پایگاه خبری مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

پایگاه خبری

مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

پایگاه خبری مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

مسجد آیت الله شفیعی یکی از قدیمی‌ترین مساجد اهواز است که درسال 1308(ه.ق) تاسیس شده است.
بیش از پنجاه سال است که حضرت آیت الله سید علی شفیعی (که هم اکنون نماینده مردم استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری هستند) امامت جماعت این مسجد را بر عهده داشته و به خدمت به اسلام و انقلاب اسلامی همت گماشته‌اند.
مسجد آیت الله شفیعی در دوران دفاع مقدس سنگری مهم برای رزمندگان اسلام محسوب می شد.
هم اکنون نیز جوانان این مسجد با عشق به امام راحل و آرمان‌های انقلاب لحظه‌ای از تلاش برای خدمت به اسلام و انقلاب اسلامی کوتاهی نمی‌کنند.

معرفی کتاب
سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)
سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)

به مناسبت مبعث نبی مکرم اسلام حضرت محمّد مصطفی(ص) به معرفی کتاب «سیری در سیره پیامبر اعظم (ص)» حضرت آیت الله شفیعی می پردازیم:

کتاب «سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)» مجموعه ای مدون از سه مصاحبه روزنامه نور خوزستان با حضرت آیت الله شفیعی می باشد که در سال های 1385 و 1386 هجری شمسی صورت گرفته است.

آخرین مطالب
  • ۰
  • ۰

حجت الاسلام والمسلمین سید محسن شفیعی رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان در یادداشتی به تشریح ابعاد و زوایای سفر رهبر معظم انقلاب اسلامی به خوزستان در سال 1375 پرداخته است.

در این یادداشت می خوانیم:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

سفر مقام معظم رهبری به استان خوزستان در سال 1375 از هجدهم تا بیست و پنجم اسفند انجام شد و 8 روز ادامه یافت، این سفر بخشی از سفرهای معظم له به استان‌ها بوده که حقیقتاٌ حرکت ارزشمند و مبارکی به شمار می رود.

سفرهای مقام معظم رهبری به استان‌ها سفری تشریفاتی و دکوری نیست و قبل از سفر ایشان تیم‌های کار‌شناسی در حوزه‌های مختلف به استان مدنظر می‌روند و بررسی‌های کار‌شناسی را انجام می‌دهند و طرح‌هایی که در سفرهای ایشان مصوب می‌شود نیز بعدا توسط دفتر مقام معظم رهبری پیگیری می‌شود.

اصل دیدار حضرت آقا از خوزستان حقیقتا یک حادثه بزرگ و وصف ناشدنی است. ایشان در صبح یک روز آفتابی، با نشاطی معنوی و چهره ای نورانی در فرودگاه اهواز از هواپیما پیاده شدند و مورد استقبال علما و مسئولین استانی قرار گرفتند. بنده نیز توفیق و سعادت داشتم که در آن لحظه در صف مستقبلین از رهبر معظم انقلاب اسلامی حضور داشته باشم و از نزدیک ایشان را زیارت کنم.

اولین دیدار ایشان با مردم در استادیوم تختی اهواز بود. آنچه به چشم می‌آمد حضور متراکم و پرشور مردم و به ویژه عشایر مختلف خوزستان بود که با پرچم‌های سنتی خود در استادیوم حاضر شده و استقبال باشکوهی از رهبر و مقتدای خود به عمل آوردند.

- همه ملت ایران برای تشیّع، وامدار دو مجموعه انسانی هستند؛ یکی اهواز و یکی جبل عامل -

در صحبت‌های روز اول حضرت آقا نکات برجسته زیادی وجود داشت از برجسته‌ترین نکته های سخنانشان این بود که فرمودند: مردم استان خوزستان از روز اوّل، محبّت اهل بیت علیهم‌السّلام را در دل خود پروراندند.

ایشان فرمودند: من نکته‌ای رابه شما بگویم، ملت ایران، مکتب اهل بیت را از دو جا گرفته است. در واقع، همه ملت ایران برای تشیّع، وامدار دو مجموعه انسانی هستند: یکی اهواز و یکی جبل عامل؛ در ایران یکی از مراکز محدود و معدودی که از هزارودویست سال قبل، پایگاه مکتب اهل بیت بود همین شهر اهواز شما و منطقه ی خوزستان است که همیشه تشیع و دین و محبت و معارف اهل بیت را گرفته و آن را به بقیه ی مردم ایران منتقل کرده است.

در ادامه سفر در روز اول، ایشان با خانواده شهدای استان با اولویت خانواده‌هایی که چند شهید تقدیم انقلاب کرده بودند دیدار داشتند و مطالب بسیار ارزشمندی را در آن جلسه مطرح کردند.

ایشان به خانواده های شهیدان فرمودند: دغدغه داشتن، حساسیت نشان دادن، خود را پاسدار راه شهادت و خون و هدف شهیدان عزیز دانستن مربوط به خانواده های شهداست. رهبر معظم انقلاب اسلامی خطاب به خانواده شهدا فرمودند: شما‌ به ملت ایران آبرو بخشیدید. شما به اسلام هم آبرو بخشیدید.

بنده فکر می‌کنم آن سخنان منشوری ارزشمند برای مسئولان بنیاد شهید و ایثارگران انقلاب اسلامی است.

برنامه پایانی روز اول سفر ایشان دیدار با علما و روحانیون استان خوزستان در مسجد اعظم اهواز بود. در آن دیدار یکی از نکات اخلاقی قابل ذکر این است که در آن جلسه حضرت آقا پس از آنکه از پشت سن وارد جلسه شدند متوجه شدند در گوشه ی سمت چپ، مرحوم آیت الله مروج که از مفاخر علمای خوزستان بودند و آن موقع در قید حیات بودند در جلسه تشریف دارند. حضرت آقا بلافاصله از بالای سن پایین آمدند و آیت الله مروج را که به علت کهولت سن روی صندلی نشسته بودند در آغوش گرفتند و با ایشان مصافحه و معانقه کردند و پس از این تکریم، مجددا به بالای جایگاه برگشتند.

در آن جلسه بعضی از روحانیون اشعاری را خواندند که حضرت آقا ضمن تشکر ازاینکه شعر‌ها خیلی خوب بودند ولی از اینکه در این شعر‌ها برخی ستایش ها و تمجید و تعریف ها از ایشان بود اظهار ناخرسندی کردند.

مانند سایر جلسات در این دیدار نیز حضرت آقا توصیه‌های بسیار مهمی به روحانیون و حوزه‌ها کردند و درباره ی مسئله تبلیغ و اهمیت آن و روش و شیوه ی درس خواندن طلاب نکات ارزشمندی را بیان نموده و بر عدم جدایی دین از سیاست تاکید ویژه کردند.

یکی از نکات کلیدی و مهمی که در این سخنرانی، حضرت آقا فرمودند این بود که بنده در دوران ریاست جمهوری وقتی بنا بود در یک جلسه مهم و بین المللی سخنرانی کنم اصول و مطالب مهم سخنرانی را قبل از مطرح کردن با حضرت امام خمینی (ره) در میان می‌گذاشتم. که این نکته ی خیلی مهم، بیانگر شدت ارادت و دلبستگی معظم له به امام خمینی (ره) است.

همچنین امام خامنه‌ای در این دیدار درباره علما و روحانیون خوزستان فرمودند: روحانیون این شهر و این استان بحمدالله همه در خدمت انقلاب، برای انقلاب و دوستدار انقلاب و ارادتمند امام بزرگوار هستند. این فرصت خیلی خوب و بزرگی است و خوزستان از این جهت امتیاز بزرگی دارد.

برنامه روز دوم سفر در 19 اسفند با حضور ایشان در آبادان و دیدار با مردم این منطقه آغاز شد و بعدا در همان روز ایشان در مسجد جامع خرمشهر حاضر شدند.

در دیدار با مردم آبادان ایشان با بیان تعابیر بسیار ارزشمندی در مورد مردم این شهر گفتند: آبادان عزیز شهر مرزی و حصار تسخیر ناپذیر دشمن است. یکی از نکاتی که آقا در بیانات خود فرمودند این بود که این دستورالعمل همیشگی همه ی مسئولان نظام جمهوری اسلامی در سرتاسر این کشور است که با انگیزه ی اسلام، با راه اسلام، در سایه ی اسلام و با هدایت اسلام، نظام اسلامی و جمهوری اسلامی و حیات طیبه ی اسلامی را برای این ملت بزرگ مسلمان تامین کنند.

و ما الان بعد از گذشت حدود دو دهه وقتی دقت می‌کنیم میبینیم هنوز این صحبت‌ها تازگی و طراوت دارد و مثل یک نسخه شفا بخش هستند.

مقام معظم رهبری تعابیر بسیار زیبایی را در مسجد جامع خرمشهر بیان می‌کنند و می‌گویند: که در میان همه اسم‌ها، اسم خرمشهر یک اسم استثنایی و بی‌نظیر است. اگر کسی ادعا کند که خرمشهر پرچم سرافرازی و استقامت و پایداری ملت ایران است یقیناً اغراق نکرده است، چون واقعیت همین است.

در روز سوم سفر مقام معظم رهبری به خوزستان، ایشان در اجتماع عظیم زنان خوزستان سخنرانی کردند و در حقیت در این دیدار حضرت آقا در قالب سخنرانی، منشور نگاه اسلام به زن را در 3 عرصه بیان می‌کنند: 1- عرصه تکامل و رشد معنوی زن 2- عرصه فعالیت های اجتماعی زنان 3 – عرصه خانواده.

در این سخنرانی که کاربردی و جدی است ایشان به برخی آسیب‌های مربوط به زنان در خوزستان اشاره می‌کنند و تذکرات مهمی می‌دهند.

در سومین روز سفر حضرت آقا 3 دیدار انجام می‌دهند؛ صبح در یادمان شهدای هویزه حاضر می‌شوند و آن جملات معروف را درباره شهید علم الهدی و یارانش بیان می‌کنند و می‌فرمایند: وقتی انسان این جوانان را می‌دید که با عزم راسخ به قلب دریای دشمن می‌زدند گویی یکبار دیگر صحنه ی صدر اسلام، صحنهٔ عاشورای امام حسین (ع) و صحنه کربلا را به چشم خود، مشاهده میکرد.


حضرت آقا روز 20 اسفند همچنین با حضور در پادگان لشگر 92 زرهی از یگان‌های برگزیده نیروی‌های مسلح در استان، لشکر 7 حضرت ولی عصر(عج)، لشکر 92 زرهی خوزستان، نیروی انتظامی، بسیج و نیروی عشایر سان دیدند و در شب همان روز نیز اعضای مجمع شعرای خوزستان با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار می کنند که در این دیدار برخی شعرای عرب زبان شعرهای محلی می‌خوانند و حضرت آقا از این شعر‌ها استقبال می‌کنند و در سخنانی عالمانه و کارشناسانه در خصوص شعر خوزستان و شعر عربی توصیه می‌کنند شعرای عرب زبان در صورت و قالب شعر محدود و محصور نمانند و به محتوا نیز اهتمام نموده و توجه کنند.

نکته زیبایی که آقا درباره شعر خوزستان می‌فرمایند این است که مردم خوزستان، عشایر خوزستان و شعر و احساسات خوزستانی‌ها برای من عزیز است.

در این دیدار شماری از بازماندگان جهاد عشایر خوزستان پرچمی که نماد جهاد عشایر عرب با انگلیسی‌ها بود را به امام خامنه‌ای تقدیم کردند که ایشان پس از قبول این هدیه می فرمایند: از آقایان عزیزی هم که این پرچم را آوردند خیلی متشکریم، ما این پرچم را به موزه ی هدایای ارزشمندی که مربوط به رهبری است و در حرم مطهر علی بن موسی الرضا علیه الصلوه والسلام واقع است می فرستیم تا آنجا به صورت یک یادگار تاریخی ان شاءالله همیشه بماند و مایه ی افتخار باشد و همه بدانند که چه ارزشهایی در این سرزمین آفریده شده است.

در چهارمین روز سفر یعنی 21 اسفند 75 رهبر معظم انقلاب از مجتمع پتروشیمی بندر ماهشهر بازدید کردند و سخنرانی بسیار مهمی در این مجتمع بیان می‌کنند که‌ ای کاش مسئولان صنعت نفت همین امروز صحبت‌های 19 سال پیش رهبری را دوباره مرور و بازخوانی کنند و راهنمای راه خود قرار دهند.

رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند حقیقتاٌ این مجتمع می‌تواند آرزوی قلبی بنده را مبنی بر اینکه ما به کلی نفت را تحت شرایط معمولی نفروشیم برآورده کند. این واقعا آرزویی است که من دارم. ملت ما تا وقتی به این مرحله نرسد، نسبت به نفت کوتاهی شده است.

رهبر انقلاب اسلامی در این بازید میفرمایند: باید خودمان را به مرحله ای برسانیم که اگر یک وقت لازم دانستیم بگوییم: قصدمان این است که به مدت شش ماه، حتی یک قطره نفت نفروشیم.


یکی از صحبت‌های مهم که هنوز بعد از 19 سال تازگی دارد سخنرانی ایشان در 23 اسفند 1375 در جمع مردم دزفول است. حضرت آقا در سفر سال 75 به خوزستان و در جمع مردم دزفول، دوران معاصر را دوران بیداری اسلامی عنوان می‌کنند و بیداری اسلامی را که به تدریج در حال انجام است همان صدور انقلاب میدانند که امام خمینی (ره) مطرح می‌فرمودند. مقام معظم رهبری تاکید می کنند امواج بیداری اسلامی به تدریج و آرام در واقع از اولین روزهای استقرار نظام جمهوری اسلامی در کشور ما آغاز شده است و دائما در حال عمیق تر شدن، وسیع تر شدن و ماندگارتر شدن است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار با تجلیل از مقاومت مردم دزفول در دوران دفاع مقدس فرمودند: دشمن تا مدتهای طولانی، تا نزدیک دزفول پیش آمده بود و توپخانه ی سنگین او شهر را می کوبید، اما مردم ناامید نشدند و کار خودشان را ادامه دادند. دشمن می خواست دزفول از مردم خالی شود اما آنها شهر را خلوت نکردند، دزفول موشک باران می شد، ولی دزفول مقاوم ایستاد. دشمن این حقیقت را خوب فهمیده بود که هر شهری به منزله ی جسم است و مردم، در آن، به منزله ی روح اند. بدن بی روح، کاری نمی تواند بکند. شهر بی مردم مثل مجسمه ای است که روح ندارد.

در روز 24 اسفند رهبر معظم انقلاب اسلامی از سد کرخه بازدید کردند و در این دیدار توانمندی نیروی‌های حزب اللهی را ستودند و با اشاره به پروژه ی عظیم سد کرخه که نیروهای سپاه، متعهد به ساخت آن شده اند فرمودند: این سد و این کار نمونه و حاصل تفکر حزب اللهی است.

در روز 24 اسفند که بنا بود روزپایانی این سفر باشد جلسه ی جمع بندی سفر با حضور مدیران، مسئولان اجرایی و هیئت دولت در حضور رهبر گرانقدر انقلاب اسلامی برگزار شد که ایشان در این دیدار نکات ارزشمندی خطاب به کارگزاران نظام بیان فرمودند، و به ویژه بر ارتباط مستمر و مستقیم مسئولان با مردم و مسئله ی تکریم خانواده شهدا تاکید کردند.

- خوزستان مهد سپاه است، سپاه به یک معنا، در خوزستان و در لابه لای حوادث جنگ بالید -

سفر رهبر انقلاب به خاطر تکریم و بزرگداشت سپاه یک روز تمدید شد و ایشان 25 اسفند در ستاد لشگر 7 ولی عصر خوزستان با بچه‌های سپاه دیدار کردند و فرمودند: خوزستان مهد سپاه است. یگان های سپاه در خوزستان به وجود آمد. خوزستان بود که جوان های سپاه را با حقایق جنگ تحمیلی آشنا کرد.


فرمانده کل قوا افزودند: سپاه به یک معنا، در خوزستان و در لابه لای حوادث جنگ بالید و آن عرصه ی امتحان دشوار که مایه ی ورزیدن سپاه و باعث بالیدن این جوان آن روز نونهال شد، خوزستان بود.

فردای روز برگشت حضرت آقا به تهران یعنی 26 اسفند، دفتر ایشان اطلاعیه‌ای داد که بسیار مفصل است و در بخشی از آن آمده است: مردم شجاع و ایثارگر خوزستان، همانند حماسه آفرینی‌های 8 سال دفاع مقدس در استقبال از رهبر و مقتدای محبوب ملت ایران نیز حماسه ای پرشکوه و جاودان خلق کردند که در تاریخ سرافرازی ملت ایران به ثبت خواهد رسید.

می‌توان گفت براساس ارزیابی‌هایی که خود دفتر مقام معظم رهبری انجام داده بود در قیاس با سایر استان‌ها استقبال مردم خوزستان از حضرت آقا بی‌نظیر بود. البته حضرت آقا در تکمیل این سفر یک بار دیگر به خوزستان آمدند ولی فقط با مردم ایذه دیدار داشتند.

آن سفر هم به خاطر این بود که در سفر اسفند ماه سال 75 بارندگی مانع از حضور ایشان در ایذه شده بود و چون به مردم وعده داده بودند بعدا در نخستین فرصت به شهر ایذه آمدند و به طور مستقیم با مردم این خطه ی شجاع و ولایتمدار دیدار کردند.

سفر 8 روزه ی امام خامنه‌ای به خوزستان حاوی نکات بسیار مهمی است. از جمله این که ایشان بحث گام چهارم را در خوزستان مطرح می‌کنند. یعنی ملت ایران بعد از انقلاب، دوره جنگ، دوره بازسازی اکنون گام چهارم یعنی نوسازی معنوی را در پیش دارند.

بنده حقیقتا بسیار تاسف می‌خورم که چرا متولیان فرهنگی این معارف غنی و کاربردی را که حضرت آقا در سفر سال 75 به خوزستان بیان فرموده اند به صورت مجموعه مکتوب و منظم چاپ نکرده اند.

استان خوزستان جزو معدود استان‌هایی است که مجموع صحبت‌های حضرت آقا در دیدار با مردم را در قالب کتاب چاپ نکرده است و این در حالی است که اگر به 15 صحبت مبسوط امام خامنه‌ای در طول 8 روز سفر به خوزستان مراجعه کنیم میبینیم جدی‌ترین، اساسی‌ترین و کلیدی‌ترین معارف و راهبردهای سیاسی و مذهبی انقلاب و نظام اسلامی در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در سفر به خوزستان گفته شده است.

امیدوارم حداقل در بیستمین سالگرد سفر رهبری به خوزستان شاهد این اقدام مبارک باشیم. پاسداشت این سالروز، نقطه عطفی در تاریخ استان است چرا که این مناسبت را اولا باید جزو شعائر بدانیم و پاس بداریم و ثانیا این پاسداشت سبب می‌شود فرمایشات حضرت آقا را مورد بازخوانی قرار دهیم و میزان پیشرفت رهنمودهای ایشان را ارزیابی کنیم و ثالثا نقاط قوت و افتخارات استان و مردو آن پیوسته مد نظر قرار خواهد داشت.

از این رهگذر استفاده می‌کنم و مطلبی را مطرح می‌کنم در طول سال و در تقویم دیدارهای حضرت آقا، دیدار‌هایی برای بعضی از استان‌ها و شهرستان ها ثبت شده است مثلا 19 دی برای مردم قم، 29 بهمن برای مردم آذربایجان، سوم خرداد برای مردم خرمشهر و ...

پیشنهاد بنده این است پیگیری کنیم و در تقویم دیدارهای حضرت آقا روزی را برای دیدار مردم خوزستان درخواست و تقاضا کنیم تا خطه ی ولایتمدار خوزستان نیز از این موهبت بهره مند باشد. برای نمونه می توان روز 5 دی را پیشنهاد کرد که در این روز در سال 59 شهید علم الهدی برای نشان دادن یکپارچگی و وحدت خوزستان به همراه جمعی از مردم و عشایر خوزستان با حضرت امام خمینی (ره) دیدار کردند. در همان دیدار حاج صادق آهنگران نوحه ی معروف‌ «ای شهیدان به خون غلتان خورستان درود» را قرائت کرد و این روز شروعی برای ملی شدن و فراگیری نوحه خوانی‌های حاج صادق آهنگران شد. به نظرم باید روز 5 دی را که روز بزرگی است زنده نگه داریم و آن دیدار را احیا کنیم و در استمرار دیدار و تجدید بیعت با حضرت امام قدس سره، دیدار و تجدید بیعت سالانه با حضرت آقا را تقاضا و پیگیری نماییم.

  • ۹۳/۱۲/۲۸
  • ۲۹۳۵ بیننده|
  • ۳۲۸۹ نمایش|
  • |

استان خوزستان

سید محسن شفیعی

مقام معظم رهبری

دیدگاه (۳)

  • عبدالله کاکاوند
  • با تشکر از جناب حجه الاسلام  شفیعی در خصوص ذکر و باز خوانی حضور رهبری در خوزستان
    5 دی میتواند بهترین تاریخ برای دیدار و بیعت همیشگی مردم خوزستان با مقام عظمای ولایت امام خامنه ای حفظکم الله باشد 

    درود بر آقامون،رهبرمون، عزیزمان حضرت آیت الله امام خامنه ای
    درود بر مردم خوزستان
    درود بر حاج آقا سید محسن شفیعی
    یا علی
  • سید مصطفی بهروزنژاد
  • با سلام
    ضمن تقدیر از حاج آقای عزیز و گرانقدر خودمان که یاد و خاطره آن سفر نورانی را زنده کردند؛ پیشنهاد بنده این است که خودمان نسبت به انتشار کتاب بیانات حضرت آقا اقدام کنیم. بنده در همین جا آمادگی خود را برای اقدام در این زمینه اعلام می نمایم.
    اللهم عجل لولیک الفرج
    اللهم احفظ قائدنا الخامنه ای

    ارسال دیدگاه

    بدیهی است که همه دیدگاه‌های شما خوانده شده و برای انتشارشان، ملاک‌ها و معیارهایی لحاظ می‌شود؛ بنابراین، برای درج دیدگاه خود، رعایت برخی چهارچوب‌های اخلاقی ضروری است:

    لطفاً دیدگاه خود را به زبان فارسی بنویسید، پیام های غیر فارسی منتشر نخواهد شد.

    پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا، نسبت به اشخاص حقیقی و حقوقی باشد منتشر نخواهد شد.

    در صورتی که تمایل به ارسال نظر به صورت خصوصی دارید، تیک گزینه خصوصی را بزنید.

    از ارسال دیدگاه های تبلیغاتی و یا حاوی لینک، خودداری کنید، پیام های نامرتبط با متن، تأیید نمی شوند.

    لطفاً دیدگاه‌تان تا حد امکان مربوط به همین نوشته باشد.

    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی
    یادداشت سردبیر
    جدول پخش مصاحبه انتخاباتی حضرت آیت الله شفیعی
    جدول پخش مصاحبه انتخاباتی حضرت آیت الله شفیعی

    جدول پخش مصاحبه انتخاباتی حضرت آیت الله شفیعی با صداوسیمای مرکز خوزستان

    سخنرانی حضرت آیت الله شفیعی در جمع رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس

    دریافت

    مدت زمان: 18 دقیقه 51 ثانیه

    آخرين ديدگاه‌ها
    پاسخ: سلام از طریق کتابخانه ...
    • ۱۸بهمن۰۰ - ۱۲:۰۴ - فاطمه
      🤔
    مسجد حضرت آیت الله شفیعی