حجتالاسلاموالمسلمین سیدمحسن شفیعی، رئیس دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای خوزستان در دوازدهمین جشنواره شهید مطهری که امروز، دوشنبه، ۲۷ خردادماه در تالار شهدای دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز برگزار شد، اظهار کرد: ۲۲ یا ۲۳ خرداد ۵۸، دانشجویان دانشگاه تهران برای تسلیت شهادت شهید مطهری نزد امام خمینی(ره) رفتند و از ایشان درخواست کردند که برای این خلأ و کمبود ایجاد شده فکری کنند و فردی را به جای شهید مطهری به آنها معرفی کند.
وی افزود: امام(ره) به دانشجویان گفتند از طرف من به دیدار آقای خامنهای بروید و به ایشان بگویید که جای شهید مطهری را برای شما پر کند. این صحبت امام مبدأ برگزاری جلسات و پرسش و پاسخهایی در ظهرهای دوشنبه در دانشگاه تهران شد و تا شهریور ۵۹ ادامه پیدا کرد. فکر میکنم اگر مجموع این سخنرانیها و پرسش و پاسخها جمعآوری شود، مجموعه بسیار خوبی خواهد شد.
رئیس دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای خوزستان تصریح کرد: نامگذاری رویدادها، اغلب برای نسل اول مسئله آشنایی است اما برای استمرار و تداوم و برای نسلهای بعد نیاز به بازگویی دارند. چهار دهه از شهادت شهید مطهری گذشته است و برای نسلی که او را از نزدیک دیده بودند، نامگذاری یک کار آموزشی مسئله آشنایی است. اما برای نسلهای بعد این نامگذاری به توضیح نیاز دارد.
ویژگیهایی که شهید مطهری را سرآمد کرد
حجتالاسلاموالمسلمین شفیعی خاطرنشانکرد: باید گفت که چه ویژگیهایی در شهید مطهری بود که او را در میان بسیاری از هم سن و سالهای خود سرآمد کرد؛ به نظر من بیش از اندیشه و آرا و نظریات شهید مطهری، سلوک او قابل توجه است و این مسالهای است که مورد غفلت قرار گرفته است. تألیفات و مباحث علمی شهید مطهری به قدری پردامنه است که ما را از توجه به شخصیت و سلوک او باز داشته است.
وی افزود: شهید مطهری بیش از آنچه بیان میکرد، به گفتههای خود عمل میکرد. بخشی از ناکارآمدی و عدم تأثیرگذاری من و یا اشخاص دیگر میتواند به این دلیل باشد که فاصله آنچه میگوییم با آنچه انجام میدهیم، زیاد شده است.
توجه به رویکرد معلم در تربیت دانشجو
رئیس دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای خوزستان گفت: در جشنواره شهید مطهری فراتر از بحثها، نکات علمی و آماری، به توجه به رویکرد معلمی در ارتباط با تربیت دانشجوها نیازمندیم. مصداق خاص آن احساس عدالتی است که باید از استاد به دانشجو دست دهد.
حجتالاسلاموالمسلمین شفیعی ادامه داد: گاهی دانشجو به غلط یا به درستی این احساس را پیدا میکند که با او به عدالت رفتار نشده است و این احساس در نمره، برآورده نشدن انتظارات و ... خودنمایی میکند. گاهی این تصور غلط به دلیل کار سنگین یا کمحوصلگی استاد ایجاد میشود. این مسئله موجب میشود هیبت علمی استاد در دانشجو فرو ریزد و دیگر آن جایگاه را در چشم او نداشته باشد.
به سلوک شهید مطهری نیازمندیم
وی گفت: در ارتباط دانشجو و معلم بیش از حوزههای علمی، اعتقاد و باوری که دانشجو به معلم دارد، تأثیرگذار است. در حوزههای علمیه و دانشگاه، بیش از دانش علمی شهید مطهری به سلوک او نیازمندیم. در فضای مجازی، آموزشهای علمی قابل انتقال هستند، اما آن ارتباط و آن سلوک دیگر در فضای مجازی به دست نمیآید.
رئیس دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای خوزستان خاطرنشانکرد: گاه ممکن است یک بیتوجهی به دانشجو انتقال پیدا کند و به یک روش تبدیل شود. حوزههای آماری، گزارش کارها و ... در عرصه علمی خوب و محترم هستند، اما مرحله مهمتر شکلگیری یک تربیت است. دانشجو در پایان ارتباط خود با استاد باید فکر کند که چه چیزی در زندگیاش آموخته و چه چیزی در رفتار او تصحیح شده است.
حجتالاسلاموالمسلمین شفیعی بیان کرد: شاید این تاثیرگذاری برای خود استاد معلوم نباشد ولی ما میبینیم که یک رفتار و یک کار از یک استاد ممکن است، دانشجو را متحول کند و این ارجمندی مقام معلمی است.
- ۹۸/۰۳/۲۸
- ۱۲۵۸ بیننده|
- ۱۳۳۹ نمایش|
- |
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.