پایگاه خبری مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

پایگاه خبری

مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

پایگاه خبری مسجد حضرت آیت الله شفیعی اهواز

مسجد آیت الله شفیعی یکی از قدیمی‌ترین مساجد اهواز است که درسال 1308(ه.ق) تاسیس شده است.
بیش از پنجاه سال است که حضرت آیت الله سید علی شفیعی (که هم اکنون نماینده مردم استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری هستند) امامت جماعت این مسجد را بر عهده داشته و به خدمت به اسلام و انقلاب اسلامی همت گماشته‌اند.
مسجد آیت الله شفیعی در دوران دفاع مقدس سنگری مهم برای رزمندگان اسلام محسوب می شد.
هم اکنون نیز جوانان این مسجد با عشق به امام راحل و آرمان‌های انقلاب لحظه‌ای از تلاش برای خدمت به اسلام و انقلاب اسلامی کوتاهی نمی‌کنند.

معرفی کتاب
سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)
سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)

به مناسبت مبعث نبی مکرم اسلام حضرت محمّد مصطفی(ص) به معرفی کتاب «سیری در سیره پیامبر اعظم (ص)» حضرت آیت الله شفیعی می پردازیم:

کتاب «سیری در سیره پیامبر اعظم(ص)» مجموعه ای مدون از سه مصاحبه روزنامه نور خوزستان با حضرت آیت الله شفیعی می باشد که در سال های 1385 و 1386 هجری شمسی صورت گرفته است.

آخرین مطالب
  • ۱
  • ۰
این حکم باید اجرا شود!

تکرار همیشه ملال آور نیست زمانی که این تکرار انسان را از فراموشی یک حقیقت آسمانی و الهی بازدارد و او را در صراطی ثابت قدم سازد که پیش از آن اولیای الهی در آن طی طریق می کردند . از این رو است که همه ساله عزای سرور و سالار شهیدان برپا و شرح مصیبت آن ابرار بر منابر ذکر می شود و یا دهه فجر گرامی داشته شده و آن چه بیش از سه دهه گذشته بر ملت ایران گذشت بر منابر و رسانه ها بازگو می شود ...همه این ها تکرار یک واقعیت و حقیقتی است که سال ها پیش روی داده است ولی هر سال باید بازگو شود تا فراموش نشود ...حکم حضرت روح الله برای اعدام سلمان رشدی نیز از جمله این حقیقت ها است که همه ساله باید بر روی آن تاکید گردد تا یک روز این حکم جامعه عمل به خود بپوشد و این ملعون به سزای خویش برسد .
قصه از کجا شروع شد ؟!
مهر ماه ۱۳۶۷ کتابی تحت عنوان «آیات شیطانی» به قلم « احمد سلمان رشدی» که در قالب رمان، آکنده از اهانت‏ ها و افترائات زشت و ننگین به ساحت مقدس نبی گرامی اسلام و خانواده و اصحاب شریف ایشان بوده و اسلام و قرآن را با تعابیر سخیف توصیف کرده بود، در لندن توسط انتشارات وایکینگ وابسته به مؤسسۀ پنگوئن انتشار یافت.
«آیات شیطانی» ابتدا در هند توجه افکار عمومی را به خود جلب کرده و انتشار و توزیع آن به علت اعتراضات مسلمانان در این کشور ممنوع شد.
طی هفته‏ های بعد، نویسندگان آفریقای جنوبی به احترام عواطف مسلمانان، دعوت قبلی از رشدی را لغو و سفرای چند کشور اسلامی و عربی در لندن به دولت انگلیس اعتراض کردند.
در ماه‏ های دی و بهمن جمع زیادی از مسلمانان مقیم انگلیس ابتدا در شهر برادفورد و سپس لندن در تظاهرات خشمگینانه و از سر غیرت به اقدام دولت انگلیس در حمایت از انتشار این کتاب موهن شدیداً اعتراض کردند.
 دامنة اعتراضات مردمی به هند و پاکستان گسترش یافت تا آنکه روز ۲۳ بهمن در جریان تظاهرات هزاران پاکستانی در مقابل مرکز فرهنگی آمریکا در اسلام آباد، شش تن از تظاهر کنندگان به شهادت رسیده و ده‏ ها تن نیز مجروح شدند. فردای آن روز در تظاهرات مسلمانان هند نیز یک نفر دیگر به شهادت رسید.

گذشت چهار ماه و برنامه هایی که علنی شد.
به‌رغم گذشت چهار ماه از انتشار این کتاب و افزایش اعتراضات مسلمانان، دولت‏ های انگلیس و آمریکا از تداوم توزیع و انتشار این هرزنامه علیه اسلام و نبی گرامی مسلمانان حمایت می‏ کردند و این پیام را با رفتار خود به جهان اسلام می‏ فرستادند که برنامه‏ های جدید دیگری برای گسترش ابعاد حملات تبلیغی و فرهنگی علیه اسلام و مسلمانان آغاز خواهند کرد.
پس از توزیع گستردۀ کتاب موهن آیات شیطانی، همراه با تبلیغات هماهنگ و تشویق‏ های محافل صهونیستی، از گوشه و کنارجهان صدای اعتراض مسلمانان افزایش یافت؛ از سویی هشدارهایی به ناشران داده شد و از سوی دیگر، اقداماتی حقوقی برای محدود کردن نشر و انتشار کتاب و محکومیت رشدی صورت گرفت و نقدهایی نیز بر این کتاب نوشته شد.
 البته طراحان و حامیان این اقدام، نه تنها به این هشدارها توجهی نکردند، بلکه بر دامنة تبلیغات خود افزودند تا جایی که مقدمات نامزدی این کتاب برای جوایز ادبی مهم اروپا مطرح شد.
شبکة گستردة توزیع این کتاب در بیشتر کشورهای اروپایی، آمریکایی و بعضی کشورهای آسیایی، با قراردادهای کلان برای ترجمه و توزیع آن، به تلاش پرداختند و در عرصة تبلیغاتی و با ایجاد حلقه‏‏ های محافظتی، به حمایت علنی از او پرداختند.

و حکم روح خدا و جان های تشنه منتظر
با آشکار شدن تصمیم و ارادۀ غرب برای زمینه‏ سازی یک جنگ صلیبی نوین و انهدام هویت فکری و فرهنگی مسلمانان با سخیف‏ ترین شیوۀ ممکن، حضرت روح‌الله در تاریخ ۲۵ بهمن ۱۳۶۷ با صدور حکم الهی و تاریخی خود، مجازات شرعی نویسنده و ناشران این کتاب را بیان کرده و سدّ استواری در برابر سیل مهیبی که دشمنان اسلام در صدد راه انداختن آن بودند، بنیان نهادند.
حکم امام که همانند سوره برائت بدون بسم الله صادر شده بود به شرح زیر است ؛
انا لله و انا الیه راجعون
به اطلاع مسلمانان غیور سراسر جهان می‌رسانم مؤلف کتاب "آیات شیطانی‌" که علیه اسلام و پیامبر و قرآن، تنظیم، چاپ و منتشر شده است، همچنین ناشرین مطلع از محتوای آن، محکوم به اعدام می‌باشند. از مسلمانان غیور می‌خواهم تا در هر نقطه که آنان را یافتند، سریعاً آنها را اعدام نمایند تا دیگر کسی جرأت نکند به مقدسات مسلمین توهین نماید و هر کس که در این راه کشته شود، شهید است انشاء الله. ضمناَ اگر کسی دسترسی به مؤلف کتاب دارد ولی خود قدرت اعدام او را ندارد، او را به مردم معرفی نماید تا به جزای اعمالش برسد.
والسلام علیکم و رحمه الله وبرکاته روح الله الموسوی الخمینی
25بهمن 1367/ 11 رجب 1409»

استقبال گسترده از حکم امام
صدور حکم امام با استقبال گسترده‏ ای در سراسر جهان اسلام روبرو شد و همۀ مسلمانان را در دفاع از عزت و هویت دینی خود متحد و منسجم ساخت.
مراجع دینی در قم و مشهد نیز در حمایت از این حکم شرعی و اعلام اعتراض به انتشار آیات شیطانی درس‏ های خود را تعطیل کردند.
آیت الله خامنه ‏ای در مسند ریاست جمهوری وقت در یک پیام رادیویی به تبیین حکم امام پرداخت و حمایت کامل دولت را از آن اعلام نمودند.
 از سوی دولت نیز بیانیه‌ای انتشار یافت که در آن، روز چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۶۷ عزای عمومی اعلام شد.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز با صدور بیانیه‏ ای از حکم امام حمایت کردند، و اقشار مختلف مردم و سایر مسئولان حکومتی نیز با شیوه‏ های گوناگون به حمایت از این حکم و اعتراض به حمایت انگلیس و آمریکا از اقدام علیه اسلام، پرداختند.
تظاهرات مردمی در ایران و سایر کشور‏های اسلامی آغاز شد و مسلمانان انگلیس اقدامات اعتراضی خود را گسترش دادند.
گروه‏ های مختلف مسلمانان در تمامی نقاط جهان، به خروش و حرکت درآمدند و با ابراز نفرت و انزجار از این دسیسة استعماری، خواستار اعدام رشدی، و جمع‏‏ آوری و ممنوعیت چاپ و انتشار این کتاب شدند.

جنگی پنهان با پیشتازی انگلیس که علنی شد
صدور حکم امام در سال ۶۷ دامنه‏ ها و ابعاد جنگی پنهان را آشکار ساخت که با پیشتازی انگلیس برای تخریب بنیان ایمان و اعتقادات بیش از یک میلیارد مسلمان در حال شکل‌گیری بود و در گام اول با توهین و تعابیر ضداخلاقی علیه مقدسات غیرت و توان مقاومت فرهنگی مسلمانان را مورد هجوم قرار داده بود تا زمینۀ حرکت‏ های شدیدتر و وسیع تر بعدی فراهم گردد.
 حکم امام که ابتدا در برخی رسانه ‏ها فتوا خوانده می ‏شد، از نظر هدف‏ گیری انگلیس به عنوان پیش قراول هجوم غرب علیه اسلام و مسلمانان، یادآور فتوای تحریم تنباکو توسط میرزای شیرازی در زمان قاجار نیز بود که ضربه‏ ای مؤثر بر استعمار انگلیس در ایران وارد ساخت.

توطئه جدید و واکنش امام
بعضی از رسانه‌های غربی برای تقلیل موضوع به یک تهدید شخصی و نجات جان سلمان رشدی، این گونه شایع کردند که اگر سلمان رشدی توبه کند، حکم اعدامش لغو می‌شود. اما دفتر امام خمینی در تاریخ ۲۹ بهمن ۱۳۶۷بلافاصله این خبر را اعلام کرد:
«رسانه‌هاى گروهى استعمارى خارجى به دروغ به مسئولین نظام جمهورى اسلامى نسبت مى‌دهند که اگر نویسنده کتاب آیات شیطانى توبه کند حکم اعدام درباره او لغو مى‌گردد. امام خمینی فرمودند: این موضوع صددرصد تکذیب می گردد. سلمان رشدى اگر توبه کند و زاهد زمان هم گردد، بر هر مسلمان واجب است با جان و مال تمامى هم خود را به کار گیرد تا او را به درک واصل گرداند.
حضرت امام اضافه کردند: اگر غیر مسلمانی از مکان او مطلع گردد و قدرت این را داشته باشد تا سریع‌تر از مسلمانان او را اعدام کند، بر مسلمانان واجب است آنچه را که در قبال این عمل می‌خواهد به عنوان جایزه یا مزد عمل به او بپردازند.»

اقدامات انفعالی و واکنش ایران
بنا به تصمیم جامعه اقتصادی اروپا سطح روابط با ایران به پایین ترین حد خود تنزل داده شد و در ابتدای اسفند 1367 سفرای ۱۲ کشور اروپایی به کشورهای خود فراخوانده شدند و هرگونه تماس در سطح بالا با دولت ایران را لغو کردند.
 دولت ایران نیز متقابلاً سفرای خود را از آن کشورها به ایران فراخواند.
 امام خمینی نیز در پیامی تاکید کردند: …آیات شیطانی کاری است حساب شده برای زدن ریشۀ دین و دین داری و در رأس آن اسلام… استکبار غرب شاید تصور کرده است از این که اسم بازار مشترک و حصر اقتصادی را به میان بیاورد ما درجا می‏ زنیم و از اجرای حکم خداوند بزرگ صرف نظر می‏ نماییم.

روابط ایران با انگلیس چگونه قطع شد؟!
در نهم اسفند، مجلس شورای اسلامی طی جلسه فوق‌العاده‌ای با اعلام ضرب‌الاجل یک هفته‌ای برای انگلیس، تداوم رابطه سیاسی با دولت انگلیس را به عذرخواهی مقامات این کشور و تجدید نظر آنان در مواضع غیر اصولی شان نسبت به جهان اسلام و کتاب «آیات شیطانی»، مشروط ساخت.
بنا به این مصوبه در صورتی که انگلیس در عرض یک هفته علیه انتشار آیات شیطانی اعلام موضع نمی‏ کرد روابط سیاسی و دیپلماتیک با آن کشور به طور کامل قطع می‏ شد.
دولت انگلیس نیز در یک عقب نشینی آشکار اعلام  کرد که خواهان قطع روابط با ایران نیست.
در تاریخ ۱۳ اسفند جفری هاو، وزیر خارجه انگلیس بدون مخالفت با تداوم انتشار آیات شیطانی و بدون محکوم نمودن اهانت به مقدسات مسلمانان  اعلام کرد که این کشور به اسلام احترام می ‏گذارد و خود را از ماجرای انتشار آیات شیطانی جدا می‏ داند.
اما چون این اظهارات و موضعگیری‌ها فاقد عذرخواهی رسمی و علنی لندن از مسلمانان بود، در تاریخ ۱۶ اسفند ۶۷ وزارت امور خارجه ایران طی بیانیه ‏ای در پایان مهلت یک هفته‏ ای به دولت انگلیس برای اصلاح مواضع خود در قبال کتاب موهن آیات شیطانی، به علت عدم تحقق خواسته مجلس شورای اسلامی، قطع کامل روابط سیاسی ایران با انگلیس را اعلام کرد.

اسرائیل دست به کار می شود !
جهاد اسلامی فلسطین طی بیانیه‏ ای صهیونیست‏ ها را از چاپ و انتشار آیات شیطانی برحذر داشت. مقامات رژیم تروریست اسرائیل نیز به علت نگرانی از واکنش مسلمانان ساکن سرزمین‏ های اشغالی، از یک مؤسسه انتشاراتی که در صدد ترجمه عبری و انتشار این کتاب بود، درخواست کردند که در تصمیم خود فعلاً تجدید نظر کند.
اما روزنامه ساندی ابزرور فاش ساخت که یک تیم کارشناسان ویژۀ سازمان امنیتی اسرائیل از طرف نخست وزیر این کشور برای حمایت از جان سلمان رشدی به لندن اعزام شده است.
 مدتی بعد در اواخر اسفند ۶۷ در نمایشگاه کتاب تل آویو، کتاب آیات شیطانی نیز عرضه شد.

زندگی حیوانی یک شیاد آغاز می شود !
سلمان رشدی از لحظه صدور حکم امام خمینی مخفی شد و پلیس انگلیس (اسکاتلندیارد) حفاظت از وی را در مکان هائی نامعلوم برعهده گرفت.
هزینه‌های محافظت از او در سال بین یک تا ۱۰ میلیون پوند تخمین زده می‌شد؛ در حدی که یک بار شاهزاده چارلز (ولیعهد انگلستان) اعلام کرد: سلمان رشدی سرباری پرخرج برای مالیات دهندگان انگلیسی است.
همچنین شرکت هواپیمایی «بریتیش ایرویز»، حضور رشدی را در هواپیماهای خود تا سال ۱۹۹۸ ممنوع اعلام کرده بود و شرکت هواپیمایی «ایرکانادا» تا چند سال از سفر رشدی با پروازهای خود جلوگیری کرد.
سلمان رشدی با وجود خشم جهان اسلام علیه خود، به رغم آن که کوشید در یکی دو سال اول پس از صدور حکم تظاهر به ندامت کند و حتی اعلام توبه و مسلمان شدن مجدد نمود، از تجدید چاپ کتاب کفرآمیز خود صرف نظر نکرد و زمانی که انگلستان حاضر به چاپ ارزان قیمت این کتاب (در قطع جیبی با کاغذ کاهی) نشد، آن را به آمریکا برد و به صورت ارزان قیمت (برای افزایش فروش آن) به چاپ رساند.
سلمان رشدی در یکی از نوشته‌های بعدی خود، به فلاکت و ذلت پس از انتشار کتاب «آیات شیطانی» اشاره می‌کند.
وی با اشاره به مجروحیت شدید مترجم ایتالیایی کتابش توسط مسلمانان ایتالیایی و به مجازات رسیدن مترجم ژاپنی توسط مسلمانان ژاپنی، از روز اجرای حکم خدا درباره ناشر نروژی کتابش به این شکل یاد می‌کند: «روزی که ناشر نروژی مورد اصابت گلوله قرار گرفت یکی از بدترین روزهای عمر من است.»

اولین اقدام کنندگان و حکمی که یک روز اجرا می شود
شهادت طلب بسیجی، ابراهیم عطایی اولین فردی بود که برای اجرای عملیات استشهادی علیه سلمان رشدی شخصاً اقدام کرد و جان بر سر رضای معشوق نهاد و در نهایت غربت و مظلومیت به شهادت رسید.
 در سال ۱۳۸۳ برای اولین بار دربارة این شهید در برخی از رسانه‌های ایران مطالبی منتشر شد. وی که دانشجوی فلسفة دانشگاه تهران بود در سال ۱۳۶۸ توسط محافظان رشدی مورد هدف قرار گرفته و به شهادت رسید.
ابراهیم عطایی، دانشجویی که از سیزده سالگی در جبهه حضور داشت، پس از پایان جنگ به ادامة تحصیل پرداخت.
عطایی، پس از صدور حکم مجازات سلمان رشدی، تصمیم به اجرای این حکم گرفت و پس از چند ماه با تغییر پوشش و رفتار خود و تظاهر به مخالفت با جمهوری اسلامی مقدمات انجام طرح خود را آغاز کرد.
به گفته کاردار وقت سفارت سوئیس (و دفترحافظ منافع آمریکا)، عطایی تقاضای ویزای ویژه کرده بود و گفته بود که حاضر است پناهنده شود و علیه ایران حرف بزند. از طرف سازمان های آمریکایی هم حمایت شده بود از جمله سازمان دیده بان حقوق بشر و رئیس یکی از گروهک های غیرقانونی در ایران هم او را تأیید کرده بود.
مادر شهید در مصاحبه‏ ای چنین می‏ گوید: «یک روز آمد خانه و یک راست رفت زیرزمین. نگرانش شدم. دنبالش رفتم دیدم بچه‌ام سرش را گذاشته روی مُهر، ‏های‌های گریه می‏ کند. من هم روی همان پله نشستم و همپایش گریه کردم… بعد… رفت قرآن را برداشت و با ترتیل شروع به خواندن کرد. صدایش یک حزن تازه‏ای داشت. نیم ساعتی قرآن را خواند، بعد آمد سراغ من و سلام کرد. گفتم: «ابراهیم جان! چی شده مادر؟ نصفه جان شدم.» گفت: «یک از خدا بی خبری پیدا شده به قرآن توهین کرده، یک کتاب نوشته به اسم آیات شیطانی.» گفتم: «خدا ان‌شاءالله لعنتش کند، کی هست؟» گفت: «یک انگلیسی هندی الاصل است.»
بعدها گفتند که در سال ۱۳۶۸، بنا بوده در جریان بازدید رشدی از یک مکان، حکم خدا را در باره‌اش اجرا کند، اما قبل از ورود به او مشکوک می ‏شوند. در حین بازرسی بدنی درگیر می‏ شود و گلوله می‏ خورد. جالب اینکه کوچک‌ترین خبری حتی در رسانه‏ های محلی انگلیس منعکس نشد.
انگار نه انگار که چنین واقعه‏ ای وجود خارجی داشته است. بعدها که خبرش غیر رسمی درز کرد، یک اشاره تلویحی کردند و بعدش هم هیچ. دولت انگلیس از تحویل پیکر پاک شهید عطایی به خانواده‌اش خودداری کرد.
مصطفی مازح، جوان انقلابی ‏لبنانی، پس از صدور حکم تاریخی  امام خمینی مبنی بر مجازات شرعی سلمان‏ رشدی، نویسنده کتاب موهن آیات شیطانی، در مرداد ۶۸ خود را به محل اقامت این نویسنده مرتد در لندن رساند و در حالی که با خود مقادیر زیادی مواد منفجره داشت در هتل وی جای گرفت ولی در انفجاری مشکوک به سلمان رشدی آسیبی نرسید و مصطفی به شهادت رسید، آن روزها که ایران در سوگ رهبر خود می‏ سوخت، آن ایام که در بخش هایی از لبنان جنگ های داخلی جریان داشت و همه چیز در شلیک گلوله خلاصه می‏ شد، جوانی دلسوخته که داغ امام بر سینه اش سنگینی می‏ کرد، بر آن شد تا با اقدام خود، هم اطاعت خویش از ولی امر و امامش را ثابت کند و هم خود به امام و مرادش بپیوندد.
گزارش ها حاکی‌است آن روز ـ بر اساس برخی اطلاعات غیر رسمی ـ نیروهای امنیتی انگلستان از وجود جوانی عرب در هتلی که محل تردد سلمان رشدی بود، با خبر شدند و پس از دستگیری او، برای اینکه خبر بازتاب منفی برایشان نداشته باشد، او را روی صندلی اتاق خود نشانده، مقداری از مواد منفجره را به بدنش بستند و او را منفجر ساخته و به شهادت رساندند.
۱۴ مرداد سالروز شهادت «مصطفی مازح» در راه اجرای حکم الهی امام است.
و این حکم یک روز اجرا خواهد شد و آن روز دیر نیست ... 


مرجع: روزنامه کیهان 1393/11/26

دیدگاه (۰)

هیچ دیدگاهی هنوز ثبت نشده است

ارسال دیدگاه

بدیهی است که همه دیدگاه‌های شما خوانده شده و برای انتشارشان، ملاک‌ها و معیارهایی لحاظ می‌شود؛ بنابراین، برای درج دیدگاه خود، رعایت برخی چهارچوب‌های اخلاقی ضروری است:

لطفاً دیدگاه خود را به زبان فارسی بنویسید، پیام های غیر فارسی منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا، نسبت به اشخاص حقیقی و حقوقی باشد منتشر نخواهد شد.

در صورتی که تمایل به ارسال نظر به صورت خصوصی دارید، تیک گزینه خصوصی را بزنید.

از ارسال دیدگاه های تبلیغاتی و یا حاوی لینک، خودداری کنید، پیام های نامرتبط با متن، تأیید نمی شوند.

لطفاً دیدگاه‌تان تا حد امکان مربوط به همین نوشته باشد.

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
یادداشت سردبیر
جدول پخش مصاحبه انتخاباتی حضرت آیت الله شفیعی
جدول پخش مصاحبه انتخاباتی حضرت آیت الله شفیعی

جدول پخش مصاحبه انتخاباتی حضرت آیت الله شفیعی با صداوسیمای مرکز خوزستان

سخنرانی حضرت آیت الله شفیعی در جمع رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس

دریافت

مدت زمان: 18 دقیقه 51 ثانیه

آخرين ديدگاه‌ها
پاسخ: سلام از طریق کتابخانه ...
  • ۱۸بهمن۰۰ - ۱۲:۰۴ - فاطمه
    🤔
مسجد حضرت آیت الله شفیعی