجلس شورای اسلامی باید مطالبات حداکثری و متعالی باشد، اظهار کرد: در رتبه‌بندی جایگاه سه قوه‌ی اداره‌کننده کشور در واقع اولویت با قوه مقننه است؛ این مجلس است که قوانین را تصویب می‌کند و سپس دولت آن را اجرا و دستگاه قضایی تخلفات آن را رصد می‌کند بنابراین اگر این شروع یک آغاز عالمانه و جامع باشد به‌طور طبیعی دیگر مسائل نیز بهتر پیش خواهد رفت.

رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان خاطرنشان کرد: در حقیقت نقش نخبگان جامعه به‌خصوص بخشی از نخبگان که دانشگاهیان، اساتید و گروه‌های دانشگاهی هستند در این شرایط و آزمون بزرگ نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای است که سطح نگاه جامعه را بالا ببرند.

بزرگ‌ترین مسئولیت نخبگان؛ ایجاد مطالبات حداکثری در فضای گفتمانی جامعه

شفیعی بابیان این‌که گاهی در فضای گفتمانی جامعه نگران می‌شوم از این‌که نگاه به مجلس به سمتی جهت می‌یابد که همه‌چیز به‌جز قانون‌گذاری، نقش دستگاه تقنینی و تأثیرگذاری قانون در رشد کشور، پیرامون آن مطرح می‌شود، تصریح کرد: در این شرایط نخبگان می‌توانند بر هدایت گفتمان عمومی تأثیرگذار باشند و جامعه را به سمتی جهت دهند که مطالبات حداکثری در فضای گفتمانی جامعه مطرح شود.

وی عنوان کرد: درواقع باید از کاندیداهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی پرسیده شود که برای جبران خلأهای قانونی، رشد قانون و توسعه قانون‌گرایی و قانون‌مداری در کشور چه برنامه‌ای دارند؛ این کار به‌خصوص در فضای تبلیغی و عمومی که نگاه‌ها و مطالبات معمولاً نگاه‌های سطحی است، شاید بزرگ‌ترین مسئولیتی باشد که نخبگان جامعه بر عهده‌ دارند که مردم را به این جهت توجه دهند.

انقلاب توان تحلیل و تبیین شرایط جامعه را در آحاد مردم بسیار بالا برده است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شفیعی، درباره نقش دانشگاهیان در هدایت شعور سیاسی جامعه و انتخاب درست، تصریح کرد: نکته‌ای که لازم است در مقام قدرشناسی از انقلاب اسلامی به آن توجه کنیم، این است که انقلاب توان تحلیل و تبیین شرایط جامعه را در سطح آحاد مردم بسیار بالا برده است؛ به عبارت دیگر وقتی به متن مردم مراجعه می‌کنیم کمتر کسی را پیدا می‌کنیم که تحلیلی از مسائل داخلی و خارجی نداشته باشد. حال ممکن است که این تحلیل منطبق بر واقعیت‌ها باشد و شاید نباشد و آن را هم نپذیریم اما در مجموع مردم ایران مردم تحلیل‌گری هستند و این امر یک موهبت ارزشمند و مدیون روش رهبری امام بزرگوار است.

وی با بیان این‌که امام (ره) اساسی‌ترین و کلان‌ترین مسائل داخلی و خارجی را با آحاد مردم در میان می‌گذاشت، افزود: صحیفه امام معمولأ مخاطبان سخنرانی‌های امام را نیز ثبت کرده است و اگر به آن مراجعه کنیم، مشاهده می‌کنیم که مخاطبان قشری از عامه مردم هستند که امام به تناسب اقتضای آن روز یک مسأله کلان یا تعیین‌کننده داخلی و خارجی را در آن اجتماع مطرح می‌کنند و حاضران به نمایندگی از ملت ایران مخاطب دریافت یک پیام هستند.

رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان ادامه داد: این منش امام سطح درک عمومی و فهم اجتماعی را بسیار بالا برده است که باید از آن پاسداری شود و نباید از آن کوتاه بیاییم؛ از همین رو در مقام آسیب‌ها نیز گاهی گلایه‌مند هستیم که چرا در فضای انتخابات باید طرح مسائل در گفته‌ها یا گفت‌وگوهای کاندیداها تا این اندازه نازل یا دارای زاویه انحراف با اصل موضوع باشد.

نطق‌های با مصرف رأی‌آوری جفا به شعور اجتماعی ملت است

شفیعی اظهار کرد: شخصی برای کاندیداتوری یک مجموعه حقوقی اقدام می‌کند اما وقتی به محتوای سخنان او توجه می‌کنیم، می‌بینیم که آن گفته‌ها با وظایف و مأموریت‌های مربوطه همخوانی ندارد و بعضی نطق‌ها تنها مصرف رأی‌آوری دارد؛ این رفتار جفا به شعور اجتماعی ملت است و نباید به آن رضایت بدهیم.

وی با تصریح بر این‌که در نهایت باید، یک زمانی نسبت به وعده‌ها و نطق‌ها برآشوبیم و افراد را پای میز محاسبه آوریم که چند درصد وعده‌های چهار یا هشت سال پیش شما، عملیاتی شده یا عملیاتی بوده است، گفت: تکرار این فضا و ادبیات موجب می‌شود که گفتمانی جدید با رویکرد عوامی و حداقلی شکل بگیرد که به هیچ‌وجه اتفاق خوشایندی نخواهد بود.

نقش اساتید و دانشگاهیان فراتر از حمایت از یک کاندیدا است

رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان خاطرنشان کرد: نقش اساتید، دانشگاهیان و تشکل‌های استادی یا دانشجویی فراتر از حمایت از یک کاندیدا، لیست یا جریان است؛ چرا نباید مطالبات قانونی از مراجع و نهادهای مسئول در جامعه و مواد قانون اساسی در خصوص قوه مقننه به بحث و گفت‌وگو گذاشته شود؟ چرا با استناد و تمسک به وظایف مشخص یک دستگاه قانونگذاری نباید از داوطلبان و کاندیداها سؤال شود که نسبت آن‌ها با این قانون چیست؟

شفیعی با ابراز تأسف از این‌که بعضی از کاندیداهای مجلس تفاوت طرح و لایحه را نمی‌دانند، افزود: وقتی به نطق‌ها و منشورهای تبلیغاتی چنین افرادی دقت کنیم احساس می‌کنیم که آمادگی شرکت در حیطه‌های مختلفی را به‌جز کرسی نمایندگی مجلس شورای اسلامی داشته‌اند. معتقدم هرکس قصد کاندیدا شدن برای مسئولیتی را دارد باید به خود مراجعه کند و ببیند که آیا از عهده آن مسئولیت بر می‌آید.

نباید از سطح متعالی گفتمان عمومی جامعه تنازل کنیم

وی مسأله مورد توجه دیگر را حوزه تبلیغاتی انتخابات دانست و اظهار کرد: به اعتقاد من عملکرد تبلیغاتی برخی کاندیداها خود بهترین دلیل بر آن است که دارای صلاحیت لازم ورود به یک دستگاه و مجموعه نیستند؛ معتقدم نباید از سطح متعالی گفتمان عمومی جامعه تنازل کنیم و کوتاه بیاییم و نباید اجازه دهیم که مباحث سطح بالا به گفت‌وگوهای محاوره‌ای تبدیل شود زیرا این یک خطر بزرگ است که بعدها جامعه را با آسیب مواجه می‌کند.

رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان با بیان این‌که تبیین این موضوع بر عهده نخبگان جامعه و خواص صاحب تشخیص و فهم است، عنوان کرد: این مسئولیتی است که آن‌ها بر عهده دارند و در کلام امام علی (ع) که "همان‌طور که خداوند از آن‌ها که نمی‌دانند عهد گرفته است که بروند یادبگیرند، از آن‌ها که می‌دانند نیز عهد گرفته است که آنچه می‌دانند بگویند و بیان کنند" بر این مسئولیت تأکید شده است.

نقش تعیین‌کننده نخبگان برای عبور دادن جامعه از آسیب‌های فضای انتخابات

وی با اشاره به این‌که نخبگان افق بلندتر و چشم‌انداز دورتری را نسبت به عامه مردم می‌بینند، تصریح کرد: آنچه از نخبگان جامعه انتظار می رود تبیین این مسائل برای عامه مردم است و در این صورت از بخشی از آسیب‌ها در مصونیت خواهیم ماند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شفیعی، در خصوص اولویت‌های مطالبات جامعه دانشگاهی از نمایندگان مجلس اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایجاد یک مسیر جدید است و تکرار راه‌های رفته و نسخه‌های خوانده‌شده نیست.

دانشگاه‌ها و مدیران باید برای اداره امور راهی با نسخه انقلاب اسلامی پیدا کنند

وی با اشاره به سخن یک اندیشمند غربی در باب عملکرد امام (ره) که "آیت‌الله خمینی لوکوموتیوران را عوض نکرد، لوکوموتیو را نیز عوض نکرد بلکه ریل را تغییر داد زیرا به فراست دریافت که تا وقتی ریل را عوض نکند لوکوموتیو و لوکوموتیوران در همان مسیر سابق حرکت می‌کنند"، گفت: این سخن بزرگی است و ما باید از این فضا تنازل و عدول نکنیم که دانشگاه‌ها، مدیران و سیاست‌گذاران کشور باید برای اداره امور راهی متناسب و همخوان با نسخه انقلاب اسلامی پیدا کنند و این دشواری کار این نسل است اگرنه با نسخه‌برداری و کپی‌برداری از راه‌های رفته دیگران هنری به خرج نداده‌ایم.

موضع نمایندگان در خصوص استکبار جهانی یا بیداری اسلامی را باید بدانیم

شفیعی خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی که با شعار نه شرقی، نه غربی شروع شد، نسخه رایج کمونیسم و سوسیالیسم و لیبرالیسم و امپریالیسم را رد کرد و این شعار مردم و راهی بود که امام (ره) ترسیم کردند؛ ایجاد راه جدید و خط جدید همواره تلاش بسیاری می‌خواهد و دشوار است. به عنوان مثال در همین راستا باید بدانیم که موضع نمایندگان مجلس در خصوص استکبار جهانی یا بیداری امت اسلامی چیست.

رییس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان گفت: این مجلس، مجلس شورای اسلامی یک نظام برآمده از انقلاب اسلامی است و ادبیات امام این بود که ما به مرزهای جغرافیایی متعهد هستیم اما در انتقال پیام برای مرزهای جغرافیایی اعتباری قائل نیستیم.

افرایش و جهت‌دهی به مطالبات اجتماعی کار نخبگان است

وی با بیان این‌که افرایش و جهت‌دهی به مطالبات اجتماعی کار نخبگان است، تصریح کرد: در واقع باید کاندیداها را پای نطق تبلیغاتی و انتخاباتی نگه‌دارند که استناد، مرجع و مدارک گفته‌های او کجاست؟ باید در خصوص وعده‌ها از سوی افکار عمومی سؤال شود که این وعده منطبق بر کدام بخش وظایف ساختاری آن مجموعه است.

هر نماینده مجلس باید نسبت خود را با شعارهای برآمده از انقلاب مشخص کند

رییس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان تأکید کرد: نماینده مجلس از هر حوزه انتخابیه که به این نهاد راه یابد، به‌دلیل آن‌که عضو مجلس قانونگذاری نظام است باید نسبت خود را با شعارهای برآمده از انقلاب اسلامی مشخص کند؛ باید به صراحت نگاه خود را بیان کند که آیا کشور را به سمت وابستگی و یا قطع وابستگی هدایت خواهد کرد و چه میزان این استعداد و توانایی را در خود می‌بیند که بتواند در این راه نو و مسیر جدید ایده ارایه کند، نظریه بدهد و حرفی برای گفتن داشته باشد.

شفیعی با اشاره به امکان ایجاد این سوءتفاهم که آیا در حوزه شعارهای کلان انقلاب اسلامی نباید دیگر کاری به مسائل داخل داشته باشیم، اظهار کرد: امام راحل (ره) در این خصوص یک مسئولیت دوجانبه بر دوش مردم و مسئولان گذاشتند. ایشان به مسئولان گفتند موظف هستید رفاه نسبی مردم را فراهم کنید، به مردم نیز گفتند موظف‌اید که مطالبات رفاهی خود را آن‌چنان بالا نبرید که مسئولان برای تأمین آن‌ها ناگزیر شوند از بخشی از شعار‌های انقلاب اسلامی تنزل کنند. این دو بخش در کنار هم یک تلفیق زیبا و دلنشین است که تضمین حرکت کلی کشور به سمت آرمان‌های انقلاب می­باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان

دیدگاه (۰)

هیچ دیدگاهی هنوز ثبت نشده است

ارسال دیدگاه

بدیهی است که همه دیدگاه‌های شما خوانده شده و برای انتشارشان، ملاک‌ها و معیارهایی لحاظ می‌شود؛ بنابراین، برای درج دیدگاه خود، رعایت برخی چهارچوب‌های اخلاقی ضروری است:

لطفاً دیدگاه خود را به زبان فارسی بنویسید، پیام های غیر فارسی منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا، نسبت به اشخاص حقیقی و حقوقی باشد منتشر نخواهد شد.

در صورتی که تمایل به ارسال نظر به صورت خصوصی دارید، تیک گزینه خصوصی را بزنید.

از ارسال دیدگاه های تبلیغاتی و یا حاوی لینک، خودداری کنید، پیام های نامرتبط با متن، تأیید نمی شوند.

لطفاً دیدگاه‌تان تا حد امکان مربوط به همین نوشته باشد.

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
یادداشت سردبیر
پیام تسلیت آیت الله شفیعی در پی شهادت رئیس جمهور خدمتگزار
پیام تسلیت آیت الله شفیعی در پی شهادت رئیس جمهور خدمتگزار

پیام تسلیت حضرت آیت الله شفیعی در پی شهادت رئیس جمهور خدمتگزار، محبوب و مردمی حضرت حجت الاسلام والمسلمین رئیسی و جمعی از خدمتگزاران صدیق انقلاب اسلامی

سخنرانی حضرت آیت الله شفیعی در جمع رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس

دریافت

مدت زمان: 18 دقیقه 51 ثانیه

آخرين ديدگاه‌ها
پاسخ: سلام از طریق کتابخانه ...
  • ۱۸بهمن۰۰ - ۱۲:۰۴ - فاطمه
    🤔
مسجد حضرت آیت الله شفیعی